Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-08-28 11:37

Det är bara att tacka och ta emot (ladda ner).

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-15 15:48

Tankade hem widgeten för ett tag sen och gillade den skarpt. Nu när jag bytte dator glömde jag bort att plocka över den och urlen här verkar inte fungera. Kan någon peta upp den någon annanstans? Tack på förhand.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-15 15:52

har du lyckats fixa buggen med program mellan 00.00 - 02.00?

//Tomas

Korrekta program - dygnet runt!

Jag har haft lite att göra och glömt bort att jag lade ut widgeten här, sorry!

Jag har lyckats klura ut och fixa programmen mellan 00 och 02 (yay!) men det tog f*n en vecka att begripa vad felen var...
Elddopet blir när vi går över till vintertid igen... men jag känner mig säker på att det ska funka korrekt även då

Ni kan hämta hem senaste versionen (som även blivit utsatt för ett namnbyte) från
http://g52004.no-ip.org/~gusax840/xmltv/

Bilden på förstasidan stämmer inte, jag har gjort om bakgrunden lite och döpt om den men jag orkar inte fixa nytt screenshot i afton

Sidan ska upp på tv.swedb.se så snart jag tar mig i kragen och mailar hemsidan till ansvarig där. Under tiden så får http://g52004.no-ip.org/~gusax840/xmltv/ duga.

Om ni upptäcker att den fortfarande visar fel mellan 00 och 02 (eller nån annan tid) så hojta gärna till! Jag är dock ganska säker på min sak. Den kommer inte visa fel

Mycket nöje!

• Medlem
  • 2005-09-15 23:26

I min dator funkar det INTE. Har en helt ny iBook med Tiger och min widget kommer fram, och försvinner. Det enda som syns är kryssen man skall stänga den med... också 10.4.2

Senast redigerat 2005-09-16 01:16
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-09-15 23:34
Ursprungligen av Korsriddaren:

I min dator funkar det INTE. Har en helt ny iBook med Tiger och min widget kommer fram, och försvinner. Det enda som syns är kryssen man skall stänga den med...

Samma här... (10.4.2)

//Kidde

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-16 01:11

Samma för mig med 10.4.2... :/

Inte onsynlig längre

Check, det var ett klantmisstag av mig.

Sök efter filen

widget-tv.swedb.se.widget.plist

(Den ligger i din hemmamapp/Bibliotek/Preferences/)
och ta bort den.

Kolla så att inga osynliga Xmltv-widgets körs i dashboard genom att klicka på det lilla krysset i nederkant så man ser den där listen med widgets. Svävande stäng-knappar utan widget = Xmltv. Stäng dem.

Ladda sen ner widgeten märkt 16 september igen via länken ovan (no-ip), jag hoppas det ska lösa problemet.

Observera att om ni laddar ner widgeten utan att ta bort widget-tv.swedb.se.widget.plist så kommer den med största sannolikhet att bli osynlig direkt igen så var noga med att ta bort filen!

Hjälpte det?

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-06 18:38
Ursprungligen av gusax840:

Check, det var ett klantmisstag av mig.

Sök efter filen

widget-tv.swedb.se.widget.plist

(Den ligger i din hemmamapp/Bibliotek/Preferences/)
och ta bort den.

Kolla så att inga osynliga Xmltv-widgets körs i dashboard genom att klicka på det lilla krysset i nederkant så man ser den där listen med widgets. Svävande stäng-knappar utan widget = Xmltv. Stäng dem.

Ladda sen ner widgeten märkt 16 september igen via länken ovan (no-ip), jag hoppas det ska lösa problemet.

Observera att om ni laddar ner widgeten utan att ta bort widget-tv.swedb.se.widget.plist så kommer den med största sannolikhet att bli osynlig direkt igen så var noga med att ta bort filen!

Hjälpte det?

Den laddar ner tablåerna, men visar inget.

Yes!!

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-17 19:27

Nu ser jag widgeten iaf men det är frågetecken istället för bilder på kanallogan och ingen text syns.

Ursprungligen av snutte:

Nu ser jag widgeten iaf men det är frågetecken istället för bilder på kanallogan och ingen text syns.

Me too! Får bara fram frågetecken och ingen text.

10.4.2 på iBook G4

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-18 12:43

Samma här. PM G4 1Ghz, 10.4.2.

Ursprungligen av Jernberg:

Me too! Får bara fram frågetecken och ingen text.

