Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.MAC kommer du betala?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-22 00:39

För jävligt! Jag har precis beställt en satans hög med nya visitkort med min .mac-adress på och kort därefter fick jag reda på detta med den kommande kostnaden! Undrar ifall Apple vill betala en ny tryckning av ett par hundra kort...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
För jävligt! Jag har precis beställt en satans hög med nya visitkort med min .mac-adress på och kort därefter fick jag reda på detta med den kommande kostnaden! Undrar ifall Apple vill betala en ny tryckning av ett par hundra kort...

Många talar som om slaget är förlorat, men Apple och alla mac.com-intresserade har över två månader på sig att jämka samman en bra lösning.

Tror du att Jobs helt kan strunta i vad 22.205 macägare finner orimligt, kom ihåg att dessa engagerade 22.205 sannolikt utgör kärnan av de mactrogna, "de som tänkt sig ett liv med Apple", och som normalt köper det senaste från Apples sortiment.

Jobs kan inte vara speciellt nöjd med sin .Mac-lansering idag.

Mitt råd är, betala inte för att du känner dig pressad, du har gott med tid på dig, visa att du tycker .Mac som ide är feltänkt och ett löftesbrott.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-22 15:40

Jag har inte bestämt mig om jag skall skaffa .mac, eller inte. Jag vet inte vad det kostar t. ex. med virusskydd annars. Möjligen byter jag mailadress och struntar i .mac. Framtiden får utvisa hurpass bra tjänsten är.

Ibland får jag känslan av att folk har vant sig vid att allt som inte är hårdvara skall vara gratis. Internettjänster får inte kosta någonting.

Jag kan tänka mig att diskussionen på apple har mynnat ut i att de känner att det inte går längre att lägga alla kostnader på hårdvaran, då datorerna helt enkelt blir för dyra.

När sedan andra gratistjänster på internet försvinner, blir det möjligt att ta betalt där.

Jag har som sagt inte bestämt mig än, men vet att nästa gång jag köper en ny dator, betalar jag inte för e-posttjänsten, utan kan välja huruvida jag vill ha den eller inte. Det känns som större valfrihet än nuvarande system.

Vänligen, Ylan

Ska man ha betaltjänster på Internet i praktiken krävs radikala ändringar i flera led:

*Billigare uppkopplingar som köps på samma sätt som satellit-TV, d.v.s med olika tjänster inkluderade i månadsavgiften.

*Försäljning av tjänstepaket till vettiga priser.

*Vidareutveckling av nätreklam som möjliggörs av snabbare uppkopplingar.

*Tjänster anpassade för olika smaker och plånböcker istället för tendensen att erbjuda EN DYR tjänst utan valfrihet för de som inte vill/behöver/har råd med alla funktioner och vill ha något billigare.

Att införa betaltjänster när ett sketet bredbandsabbonemang (ADSL) kostar tel-abb + 299 - 449 kronor per månad kommer inte att kunna fungera.

Det krävs kabel/satellit-TV-paketering istället.

[ 23 Juli 2002, 10:26: Meddelandet ändrat av: Matts E. Lindmark ]

Lösningen är kort och gott: gratis eller nästan gratis nätaccess och inkomster från tjänster - om betaltjänster ska kunna fungera i praktiken.

Nu kan vi sluta diskutera ifall Apple hade utlovat iTools som en gratistjänst, följande plockat från MacFixit klargör allt:

iTools membership agreement

Brent Rossow notes an excerpt from the original iTools user agreement, where Apple grants itself permission to eventually charge for the service:

"Apple may change, suspend or discontinue any (or all) aspects of iTools at any time, including the availability of any iTools feature or content. Apple may also impose limits on the use of or access to certain features or portions of iTools, including a charge for or imposition of a subscription or other fee for use of iTools or any part or feature of iTools, or restrict your access to any part or all of iTools, in all cases without notice or liability."

Däremot kvarstår allas rätt att vara sura på Apple och fritt göra sitt val ifall man vill teckna ett ".Mac" konto... dags att gå vidare i livet!

Olle

Olle, jag tycker att du är enveten och en smula kantig. Tror inte du ur alla synpunkter att Apple hade tjänat på att visa bara en viss smidighet.

