Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tycker jag du ska göra, vore ju lite kul att få ett kvitto på hur många som använder den.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-16 17:38

Fin, fin Widget (ska man kalla det för Manick nu eller?), men i alla fall jag tycker att det är fruktansvärt irriterande att man inte kan sortera om kanalerna utan man måste ta bort dem och sen lägga in dem igen i den ordning man vill ha den. Skulle det föresten vara möjligt att göra så att info-rutan stannade kvar om man t.ex. klickade på en kanal?

Ursprungligen av Rayden:

Fin, fin Widget (ska man kalla det för Manick nu eller?), men i alla fall jag tycker att det är fruktansvärt irriterande att man inte kan sortera om kanalerna utan man måste ta bort dem och sen lägga in dem igen i den ordning man vill ha den. Skulle det föresten vara möjligt att göra så att info-rutan stannade kvar om man t.ex. klickade på en kanal?

Inforutan stannar faktiskt kvar om du drar ut musen i sidled från programmet du är intresserad av utan att peka på raden ovanför eller raden under. Eller menar du att inforutan ska stanna kvar även när man tar bort dashboard?
Tidigare hade jag klickfunktion för att låsa fast inforutan på ett speciellt program men jag tog bort det för att det inte behövdes längre om man drog musen i sidled av programmet man var intresserad av.
Jag kan lägga tillbaka den klickfunktionen om det finns intresse av det.

Men manick vet jag inte

Nästa version (till helgen?) lägger jag nog ut enbart på manicker.se faktiskt bara för att det vore kul att se hur många som laddar ner den.

Eurosports tablå är helt tom för tillfället. Det beror på att det blivit något fel med själva filen på tv.swedb.se så det är ingen bugg i widgeten.
Om nu någon trodde det

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-18 15:31
Ursprungligen av gusax840:

Inforutan stannar faktiskt kvar om du drar ut musen i sidled från programmet du är intresserad av utan att peka på raden ovanför eller raden under. Eller menar du att inforutan ska stanna kvar även när man tar bort dashboard?
Tidigare hade jag klickfunktion för att låsa fast inforutan på ett speciellt program men jag tog bort det för att det inte behövdes längre om man drog musen i sidled av programmet man var intresserad av.
Jag kan lägga tillbaka den klickfunktionen om det finns intresse av det.
/…/

Jo, det skulla vara väldigt behändigt. Jag vet att rutan stannar kvar om man drar musen vågrätt mot vänster, men iaf jag tycker att det är väldigt bökigt eftersom jag ofta råkar dra musen över en annan kanal när jag ska skrolla i info-rutan.

Ursprungligen av Rayden:

Jo, det skulla vara väldigt behändigt. Jag vet att rutan stannar kvar om man drar musen vågrätt mot vänster, men iaf jag tycker att det är väldigt bökigt eftersom jag ofta råkar dra musen över en annan kanal när jag ska skrolla i info-rutan.

Fixat, kommer med i nästa version som jag lägger ut så fort herrarna från manicker.se svarar på mitt mail om hur jag "uppdaterar" den version av Xmltv som redan ligger ute där.
Jag tänkte köra på manicker.se enbart den här gången för att få en koll på hur många som laddar widgeten nämligen.

Inforutan är låst i två sekunder, sen låses den upp igen så du måste fortfarande dra bort muspekaren men nu funkar det även om man inte drar ut pilen rakt. Låter det vettigt?
(Lämnar du muspekaren pekandes på nåt annat program så kommer dess info att visas efter de två sekunderna så du måste fortfarande peka på något "ofarligt". )

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-18 18:03

Låter kanon!
Men.....troligen kommer vi på ännu mer som du kan mecka med i framtiden.

Tack ändå..

Yes!!

Ja mer synpunkter lär ni ha, jag är inte klar än
När jag bara fått infovisningen att funka stabilt (vilket den borde göra i versionen jag väntar på att få lägga ut) så ska jag försöka fixa till heldagsvisning så man kan se hela dagens program för en viss kanal.

Men bortsett från att infovisningen inte är så snygg så var den väldigt praktisk faktiskt... jag gillar skarpt att bara kunna svepa över kanalerna och utan klick eller annat läsa beskrivning efter beskrivning. Jag tänkte från början bara ha det som en tillfällig lösning men den blir nog permanent ett tag iaf så jag kan fixa andra grejer under tiden.

Om allt går väl så ska Xmltv tala om för er att det finns en uppdatering tillgänglig nu. Är det nån som (om ni tar fram dashboard och kör 11 november-versionen) som INTE ser texten så är jag intresserad av att veta det

I version 18 november så finns en klickbar länk till min hemsida på baksidan av widgeten, den finns inte i 11 november. Men ingen är ju perfekt

version 18 november lade jag enbart ut på manicker.se bara för att få koll på hur många som laddar ner widgeten.

