Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark Xpress 6 i mars 2003

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt engelska Macuser så ska Quark Xpress 6 släppas i Mars nästa år.
Om det nu blir så återstår att se. Det är hur som helst mycket viktigt för Quarkens överlevnad att få ut en Mac OS X version så fort som möjligt.

Läs intervjun med Jürgen Kurz:
PC Pro
Läs svensk version:
Svenska MacWorld

  • Oregistrerad
  • 2002-11-05 19:59

Detta är version 1.0 av en mjukvara producera av Quark Inc.

Behöver jag säga QX 4?

Så låt oss räkna. Mars 2003. Buggfix ett efter 12 månader. Mars 2004. Sen så för att få en version som verkligen funkar så lär det dröja ytterliggare månader tills de släpper en 1.1 och tar betalt!

Så loppet är kört. Tack för den här tiden.

Adobe Ni lyckades döda Quarken, Grattis!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
...Det är hur som helst mycket viktigt för Quarkens överlevnad att få ut en Mac OS X version så fort som möjligt...

Vet inte om du själv upptäckte det komiska i det du skriver... Mac OS X fyller väl 2 år i mars tror jag. Så fort som möjligt... jojo...

Att inte företaget som gör Mac-plattformens flaggskepp är mer med i matchen är bara obegripligt...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-05 21:15

Hur ser det ut med Quark på PC? Det kan inte vara så att Quark tycker att det är jobbigt att behöva skriva om allting och att de hellre ser att folk går över till PC?
Man bara undrar liksom...
Har använt Quark otäckt lite.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
[qb]...Det är hur som helst mycket viktigt för Quarkens överlevnad att få ut en Mac OS X version så fort som möjligt...
[/quote]Vet inte om du själv upptäckte det komiska i det du skriver... Mac OS X fyller väl 2 år i mars tror jag. Så fort som möjligt... jojo...
QB]

heh, jo precis. Men på sista tiden har rösterna varit argare än nånsin. Kommer inte Mac OS X versionen inom kort kommer många, som bara hotat att lämna Quark att göra det.

Jag skrev till Quark förra veckan och frågade rent ut hur fan det blir.
Fick svar idag.
Inklistrat:
"Thank you for your email. The version 6.0 will be compatible with the OSX but that will be released next year and unfortunately I have no date yet."

Great news, eller hur?

Har kollat lite med kontakter hos Apple hur det är med fördelningen med Windows-versioner kontra Mac.
Och merparten av licenserna internationellt sett är just Mac-licenser - lite tvärtom mot vad jag trodde.
Det gör det hela mer besynnerligt, för om det varit fler Windows-licenser sålda hade det varit förståeligt med detta ointresse för att behålla sina kunder och användare som använder Mac.
Quark behandlar oss med armbågen - precis som vanligt.
Lika uppkäftiga om prisnivån som alltid, bara att kolla vad den där tönten från Quark säger på MacUser idag.
Användare med fem licenser eller mer av version 5 kommer att få en kostnadsfri uppgradering till version 6.
Då dyker frågan upp om hur många som är så urbota korkade att dom uppgraderat till version 5 - det kan inte vara många.
Ett sätt att komma billigt undan...fast inte med hedern i behåll.

En uppgradering för oss andra - om den någonsin kommer - kommer säkert att kosta lika mycket som, eller mer än, en full licens till InDesign.

Nej, bind fast Quark Inc på en moraklocka och skicka upp hela patrasket i en omloppsbana runt Pluto.

[ 05 November 2002, 21:58: Meddelandet ändrat av: Nurell ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-05 21:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Hur ser det ut med Quark på PC? Det kan inte vara så att Quark tycker att det är jobbigt att behöva skriva om allting och att de hellre ser att folk går över till PC?
Man bara undrar liksom...
Har använt Quark otäckt lite.

Kan du tro!
<rykte>
En stor morgontidning i landet överväger att överge Mac:en till förmån för Windows PC. "Kompatibilitetsproblem" med OS X sägs vara problemet. OS X är ju för i h-e det mest kompitabla som finns. Luktar mutor från en PC-leverantör. Att Quark skulle ha med det hela att göra fick jag inte höra, men däri ligger väl problemet.
</rykte>

Nu är det ju så att även på PC sidan så är ju Quark lika inkompetenta. Jag menar, deras underbara support är ÄNNU värre på pcsidan.

Sen får dom ju vänta lika länge ändå på nya versioner. (+ att det säkert kommer strula med XP)

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-11-05 22:30

>Adobe Ni lyckades döda Quarken, Grattis!

