Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har också tänkt på popup men en vanlig popup som man får när man pekar på länkar går ju inte att styra bredd/höjd på. Det går naturligtvis att göra på ett annat sätt men då blir det lite problem om man har "för lite" kanaler...

Jag tycker även det är lite dumt om man råkar täcka kanalen man pekade på med popupen. Då måste man ju peka nån annanstans innan man kan peka på nästa program. Det blir väldigt mycket att räkna ut för att få den där rutan att ligga på "rätt" ställe så den inte täcker det man just pekade på och då känns det enklare att låta den vara på ett helt eget ställe så den inte täcker nånting. Dock går det ju att argumentera för att anledningen till att jag inte vill göra så är att det verkar jobbigare att koda

Men jag ska fundera lite på det, det kanske är bäst att ha någon form av popup?

Jag undviker helst att ha något som kräver internet i widgeten... jag vill gärna att den ska funka även utan internet nämligen. Undantaget nedladdningen av tablåer då. Är det dumt?
Sen tänkte jag även använda klick på kanalloggorna som kanalbytare och klick på programtitel som "spela in" och då är de ju upptagna med det.
Jag ska skaffa en eyetv snart nämligen... och eftersom de inte har nån EPG för Sverige så får jag väl fixa det själv då
Jag borde kunna göra allt som en Tivo gör förutom hoppa reklam nämligen... automatisk inspelning av serier, alla program som har Lasse Kronér som programledare osv. Men det blir framåt jul det, nu är det widgetens infovisning som ligger i fokus!

• Medlem
  • Nässjö
  • 2005-10-27 08:39

det låter väldigt roligt med de funktionerna att spela å så

Jag tror på popupen men att den kommer vid sidan av widgeten. Då ska man väl även kunna välja vilken sida den kommer på..

Xmltv version 30 oktober

Nu har jag kommit till skott! Jag var ju tvungen att vänta in vintertiden och mycket riktigt fick jag rätta till några grejer då...

Nu kan widgeten visa information om programmen. Peka på programnamnet för att visa infon. Klicka på programnamnet för att låsa fast informationsrutan om det är så mycket text att ni måste scrolla. Klicka på namnet igen för att släppa på låset och visa information om andra program.

Sedan går nedladdningen av nya tablåer ofantligt mycket snabbare nu och det låser inte widgeten. Det är fortfarande en kort fördröjning när man plockar fram den och när den uppdaterar sig en gång i minuten ungefär. Hur kort fördröjningen är beror på hur snabb mac du har.

Inforutan ligger alltid till höger nu. Naturligtvis borde den fatta om inforutan kommer utanför bild och då skifta till vänstersidan men jag vet inte om man kan upptäcka sånt än. Den är även ganska ful men jag väntar fortfarande på någon frivillig som kan göra ett snyggt skin.
Ibland fastnar inforutan men det beror på att widgeten ritar om framsidan tror jag. Om i-et i nedre högra hörnet försvinner så uppdaterar den sig är ett hett tips. Lättast är då att flytta muspekaren utanför widgeten och tillbaka igen annars är det inte säkert att den registrerar att ni pekar på nåt. Då ser man dessutom att i-et dyker upp igen.

Jag börjar nästan känna att det är dags att släppa beta-stämpeln på widgeten nu. Jag har till och med gått så långt att jag inte kallar den för beta längre... vad tycker ni? Testa den lite i nuvarande version och se om ni hittar nåt udda och hittar ni inget större så är ju frågan om man inte ska skvallra för lite mac-sidor inom en överskådlig framtid.

http://g52004.no-ip.org/~gusax840/xmltv/index.php

För de från vårat södra grannland (och andra) som efterfrågar danska kanaler råkade jag av en slump hitta en sådan widget precis
Kan ju vara värt att testa tills vi fått ordning på danskarnas xmltv.
http://www.mortendons.dk/software/

Länk?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Länk?