Ni måste fortfarande lägga till kanalerna igen efter uppgradering
Jag har inte lyckats klura ut hur jag ska fixa det där än, sorry!

Det som hänt sen 11 november:
- Xmltv kan tala om vilken version som finns tillgänglig för nedladding (om uppdatering finns).
- På baksidan finns en direktlänk till den här hemsidan.
- Framsidan ritar om sig en gång i minuten istället för lite godtyckligt (vilket den gjorde innan). Detta leder till mindre processorutnyttjande efter nedladdning av tablåer.
- Klicket på programmen är tillbaka. Det kan vara lite svårt att peka på ett program och dra muspekaren rakt ut till inforutan utan att nudda raden ovanför eller raden under om man tex behöver dra i scroll-listen. Klicka på ett program för att låsa inforutan i två sekunder. Gott om tid att på enklaste sätt hinna till inforutan, även för oss som inte är så stadiga på hand
- Buggfix: Discovery mix logga är inte längre ett frågetecken. För närvarande har den ingen logga alls men jag arbetar på att få dit en.
- Buggfix: Widgeten kollar bara efter uppdatering en gång per visning och inte flera gånger.
- Buggfix: Inforutan låser sig knappt aldrig längre och widgeten upplevs pga detta inte lika seg som innan.

Kanon, redan nerladdad från manicker.se! Dock måste jag kritisera knappen "Lägg till" på baksidan,
tar emot att klaga lite på en perfekt widget, men man måste ju gnälla lite också, hehe. Knappens
plasering är väl sådär, flytta upp den en bit hade sett bättre ut!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-20 17:20

Perfekt, det är mycket enklare att använda den nu när man kan låsa fast info-rutan.

Bara för att tjata lite mer, skulle jag vilja att info-rutan uppdateras när man klickar på en annan kanal. Inte någon jätte viktigt, men det skulle vara bekvämare

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-11-20 18:01

en ska med info rutan är att den inte försvinner när man tagit bort muspekaren från widgeten. Man måste föra musen till de blåa områderna längst upp och längst ned för att den ska försvinna.

Japp, pinsamt nog såg jag tämligen direkt att lägg till-knappen halkat snett men eftersom det tog två dagar att få ut den här versionen på manicker.se så orkade jag helt enkelt inte ersätta versionen. De måste godkänna den och sidan har lite barnsjukdomar osv. Det får helt enkelt vara ett skönhetsfel till nästa version, hoppas det är ok
Knappen ska så klart sitta i samma nivå som rullgardinsmenyerna.

Bergfur: Det verkar ha hänt något med WebKit eller vad det heter i senaste mac os... det är den grejen som kör alla widgets i Dashboard (och som ligger till grund för Safari). Safari uppdaterades ju i senaste mac os. Uppdateringen var anledningen till att inforutan flimrade som besatt i tidigare versioner. Enda sättet jag kom på för att få bort flimret var att dölja inforutan mha de blåa listerna.
Dessvärre får nog det vara kvar så tills jag fattar om det är en bugg i WebKit eller inte. Så som du vill ha det var det tänkt att fungera från början men då börjar det som sagt flimra för att WebKit får för sig att man lämnar widgeten bara man pekar på nån bokstav

Raiden: Hur menar du? Menar du att du vill klicka men inte vänta 2 sek på att kunna klicka på nästa program? Eller vill du att inforutan enbart ska visas om man klickar och inte som nu komma så fort man pekar?

Den stora grejen med den här versionen är för övrigt att den bör kännas lite mer responsiv än tidigare. (Om inte det framgått av tidigare inlägg.)
Funkar det och det inte är några större fel så går jag på heldagsvisningen härnäst.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-20 21:08

Två sekunders systemet är bra, men jag tycker att inforutan skulle ändra sig så fort man trycker på en kanal. Nu måste man vänta ut de två sekunderna innan man kan se informationen för en annan kanal.

Angående problemet med att man måste dra musen till de blåa områdena för att inforutan ska försvinna, kan du inte bara lägga en tunn linje på sidorna och göra så att inforutan försvinner vid mouseover, precis som du gjorde med de blåa områderna.

Ursprungligen av Rayden:

Två sekunders systemet är bra, men jag tycker att inforutan skulle ändra sig så fort man trycker på en kanal. Nu måste man vänta ut de två sekunderna innan man kan se informationen för en annan kanal.

Angående problemet med att man måste dra musen till de blåa områdena för att inforutan ska försvinna, kan du inte bara lägga en tunn linje på sidorna och göra så att inforutan försvinner vid mouseover, precis som du gjorde med de blåa områderna.

