Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Öland
  • 2006-08-28 19:00

hmm nu har jag fått jobbiga problem. Över hela min widget står det nu: Du behöver uppgradera XmlTV

Har provat att installera den nyaste versionen, men det är den jag har. Inget verkar funka, någon som vet?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-28 19:31

Nu har jag inte läst igenom hela tråden. Så ursäkta om svaret finns dårinne nånstans,
Men jag använder inte dashboard utan Konfabulator. Funkar widdjeten i den?

@filip: Ser du samma "du behöver uppgradera..." idag? Jag laddade hem tablåer precis och jag ser programmen, inte "du behöver uppgradera..."

@Danne V: Nej widgeten funkar inte i Konfabulator
Har du tid, vilja och kunskap att anpassa den efter Konfabulator så får du däremot gärna sätta dig ner och porta widgeten men jag kan tyvärr direkt säga att sannolikheten att jag kommer porta den själv är försvinnande liten

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-29 20:28
Ursprungligen av gusax840:

@Danne V: Nej widgeten funkar inte i Konfabulator
Har du tid, vilja och kunskap att anpassa den efter Konfabulator så får du däremot gärna sätta dig ner och porta widgeten men jag kan tyvärr direkt säga att sannolikheten att jag kommer porta den själv är försvinnande liten

Tack f svar!
De e OK. Jag räknade inte med det heller...

  • Medlem
  • 2006-08-29 11:03

3 synpunkter på en toppenwidget!

Efter att ha läst så mycket gott om denna widget så tog jag nu hem den från Manicker.se
Det verkar vara en underbar widget, men var god kolla upp detta är du snäll:

- Kanal 1 loggan laddas inte
- Discovery Mix loggan laddas inte
- Avståndet från huvudfönstret till texten som kommer upp om informationen om programmet är för tajt. Det bör vara lite mer luft däremellan för att göra infon mer lättläst.

Annars: Superduper! Tack.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

- Kanal 1 loggan laddas inte

Ber om ursäkt för det. Jag håller på och fixar det. Antar att du har mac os 10.4.7? Apple uppdaterade lite grejer i Dashboard som de inte behagade berätta för utvecklarna tyvärr. En av uppdateringarna påverkar hur loggorna laddas ner. Vad du kan göra är antingen att ta bort och lägga till SVT1 igen (gör om det tills loggan dyker upp) eller ladda ner loggan själv och lägga den i mappen ~/Bibliotek/Xmltv/logos/
(loggan du söker finns här: http://xmltv.tvsajten.com/chanlogos/svt1.svt.se.png)

Ursprungligen av Nifo:

- Discovery Mix loggan laddas inte

Discovery Mix har ingen logga - det är ingen "riktig" kanal
Så det går inte att göra något åt tyvärr, det "ska vara så" pga diverse regler från Discovery. Om någon driftig person har fixat en logga till discovery mix så går det däremot bra att maila den till mig så kan jag "råka" smyga in den i nästa version av widgeten...

Ursprungligen av Nifo:

- Avståndet från huvudfönstret till texten som kommer upp om informationen om programmet är för tajt. Det bör vara lite mer luft däremellan för att göra infon mer lättläst.

Bra synpunkt, det ska vi nog kunna fixa.

Ursprungligen av Nifo:

Annars: Superduper! Tack.

/Fredrik

Vassego, hoppas du kan ha lite nytta av den

  • Medlem
  • 2006-08-29 11:07

Haha...sorry...kom på en sak till. Testade att ta bort ettan och sedan lägga till den igen. Då hamnar den sist i listan och även i själva widgeten. Man kanske skulle kunna *dra* i de olika kanalerna under infon och lägga dem som man vill, eller om det finns en logisk sortering som kan användas ( i den sortering de ligger i listan kanske ), dvs i Comhems grundutbut. Man kanske skulle ha en valbox för detta? Däremot dök loggan upp!

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-08-29 11:09

Den kanske? Discovery Mix logga!

http://www.tv.nu.qu.com/_gfx/logos/Discovery%20Mix.gif

...sen kom jag på lite annat: Den inforuta som dyker upp när man hovrar över programmen, skulle den inte kunna inehålla ShowView-information? Vet ju förstås inte om den infon finns från servern du hämtar infon från - men det hade varit bra! Sen skulle det vara käckt om den inforutan försvann så fort man inte hovrade över programmen, utan har markören någon annanstans. Som det är nu ligger den kvar tills man klickat på ett tomt fält i huvudfönstret.

