Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ny version finnes nu på http://www.manicker.se/index.cfm?moreinfo=175

Nytt är kanske främst en uppdatering pga att Canal plus gjort om sina kanaler. Även tre nya kanaler har dykt upp. SVT HD (min favvo), TV4 Guld och TV4 Komedi. Bägge TV4-kanalerna börjar sända 3 nov och saknar än så länge (1 nov) både logga och program.

Jag bytte ut Canal plus-loggorna också. De nya hade inte kommit ut på servern än och de gamla var ju värdelösa pga att de blev så små att man inte såg vad det var för logga. Så jag gjorde egna så man ser vad det är för kanal. När jag ändå var i tagen så svepte jag ihop loggor till SVT HD och Discovery mix också.
SVT HD lär för övrigt få egen logga sen så då tar jag bort min. Men jag tyckte det såg så fult ut med ett frågetecken i listan...

Som en liten bonus så kastar jag in tre nya utseenden med, alla gjorda av Mathias Andersson. Heder åt honom!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 15:57

Sjysst. Canal+ loggorna ser mycket bättre ut nu och är numera lättare att läsa. Fick lite strul med vissa av Canal+ logos (frågetecken dök upp istället). Men det löste sig genom att ta bort XMLTV-mappen i Library-mappen för att därefter lägga till alla kanaler på nytt.

Kommer Canal+ att ändra om sina namn på deras kanaler? Saknar CMore 1-2 och CMore HD!

Ursprungligen av Jedih:

Kommer Canal+ att ändra om sina namn på deras kanaler? Saknar CMore 1-2 och CMore HD!

Igår uppdaterade Canal+ sitt kanalutbud. Numera finns dessa kanaler:

Canal+
- Film 1
- Film 2
- Film 3
- Mix
- HD
- Sport 1
- Sport 2

En ny kanalsökning krävs av dig för att uppdatera din mottagare

Mvh,

Kungligt!

Mvh,

Förlåt, jag borde ju ha skrivit det...
Ta bort dina gamla canal plus- och c-more-kanaler ur listan och lägg sedan till de nya för att vara säker på att det blir "rätt".

  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 17:35

Försöker uppdatera TV-widget:en på min Mac här hemma ikväll, men jag får inte den till att lägga till några kanaler. Jag har raderat allt vad heter xmltv på datorn och installerat den nya versionen (20061101) men när jag försöker lägga till tex SVT1 så står den och tuggar och försöker ladda ner tablåer (står i rött) men inget händer. Trist!

Jag lånade min brors intel-imac igår och jag fick samma fel när jag lade in widgeten där. Det visade sig att mapparna som behövdes inte var skapade.

Prova att stänga av widgeten och sätta på den igen (eller ladda om den med äpple-r).

Jag ska kolla upp det, eventuellt så beror det på den här "vill du behålla?"-rutan som kommer upp. Tror den hindrar widgeten att skapa de mappar som behövs för tablåer och annat.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-05 17:33
Ursprungligen av gusax840:

Jag lånade min brors intel-imac igår och jag fick samma fel när jag lade in widgeten där. Det visade sig att mapparna som behövdes inte var skapade.

Prova att stänga av widgeten och sätta på den igen (eller ladda om den med äpple-r).

Jag ska kolla upp det, eventuellt så beror det på den här "vill du behålla?"-rutan som kommer upp. Tror den hindrar widgeten att skapa de mappar som behövs för tablåer och annat.

Försökte idag igen och då fungerade det. Det kanske bara behövdes en omstart

  • Oregistrerad
  • 2006-11-05 15:25

1an och 2ans ikoner syns inte för mig längre. Tips?

Ursprungligen av Pantern:

1an och 2ans ikoner syns inte för mig längre. Tips?

Sök på sök efter svt1.svt.se.png samt svt2.svt.se.png och se om du hittar dem.
Hittar du dem så öppna dem i något textprogram (Textredigeraren tex) och kolla om det råkar vara text i dem. Står det text så posta den texten här. Kasta dem sedan i papperskorgen och ta bort och lägg till ettan och tvåan igen så ska du ha loggor.

Hittar du inget när du söker på filnamnen så bara ta bort och lägg till dem igen.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 22:10
Ursprungligen av gusax840:

Sök på sök efter svt1.svt.se.png samt svt2.svt.se.png och se om du hittar dem.
Hittar du dem så öppna dem i något textprogram (Textredigeraren tex) och kolla om det råkar vara text i dem. Står det text så posta den texten här. Kasta dem sedan i papperskorgen och ta bort och lägg till ettan och tvåan igen så ska du ha loggor.

Hittar du inget när du söker på filnamnen så bara ta bort och lägg till dem igen.

Jag har inte dessa ,png filer. Hur menar du jag ska göra då?

Ursprungligen av Pantern:

Jag har inte dessa ,png filer. Hur menar du jag ska göra då?

Har du dem inte så ta bort kanalerna svt1 och svt2 ur listan och lägg till dem igen så bör du få loggor på dem.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-11-05 21:14

Jag har problem med TV4 Guld och TV4 Komedi. Kanalloggorna laddas inte ned.

