Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Widgeten fungerar ej för mig, har rensat bort alla filer efter den och laddat ner senaste versionen men ingenting händer, andra widgets fungerar bra och dyker upp som de ska.

Har du kollat i Aktivitetskontroll så att det inte ligger någon "Xmltv DashboardClient" och kör trots att du stängt av den? (Namnet står förmodligen med röd text, inte svart.)
Avsluta (döda) den processen i så fall och dra sedan ut widgeten på dashboard igen så bör den starta ordentligt.

Funkade det?

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-04-22 02:21

Dags för en uppdateringen snart, inte sant?
Och en fråga, får ibland detta http://img174.imageshack.us/img174/3221/bild16sa.png
Vad beror det på? Om jag uppdaterar widgeten funkar det igen.

Edit: Och så här såg det ut precis efter jag postat inlägget (fixade sig med att uppdatera widget igen) http://img230.imageshack.us/img230/8302/bild27cz.png

Klockslaget säger allt... det har varit så sen sommartiden. Det borde bli fel ungefär då du fått fel. Du sitter uppe för länge på nätterna människa

Vad menar du med uppdatera widgeten förresten? Ladda ner en ny? Trycka äpple-R? Stänga av och dra ut ny kopia på Dashboard?

Jag har tröttnat på att sommartid/vintertid som alltid strular då det är en stor anledning till att jag vill skriva om widgeten från grunden. Dock har jag inte riktigt så gott om tid för det som jag skulle vilja, en labbkurs i skolan tar upp all tid vilket är mindre roligt. Det ser helt enkelt mörkt ut för den omgjorda versionen fram till juni

Däremot har jag hittat en bugg i curl (terminalprogrammet som utför nedladdningen av själva tablåfilerna) som gör att jag måste lägga ut en ny version omgående vars enda egentliga ändring är att den laddar ner filerna på ett korrekt sätt. Det blir en tillfällig lösning tills buggen i curl är fixad.
Alla gamla versioner av widgeten kommer inte få ladda ner några tablåer pga curlbuggen förresten. Så när jag har nya versionen klar måste man ladda ner den. Eller emigrera till tvinfo

Blir du jättearg om jag inte fixar felvisningen runt 02 på natten förresten? Jag känner att jag hellre lägger den tiden på att skriva om widgeten så att felet inte kan uppstå alls nämligen, även om jag inte har nån fast deadline för det just nu.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-04-23 22:27

Tack för info, blir inte arg utan undrade mest var felet låg och om du var medveten om det.

Ursprungligen av gusax840:

Du sitter uppe för länge på nätterna människa

Man får passa på medan man kan

Ursprungligen av gusax840:

Vad menar du med uppdatera widgeten förresten?

Äpple+R
(Förresten, när jag trycker F12 brukar inte denna widget uppdateras om jag trycker äpple+r utan jag måste först markera widgeten. Kan man på något sätt få denna som förhandsval, eller switcha mellan widgers med tangenttryck?)

Ursprungligen av j0ppe:

Äpple+R

Ah, som gammal netscapeanvändare så kallar jag det för ladda om, inte uppdatera
(Det heter väl uppdatera i internet explorer va?)

Gör den rätt när du laddar om den menar du? Dvs den visar rätt i en liten stund innan det blir fel igen?

Ursprungligen av j0ppe:

(Förresten, när jag trycker F12 brukar inte denna widget uppdateras om jag trycker äpple+r utan jag måste först markera widgeten. Kan man på något sätt få denna som förhandsval, eller switcha mellan widgers med tangenttryck?)

Den widget som du klickade på sist behåller fokus även nästa gång du tar fram Dashboard. Eventuellt tappar den fokus om du laddar om den så du får klicka till på den igen, det vet jag faktiskt inte.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-04-24 16:11
Ursprungligen av gusax840:

Gör den rätt när du laddar om den menar du? Dvs den visar rätt i en liten stund innan det blir fel igen?

När jag laddar om visar den rätt, men nästa gång jag tar fram dashboard visar den fel igen.

Ursprungligen av j0ppe:

När jag laddar om visar den rätt, men nästa gång jag tar fram dashboard visar den fel igen.

Tack så mycket för den informationen, då ska jag se om jag inte kan hitta felet ändå när jag ändå är i koden och letar. När man laddar om widgeten körs nämligen en funktion, när den uppdaterar sig själv eller man tar fram Dashboard körs en annan. Och den förstnämnda gör ju då rätt.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-04-29 01:11

~/library/xmltv är +30mb stor
Måste den verkligen spara alla tablåer? Känns lite meningslöst att ha en massa filer från 2005

Ursprungligen av j0ppe:

~/library/xmltv är +30mb stor
Måste den verkligen spara alla tablåer? Känns lite meningslöst att ha en massa filer från 2005

Det kommer finnas ett visst användningsområde för gamla tablåer faktiskt... men än så länge finns inget.