Kan ju vara bra... speciellt om man inte orkar kolla första inlägget
http://g52004.no-ip.org/~gusax840/xmltv/index.php

Ni som laddat hem widgeten 30 okt mellan mitt första inlägg om det här kan ju tanka hem den igen om ni känner för det. Hittade en bugg på ett sändningsuppehåll nu som jag fixade direkt

Sändningsuppehållet fick en inforuta med programinfon från programmet som gick precis innan sändningsuppehållet... såg det på barn/kunskapskanalen kl 18:14, jag glömde visst den raden.

Ingen skillnad annars och ser ni inte/stör ni er inte på buggen så behöver ni inte ladda ner widgeten igen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-31 13:02

Kul med TV-info direkt i widgeten! Bra! Med nya funktioner får jag dock nya idéer om hur infon presenteras på bästa sätt. Jag har aldrig gillat det här med "sido-lådor" och tycker i detta fall det vore smidigare om informationen presenterades som "tool-top" istället (gul pratbubbla). Den viktigaste fördelen med tool-tip men som också går att implementera som widgeten är nu är en kortare fördröjning innan infon visas. Det händer ju då och då att man drar markören över widgeten på väg mot något annat på skärmen och då är det bara störande med att infon blinkar till ett antal gånger.

Men som sagt, bra jobbat!

Ursprungligen av hekr:

Kul med TV-info direkt i widgeten! Bra! Med nya funktioner får jag dock nya idéer om hur infon presenteras på bästa sätt. Jag har aldrig gillat det här med "sido-lådor" och tycker i detta fall det vore smidigare om informationen presenterades som "tool-top" istället (gul pratbubbla). Den viktigaste fördelen med tool-tip men som också går att implementera som widgeten är nu är en kortare fördröjning innan infon visas. Det händer ju då och då att man drar markören över widgeten på väg mot något annat på skärmen och då är det bara störande med att infon blinkar till ett antal gånger.

Men som sagt, bra jobbat!

Jag ville också ha det som en gul pratbubbla först. Felet med den är framför allt att jag inte kan räkna ut hur hög själva pratbubblan blir utan att först skriva ut den
Dessutom får inte tooltips bli för långa för Safari. De kan max bli nåt visst antal tecken långa och det syns bara en rad text vill jag minnas. Däremot går det ju att fejka en tooltip och det var det jag tänkte mig men då kommer problemet med höjden in.
Man talar nämligen om för Dashboard hur hög widgeten är och allt som hamnar utanför den specade ytan döljs. Problemet blir större ju längre ner man kommer i listan med kanaler. Störst problem så klart med den nedersta kanalens nedersta program. Att inkludera en scrollbar i tooltip känns fel.
Nu blev det ju väldigt negativt det här, med en lång lista på saker jag *inte* kan göra. Det var inte riktigt meningen. Om/när jag kommer på en lösning så tänker jag försöka ordna upp det men i dagsläget vet jag inte hur det ska gå till och anledningarna står i stycket ovan

Fördröjning på infovisningen borde jag däremot kunna fixa, det ska jag skriva upp.
Jag har redan dessutom fått vänliga klagomål från kamraterna om att infovisningen inte är optimal och det håller jag med om.

Får ni chansen att testa en digitalbox från Force (deras 320-modell saknar kanalloggor tyvärr) nån gång så testa dess EPG. Jag hade en sån digitalbox (1188) innan och det är dess EPG jag försöker efterlikna eftersom den i mitt tycke var helt lysande. Så ta en titt på hur den hanterar infovisningen så vet ni vart jag vill komma. Den här rutan till höger är en temporär lösning eftersom det typ var det jag kunde programmera nu Jag gillar inte de där lådorna heller men i dagsläget kan jag inget annat.
Jag kunde inte nån javascript innan jag började fiffla med att göra om AusTV-widgeten till Xmltv-widgeten men jag börjar få lite koll på det nu...

Som sagt - kolla på epgn i en Force-digitalbox. Så ska infovisningen i Xmltv funka när den är klar är min tanke. Utdragslådan ska bort. Kanallistan funkar redan likadant som hos Force så den är jag nöjd med faktiskt.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-10-31 18:55

Man bugar och tackar för denna fina och användbara widget.

Efterlängtad uppdatering, bra jobbat!

Superbt bra!

