Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att ansluta med Wi-Fi

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-19 21:26

Har nu varit hos en kompis och prövade deras trådlösa nätverk. Som fungerade utan problem.

Gjorde som du sa, men det hjälpte inte. Får fortfarande meddelandet: "Safari kan inte öppna sidan eftersom det inte kan hitta servern".

Mycket underligt... Ska försöka ta mig in i routern och pyssla nu. Återkommer om jag får det att fungera.

Ursprungligen av Hugga:

Har nu varit hos en kompis och prövade deras trådlösa nätverk. Som fungerade utan problem.

Gjorde som du sa, men det hjälpte inte. Får fortfarande meddelandet: "Safari kan inte öppna sidan eftersom det inte kan hitta servern".

Mycket underligt... Ska försöka ta mig in i routern och pyssla nu. Återkommer om jag får det att fungera.

Testa att reseta routern.

  • Medlem
  • 2007-11-20 09:47
Ursprungligen av Hugga:

Har nu varit hos en kompis och prövade deras trådlösa nätverk. Som fungerade utan problem.

Gjorde som du sa, men det hjälpte inte. Får fortfarande meddelandet: "Safari kan inte öppna sidan eftersom det inte kan hitta servern".

Mycket underligt... Ska försöka ta mig in i routern och pyssla nu. Återkommer om jag får det att fungera.

Jag har varit med om detta en gång, det var en Zyxelrouter som inte funkade med iPhone (funkade däremot med Mac och PC). Detta är inte fixat ännu men jag tror att det har med DNS-inställningarna att göra. Man kan pinga iPhone från routern men den kommer inte ut på internet...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-29 12:14

Då skall vi se. Jag har samma problem som trådskaparen. "Safari kan inte öppna sidan eftersom det inte kan hitta servern." Min iPhone är modell 1.1.1 direkt ur lådan, har låst upp den med anySIM enligt iFun.se's guide. Den fungerde felfritt till en början, jag kunde surfa och göra allt på mitt nätverk här hemma, åkte till jobbet, den fungerade även där, åkte till en vän efter jobbet, fungerade felfritt där... kom hem och nu fungerar det inte att t.ex. kolla mailen, ansluta till youtube eller surfa med safari. Jag har inte rört några inställningar på mitt trådlösa nätverk, jag har dubbelkollat alla inställningar (dvs. ingen mac-spärrning osv.) jag har startat om routern, stängt av wi-fi på iphonen, startat routern, anslutit till mitt nätverk igen. Och nu sitter jag här, utan en fullt fungerande iPhone. Hjälp?!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-02 03:19
Ursprungligen av chrullo:

Då skall vi se. Jag har samma problem som trådskaparen. "Safari kan inte öppna sidan eftersom det inte kan hitta servern." Min iPhone är modell 1.1.1 direkt ur lådan, har låst upp den med anySIM enligt iFun.se's guide. Den fungerde felfritt till en början, jag kunde surfa och göra allt på mitt nätverk här hemma, åkte till jobbet, den fungerade även där, åkte till en vän efter jobbet, fungerade felfritt där... kom hem och nu fungerar det inte att t.ex. kolla mailen, ansluta till youtube eller surfa med safari. Jag har inte rört några inställningar på mitt trådlösa nätverk, jag har dubbelkollat alla inställningar (dvs. ingen mac-spärrning osv.) jag har startat om routern, stängt av wi-fi på iphonen, startat routern, anslutit till mitt nätverk igen. Och nu sitter jag här, utan en fullt fungerande iPhone. Hjälp?!

Detta var ju märkligt. Prova att starta om iPhonen.

