Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Organisera din arbetsplats/datorlösning

Tråden skapades och har fått 366 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ja nu hade jag ju inte tänkt klättra runt på vika/amon borden

och iMacen väger ju betydligt mindre än vad en lärare/elev gör så för den deleln är jag inte orolig att borden ska ge vika O:-) men däremot så tror jag inte att det är så smart att göra en massa hål i bordet och hänga saker i och på det viset belasta bordet.

så som sagt det enda felet med den är att det är så himla vass framkant på dem, annars är jag nöjd det är rätt i storlek hyfsat snygga och vita

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-17 20:54
Ursprungligen av Gusten68:

ja nu hade jag ju inte tänkt klättra runt på vika/amon borden

och iMacen väger ju betydligt mindre än vad en lärare/elev gör så för den deleln är jag inte orolig att borden ska ge vika O:-) men däremot så tror jag inte att det är så smart att göra en massa hål i bordet och hänga saker i och på det viset belasta bordet.

så som sagt det enda felet med den är att det är så himla vass framkant på dem, annars är jag nöjd det är rätt i storlek hyfsat snygga och vita

Ja, det är dumt att skruva fast saker på undersidan eller ovansidan. Du får kolla efter ett skrivbordsunderlägg som inte är så stor och som går över kanten. Eller en passande L-list.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-30 18:42

Apples nya, trådlösa Bluetooth-tangentbord

I samband med inköp av Leopard på Kullander & Kullander i Malmö, så införskaffa jag Apples nya, slimmade, trådlösa tangentbord utan den numeriska delen.

Jag säger bara en sak: WOW! Så litet och slimmat det tangentbordet är! Ur ett ergonomiskt synsätt, så kan man nu ha musen närmare sig om man är högerhänt. Detta uppskattar mina axlar och armar.

Tjusigt!!

Funkar kopplingen med blåtand till tangent bordet bra, har själv mest bara dåliga erfarenheter av logitechs trådlösa grejor till mac och ger mig inte på trådlöst igen...

ser att du kör dock på sidan av skärmen, blir nyfiken funkar det bättre att jobba med den där? har du den gömd så den poppar fram ur sidan...?

ha det bäst!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-03 00:57

Funkar kopplingen med blåtand till tangent bordet bra, har själv mest bara dåliga erfarenheter av logitechs trådlösa grejor till mac och ger mig inte på trådlöst igen...

Ja, jag tycker det funkar hur bra som helst med Bluetooth-tangentbord från Apple. Har både det förra och detta nya, slimmade. Absolut bättre än andra tillverkare, tycker jag.

ser att du kör dock på sidan av skärmen, blir nyfiken funkar det bättre att jobba med den där? har du den gömd så den poppar fram ur sidan...?

Jag tycker det både passar och funkar bättre att ha Docken på vänster sida. Dels för att det känns naturligt, med tanke på navigeringsmenyer på hemsidor. Och dels att jag får mer utrymme för webbläsaren lodrätt. Så att man kan använda maxhöjden av sin skärm till webbläsaren. Man scrollar ju sidvis med innehåll.

Är det någon som vet var jag kan hitta liknande bord som finns på apple store.

bild: http://flickr.com/photos/tylerhunt/474146895/

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-08 23:48
Ursprungligen av perhammar:

Dessa tror jag knappast du kan få som privatperson.. dessutom är det ju Sverige det här handlar om och chansen att tillverkaren säljer borden är mycket liten.

Jag kan även tänka mig att Apple fixat så bara dom har tillgång till just denna design, då den har blivit lite av deras signatur när det gäller butikerna i alla fall.

mja...nu var det inte jag hela vägen..insåg just vikten av citering..

jag tycker det här bordet ser klumpigt ut. ett lackbord skulle vara i samma stil men billigare och troligen se mindre klumpigt ut, i mitt tycke..

själv vill jag gärna byta ut mitt skrivbord till ett i stål, har ett vika-curry inte är så jäkla stabilt. folk i korridoren här har bara tagit en dörr och lagt på två bockar. vet ännu inte vilken dörr jag vill avvara men det är troligen den bästa lösningen i mitt tycke.

köpa 60-tals (?) bord i metall är en dröm, ganska billig men ack så svårt att forsla hem på cykel... (bor i hålland...)

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-18 23:01
Ursprungligen av klarabara:

jag tycker det här bordet ser klumpigt ut. ett lackbord skulle vara i samma stil men billigare och troligen se mindre klumpigt ut, i mitt tycke..

själv vill jag gärna byta ut mitt skrivbord till ett i stål, har ett vika-curry inte är så jäkla stabilt. folk i korridoren här har bara tagit en dörr och lagt på två bockar. vet ännu inte vilken dörr jag vill avvara men det är troligen den bästa lösningen i mitt tycke.

köpa 60-tals (?) bord i metall är en dröm, ganska billig men ack så svårt att forsla hem på cykel... (bor i hålland...)

