Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av poseidon84:

Jag köpte via Ebay. wefixallmacs eller nått sånt hette säljaren med högt betyg. Jag bjöd högst på en auktion, betalade via paypal, men behövde också se till här att jag var confirmed på paypal. sedan så måste man ringa till dom också så dom vet att du finns och inte är scam. Efter telefonsamtalet så tog det 3-4 dagar innan telefonen var här och jag bor i luleå så posten i sverige tog ett tag på sig :/

Hur såg du till att du var confirmed på paypal?
"sedan så måste man ringa till dom också så dom vet att du finns och inte är scam" kan du förklara vad du menar med dettta?

Tack för svaret..

Ursprungligen av Powerslave91:

Hur gör man för att köpa en iPhone via ebay.com??
Ni som har gjort detta kanske kan beskriva hur de går till?

På nästan alla auktioner så måste man ha en "confirmed address" vad betyder det?

Confirmed address är enligt vad jag vet att du har ett visakort anslutet till ditt paypal-konto. Då är du en confirmed customer. ( eller ngt liknande) Man kan ha olika nivåer på sitt ebay-konto. Det framgår i ditt konto på vilken nivå du är. Jag har reggat ett konto i usa fast med min svenska adress.

Ursprungligen av Islander:

Confirmed address är enligt vad jag vet att du har ett visakort anslutet till ditt paypal-konto. Då är du en confirmed customer. ( eller ngt liknande) Man kan ha olika nivåer på sitt ebay-konto. Det framgår i ditt konto på vilken nivå du är. Jag har reggat ett konto i usa fast med min svenska adress.

Confirmed address ordnas genom att PayPal drar en liten symbolisk avgift på ditt PayPal-
anslutna kreditkort. Då genereras en signatur (några alfanumeriska tecken) på det kontoutdrag som du får via posten från din kort-utställande bank. Du tar den signaturen och skriver in den på PayPal's websida som används för att konfirmera.

Voila ! Då har du visat att du är den person som verkligen innehar kortet, eftersom du fick kontoutdraget hem i brevlådan och kunde läsa signaturen. Därefter har du alltså en "Confirmed address". Dvs det har bevisats en verklig koppling mellan kortet och en geografisk hemaddress.

Förstått ?

Nu har jag ju förstått att det inte är tullavgift man får betala utan moms man kan åka på när någon skickar en iPhone från usa till sverige.
Men hur mycket blir momsen på?

/ Jacob

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-11-07 23:08
Ursprungligen av FillilutteN:

Nu har jag ju förstått att det inte är tullavgift man får betala utan moms man kan åka på när någon skickar en iPhone från usa till sverige.
Men hur mycket blir momsen på?

/ Jacob

Momsen ligger på 25% av det totala värdet, telefonen, fraktkostnad och ev. försäkringar.

Gudie för köp av iphone

Har läst igenom denna tråd och är grymt intresserad av att köpa en iphone!

Men hur gör man?
Kan ni inte som lyckats lägga upp en snabbguide?

Eller hänvisa till någon i USA som säljer till Sverige?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-08 09:23

För er som inte redan sett det så kan jag informera om att batch 178 är hos tullen i Norge.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-08 09:29
Ursprungligen av Malm:

För er som inte redan sett det så kan jag informera om att batch 178 är hos tullen i Norge.

Äntligen!

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-11-08 10:28

Jag hade tänkt beställa en Iphone idag från apple store till en jag känner i USA. Tror ni jag kommer få en 1.1.2 då?

Senast redigerat 2007-11-08 15:45
  • Medlem
  • 2007-11-08 11:46

Nu dök min iphone från international-orders.com upp. Kan beskriva processen såhär:
Köpte en olåst 8GB iphone, 1.1.1:a för priset $599, under beställningen tillkom frakt av billigaste typ med $117 totalt landade slutnotan på $716. Gick vidare till google checkout där priset plötsligt var $670. Tydligen missar google checkout att ta emot momsen, varpå jag i efterhand fick en andra betalningsgrej på $45.

Beställde runt 02:00 tisdagen den 5:e, leveransen av iPhonen angav jag till jobbet, men fakturan hem, ville vara säker på att ta emot den dagen som budfirman anlände. Klockan 10.50 dök budet upp den 8:e, cirka 85 timmar tog leveransen dvs. Jag skrev inte själv under utan budet lät någon annan ta emot paketet, inget behövdes betalas. Upplåsning och aktivering enligt iFun.se's guide gick smärtfritt, ett par steg i guiden var annorlunda på jailbreak.com, bla behövde jag inte svara på ett samtal efter omstart utan allt var klart direkt. Nu återstår bara att hitta en mobil på jobbet som kan exportera kontaktlistan på mitt kort till iSync och addressbook, min S500i gör inte det.