Ursprungligen av chrullo:

Då skall vi se. Jag har samma problem som trådskaparen. "Safari kan inte öppna sidan eftersom det inte kan hitta servern." Min iPhone är modell 1.1.1 direkt ur lådan, har låst upp den med anySIM enligt iFun.se's guide. Den fungerde felfritt till en början, jag kunde surfa och göra allt på mitt nätverk här hemma, åkte till jobbet, den fungerade även där, åkte till en vän efter jobbet, fungerade felfritt där... kom hem och nu fungerar det inte att t.ex. kolla mailen, ansluta till youtube eller surfa med safari. Jag har inte rört några inställningar på mitt trådlösa nätverk, jag har dubbelkollat alla inställningar (dvs. ingen mac-spärrning osv.) jag har startat om routern, stängt av wi-fi på iphonen, startat routern, anslutit till mitt nätverk igen. Och nu sitter jag här, utan en fullt fungerande iPhone. Hjälp?!

Jag råkade ut för samma fel nu när jag kom hem från att gått på stan ett tag innan jag åkte funkade det men när jag kom hem funkade det inte.. är det någon som har någon lösning?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-07 19:06

Sätt manuella inställningar i iPhone för IPadress, nätmask, router och DNS.
Det kan vara DHCP på routern som strular, t ex vad gäller DNS.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-07 23:42

Jag var hemma hos brorsan idag och anslöt mot hans nät. Innan reset av Network Settings fungerade det utan problem. Nu fungerar det inte alls. Jag får IP, men kommer inte en meter på nätet.
Alla andra nät jag testat fungerar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-08 09:41

Kan du pinga routerns IPnummer? Kan du pinga andra IPnummer på Nätet?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-14 23:39
Ursprungligen av kenjon:

Kan du pinga routerns IPnummer? Kan du pinga andra IPnummer på Nätet?

Testar och återkommer den dagen jag har svar. Tänkte inte på det.

Vad bökigt allt blev här.
Iphonen är som vilken annan trådlös enhet som helst. Är nätverket öppet så anger man inget lösenord eftersom luren inte ens frågar efter det då.
Har man ett skyddat nätverk som anger man det lösenord som man själv valt.
Det där med "kod under routern" snurrade bara till det hela. Det är ju bara ett default lösen.
Men vem låser ett nätverk med den koden? Då kan man lika gärna skita i det.

Tjena!
Jag har ett problem, jag surfar på grannens Wifi och de funkar utmärkt!
Men igår hittade iphonen Wifi men det det går inte att få upp någon sida!?

Kan någon hjälpa mig?
Tacksam för svar.

Mvh Emil Kihlström

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-15 11:04
Ursprungligen av Emilio95:

Tjena!
Jag har ett problem, jag surfar på grannens Wifi och de funkar utmärkt!
Men igår hittade iphonen Wifi men det det går inte att få upp någon sida!?

Kan någon hjälpa mig?
Tacksam för svar.

Mvh Emil Kihlström

Har du fått ett IPnummer? Kan du pinga router och andra datorer på Nätet?

Nej Wifi hittar den bara sedan kan jag köra för fullt!

Men nu funkar den

Det vore bra om man kunde "gömma" WiFi nätverk som man ändå inte kan ansluta till, jobbigt att det poppar upp 14 olika nätverk när jag är på jobbet som jag ändå inte använder.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-15 12:14

Kan man inte ansluta till alla nätverk?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-15 13:59
Ursprungligen av wat:

Kan man inte ansluta till alla nätverk?

De flesta är skyddade med WEP eller WPA. Har du nycklarna kan du göra det, men de är oftast inte kända.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-15 22:47

Men telefonen vet ju inte vilka nätverk du har key till, alltså är det väl logiskt att erbjuda alla nätverk?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-16 11:19
Ursprungligen av wat:

Men telefonen vet ju inte vilka nätverk du har key till, alltså är det väl logiskt att erbjuda alla nätverk?

Det beror på.... den som äger nätverket kanske inte vill "låna" ut det.... av många själ: han får betala för trafiken, du kan komma in i hans utrustning och sabba, du kan skicka spam/surfa på barnporrsidor och han får skulden (som äger anslutningen).....