Ok, lite missförstånd. Ja, en lämplig dörr och två bockar är ju rätt stabilt och praktiskt. Hehe. Enkel och bra lösning. Kanske får ta till stabila lådor som kan staplas på varann, tills du hittar en hurts i metall.

själv vill jag gärna byta ut mitt skrivbord till ett i stål, har ett vika-currybord som är typ 250cm långt o inte är så jäkla stabilt. folk i korridoren här har bara tagit en dörr och lagt på två bockar. vet ännu inte vilken dörr jag vill avvara men det är troligen den bästa lösningen i mitt tycke.

bild: Clean Enough to Eat on Flickr - Photo Sharing!

Om du fortfarande är ute efter något som liknar de borden och om du råkar befinna dig i Stockholm så rekomenderar jag dig att göra ett studiebesök på Elgiganten på Kungsgatan för där har de bord som åtminstone liknar dem du är ute efter. Kanske kan du fråga vart de fått tag i dem...

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-08 20:07

IKEA Lack för en liten och billig lösning?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40104270

Ursprungligen av gabra:

IKEA Lack för en liten och billig lösning?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40104270

Lite för litet kanske..:p

Lite för litet kanske..:p

Du får köpa tio stycken och sedan "klipp och klistra" så att säga. Om du sedan använder alla ben så kommer ditt bord definitivt att vara annorlunda fast kanske inte så praktiskt - kommer att se ut som en tusenfoting

Efter att ha visat min sladdragning fick jag en hel del email och PM och tänkte därför visa hur resultatet blev.

Minimalist som jag är så är samtliga sladdar dolda. All elektronik (BeoSystem 3, Viasat, SkyHD, PS3 (BR), Mac mini, HDR2, NAS etc) finns i grovköket. Skön soffa på andra sidan rummet. Ska bli trädgård utanför.

Högtalare är inputsade i vägg till vänster och höger om monitorn som är en professionell 50" som fungerar ypperligt även som datorskärm. Jag kan styra Mac minis Front Row med B&Os fjärr eller från min bärbara via Apple Remote Desktop.

Många tycker det är för enkelt och rent, men jag gillar det.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Helt rätt! är bara du själv nöjd så är det ju helt rätt!!!

Jag tillhör nog skaran som tycker det är lite för avskalat, men man kan ju inte förneka att du har gjort ett enormt snyggt och läckert jobb! klart imponerande!! bara att erkänna att man ligger i lä vad det gäller ordning och reda...

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-18 22:33

Imponerande arbete! Ja, du har verkligen lagt ner mycket på detta. Men du har ju fått så som du önskar. Och det är ju gött! Är du nöjd, är jag nöjd!

• Medlem
  • 2008-01-23 08:30

Efter att ha visat min sladdragning fick jag en hel del email och PM och tänkte därför visa hur resultatet blev.

Minimalist som jag är så är samtliga sladdar dolda. All elektronik (BeoSystem 3, Viasat, SkyHD, PS3 (BR), Mac mini, HDR2, NAS etc) finns i grovköket. Skön soffa på andra sidan rummet. Ska bli trädgård utanför.

Högtalare är inputsade i vägg till vänster och höger om monitorn som är en professionell 50" som fungerar ypperligt även som datorskärm. Jag kan styra Mac minis Front Row med B&Os fjärr eller från min bärbara via Apple Remote Desktop.

Helt i min smak.

Kan du beskriva mer ingående hur allt fungerar samt hur allt är kopplat? Har du fler bilder så får du gärna visa.

/Addex

Senast redigerat 2008-01-23 08:48

Nu har jag i alla fall skaffat en LED-lampa (finns för en billig peng på teknikmagasinet)
det är den som syns sticka upp ur toppen på min kensington hub.

Sedan har löst ipod/mobil förvaring med hjälp av pennmuggar...

börjar bli lite ordning och reda, sen kör jag bara med imacens inbyggda högtalare eller med hörlurarså slipper jag ha externa högtalare som tar plats på skrivbordet

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-24 16:14

Nu har jag i alla fall skaffat en LED-lampa (finns för en billig peng på teknikmagasinet)
det är den som syns sticka upp ur toppen på min kensington hub.

Sedan har löst ipod/mobil förvaring med hjälp av pennmuggar...

börjar bli lite ordning och reda, sen kör jag bara med imacens inbyggda högtalare eller med hörlurarså slipper jag ha externa högtalare som tar plats på skrivbordet

Ja, USB-anslutna LED-lampor är coolt och rätt bra. Dock gäller det att hitta en som ger bra och vänligt ljus.

Ja, det var ju en fiffig lösning att ha ipoden/mobilen i pennmuggar. Det börjar ta sig...

Nääää, inte bara använda de interna högtalarna... Det finns ju så kompakta externa högtalare som i princip inte märks eller tar plats. Subwoofern kan var lite mer trixig att dölja. Men det går det med, ifall man vill.

Ursprungligen av Reisan:

Ja, USB-anslutna LED-lampor är coolt och rätt bra. Dock gäller det att hitta en som ger bra och vänligt ljus...

Jo. Jag har en vit jag köpt på inLife och en blå från Clas Ohlsson. Vad gäller den blå så fanns det inget på förpackningen som indikerade vilken färg det var så självklart trodde jag den var vit. Hade säkert kunnat byta in den men det blev aldrig av. Den vita ger ett bra om än något kallt ljus den blå är inte särskilt praktisk.