Skulle väl vilja påstå att de lyckats att ha ihjäl sig själva ganska ordentligt utan någon aktiv hjälp från Adobe.

Tror inte att Adobes marknadsföringsavdelning har lagt för mycket krut på InDesign den senaste tiden - det behövs liksom inte.

Fast en liten känga ska väl Adobe ha för att de inte lyckas få fram en OS X-version av Acrobat Distiller. Just nu är det bara Xpress och Distillern som går i Classic-läget på mina burkar.

Just de facto att Distillern ännu inte finns för X är en bidragande orsak till att jag ännu inte konverterat till ID.

Men nu är jag så j-a sur på Quark, så nu gör jag det ändå.
Jag tror att det dröjer minst ett år innan dom har fått fram en något så när buggfri version av QXP 6.

Lite underligt är det att Adobe inte fixat en Distiller, dom har ju allt annat klart.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-09 11:08

Hade ett roligt samtal med en som sett Quark betan. Han sa så här: Om de tror de kan sälja en 10 år gammal bil i ny kostym så har de världens bästa säljare...

Ingen jag har hört som sett betan tror det är något att satsa på i jämförelse med Indesigns nuvarande version. Det ryktas ju med om att indesign skall komma i en ny version som kommer ta ett ännu länge steg ifrån Quark Xpress.

Intressant att veta att Xtensions för Quarken är hyffsat enkla att konvertera för utvecklarna för Adobes Indesign. Det låter riktigt lovande!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-18 17:05

Så var det dags för förseningar. Nu är det inte tal om en ny mjukvara som är helt skriven för X. Nu är det bara X anpassning. De viktiga funktionerna kommer komma med tiden.

Så låt oss gissa på att vi får betala för 6.1, 6.2 osv...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-18 18:54

Enligt de senaste uttalandena från Quark så blir det ett Cocoa baserat program. Dom började försöka porta eländet till Carbon, men det gick visst inget vidare. Kan bara instämma med resten av er... Snart blir det Indesign...
Efter årsskiftet så "måste" man ju köra X, och då finns inget alternativ. Har sålt in OS X hos nästan alla mina kunder och de väntar "bara" på Quark... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2002-11-18 19:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Adobe Ni lyckades döda Quarken, Grattis!

Med vissa känningar bland utvecklare i publishingbranschen kan jag bara säga att Quark har tagit död på sig själva. Med orimliga krav på tredjepartsutvecklare skapar man inga hållbara plattformar med brett användar- och utvecklarstöd. Ledningen har under många år agerat som om man varit ensam om kompetensen att bygga layoutsystem. Detta har bland annat yttrat sig i att utvecklare har tvingats betala skyhöga summor för att få tillgång till exempelvis SDK(Software Developer Kit). Något som Adobe ger bort gratis! Nu får dom ta konsekvenserna och företaget/farsen Quark får äntligen ett slut.

Quark, ni lyckades ta död på er själva! Grattis!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-19 08:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: RenderBender:
Med vissa känningar bland utvecklare i publishingbranschen kan jag bara säga att Quark har tagit död på sig själva.

Delvis.

Men hade inte Indesign dykt upp med alla smarta lösningar hade de inte börjat med Quark Xpress 5. Att det sen drog ut på tiden för de fick buggfixa fyran är ju allmänt känt. Sen lyckades de inbilla kunder att Mac OS 9 skulle finnas kvar i många år. Enligt vissa som jobbat med Quark i USA så togs de helt på sängen av att Steve jobs begravde nian. De hade visst inte ens påbörjat något kring Mac OS X förrän under sommaren.

Sen en annan "rolig" sak. varför satsade de så mycket på CM-servrar? Är det någon som vet någon som köpt en ifrån Quark?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-19 09:03

Quark är inte ens börsnoterat i USA, det är fortfarande privatägt, så ingen har insyn i hur företaget klarar sig!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-19 11:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Quark är inte ens börsnoterat i USA, det är fortfarande privatägt, så ingen har insyn i hur företaget klarar sig!

När man hör att försäljningsknaler har sålt 20% av budgeterat så kan man ju dra egna slutsatser.

Deras CM server vet jag ingen som köpt. Ändå lär den ah kostat enorma summor i utveckling.

Sen klarar de inte av att skicka ut licenskoderna till användarna! Snacka om att det är ett företag som inte fungerar!