Ursprungligen av sphr:

Upplåsning och aktivering enligt iFun.se's guide gick smärtfritt, ett par steg i guiden var annorlunda på jailbreak.com, bla behövde jag inte svara på ett samtal efter omstart utan allt var klart direkt.

Det står faktiskt i guiden på steg 1:31:

Uppdatering 4 november: jailbreakme.com har uppdaterats, numera startar telefonen om automatiskt och steg 32-35 behövs inte längre.

Edit: Nu har jag redigerat guiden och tagit bort dom gamla stegen helt. Så nu finns inte ovanstående kvar.

Senast redigerat 2007-11-08 15:10
  • Medlem
  • 2007-11-08 15:36
Ursprungligen av Adrian B:

Det står faktiskt i guiden på steg 1:31:

Uppdatering 4 november: jailbreakme.com har uppdaterats, numera startar telefonen om automatiskt och steg 32-35 behövs inte längre.

Edit: Nu har jag redigerat guiden och tagit bort dom gamla stegen helt. Så nu finns inte ovanstående kvar.

Ah var nog jag som läste fel ja

Har haft problem med ett (det enda) telefonsamtal som brusat, det var komprimeringsjitter eller hur man nu ska säga det. Telia refil är det som används. Inte skickat sms ännu.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-11-08 16:10

Det är så att min låtsas bror bor i USA och han kunde tänka sig köpa en Iphone till mig och skicka hem till Sverige. Eftersom han bil var trasig och det inte ligger någt Apple Store närmare än 6mil så skall jag beställa en genom Apple.com. Men sent ute som man alltid skall vara så är jag orolig för att om jag beställer en idag kommer den kanske vara en 1.1.2?
Eller vad tror ni?

/RoHHbiN

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-08 12:03

Fick svar från Jetcarrier angående batch 178:

Hei.

Nå er 90% av pakkene fra flybatch 178 hentet av posten, det er kun noen pakker som står igjen enten pga. ubetalte regninger fra tidligere flysendinger, manglende booking, dårlig adressering eller som er feilregistrert, disse ordner vi i løpet av dagen.

Pakkene kan spores hvis du logger deg inn på din konto og klikker på linken for Sporing på Posten. De vil være sporbare fra ca. 15-1600 i dag når de er ankommet posterminal Sarpsborg og scannet inn der.

Detta innebär förhoppningsvis att vi kan spåra våra iphones i eftermiddag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 14:33

beställde från apple store för mer än en vecka sedan. Fick mailet med "your iphone is coming" och pengar drogs från mitt konto. Men de ändrade sig några timmar senare och ordern blev canselled. Skickade då flera mail och frågade om pengarna.
Nu har jag fått ett nytt mail med "your iphone is coming"´men om man söker efter ordernumret så är den fortfarande canselled.
Vet inte vad de håller på med´,vågar man maila dem och fråga? Är det fler som varit med om det här?

När kommer nästa uppdatering till iphone?, ska te apple store imon...

Hej!

Försökta i förra veckan flera ggr beställa via apple.com och jetcarrier när det inte fungerade köpte jag till slut (i söndags) två iphones via ebay. Och så idag kom dom! Fyra dagar tog det bara, tycker det var perfekt! Kalaset slutade på 3800 kr per telefon, lite dyrare än apple.com, men jag är helnöjd, otrolig telefon!

Citat:

Hej!

Försökta i förra veckan flera ggr beställa via apple.com och jetcarrier när det inte fungerade köpte jag till slut (i söndags) två iphones via ebay. Och så idag kom dom! Fyra dagar tog det bara, tycker det var perfekt! Kalaset slutade på 3800 kr per telefon, lite dyrare än apple.com, men jag är helnöjd, otrolig telefon!

Vilken säljare använde du dig av, för jag går nämligen i samma banor och undrar efter en säker säljare eftersom jag aldrig har handlat på ebay tidigare..
Budade du hem telefonerna eller köpte du via buyitnow?
Vilket fraktsätt använde du?
Låst eller upplåst?
På vilet sätt betalde du? Kan du förklara ingående hur det fungerade?

Tacksam för svar.

Citat:

Vilken säljare använde du dig av, för jag går nämligen i samma banor och undrar efter en säker säljare eftersom jag aldrig har handlat på ebay tidigare..
Budade du hem telefonerna eller köpte du via buyitnow?
Vilket fraktsätt använde du?
Låst eller upplåst?
På vilet sätt betalde du? Kan du förklara ingående hur det fungerade?

Tacksam för svar.

Jag köpte av bluesky-whitecloud, kanske inte var den billigaste men han hade bra feedback, känns ju ganska viktigt att man också får produkten man betalar för. De seriösare säljarna har ofta en egen bild på produkten.