Ursprungligen av Reisan:

Nääää, inte bara använda de interna högtalarna... Det finns ju så kompakta externa högtalare som i princip inte märks eller tar plats. Subwoofern kan var lite mer trixig att dölja. Men det går det med, ifall man vill.

Gör inte misstaget att automatiskt köpa aktiva påhitt som ofta låter skräp. Man kan med lite fingertoppskänsla och kunskap sätta ihop ett ljudsystem som blåser ALLA aktiva 2.1-lösningar som t ex Applestore saluför ur vattnet utan att lägga massiva pengar. Finns även ett par kombinationer som innebär att man faktiskt inte måste ha sub, framförallt om det är för lyssning framför datorn.

tips på kompakta välljudande 2.0 system tas tacksamt emot...
har annars logitech z4i MEN med tanke på hur mycket jag klagat på bullrande grannar ska jag inte bullra så mycket själv.. därav ingen baslåda...

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 07:13

Jag saknar ord, "perfekt" racker inte till. Wow sager jag bara!

finns det inte större lack-bord? vill minnas att lack fanns som matbord, men det kanske är en härrans massa år sedan?

jag vill ha ett old-school skrivbord i metall. med lååådor. jag saknar min armé A1 hurts......

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-18 22:31

finns det inte större lack-bord? vill minnas att lack fanns som matbord, men det kanske är en härrans massa år sedan?

jag vill ha ett old-school skrivbord i metall. med lååådor. jag saknar min armé A1 hurts......

LACK-serien finns tyvärr inte som matbord. Endast sidobord, vardags/soffbord och hyllor/bokhylla/bänk. BJURSTA är väl den serien som påminner om LACK och som är ämnat som matbord. Kan det vara något?

Jag har inte sett något skrivbord i metall. Inte helt i metall i alla fall. Bordsskivan är vanligtvis i trä. Men hurtsar finns ju som helt i metall.

Ni som letar efter bord, antingen som ni sett någonstans eller som ni själva funderat ut - kontakta en bra snickare och fråga.

Min erfarenhet är att det finns en massa otroligt skickliga snickare och möbelsnickare därute som snabbt och förvånansvärt billigt kan göra det ni vill ha. Prismässigt hamnar ni närmare IKEA än fina gatan. Men gå på rekommendationer så ni hittar en hantverkare som vill göra ett bra jobb.

Ni som letar efter bord, antingen som ni sett någonstans eller som ni själva funderat ut - kontakta en bra snickare och fråga.

Min erfarenhet är att det finns en massa otroligt skickliga snickare och möbelsnickare därute som snabbt och förvånansvärt billigt kan göra det ni vill ha. Prismässigt hamnar ni närmare IKEA än fina gatan. Men gå på rekommendationer så ni hittar en hantverkare som vill göra ett bra jobb.

Jag är lite petig men kan rekommendera denna snickare som även är ergonomiskt kunnig, sitt ställningar, stolar bords höjder, belysning med mera.
En mycket duktig snickare som bland annat tagit fram specialbord för banverkets kontroll central finns här. Han sänkte ner min wacom A4+ ritplatta i nivå med skivan, under i från så klart så det blev i stort sett ingen kännbar kant alls på bordets ovankant.

http://www.kmservice.se/

Det var på sin tid en snygg arbetsplats vill jag lova. Nu är allt uppe i luften för jag renoverar och skall bygga en ny "kontorshörna" med ny hårdvara och andra förutsättningar.. Intressant tråd, inspirerande.

jag får återkomma med en bild när jag har varit på emmaus o spejat!

de är fett fina. tror att de kan ha en inlagd skiva av trä, typ perstops-platta.. och ramen och benen och hurts helt i metall. så stabilt och så bra!

var det nåt särskilt med det där bordet? det var liksom..ett bord? såg ut som vilket bord som helst som man kan hitta i ja..stockholm i alla fall? det är ju bara massivt trä? eller? såg lite klumpigt ut tycker jag. lack-serien har mer slimmade ben...

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-18 22:43

jag får återkomma med en bild när jag har varit på emmaus o spejat!

de är fett fina. tror att de kan ha en inlagd skiva av trä, typ perstops-platta.. och ramen och benen och hurts helt i metall. så stabilt och så bra!

var det nåt särskilt med det där bordet? det var liksom..ett bord? såg ut som vilket bord som helst som man kan hitta i ja..stockholm i alla fall? det är ju bara massivt trä? eller? såg lite klumpigt ut tycker jag. lack-serien har mer slimmade ben...

Ok, ser fram emot bildreportage.

Nja, LACK-seriens vardags/soffbord har ju träben. Så jag antog att om det fanns ett matbord, så skulle den också ha träben. Men jag förstår att du vill ha smala ben i stål. Men såna matbord har jag sett på IKEA, vanlig träskiva och sen smala ben av stål. Trodde du ville ha något som påminde om bord från LACK-serien.

Bevaka tråden