/Fredrik

Ser att vi skrev om varann och att du löste SVT1-loggan, toppen.

Discovery mix ser jag helst ha genomskinlig bakgrund som de andra loggorna så den passar de olika utseendena... fast jag har inte discovery mix själv så vill folk ha den loggan så kan jag ta den.

Att inforutan försvinner när man pekar utanför programmen blir dessvärre lite dumt om man är långt ner på listan och inforutan får en rullningslist - hur ska man komma till den med muspekaren då?

Showviewnummer finns inte från servern tyvärr. Herregud har du VIDEO

  • Medlem
  • 2006-09-03 10:41
Ursprungligen av gusax840:

Ser att vi skrev om varann och att du löste SVT1-loggan, toppen.

Discovery mix ser jag helst ha genomskinlig bakgrund som de andra loggorna så den passar de olika utseendena... fast jag har inte discovery mix själv så vill folk ha den loggan så kan jag ta den.

Att inforutan försvinner när man pekar utanför programmen blir dessvärre lite dumt om man är långt ner på listan och inforutan får en rullningslist - hur ska man komma till den med muspekaren då?

Showviewnummer finns inte från servern tyvärr. Herregud har du VIDEO

Tänkte lite på det...Showview används väl även av hårdiskvideos och DVD-inspelare, därav att det skulle vara smidigt att ha det implementerat. Men går det inte så går det inte. Fått nån rätsida på den där Discovery Mix loggan? No hurry..

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Tänkte lite på det...Showview används väl även av hårdiskvideos och DVD-inspelare, därav att det skulle vara smidigt att ha det implementerat. Men går det inte så går det inte. Fått nån rätsida på den där Discovery Mix loggan? No hurry..

/Fredrik

Jag vet inte om showview används av hårddiskvideos och dvdinspelare faktiskt... i så fall är det ju bara ett ännu större argument mot dem

Du får gärna leta på internet efter en lösning om du vill. Det är ju en inte alltför stor gissning att showview är någon form av matematisk funktion som genererar ett nummer. Hittar du formeln så borde jag kunna programmera in den och på så vis generera showviewnummer.

@Yes: Widgeten kommer hojta till så fort jag är klar. Jag har gjort om hela baksidan nu (måste ju börja nånstans) och jag har i princip inte så mycket mer kvar än att klistra in nya baksidan i widgeten och översätta baksidan till svenska. Plus kanske något annat trevligt

  • Medlem
  • 2006-08-29 11:30

Hahaha.....ja, fortfarande. Kan man tänka sig! *skratt* (Övertyga min sambo om annat - snälla!)

Vad det gäller det här med inforutan så har du helt rätt, se gärna bara till att det blir lite marginal mellan texten och och inforutans högerkant. Lite tajt där.

Det där med loggan - den går väl att göra genomskinlig rätt lätt i Photoshop? Har inte kolla, men det bör andra ha. Någon som vill labba?

Ha det gott!

/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-03 05:11

gusax840, hör av dig när du synkat med 10.4.7

Yes!!

Showview måste man abbonera på. Det går alltså inte att räkna ut genom någon dag+tid+kanal-formel eller dylikt. (Om jag minns rätt, börj jag väl tillägga, det var ett tag sedan jag höll på med sånt.)

Ursprungligen av Merovech:

Showview måste man abbonera på. Det går alltså inte att räkna ut genom någon dag+tid+kanal-formel eller dylikt. (Om jag minns rätt, börj jag väl tillägga, det var ett tag sedan jag höll på med sånt.)

Ja man måste säkert abonnera på Showview för att få koderna officiellt. Vad jag menade var att själva koderna ju måste komma från någon matematisk formel. Klura ut formeln så har du koderna gratis... en snabb googlesökning avslöjar tex att nån professor eller liknande i Tyskland visst kan räkna ut en hel del korrekta Showview-koder med en egen formel.

Med andra ord - känner någon för att leka detektiv så går säkert formeln att hitta nånstans. Dock kommer jag inte lägga någon större energi på det själv tyvärr - har inte spelat in något på min video de senaste fyra åren...
Ingen som vill köpa den förresten? En JVC S-VHS. Sparsamt använd. Klarar självklart Showview!