10.4.2 på iBook G4

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-18 13:51

Här med... (OS 10.4.2)

Saknar alla kanaler loggor (dvs får frågetecken) ?
SVT1 ska tex ha en logga.

Har ni kört någon tidigare version av widgeten förresten?
Innan den "försvinnande" versionen?

I så fall prova att vända på widgeten och ta bort alla kanaler och sedan lägga till dem igen så laddar den ner tablåer och logga på nytt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-19 09:42
Ursprungligen av gusax840:

Saknar alla kanaler loggor (dvs får frågetecken) ?
SVT1 ska tex ha en logga.

Har ni kört någon tidigare version av widgeten förresten?
Innan den "försvinnande" versionen?

I så fall prova att vända på widgeten och ta bort alla kanaler och sedan lägga till dem igen så laddar den ner tablåer och logga på nytt.

Har inte kört någon tidigare version på denna datorn, en helt fräsch Tigerinstallation.
Och det är likadant efter jag tog bort och la tilll kanaler och bytte skin. Helskumt.
Ska testa vidare lite med att ta bort filen som nämns i någon inlägg ovanför.

Ursprungligen av snutte:

Har inte kört någon tidigare version på denna datorn, en helt fräsch Tigerinstallation.
Och det är likadant efter jag tog bort och la tilll kanaler och bytte skin. Helskumt.
Ska testa vidare lite med att ta bort filen som nämns i någon inlägg ovanför.

Jag är också mycket konfunderad

Widgeten skapar (förutom filen nämnd ovan) en katalog som heter AusTV och ligger i Biblioteksmappen i din hemkatalog. Bara för att testa kan du ju kasta alla xmlfiler som finns i den också.

På Linköpings universitets trådlösa nät så kommer man alltid till en inloggningssida där man ska fylla i sitt användarnamn och lösen. Om jag öppnar min iBook där och tar fram dashboard utan att ha loggat in via Firefox (motsv) först så laddar widgeten hem den där inloggningssidan och skriver över alla tablåer med den vilket får som resultat att inga program visas.
Lösningen för mig är som sagt att logga in på nätverket först och sen ta fram dashboard.
Glömmer jag bort det och programmen försvinner så är det bara att gå in i AusTV-mappen och ta bort alla xml-filer. Ta inte bort png-filerna! Det är loggorna och de laddas bara ner när man lägger till kanalen för att spara lite tid.

Det kan inte vara så att ni som har problem med program som inte syns också har nån form av inloggningssida på ert nätverk?

Fotnot: jag släpar inte med mig tvn till skolan var dag Men post-it lapparna på dashboard kan jag behöva komma åt ibland...

Min widget fick spunk en gång och det enda jag behövde göra var att ta bort och lägga till kanalerna på nytt sedan dess funkar den perfekt igen. Suverän Widget. Saknar bara knappen "spela in" så att videon går igång.

Kom på en annan sak...

Ni som har problem med att det inte visas loggor eller kanaler, skriv in följande i terminalen:

whereis curl

Den ska då svara med:

/usr/bin/curl

Händer inget alls så finns inte curl på er dator.

Saknar ni curl så måste ni med största sannolikhet installera Developer tools också. Eller helt enkelt bara tanka ner curl och lägga det i /usr/bin...

Det skulle vara mycket intressant om Jens, Jernberg, Snutte och Zkronk kan prova detta. (testa det först innan ni tar bort filer och grejer)

Edit: curl är ett program som för över alla öresutjämningar ni gör i er internetbank till mitt konto så jag får lite uppskattning för widgeten och inte bara en massa gnäll
Skämt åsido, curl är programmet som tankar ner loggor och tablåer i bakgrunden. Utan det blir widgeten ganska meningslös vilket kanske ni märkt.

Senast redigerat 2005-09-19 14:27
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-19 16:20

Curl finns men det finns ingen mapp på datorn överhuvudtaget som heter AusTV.

Ursprungligen av snutte:

Curl finns men det finns ingen mapp på datorn överhuvudtaget som heter AusTV.

Testa att skapa mappen själv, den ska heta AusTv (litet v, my bad) och ska ligga i Biblioteksmappen i din hemkatalog.

Får du fram några tablåer då?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-19 18:33

Nu jävlar fungerar det! Fick skapa AusTv dirren i Biblioteksmappen och lägga till alla kanalerna igen så den tankade hem loggorna.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2005-09-19 18:35

Jippi
När jag skapade AusTv gick den igång, fick ta bort och lägga till dock för att få loggorna med. Snyygggt!