Sök efter xml i ~/Library/xmltv/ och kasta alla xml-filer om du vill. Ta sen fram widgeten, klicka till på den och tryck T så laddar den ner tablåerna igen.

Jag ska fixa en upprensningsfunktion men jag har ingen aning om hur jag ska kunna ta bort alla tablåer fram till idag med ett smidigt kommando. Kommer nån på hur man gör så ni ju hojta till

För övrigt verkar min ibook ha gett upp och på den ligger senaste versionen av widgeten... men jag har en hyfsat ny kopia på den här datorn också så det är inte så mycket att koda om ifall ibooken har gått till de sälla jaktmarkerna.

Det går nog inte så bra för enbart kanalerna du har får sina loggor nedladdade till den där mappen
Det är med andra ord inte säkert att två användare har samma loggor i den mappen.

Du kan dock hämta de loggor du behöver själv från http://tv.swedb.se/chanlogos/ och spara i logos-mappen.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-05 16:42

Smurf!

Tack för tipset!

Ursprungligen av gusax840:

Du kan dock hämta de loggor du behöver själv från http://tv.swedb.se/chanlogos/ och spara i logos-mappen.

Ny version!
Finns på http://www.manicker.se/index.cfm?moreinfo=168
Tyvärr så verkar www.manicker.se inte funka så bra så Xmltv syns inte på framsidan men direktlänken verkar funka. Likaså kan ni gå genom apples dashboard-sida, det står fel version där men filen som laddas hem är "den senaste".

Besök gärna hemsidan för att se vad som hänt den här gången. Mest uppskattat är väl troligen att widgeten nu kan rensa upp tablåer efter sig vid varje månadsskifte. Dock måste ni slå på funktionen manuellt genom att trycka A men hellre det än att den tar bort tablåerna på semestern i internetlösa sommarstugan tycker jag
Hemsidan: http://www-und.ida.liu.se/~gusax840/xmltv/

För de som inte orkar läsa hemsidan så finns TV6 med i kanallistan för berörda operatörer så när den börjar sända imorgon (9 maj) så kan ni få tablåer för den från start.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-08 14:49

Går det inte att fixa en knapp eller liknande för att ta bort gamla tablåer och att aktivera semesterläge? I inställningarna dvs
Jag skulle iaf föredra det framför att av misstag råka aktivera något av dem (inte många som kan de där kortkommandorna direkt)

edit: Mjee, verkar inte gå så bra att uppgradera från min beta :<
Ser bara loggorna men den visar inte vad som sänds. cmd+R ingen skillnad. Dubbelklicka på en logga händer ingenting. Lägger till en till kanal men "laddar ner tablå" försvinner aldrig.
Får testa lite mer

edit2: testade att ta bort xmltvmappen (1600 filer) och lite annat men inget funkade.
Öppnade 20060501 och nu funkar allt igen

Senast redigerat 2006-05-08 15:38

Har du provat att trycka på T för att ladda ner tablåerna igen? Jag har bytt mapp som tablåerna laddas ner i eftersom så många råkat ta bort logosmappen. Det kan mycket väl vara så att du redan tankat ner tablåer idag och därför laddas inte några nya tablåer ner till den nya mappen (om du inte trycker T förstås).

Fanns det 1600 filer kvar i Xmltvmappen alltså? De borde ha tagits bort när du körde nya versionen

Loggorna syntes väl fortfarande fast det fanns inga program nånstans när du körde nya versionen?

Min iBook har gått sönder så jag kunde inte testa att göra en uppgradering själv... ber om ursäkt, detta är ett riktigt klantigt misstag som jag borde ha tänkt på.
Ska skicka efter en MacBook i morgon om det kommer några nya.

Jag fixade till så att widgeten automatiskt laddar ner tabler när man startar den (om man har några kanaler vill säga).

När ni uppgraderar kommer ni starta upp med en tom tablå (loggorna ska synas) men Xmltv ska börja ladda ner tablåer direkt. Efter att texten "Laddar ner tablåer..." försvunnit (tar kanske 10 - 15 sek) så kommer programmen fram automatiskt.

18 pers hade redan tankat ner widgeten innan jag lade upp detta. Tack för förtroendet, tanka ner igen om ni har problem

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-08 18:59

Loggorna syntes ja, och testade att trycka T. Men vad spelar det för roll nu, testade den nya och allt funkar igen
Beställer också en MacBook imorn

edit: röda texten "laddar ner tablå" får jag inte bort när jag lägger till en ny kanal. får ta bort widgeten och sen lägga dit den igen

Bara jag som lider av detta problem?

Ursprungligen av j0ppe:

Loggorna syntes ja, och testade att trycka T. Men vad spelar det för roll nu, testade den nya och allt funkar igen
Beställer också en MacBook imorn

edit: röda texten "laddar ner tablå" får jag inte bort när jag lägger till en ny kanal. får ta bort widgeten och sen lägga dit den igen

Bara jag som lider av detta problem?