Nån mer som tycker att infon flimrar järnet efter att ha uppdaterat till mac os 10.4.3?

Jag tycker det och ska kolla upp varför... det flimrar inte under 10.4.2.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2005-11-01 18:12

ja det kan jag hålla med om..

Om man låter bli att peka på själva texten som utgör programmet utan pekar på tomrummet till höger på samma rad istället så flimrar det inte alls.

Det verkar ha hänt något konstigt med Safari eller Webkit eller vad det heter som orsakar flimret. Jag tror jag kommit på varför nu så det återstår bara att fixa det men ni kan ju göra som ovan så länge. Eller låta bli att uppgradera till 10.4.3

Nu har jag fixat bort filmret. För att dölja inforutan så peka på den blåa kanten i över eller underkant. Klickfunktionen tog jag bort eftersom det nu räcker med att peka på ett program och sedan dra musen åt vänster för att kunna scrolla.

Innan flimrade inforutan till lite när man gick från ett program till ett annat även under mac os 10.4.2 men det är också borta nu så ni som inte ämnar uppgradera till 10.4.3 än kommer också märka att det flimrar mindre, även om största ändringen blir för de som kör 10.4.3 då flimret var i det närmaste outhärdligt.

Länk för den slöe
http://g52004.no-ip.org/~gusax840/xmltv/swetv/widgets/xmltv20051104.zip

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-05 18:17

Tjena, fin widget, men nu får jag inte fram 2,3,4

Yes!!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-05 18:51

Trevlig widget!

Ta gärna fram ett nytt skin! Det svider lite i ögonen att se på den färgen som är nu. Blått och svart är ju inte den bästa kombinationen

Ursprungligen av Yes:

Tjena, fin widget, men nu får jag inte fram 2,3,4

Yes!!

Specificera är du snäll! Fattas kanalerna för dig? Kan du inte ladda ner dem? Var det tillfälligt?

Jag gillar verkligen den här widgeten, och den skulle bli ännu bättre om man slapp lägga in alla kanaler varje gång man uppdaterar till en ny version. Inte ett jätteproblem förvisso, men det kanske går att få den skriva ut sina inställningar till en fil som inte raderas när man avaktiverar widgeten inför en ny version?

Michael

Ursprungligen av Michael Nord:

... men det kanske går att få den skriva ut sina inställningar till en fil som inte raderas när man avaktiverar widgeten inför en ny version?

Smart lösning egentligen

Jag ska se om jag kan fixa nåt sånt. Åtminstone borde jag kunna rädda en kanallista med ditt förslag. Jag har glömt bort problemet faktiskt eftersom jag alltid har "samma" widget framme när jag sitter och kodar och därmed aldrig uppgraderar som ni tvingas göra. Men nåt ska jag väl ha för besväret

Jag lade ut en ny version idag, mest för att se om uppdateringskollen funkar.
Widgeten ska nu kunna gå ut och kolla själv om jag lagt ut en nyare version och meddela användaren om detta. Däremot kan den inte uppdatera sig själv (än) och det går heller inte att klicka på texten för att komma direkt till nedladdningssidan. Men det är en början!

Jag har även lagt till så att man ser både när programmet börjar och slutar i inforutan samt fixat en bugg där man såg inforutan även om det var sändningsuppehåll.

Ni måste fortfarande lägga till kanalerna igen
Har inte hunnit fixa nån smart lösning där än.

Jag vill även ta tillfället i akt och påminna om att jag tacksamt tar emot ett nytt skin...

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-06 14:50

Det e lugnt. Nu funkar det. Igen.
Tack!

Yes!!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-13 10:11

Ur den andra tråden

Ursprungligen av gusax840:

Drar den 100% jämt (dvs även när dashboard inte är framme) eller drar den 100% precis när du plockar fram den?
Om den får för sig att dra 100% jämt så dödar man den enklast genom Aktivitetskontroll-programmet. Leta efter Swe TV Guide DashboardClient och döda de processer som tar en massa processorkraft. Lista efter processorutnyttjande så lär Swe TV Guide hamna överst...