@Yes: Din version kommer nog hojta till. Jag är i valet och kvalet bara om jag ska tvinga folk att uppgradera som förra gången eller om jag bara ska upplysa om att uppgradering finns. Eftersom den största förändringen är gjord på baksidan så kanske det är onödigt att påtvinga folk uppdateringen när man ändå mest tittar på framsidan.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-04 13:20
Ursprungligen av gusax840:

Ja man måste säkert abonnera på Showview för att få koderna officiellt. Vad jag menade var att själva koderna ju måste komma från någon matematisk formel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Showview#Algorithms

Jag ser att http://dagenstv.com/ visar något som jag antar är ShowView-nummer. Det är ju tekniskt möjligt att extrahera sådan information därifrån, men kanske olagligt - i alla fall oönskat av personerna bakom sajten.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-03 18:24

Jag har version 20060507. Talar den om när det är dags?

Yes!!

Jag har de senaste dagarna installerat xmltv på två olika datorer, båda med dåligt resultat. Så fort man börjar lägga till kanaler så står det "Laddar ner tablå..." och sen händer inget mer. Jag har börjat med SVT1, men det blev inte bättre när jag började om och försökte med annan kanal.
Har det med Apples 10.4.7 uppdatering att göra, eller är det något annat. På min dator som har widgeten installerad sedan tidigare funkar den utmärkt...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-05 19:59

Funkar inte i dagsläget på 10.4.7.

Yes!!

Attans, skulle alltså installerat widgeten innan uppdatering till 10.4.7? Kan ju vara bra att tänka på...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-05 20:13

Det hjälper inte. Den fungerar upp till 10.4.6. Ny är på G.

Yes!!

Är det så illa att den inte ens laddar ner tablåer? Dvs att den där texten låser sig?
Som jag förstod det så var det bara loggorna som strulade men när jag tittar efter så gör jag samma "fel" (som innan 10.4.7 var "rätt").

Jag ska nog se till att lägga ut en liten uppdatering illa kvickt då för att fixa det där.

Vad har ni bägge för datorer förresten? Intel eller powerpc?

Jag lade ut en mycket snabbt rättad version nu (www.manicker.se). Ingenting skiljer mot den förra förutom att loggorna förhoppningsvis ska laddas ner när man lägger till kanaler även på mac os 10.4.7.
När ni lägger till kanaler, antingen vänta en liten stund (några sekunder) efter att ni lagt dit sista kanalen innan ni vänder på widgeten. Vänder ni för tidigt så kan det hända att loggan inte hinner laddas ner och därmed inte syns på framsidan. Vänta i så fall i en minut (så widgeten ritar om sig) eller ta bort och ta fram Dashboard igen några gånger tills loggan dyker upp.

Jag är mycket intresserad av att veta ifall det hjälper.

Nice, ska testa ikväll.
De datorer jag använt har varit en iBook G4 och en MacBook.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-06 18:31

Funkar inte på min MBP.

Yes!!

Hej !

efter uppgraderingen så står det bara at jag behöver att uppgradera xmltv, vad ska jag göra ?

Ursprungligen av smukcok:

Hej !

efter uppgraderingen så står det bara at jag behöver att uppgradera xmltv, vad ska jag göra ?

Var står det? Står det "du måste uppgradera" istället för programtitlarna så du inte ser några program alls?
Vad står det att du har för version om du vänder på widgeten? (står nästan högst upp)

Har du intel eller powerpc?

Senast redigerat 2006-09-07 09:21

Nej, samma tråkiga resultat på MacBooken här...

Jag raderade allt som har med xmltv att göra (mappen xmltv, widgeten och preference-filen för swedb) och startade om. Installerade widgeten, väljer Canal Digital som leverantör, sen Familjepaketet och sen SVT1. Därefter är det "Laddar tablå..." i all evighet... Ja, i alla fall i 5 minuter tills jag gav upp.

Ursprungligen av Michael Nord:

Nej, samma tråkiga resultat på MacBooken här...

Funkade det direkt på iBooken?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-06 19:22

Jag tror att gusax840 snart har servat oss med en ny fungerande version.

Yes!!

Bevaka tråden