Nätverksproblem

Läst om att det var en del som hade problem med att wifi inte funkade på iphonen.
jag hade samma problem. Det fungerade med min laptop och därför hade jag svårt att tro att det berodde på min router utan att felet var i iphonen. Oj vad fel jag hadde!
Jag har en d-link di-524 router och efter att jag uppdaterade firmwaren till 2.06 så var alla problemen borta. dessutom blev surfhastigheten betydligt snabbare.
Ville bara kommentera detta ifall det finns fler där uten med d-link routrar.
/SkreaHenke

Ursprungligen av skreahenke:

Läst om att det var en del som hade problem med att wifi inte funkade på iphonen.
jag hade samma problem. Det fungerade med min laptop och därför hade jag svårt att tro att det berodde på min router utan att felet var i iphonen. Oj vad fel jag hadde!
Jag har en d-link di-524 router och efter att jag uppdaterade firmwaren till 2.06 så var alla problemen borta. dessutom blev surfhastigheten betydligt snabbare.
Ville bara kommentera detta ifall det finns fler där uten med d-link routrar.
/SkreaHenke

Har du nån länk/guide till hur man gör detta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-24 16:23
Ursprungligen av theplague:

Har du nån länk/guide till hur man gör detta?

Surfa till dlink.se, välj support, din produkts nummer och ladda ner ny firmware.

Ursprungligen av kenjon:

Surfa till dlink.se, välj support, din produkts nummer och ladda ner ny firmware.

Ja, och vart ska jag göra av den filen som jag laddar ned?
Ska jag zippa rar-filen till en egen mapp?
Och sen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-24 17:09
Ursprungligen av theplague:

Ja, och vart ska jag göra av den filen som jag laddar ned?
Ska jag zippa rar-filen till en egen mapp?
Och sen?

Det står i manualen till din router, och på deras hemsida
Surfa in till routern och gå in i menysystemet, oftast Advanced, System, Maintenace eller liknande. Där finns ett val att uppgradera firmware.

Ursprungligen av kenjon:

Det står i manualen till din router, och på deras hemsida
Surfa in till routern och gå in i menysystemet, oftast Advanced, System, Maintenace eller liknande. Där finns ett val att uppgradera firmware.

Tack för hjälpen!

Ursprungligen av theplague:

Tack för hjälpen!

Sorry att jag inte svarat på frågorna men såg att det fanns andra som hjälpte till.
Lite nyfiken på om detta löste ditt problem med ???
/Henke

Ursprungligen av skreahenke:

Sorry att jag inte svarat på frågorna men såg att det fanns andra som hjälpte till.
Lite nyfiken på om detta löste ditt problem med ???
/Henke

Framförallt hjälpte det att jag fick till det med mitt lösen på routern. Innan kunde jag inte koppla upp mig på den med iPhonen trots att jag hade rätt lösen. Dock fungerade det med tjejens laptop.
Innan har jag även haft problem att iPhonen inte automtaiskt har kopplat upp sig på routern när jag kommer tillbaka hem efter att ha varit iväg.
Nu fungerar allt detta.

Reisan har iofs rätt, ett nytt levererat bredbandsmodem från t ex Tele2 är förkonfigurerat med ett UNIKT lösenord från början.

Det ger ju en viss säkerhet - dock inte skydd mot att ngn fysiskt lyfter på burken och läser under.... så det kan ju vara smart att byta.
Kruxet är ju annars att de flesta stationer från Netgear står nog inställda på "NETGEAR" för att användarna inte orkar bry sig. Alla märken hade sina olika defaultlösenord. "admin" är ju en klassiker

Det första man gör är ju att döpa sitt nätverk, byta lösenordet och slå på rejäl kryptering...

?? jag fattar nada. När jag kopplar upp mig utan lösenord funkar det fint..men om jag går in på routern och lägger in ett lösenord, så kan jag inte ansluta, fast jag skriver lösenordet??

hehe jag läste tidigare inlägg och uppdaterade routern och vips så funkade det

Bevaka tråden