Exempelvis fria e-postadresser. Jag kan utan att anstränga mig se 5 uppenbara fördelar.

1. Börsen skulle uppmärksamma att Apple bryr sig om sina kunder, det är helt avgörande för värderingen av ett modernt företag

2. Macanvändarna skulle med glädje köpa en ny Mac, det måste vara bättre för affärerna än att ett färre antal känner att de måste byta dator

3. Tilliten till Steve Jobs skulle öka, en helt ovärderlig kvalitet för ett konkurrensutsatt företag

4. Många inklusive undertecknad skulle med en helt ny ingång överväga övriga nuvarande och kommande tjänster inom .Mac

5.Steve som får gratisreklam genom att Macanvändarna använder mac.com-adresser, skulle kunna använda dessa fria adresser som en konkurrensfördel, Steve skulle kunna upprepa "Free for life" och bara på det få massa nya Macägare

Om Steve väljer att inte lyssna, utan istället trampar på sina lojala kunder kommer han inte undan en rekyl i form av ett sämre nästa kvartal.

• Medlem
  • 2002-07-23 18:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Om Steve väljer att inte lyssna, utan istället trampar på sina lojala kunder kommer han inte undan en rekyl i form av ett sämre nästa kvartal.

Det tåget har redan gått. Ponera att Apple under ett par veckors tid tar ut $99 för en tjänst, för att efter en tid plocka ut delar av tjänsten och göra dem gratis. Skulle du som betalande kund bli glad?

Det kommer nog kosta så här mycket ett tag framöver. Sen kommer det bli dyrare, som allt annat.

Om man jämför drygt 20.000 namnunderskrifter med den stadiga ström av klagomål Apple har lyckats stå emot i 30år på att deras datorer är för dyra, så är det här nog en mindre tålamodsprövning för dem.

• Medlem
  • 2002-08-03 21:45

Personligen anser jag att hela .Mac prylen och namnsättningen i synnerhet är tragisk (trots den gode herr Jobs utmärkta talaregenskaper och skämten om .Net och .Mac). Som jag ser det är den enda chans Apple har att ta sig ur detta utan att allt för många skriker mord är att som tidigare sagts att dela upp tjänsterna. Samtidigt är jag lite lätt förvånad över att folk blir arga för att lunchen inte är gratis längre, vad jag kan förstå är ilskan över att inte ens mailen hålls kvar gratis, det är lite elakt för dem som använt den länge. Apple blir av med mycket gratis PR.

Samtidigt måste jag ju säga att om man är beredd att lägga 1000 på en tjänst som .Mac kan man ju lika gärna skaffa sig en ordentlig hostning och få i princip samma funktioner för ungefär samma pengar. Naturligtvis inte Antivirus men som mac-användare känns det inte särskilt viktigt.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-05 15:09

*pust*

Lite halvlång tråd att läsa in.

Jag antar att alla har tröttnat och inte bryr sig längre, men jag tänkte bara säga det att om jag köper en ny Mac nu, så att jag kan köra OS X (om jag lyckas bestämma mig före sista september) så kommer jag att prova .Mac ett år. 500:- kan det vara värt för att prova det tycker jag. Sen är det upp till Apple om jag ska förlänga det. Men oavsett vad de fyller det med, så tycker jag att det är i överkant att ta 1000:-/år för en konsumenttjänst. Jag hoppas innerligt att de sänker (halverar) priset.

Jag kan faktiskt hålla med Hugin, jag kommer nog också att nappa på $49.95 erbjudandet, men det är mest för att jag är så beroende av min .Mac-adress. Sen så skaffar jag en användbar domän och egen host, det blir billigare så.

Säga vad man vill om Steve Jobs, men sedan han kom tillbaka från kylan så har det varit ord och inga visor från Apple. Stenhårda beslut och kantiga väggar, det är åtminstone så jag upplever det.

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 17:04

NO!

Jag tänker inte betala en gång till för något som jag redan har betalt för!!!

Jag uppmanar alla andra att vara iskalla och vänta ett tag. Det sägs att Apple inte kommer att slänga våra gamla .mac adresser på över ett år, om man skulle ågra sig.

Jag tror att Apple får backa och fortsätta med "gratis" e-post till sina tidigare användare.

