Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2007-05-14 19:29
Ursprungligen av headlessmike:

Jag tror inte att det har med nya versionen att göra (men vad vet jag). Den fungerade inte innan jag uppdaterade den heller, men då trodde jag att det berodde just på att jag inte uppdaterat. Lycka till med felsökningen.

Du har rätt, det har inte med nya versionen att göra. Jag har inte ändrat adressen till channels.xml sedan förra året nån gång, då när tablåerna bytte server. Men eventuellt så är det så att channels.xml fortfarande är kvar på gamla servern medans tablåerna ligger på den nya servern. Det är nog det jag kan ha fattat fel på.
Oavsett vilket så verkar det ju funka nu iaf, får hoppas att det håller i sig.

Strular fortfarande

Fick igång den förra veckan och var så nöjd, men nu hjälper inga tricks.. servern konstig..

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-05-14 07:13

Funkar inte för mig, får bara upp att den söker efter tablå server Hoppas att det löses snart.

Det här är ju min bästa/mest använda vidget (:

Tack, nu är det igång igen

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-05-14 18:57

Nu funkar det igen..

Tack Gusax för en kanon widget!!!!!!!

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-05-14 19:26

grym widget, men hatar att den tappar bort tablåer hela tiden, man måste göra om precis allt då, skitdrygt, hoppas detta blir stabilare för detta är min älsklings widget

  • Oregistrerad
  • 2007-05-14 19:30
Ursprungligen av ibanez:

grym widget, men hatar att den tappar bort tablåer hela tiden, man måste göra om precis allt då, skitdrygt, hoppas detta blir stabilare för detta är min älsklings widget

Tappar den bort tablåer hela tiden eller klagar den på att servern inte finns hela tiden?

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-05-14 19:36
Ursprungligen av gusax840:

Tappar den bort tablåer hela tiden eller klagar den på att servern inte finns hela tiden?

hittar inte tablå eller så kan de bli helt blankt ibland bredvid loggan. stundtals funkar de hur bra som helst. sen bara dör de ibland utan att komma tillbaka på länge, då kan jag få radera programmet å loggar och ominstallera, de gillar jag inte he he..

  • Oregistrerad
  • 2007-05-14 19:46
Ursprungligen av ibanez:

hittar inte tablå eller så kan de bli helt blankt ibland bredvid loggan. stundtals funkar de hur bra som helst. sen bara dör de ibland utan att komma tillbaka på länge, då kan jag få radera programmet å loggar och ominstallera, de gillar jag inte he he..

Och du har ingen netgear-router?

Händer det igen så öppna några av "dagens" tablåer för de strulande kanalerna i Firefox eller Safari innan du kastar dem. Se om det står något insiktsfullt. Står det inget av värde så maila mig någon av filerna innan du kastar dem.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-05-14 20:46
Ursprungligen av gusax840:

Och du har ingen netgear-router?

Händer det igen så öppna några av "dagens" tablåer för de strulande kanalerna i Firefox eller Safari innan du kastar dem. Se om det står något insiktsfullt. Står det inget av värde så maila mig någon av filerna innan du kastar dem.

jo kör trådlöst via en netgear router, funkar de dåligt då? Hur ska jag göra?

  • Oregistrerad
  • 2007-05-15 06:59
Ursprungligen av ibanez:

jo kör trådlöst via en netgear router, funkar de dåligt då? Hur ska jag göra?

Det enda du kan göra är att byta till ett vettigt märke är jag rädd
Alternativt en gammal Netgear som beter sig korrekt och inte kapar hela internet vid slumpmässigt utvalda tillfällen.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-05-14 21:07

såg problemet tidigare på tråden nu, stört he he..

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-05-14 22:02

Jag är helt ny på det här med widgets, jag installerade den tidigare idag tror jag det var och då funkade inte synkroniseringen. Men nu fungerar den klockrent, grym widget!

Nu fungerar däremot inte e-kortwidgeten, Swedbank har ändrat länkadressen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-16 13:42

Widgeten funkar fint nu så när som på att jag bara har en enda logga (discovery) vilket känns lite synd, nån som vet hur man fixar?

Ursprungligen av Maxwell:

Widgeten funkar fint nu så när som på att jag bara har en enda logga (discovery) vilket känns lite synd, nån som vet hur man fixar?