Jag köpte via buyitnow, de flesta iphones jag har sätt på ebay har nästan blivit dyrare när de varit budgivning. Jag betalade sen via paypal och frakten gick på 60 dollar, han skickade med usps och det tog som sagt fyra dagar. Viktigt att du säger att säljaren ska skicka paketet märkt som "gift" och att han skriver ner värdet så du inte åker på så mycket tull+moms.

Telefonerna var låsta men följer man bara guiderna så är det inte alls svårt att låsa upp dem.

Lycka till!

Det jag läst mig till i frågan / fått sagt till mig är att detta endast sker om man köper en iPhone i en av A&T's butiker men köper du ifrån en Äppleaffär så ska det lösa sig.

/ Jacob

Hörni, för att förvirra allting måste jag meddela att jag faktiskt lyckades få igenom en order hos AppleStore till min JetCarrier mailbox i NJ. Min beställning stod helt stilla först (Not Shipped) i ca tre dagar, men sen - var ordern ivägskickad från Kina. Kanske påverkar att jag lyckades beställa en iphone tidigare (skickad m batch 178 som nu finns hos Posten, antar att den dyker upp i nästa vecka nån gång... suck).

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-08 23:43

vi batch177:are fick våra lurar idag (iaf jag och termosen)!

det tog mindre än en halvtimme att låsa upp efter iFuns guide. Nu är det lite fix och trix kvar, men inga större grejer.

Underbart säger jag bara!

Ursprungligen av yaz:

vi batch177:are fick våra lurar idag (iaf jag och termosen)!

det tog mindre än en halvtimme att låsa upp efter iFuns guide. Nu är det lite fix och trix kvar, men inga större grejer.

Underbart säger jag bara!

Härligt, grattis. Vi i batch 178 har fått kollinummer hos Posten men min lur har inte ens lämnat Magnum/JetCarrier... Så det kommer nog dröja tills mitten av nästa vecka innan den är framme... SUCK

Med facit i hand kan man väl säga att jetCarrier inte är det snabbaste sättet att få en iPhone, men om man inte har a) nån kompis i USA som kan skicka, b) nån kompis som passerar USA och kan ta med sig en hem eller c) råd att köpa en på ebay för minst tusen kr mer är det ändå det bästa alternativet. Det enda man behöver är lite tålamod.

Frågan är om det fortfarande är en öppen väg. Är det nån annan än jag som lyckats få igenom en beställning m JetCarrier adress på AppleStore på sistone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 00:00

Hm... Någon som beställt med Jetcarrier som kan svara på lite frågor på typ msn ?

zwich@hotmail.com .. skulle vara väldigt tacksam!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-09 07:48

Glada nyheter för alla med 1.1.2!

http://www.tuaw.com/2007/11/09/1-1-2-ipod-touch-jailbroken-before-its-official-release/

Edit:
Hoppsan...Gällde visst ipod touch, men iphone borde inte ligga långt efter.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-09 08:42
Ursprungligen av zwich:

Hm... Någon som beställt med Jetcarrier som kan svara på lite frågor på typ msn ?

zwich@hotmail.com .. skulle vara väldigt tacksam!

zwich, som sagt, ta dig tid att läsa denna tråden. Här finns all kunskap du behöver redan nerskriven.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-09 10:46

Vad får ni som lyckats beställa en iPhone genom JetCarrier betala i slutändan?

Ursprungligen av pherlo:

Vad får ni som lyckats beställa en iPhone genom JetCarrier betala i slutändan?

Om du hade läst den här tråden hade du sett att Skamuel skrev så här för en vecka sen lite drygt:

Citat:

Idag skickades mitt paket från JetCarrier i Norge. Fick även fakturan på moms+frakt via mail från dem. Ingen tullavgift på mobiltelefoner (vilket jag inte trodde heller), men moms (25%) lades på. Så totalt betalade jag $399 per telefon + 25% moms samt 279:- i fraktkostnad från USA via Norge till Sverige. Köpte 2 telefoner, annars hade jag klarat mig på 179:- frakt.

Totalt för en styck iPhone betalar jag alltså 3400:- inkl moms. Klart överkomligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 11:15

men så alltdå om jag beställer genom jetcarrier nu... så kommer jag få en 1.1.2 ver. ifall köper går igenom?.. men det har väl inte tagit hackarna så lång tid att lösa det när det kommit ny firewire ?

Ursprungligen av zwich:

men så alltdå om jag beställer genom jetcarrier nu... så kommer jag få en 1.1.2 ver. ifall köper går igenom?.. men det har väl inte tagit hackarna så lång tid att lösa det när det kommit ny firewire ?

Det är väl inte helt säkert att nya telefoner som säljs idag levereras med 1.1.2, men å andra sidan inte helt otroligt. Enligt TUAW är 1.1.2 redan jailbrak:at men basebandet är fortfarande inte hackat, dvs det går att använda telefonen till allt annat än att ringa på. Men det är nog en tidsfråga skulle jag gissa...

Bevaka tråden