Den lär dra 100% när du tar fram den pga nedladdning av tablåer och att den ritar om sig men den ska sluta med det efter några sekunder, beroende på hur snabb dator du har. Jag har en iBook G3 på 700 MHz och jag upplever inte mer än några sekunders maxbelastning.

Jag lade till DiscoveryMix i min kanallista och det krävde inte 100%. Däremot saknas loggan där vilket jag inte visste om. Det ska jag kolla upp, tack för det!

Svara gärna i den andra tråden är du hygglig och inte i den här så slipper jag ha koll på två trådar i samma ämne

Den drar 100% först när den laddar ner tablåerna första gången sedan går den ner till normalbelastning. Har man sedan Dashboard framme så tar det nåra sekunder (kanske 10) så går den upp igen och i princip stannar där. Lägger man ner Dashboard så släpper den processorn. Detta gäller den nuvarande versionen och på min PMG4.
Jag har inte orkat testa på iBooken igen men där släppte den inte processorn alls utan jag var tvungen att tvångsavsluta den när jag testade sist, för två veckor sen eller nått.

Bara för att testa lade jag till widgeten igen nu medans jag skriver detta och lade in alla mina kanaler utom DiscoveryMix och då är det inga problem.

Problemet verkar vara att den är för envis med att hitta ikonerna.

Ursprungligen av Gunnar B:

Ur den andra tråden

Den drar 100% först när den laddar ner tablåerna första gången sedan går den ner till normalbelastning. Har man sedan Dashboard framme så tar det nåra sekunder (kanske 10) så går den upp igen och i princip stannar där. Lägger man ner Dashboard så släpper den processorn. Detta gäller den nuvarande versionen och på min PMG4.
Jag har inte orkat testa på iBooken igen men där släppte den inte processorn alls utan jag var tvungen att tvångsavsluta den när jag testade sist, för två veckor sen eller nått.

Bara för att testa lade jag till widgeten igen nu medans jag skriver detta och lade in alla mina kanaler utom DiscoveryMix och då är det inga problem.

Problemet verkar vara att den är för envis med att hitta ikonerna.

Tack så mycket, då fick jag en mycket klarare bild av det hela.
Jag lyckas inte få samma fenomen här dock :-/

Det *ska* inte bero på att loggan för discovery mix fattas för loggan laddas bara ner när du lägger till kanalen. En normal uppdatering (den som sker när du tar fram Dashboard) kontrollerar nämligen enbart om det finns nya tablåer.
Den laddar dessutom bara ner tablåer en gång när du tar fram dashboard. Lämnar du den framme så ritar den bara om framsidan en gång var 30 sek ungefär. Nästa gång du tar fram dashboard så kollar den tablåer en gång igen.

Erfarenheten har dock lärt mig att även om det inte ska bero på att loggan fattas så kan det mycket väl göra det ändå och så verkar ju fallet vara här

Jag ska försöka få upp en discovery mix-logga men det kanske dröjer lite eftersom jag själv inte har hand om servern där loggorna ligger.

Utmärkt widget när den sköter sig. Det enda jag saknar funktionsmässigt är att kunna se hela kvällens program för en kanal åt gången.

På min PB G4 10.4.3 så hänger den sig då och då och drar drygt 50% CPU även när Dashboard är inaktiv, vilket i sin tur gör det oändligt påfrestande att den inte minns mina kanaler vid omstart.

Den verkar heller inte själv städa bort gamla xml-filer, vilket slaggar upp Spotlight en del.

Står om denna widget på MacWorld.se, riktigt kul tycker jag, denna widget förtjänar helt klart
uppmärksamhet, bra som fan!

• Oregistrerad
  • 2005-11-15 01:03

varför inte ladda upp den på www.manicker.se? den släpptes för ca 20 min sedan

Det var kul att de nämnt den på MacWorld

Jag lade ut widgeten på manicker.se nu men vore det inte fint med en TV-kategori
Nu lade jag den under Övrigt.
Smidigt att man kunde se antal nedladdningar på manicker.se faktiskt. Jag kanske styr om min egen nedladdningssida till manicker.se sedan enbart pga det.

Bevaka tråden