Ta bort kanalerna och lägg till dem igen, alternativt ladda ner loggorna manuellt från http://xmltv.tvsajten.com/chanlogos/ och lägg dem i ~/Bibliotek/Xmltv/logos/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-16 23:13
Ursprungligen av gusax840:

Ta bort kanalerna och lägg till dem igen, alternativt ladda ner loggorna manuellt från http://xmltv.tvsajten.com/chanlogos/ och lägg dem i ~/Bibliotek/Xmltv/logos/

Dagens tips!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-05-16 23:02

Min "brandvägg" Little Snitch blockar XmlTV när den ska uppdatera sig. Men jag har kollat igenom alla regler och hittar inget som skulle blocka widgeten. När jag stänger av Little Snitch så går det dock utmärkt att uppdatera.

Vilka portar, och eventuella andra saker, är det jag ska leta efter för att hitta rätt regel och ändra på?

Ursprungligen av Ree_Tab:

Min "brandvägg" Little Snitch blockar XmlTV när den ska uppdatera sig. Men jag har kollat igenom alla regler och hittar inget som skulle blocka widgeten. När jag stänger av Little Snitch så går det dock utmärkt att uppdatera.

Vilka portar, och eventuella andra saker, är det jag ska leta efter för att hitta rätt regel och ändra på?

Det är programmet curl som laddar ner allting, godkänn den så bör det lösa sig. Widgeten själv går aldrig ut på nätet.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-05-21 12:11
Ursprungligen av gusax840:

Det är programmet curl som laddar ner allting, godkänn den så bör det lösa sig. Widgeten själv går aldrig ut på nätet.

Tack för svaret, jag vet att jag har vartit på Curl i Little Snitch innan, men får kolla upp det igen!

...och finns inte logotypen där så är det ju väldigt lätt att göra en egen. Bara att editera en egen bild (100 x 100 pixlar), matcha bildens namn den med respektive kanalens xml-fil och lägga den i ~/Bibliotek/Xmltv/logos/.

Senast redigerat 2007-05-17 10:25
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-17 09:11

Tack för tipset, det funkade helt grymt. Kunde bara inte hitta kanal 9 loggan eller finns inte den?

Ursprungligen av Maxwell:

Tack för tipset, det funkade helt grymt. Kunde bara inte hitta kanal 9 loggan eller finns inte den?

Nej den finns inte tyvärr. Kanal 9 skickade nån korrupt fil först och sen blev det en massa strul tydligen för att få fatt på en riktig fil. Så de som sköter servern tröttnade, förståeligt nog.

Ursprungligen av glitchpunk:

...och finns inte logotypen där så är det ju väldigt lätt att göra en egen. Bara att editera en egen bild (100 x 100 pixlar), matcha bildens namn den med respektive kanalens xml-fil och lägga den i ~/Bibliotek/Xmltv/logos/.

Sen får man gärna maila mig loggan efteråt så kan ju den "råka" följa med widgeten vid nästa uppdatering... *host*100x100px, .png, genomskinlig bakgrund*host*

  • Oregistrerad
  • 2007-05-17 19:45

Oj, vilken kanonbra widget! Tusen tack.

Och bättre ska det bli

Nu har jag lagt ut en ny version på www.manicker.se vars enda ändring är att den använder sig av en annan server för att ladda hem kanalnamnen. Det visade sig nämligen att jag råkat göra en lite väl effektiv sök&ersätt när tablåservern byttes ut i slutet av november förra året vilket ledde till de här tråkigheterna. Förhoppningsvis skall nu problemen med att servern är konstig vara som bortblåsta.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-21 20:14

Ibland går det undan

Fick faktiskt två mail med kanal 9-loggor och nu ligger det en kopia på servern tackvare dessa driftiga bidragsgivare (som gärna namnges som så önskas).
Ni som har frågetecken vid nian, sök efter kanal9.se.png och kasta den. Ta sedan bort kanal 9 ur kanallistan i widgeten och lägg till den igen så ska ni få logga. Eller tanka ner loggan själva från adressen en bit upp och ersätt den fil ni har nu - stäng sedan av och sätt på widgeten igen, jag tror inte den läser in bilden på nytt annars.

Herregud var bra denna är. Hur har jag kunnat missa den tidigare?

Trevligt att Kanal 9:s logotyp är fixad! Satt och försökte ordna till Showtime och Star!-s loggor, men dels hittade jag inga bra ursprungslogotyper, dels är jag inte en hejare på grafik. Men om någon fixar dem så är det guld värt!

  • Medlem
  • Öland
  • 2007-05-23 19:20

Är det bara hos mig som hela widgeten ligger en timma efter? Så istället för nuvarande program visar den de som visades för en timme sedan.

Bevaka tråden