Skönt att det funkar!

Då vet jag vad som gått fel - nu återstår att klura ut varför det går fel

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-21 21:47

Skapade AusTv i ~/Library/ och raderade plist-filen men den funkar fortfarande inte.

Vad gör jag för fel?

Ursprungligen av cal:

Skapade AusTv i ~/Library/ och raderade plist-filen men den funkar fortfarande inte.

Vad gör jag för fel?

Felet är nog med stor sannolikhet mitt och inte ditt

Kör du svenskt Mac Os? Det måste man än så länge annars funkar widgeten inte. Vi kan ju börja utesluta det felet.

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-23 17:04

Man kanske måste ha ett Tv-kort för att det skall funka?

Trodde den tankade kanal-infon från webben?

Jag kör hur som helst OS X 10.4.2 Svensk på en PB15".

Efter mycket meckande har jag nu lyckats få ner alla loggor utom Canal+ (canalplus.svt.se.png). Om man försöker öppna den filen (jo, den ligger i mappen AusTvI) får man besked om att den är skadad eller av okänt format. Tar man sig en titt på datadelen av filen ser man att det inte är någon blid alls utan en html-fil med ett 404-meddelande om att filen saknas på servern.

Michael

Ursprungligen av Michael Nord:

Efter mycket meckande har jag nu lyckats få ner alla loggor utom Canal+ (canalplus.svt.se.png). Om man försöker öppna den filen (jo, den ligger i mappen AusTvI) får man besked om att den är skadad eller av okänt format. Tar man sig en titt på datadelen av filen ser man att det inte är någon blid alls utan en html-fil med ett 404-meddelande om att filen saknas på servern.

Michael

Det vet jag och det beror på att jag har "stavat fel"!
canalplus.png ska den heta. Inget svt.se.
Gå in via Boxer och lägg till canal plus istället för där är den rättstavad.

Skall fixas till nästa version! Kanske redan i helgen

Den senaste!

Ny version, 25 september.

Lite saker som hänt (förutom att canalplus nu är rättstavad):
Nya kanaler: VH1, TV4 fakta och Nickelodeon samt Nickelodeon/Viasat Action som kombinerad tablå.

Den här versionen sparar alla loggor och tablåer i mappen Xmltv istället för AusTv. Mappen AusTv tas bort när ni kör den här versionen första gången. Det kändes mer logiskt att använda mappen Xmltv.

Nytt är även att man nu kan köra flera kopior av widgeten samtidigt - en smidig lösning, inte minst för mig själv eftersom man bara fixade den genom några sök & ersätt
Fler kopior = fler kanaler på skärmen samtidigt.
Det var en snabb lösning som dessvärre har en baksida också - om man stänger av widgeten med krysset så får man lägga till kanalerna igen när man startar om den. Jag vet inte (än) hur jag ska kunna fixa till det men jag bara antog att möjligheten att få fler kanaler överväger nackdelarna att de försvinner om man stänger av widgeten.
Kanalerna ska överleva utloggning och omstart av datorn iaf.

Ni måste lägga till era kanaler igen om ni laddar hem den här versionen (ny version = stänga av och starta widgeten, se ovan)

Ni *kan* förresten lägga till en kanal, tex SVT1, i varje widget ni startar upp så att den finns med flera gånger på skärmen. Gör inte det

Flera kopior av widgeten, vad tycker ni? Bättre eller sämre?

Senast redigerat 2005-09-25 18:58
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-25 19:58

Tack för denna, lite kommentarer:

* I leverantörs-menyn är ordet leverantör felstavat (står leveratör).

* Skärmytan den tar upp är alldeles för stor, en widget ska enligt min mening ta upp minimal yta för att man ska kunna ha så många olika widgets framme som möjligt

* Det vore bra om programmen länkade till någon sida på internet så att man får fördjupad information om desamma, eller att denna information blev tillgänglig direkt i widgeten.

* Oftast är i alla fall jag intresserad av först och främst kommande program, de som går nu har man ju så att säga redan missat mer eller mindre av. Därför vore det mer logiskt om kommande program på något sätt inte var lika nedtonade som det är med denna version.

Men som sagt, gratis är gott, jag klagar inte utan tycker arbetet som lagts ned hittills bådar mycket gott!

Bevaka tråden