Jag kan tänka mig betala för en ännu bättre och omfattande .mac tjänst, fast som det ser ut idag så är det inte värt många korvören.

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 17:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
NO!

Jag tänker inte betala en gång till för något som jag redan har betalt för!!!

Du har betalt för iTools. iTools är nedlagt. Apple har startat en NY tjänst som heter .mac där man kommer ta betalt för flertal tjänster.

Apple slipper ha en del som går med förlust så resurserna kan satsas på ny mjuk och hårdvara!

Blir så trött på alla som tror att allt kan vara gratis. Det kostar pengar att driva verksamhet.

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 17:50

Att lägga ner en tjänst och döpa om den samma för att sedan ta betalt för den är nära på bedrägeri. Om Apple vill starta nya tjänster och ta betalt för dessa, så är det helt OK för mig.

Tänk om du nu betalar för .mac och Apple väljer att lägga ner tjänsten för att sedan döpa om den till .apple. Och då vill ha betalt en gång till för i princip samma sak!!!!!

Nej för bövelen så dum är jag inte, jag skall ha det jag har betalat för och blivit utlovad. Om Apple vill starta nya tjänster och ta betalt för dessa så är det helt OK för mig.

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 18:01

Avtalet som földe med itools var solklart. De kunde lägga enr det precis när de vill.

Min fråga är: Vill du att Apple sysslar med en massa gratis "lull" som tar kraft ifrån mjuk och hårdvaruutvecklingen???

Får du gratis mat med?

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 18:08

Nej ingen gratis mat, fast skulle min ICA handlare få för sig att länsa mitt skafferi så skulle jag inte vara glad.

Speciellt inte om han döpte om varorna, och försökte sälja dom till mig med ett annat recept och till ett dyrare pris!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 18:16

Det är ju rätt självklart att man inte kan tvinga företag att driva vidare verksamheter som går med förlust. Förutsatt förstås att man inte bryter mot kundavtalen, men har man bra jurister så har man ju förberett det hela så att avtalen går att säga upp.

PR-mässigt är det däremot en katastrof att utlova något gratis "for life" och sedan börja ta betalt för det. Någon på Apple måste ha räknat väldigt fel... (precis som Spray gjorde med sitt "Fastpris"-abonnemang för ett par år sen.)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Avtalet som földe med itools var solklart. De kunde lägga enr det precis när de vill.

Min fråga är: Vill du att Apple sysslar med en massa gratis "lull" som tar kraft ifrån mjuk och hårdvaruutvecklingen???

Får du gratis mat med?

Apple vet Mycket väl att många gjort sig beroende av mac.com-adresser. Om Apple vill tjäna pengar får företaget göra som MrT säger, erbjuda helt nya kassakor. Det vänder sig ingen emot.

Jobs ska inte tafsa på våra mac.com-adresser, det kommer i så fall att bli en riktigt dålig affär för Jobs. Macanvändarna har tidigare haft stort förtroende för Jobs, detta förtroende är rimligtvis nästan ovärderligt. Jobs kommer att få backa om han står på sig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-07 15:14

Näpp. Jag byter epostadress så snart som möjligt, såvida inte Apple skulle ändra sig.

• Medlem
  • 2002-08-13 09:56

iTools har alltid varit störtlöjligt. Och aldrig någonsin legat i linje med Apples huvudsyften; att göra ball mjuk- och hårdvara.

Gratis finns inte, vill man ha något kostar det. Och för 1000:- per år får du väldigt mkt mer än .Mac någo annanstans.

Däremot, visst kunde Apple bjussa på en gratis ffw-adress. Det tycker jag.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-08-14 11:57

Hej!
När jag köppte min iBook så viste jag att jag kunnde få en PC med mycket mer "power" i men jag valde min iBook för jag älskar Mac. När jag hade köpt den fick jag höra talas om iTools och tyckte det kunde vara bra att göra backupper på, och det gjorde jag. Men sitter man på vanligt modem så kom man på att det inte funkade så bra i längden, det är otroligt segt. Och att man inte kunde göra egna mappar har inte gjort iTools bättre heller.
Men det jag vill komma till är att jag betalade flera tusen kronor mer för min dator än ett pc allternativ, så kunde det ingått ialla fall .com mejl i priset (kanske under en begränsad tid tom). Kalla det iMail eller något liknande. Jag kommer inte att betala för en iTool liknande tjänst, då tar jag och köper en fin DVD-rw istället för att göra backupper på.