Jag fixade det, ladda ner widgeten igen om du känner för det så kan du lägga till kanaler igen.

Just det problemet har jag inte, men jag la till två kanaler som jag inte hade innan (TV3 och ZTV från Boxerpaketet) och den hämtar inte loggorna.

Ursprungligen av Michael Nord:

Just det problemet har jag inte, men jag la till två kanaler som jag inte hade innan (TV3 och ZTV från Boxerpaketet) och den hämtar inte loggorna.

Det lyckas jag däremot inte återskapa
Jag får ner loggorna.

Testa ladda ner widgeten igen och se om det funkar. Kolla även att du kan surfa till http://tv.swedb.se - är inte servern online så blir det lite svårt att få tag i loggorna :-/

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-08 23:30

Lagomt stört. Visades sig vara Little Snitch som var boven. Stängde av och satte på och nu funkar det igen...

Alltså manicker.se krånglar ju en massa... ladda hem widgeten genom Apples sida istället om manicker.se inte funkar. Det står fel version där men filen som man får hem är den senaste. Det är så drygt att uppdatera texten på apples sida, man måste fylla i sjuttielva textfält som jag redan fyllde i förra gången. Allt det krånglet bara för att ändra versionsnumret...
http://www.apple.com/downloads/dashboard/movie_tv/xmltv.html

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-13 02:16

http://img142.imageshack.us/img142/3686/bild25hk.png Meeen inte igen
Senaste versionen, 02.15 inatt. cmd+R o ladda ner tablåer igen hjälper inte.

Men gå och lägg dig männska, 02:15!!

Nädå jag ska kolla upp det! Undrar vad jag fifflat till nu.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 12:46

Idag slutade den att funka överhuvudtaget... Ser bara det lilla krysset i hörnet på det obefintliga fönstret när jag trycker på alt.. Nån mer som stött på detta?

Ursprungligen av seventribe.com:

Idag slutade den att funka överhuvudtaget... Ser bara det lilla krysset i hörnet på det obefintliga fönstret när jag trycker på alt.. Nån mer som stött på detta?

Om bara krysset syns så brukar det hjälpa att klicka på krysset för att stänga widgeten och sedan dra ut den på dashboard igen (starta om den).

Försvinner den omedelbart när man drar ut den så kan det vara värt att öppna Aktivitetskontroll och döda alla Xmltv DashboardClient som finns där, sen starta widgeten igen.

Tjurar den ändå så ta bort preferencesfilen (så kanalerna och annat försvinner) och sen starta upp den igen och lägga tillbaka allt.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 21:07
Ursprungligen av gusax840:

Om bara krysset syns så brukar det hjälpa att klicka på krysset för att stänga widgeten och sedan dra ut den på dashboard igen (starta om den).

Försvinner den omedelbart när man drar ut den så kan det vara värt att öppna Aktivitetskontroll och döda alla Xmltv DashboardClient som finns där, sen starta widgeten igen.

Tjurar den ändå så ta bort preferencesfilen (så kanalerna och annat försvinner) och sen starta upp den igen och lägga tillbaka allt.

Att kasta prefsen var det enda som funkade. Tackar!

låt användaren bestämma hur många dagar framåt den skall ladda ner tablå för ... användare uppskatar frihet ..

kanske någon funktion (om det går) som medelar om tablån blivit ändrad .. ex om något program blivit inställt... (När jag satt på en buss hörde jag flera prata om att dom precis missat LOST på TV4 .. men det hade dom inte för programmet hade blivit förflyttat till morgondagen )

Ursprungligen av Tussen69:

låt användaren bestämma hur många dagar framåt den skall ladda ner tablå för ... användare uppskatar frihet ..

Låta användaren bestämma hur många dagar framåt den ska ladda är smart. Det ska jag skriva upp. Tack!
(13 dagar framåt eller vad det nu ligger på är ju max, men det antar jag du vet om.)

Ursprungligen av Tussen69:

kanske någon funktion (om det går) som medelar om tablån blivit ändrad .. ex om något program blivit inställt... (När jag satt på en buss hörde jag flera prata om att dom precis missat LOST på TV4 .. men det hade dom inte för programmet hade blivit förflyttat till morgondagen )

För att kolla om nåt program blivit inställt så måste man ansluta mot servern igen och i så fall hämta ner en ny tablå. Att ständigt stämma av mot servern tar lite resurser för den och eftersom den är gratis att använda så är jag mån om att hålla antalet anslutningar från varje användare till ett minium - bandbredd och hårdvara kostar ju och den här widgeten står om jag förstått det rätt för en ganska stor del av det totala antalet accesser redan idag. Så att ständigt kolla om dagens tablå är ändrad måste jag dessvärre neka till eftersom det som sagt skulle belasta servern för mycket.

Dessutom tror jag inte servern kollar ändringar mot tvkanalernas listor mer än en gång om dagen ändå

Bevaka tråden