Nedanstående innehåll är det i filen guld.tv4.se.png:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN">
<html><head>
<title>404 Not Found</title>
</head><body>
<h1>Not Found</h1>
<p>The requested URL /chanlogos/guld.tv4.se.png was not found on this server.</p>
<hr>
<address>Apache/2.0.52 (CentOS) Server at www.swedb.se Port 80</address>
</body></html>

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-05 23:46
Ursprungligen av henil:

Jag har problem med TV4 Guld och TV4 Komedi. Kanalloggorna laddas inte ned.

Tar mig friheten att svara
Beror helt enkelt på att tv.swedb.se (där tablåerna och loggorna hämtas från)
inte lagt upp loggor för dessa (och ett par andra) kanaler än
se http://tv.swedb.se/xmltv/00logos.html

-Magnus

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-11-06 05:29

OK, då vet jag.

För den observante går det även bra att läsa samma info om TV4-kanalerna i mitt inlägg en bit upp

MTVs tablåer är visst tomma idag vilket verkar orsaka att widgetens framsida hänger sig vid MTV (om man har den i listan) vilket gör att alla andra kanaler efter MTV försvinner. För att fixa tillfälligt, ta bort MTV och lägg den sist i er lista så kommer den dyka upp så fort tablåerna är fixade och nedladdade.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 16:20

Gusax840: Kan du inte lägga till TCM från ComHem?

Ursprungligen av Jedih:

Gusax840: Kan du inte lägga till TCM från ComHem?

Tyvärr inte
Tablåerna kommer från http://tv.swedb.se - posta frågan i deras forum så kommer du i kontakt med de som har makten över vilka kanaler som finns med och inte.

Jag lade ut en ny version nu som inte hänger sig bara för att en tablå (idag MTVs) råkar vara tom. Finns på manicker.se.

Tanka hem den om din widget mystiskt försvunnit från Dashboard så ska den strax vara tillbaka. Kan vara en god idé även om du inte har MTV.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-11-06 19:14

Jag kollar ett rätt så litet antal kanaler, däremot vill jag ha lite mer syn på vad som händer om någon timme.
Jag skulle därför vilja ha 5 program per kanal istället för 3. Är detta möjligt med en smärre justering från min del, eller är det jobbigt och svårt eller rentav kanske omöjligt?

Med nuvarande version är det rätt jobbigt men inget är omöjligt. Är du intresserad av att göra ett försök så hör av dig via mail.

  • Medlem
  • 2006-11-06 20:16

Ehm...nu har något skumt hänt här. Hela widgeten har blivit genomskinlig, och när jag väljer att hantera widgetar så dyker bara krysset upp - allt annat är osynligt. Provade att ominstallera och fick samma problem är jag rädd. Något du har en lösning för, eller ligger felet någon annanstans?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-11-06 20:18

Löste sig! Tog bort nån Xmltv mapp...

...fast nu ser jag bara logotyperna för kanalerna och ingen kanalinfo alls. =/
Testade nämligen att lägga in allt från början igen.

/Fredrik

Nifo:

Hade exakt samma problem som du, men laddade hem den nya versionen som Gusax tipsade om. Nu funkar det igen.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-11-06 23:18

Hade problem med att det blev genomskinligt. Tog bort xlmtv-mappen, samma sak, ändrade behörigheten på mappen (och dess undermappar) till
Ägare:<mitt användarnamn>
Åtkomst: Läsa och skriva

Grupp:<mitt användarnamn>
Åtkomst: Läsa och skriva

Övriga: Bara läsa. <---- testade med Läsa och skriva men det fungerade inte.

Nu fungerar det igen.

-edit-

.png-filerna skall ligga i ~/Bibliotek/Xmltv/logos

jäklar nu är det samma igen. hmm. bort med mappen. töm kanallistorna.

hmm. nu är gruppåtkomsten Bara läsa. nu fungerar det.

Senast redigerat 2006-11-07 00:32

Jag kanske borde skrivit det i fetstil innan men vi tar det igen:
Om widgeten blir osynlig för er, ladda då hem den nya versionen från www.manicker.se . Ta inte bort en massa filer och annat elände, det ska inte behövas.

Se bara till att ni får hem en fil som heter nånting med 176 i början. En kompis fick hem den gamla versionen som började på 175 och den hängde ju sig direkt så klart. Vet inte vad han lyckades med... men det var inte rätt iaf

bra gjort men som tex comhem och kanal 6? vart får jag dit den, finns bara ztv och det är ju 2 olika kanaler nu för tiden.. sen visar mitt inte tiden rätt på dagarna heller, tex kl 09:12 sägger den att nästa program är kl 20.00 på alla kanaler?

Annars ser det vettigt ut, bra idee för som sagt vore grymt att kunna se några program frammåt

  • Medlem
  • 2006-11-08 00:38

Verkar inte vilja ned vare sig tablåer, eller för den sakens skull visa programlogotyper. Får la prova att ändra rättigheterna i morgon. Nu blir det sussa av!

Natti!

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 19:04

Installerade denna widget för första gången på tjejens macbook. Comhem, grundutbud och kanal 1-6 + mtv. Ingen visar ikon

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-11-08 20:01

Konstigt, jag har ikon på alla mina kanaler (1, 2, 3, 4, 5, 6, 4+, eurosport, mtv).
Men det kanske bara är strul för de som lägger in den för första gången?

Bevaka tråden