PS. Han köpa visit kort med min mac.com adress på bara ett par dagar innan jag fick veta att de skulle ta så mycket betalt..... j---la s---t åxå. Någon som vill ha 500 visit kort, man kan göra små anntekningar på baksidan........

Är det någon annan än jag som upplever att .MAC mail har det absolut sämsta "uptimen" av alla konton man har? (Telia räknas inte)

--------

Uhhhh! Får flashbacks av eWorld.. Uhhh..
tiotusentals betalande användare. Men nerlaggt med samma argument som nu.

[ 14 Augusti 2002, 12:08: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Såklart jag betalar, har tidigare inte haft någon nytta av det alls men nu så är det väl värt knappa 1000 kronor per år.

Mvh
Peter Karlsson

Det är mycket märkligt att Apple inte låter ett 1-årskonto med .Mac ingå när man köper Mac OS X 10.2 i affären. Företaget borde låta denna tilläggstjänst ingå i priset för Mac OS och om någon skriker "jag vill inte betala!!" finns det en enkel lösning:

Mac OS X 10.2 och Mac OS X 10.2/.Mac (den sistnämnda kostar något mer men ett års .Mac-abb ingår). Apple borde sedan göra så att abbet förlängs varje gång man köper en ny version av Mac OS X (.Mac-versionen).

Sedan måste man erbjuda olika tjänster för olika användare som kostar olika mycket. Det är fel att bunta ihop allt till en tjänst och försöka tvinga folk att betala för saker de inte vill ha.

Om Apple släpper programvara som "kräver" ett .Mac-konto börjar det likna skandal. Ska sådant göras bör de erbjuda en .Mac-version av Mac OS X där kontot ingår tillsammans med dessa programvaror eftersom det är dumt att betala c:a 1200 kronor för ett nytt operativsystem och sedan lägga till 1000 kronor/år för att få full funktionalitet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Peter Karlsson:
Såklart jag betalar, har tidigare inte haft någon nytta av det alls men nu så är det väl värt knappa 1000 kronor per år.

Mvh
Peter Karlsson

Peter

Du är beredd att betala 1.000:-, och samma summa nästa år och nästa och nästa, med reservation för självklara prishöjningar? Har jag förstått dig rätt?

Stolt .mac betalande användare, sluta gnäll pröjsa eller inte.. använd hotmail om du vil ha gratis mail..

Man får ju faktiskt rätt mycket för pengarna

Backup är ett rätt bra program,
Virex var faktiskt bättre än jag väntat mig ( mindre strul än Norton )

100mb bra webutrymme,

Synkar schysst med en hel del program,
som iphoto, ical, isync, backup o.s.v

webdav,idisk,

innan apple kommer ta 1000kr per år kommer ni få se en hel del nya spännande funktioner..

Mitt enda klagomål är att man inte har kunnat köpa det via postförskott som är brukligt i sverige utan att man var tvungen att lånan någons kreditkort..

Jag säger bara nämn en lika bra lösning som sitter lika helgjutet..

Apple ser alltid till att ha den bästa helhetslösningen..

nuff said..

• Oregistrerad
  • 2002-09-03 13:14

Jag har skaffat .mac detta första år då det är billigare för att se om det ger mig det jag vill ha och funkar bra. Helt klart värt de 500 som det kostar. Sen får vi se vad som händer med .mac under nästa år. Kanske apple ändrar sitt uppläg och erbjuder olika .mac paket. Det som jag skulle vilja ha är ju idisk och mailadress. Om jag slapp de andra tjänsterna skulle jah till och med kunna tänka mig att lägga de pengarna på att utöka idisk storleken.

Mer valfrihet till .mac och det blir riktigt bra. Fast steve är ju inte direkt känd för valfrihet. SNart har de satt en dvd-brännare i nästan varenda modell fast det egentligen inte finns nån nytta av det om man inte gör egen film. Vill hellre ha en combo drive och mer kraft i processorn.

/Johan

Bevaka tråden