Check, ska se om jag kan fixa klick på program som bryter tvåsekundersregeln på ett sätt som funkar bra. Fast jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur det är smidigare än att bara peka... som det är nu behöver man ju knappt sikta. Men smaken är ju som baken.

Tunn linje på sidorna är lättare sagt än gjort tyvärr. Dessutom passerar man ju över en av dessa tänkta linjer när man ska till inforutan.
Det vore mycket smartare att göra som bergfur tycker, att så fort man drar muspekaren av widgeten så försvinner inforutan. (Inforutan tillhör widgeten...)
Tyvärr buggar WebKit där och tycker att man är utanför widgeten om man pekar på en bokstav i en programtitel. Kort därefter bestämmer den sig för att man visst pekar på widgeten igen. Därav tidigare flimmer. Jag kan prova lite men tyvärr har jag ingen lösning på det för tillfället.

Danska kanaler

Mycket bra widget!

Önskar möjlighet att lägga till danska kanalerna 1 o 2. Vi som bor i Skåne/Malmö har ju det danska kanalutbudet också...

Inte långt kvar till 500 nedladdningar nu

Jag har fått hjälp med ett nytt utseende på widgeten förresten!
Jag kommer spara det gamla utseendet också men jag tror nog ni kommer gilla det nya och knappast byta tillbaka...

Åsså(!) klassikern:

Ursprungligen av br-Augustinus:

Mycket bra widget!

Önskar möjlighet att lägga till danska kanalerna 1 o 2. Vi som bor i Skåne/Malmö har ju det danska kanalutbudet också...

Hoppa bakåt i tråden nån sida så får du förklaringen och ett lösningsförslag som ingen skåning anammat ännu

443 nerladdningar på manicker, kul att denna fantastiska widget uppskattas!!!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 11:20
Ursprungligen av Buchwald:

443 nerladdningar på manicker, kul att denna fantastiska widget uppskattas!!!!!

Kan meddela att antalet nedladdningar är 711+
De 444 nedladdningar som står på manicker gäller enbart den senaste versionen (uppladdad den 18:e)

riktigt kul!

Ursprungligen av Martin Lundin:

Kan meddela att antalet nedladdningar är 711+
De 444 nedladdningar som står på manicker gäller enbart den senaste versionen (uppladdad den 18:e)

riktigt kul!

Just det ja

Fast ska vi vara riktigt ärliga så är det ju egentligen mer intressant hur många som laddar ner nya versioner eftersom det kan bli en fin statistik på hur många som uppgraderar.
Helst ska ju varje version få minst lika många nedladdningar som den tidigare, något som blir lättare med den senaste versionen eftersom jag lagt till en klickbar länk till hemsidan på baksidan.

Har du helt rätt i.....tänkte inte på det, hehe! Då är det ju ännu bättre!!!!! Kul hur som helst!

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2005-11-24 13:28

Fantastiskt att någon är så ambitiös att man får någonting att funka så bra som den här widgeten! Föredömligt!

Ursprungligen av Pommac:

Fantastiskt att någon är så ambitiös att man får någonting att funka så bra som den här widgeten! Föredömligt!

Håller med till 100%

868 nerladdningar nu!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-04 15:14

jättefint. Men varför ska jag välja paket och subpaket för att sedan ändå välja kanalerna one by one..??

/j

902 nu

Paket och subpaket är bara en sorteringsfunktion, ya schmuck
Nä allvarligt talat, baksidan var upplagd så från början och jag har koncentrerat mig på framsidan istället.
Egentligen kunde man ha alla kanaler i en lång lista men jag kunde inte tillräckligt med javascript då för att fixa det. Nu vet jag hur jag ska göra men har bestämt mig för att göra framsidan färdig först. Även om baksidan känns lite tattig så hoppas jag du har överinseende med att den får vara tattig så länge. Jag vill fixa till nytt skin och dagsvy först.

Jag har förresten fått hjälp med skin nu och när vi ordnat till det så ska jag lägga ut den nya versionen med en förhoppningsvis mycket trevligare framsida.
En dagsvy dyker också upp, så man kan se hela dagens program för en viss kanal.
Inforutan har även fått en tidsmätare så man kan få en uppfattning av hur mycket som är kvar av det pågående programmet.

1000 nerladdningar! Grattis!

1141 nerladdningar blev det slutligen för version 051119, inte illa!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-18 15:28
Ursprungligen av Kristofer:

1141 nerladdningar blev det slutligen för version 051119, inte illa!

Slutligen? Har jag missat nå't igen?

Ursprungligen av Le:

Slutligen? Har jag missat nå't igen?

Ny version ute!

Bevaka tråden