[ 19 November 2002, 11:41: Meddelandet ändrat av: :::NIKKE::: ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Enligt vissa som jobbat med Quark i USA så togs de helt på sängen av att Steve jobs begravde nian. De hade visst inte ens påbörjat något kring Mac OS X förrän under sommaren.

Visades inte en alpha-version av QE tillsammans med Photoshop våren 2000, strax efter det att Aqua hade presenterats? Har jag för mig iaf...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-19 17:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Visades inte en alpha-version av QE tillsammans med Photoshop våren 2000, strax efter det att Aqua hade presenterats? Har jag för mig iaf...

Inte vad jag kan minnas. Isåfall var det Quark 5 för 9an...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-19 20:44

Jag fick höra idag att QuarkXPress 6 har visats hos en av återförsäljarna i Göteborg. Personen ifråga är utbildare hos oss och fick en helt inofficiell inbjudan av en gammal bekant på ÅF ifråga.
Det såg helt OK ut enligt henne. Inga krascher under visningen, men en hel del oslipade hörn vad gäller GUI:t. Skrivet helt i Cocoa.

NÄR BLIR DET KLART FÖR LEVERANS, då?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 12:19

Inte Cocoa. Det blir carbon.

Räkna med Maj 2003. Buggfix så det funkar ett år senare. Detta blir som Quark 4 eller Indesign 1 fast värre. Sen ryktas det att alla Xtensions måste skrivas om för de ändrat på hur det skall fungera radikalt. Funktionsmässigt kommer den inte heller vara ikapp Indesign 1... Samt snart ser vi Indesign 3.

Jag vill hellre åka i en Lexus (Indesign) än en Trabant (Quark Xpres).

Sen finns ju betan ute på nätet och cirkulerar...

[ 28 November 2002, 12:19: Meddelandet ändrat av: :::NIKKE::: ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 13:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Inte Cocoa. Det blir carbon....

...Sen ryktas det att alla Xtensions måste skrivas om för de ändrat på hur det skall fungera radikalt...

Cocoa var vad jag fick höra. Eftersom de skriver om allt från början och inte är intresserade av OS9, så finns det väl ingen anledning att "carbonisera".
Att alla Xtensions får skrivas om är alldeles sant, eftersom en nyskriven programvara för ett annat OS har ett ny API, dvs hör pluggarna skall tala med huvudprogrammet.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 13:25

De kommer inte skriva om det ifrån grunden. Det har påtalats ifrån huvudkontoret.

Quark inc har blivit stressade och man väljer inte Indien som lösning om man inte har ont om tid och pengar. Att man fick Indesign med alla nya PowerMacar skrämde ju livet av dem nästan...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Quark är inte ens börsnoterat i USA, det är fortfarande privatägt, så ingen har insyn i hur företaget klarar sig!

Det behöver inte innebära något negativt (tänk IKEA). Men Quark skulle nog må bra av lite hjälp utifrån.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 13:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
De kommer inte skriva om det ifrån grunden. Det har påtalats ifrån huvudkontoret.

Quark inc har blivit stressade och man väljer inte Indien som lösning om man inte har ont om tid och pengar. Att man fick Indesign med alla nya PowerMacar skrämde ju livet av dem nästan...

Quick-n-dirty med andra ord. F-n vad synd!
Det påminner om webblösningar under IT-eran, hehe. Det var bara indier som gjorde rejäla lösningar på den tiden. Undrar vad den svenska representantan fick Cocoa ifrån...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
De kommer inte skriva om det ifrån grunden. Det har påtalats ifrån huvudkontoret.

Tidigare i november sa deras vice vd att nya Xpress för OS X är helt omskrivet från grunden. Man får väl anta att han jobbar på huvudkontoret.

Vidare påstår han att de ofta hör att kunder "can´t use Adobe InDesign when a document has more than 20 pages.". Hur stämmer det, ni som kör InDesign?

[ 28 November 2002, 13:51: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 14:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: m@cen:
Tidigare i november sa deras vice vd att nya Xpress för OS X är helt omskrivet från grunden. Man får väl anta att han jobbar på huvudkontoret.

Vidare påstår han att de ofta hör att kunder "can´t use Adobe InDesign when a document has more than 20 pages.". Hur stämmer det, ni som kör InDesign?

Nu kan jag bara referera till det jag hört.

Att man går ut och säger en sak till pressen är en sak, vad man sen gör i verkligheten är en annan. Quark 4 vill de ju inte göra om, samtidgt så är de tre år efter i utvecklingen. De jag sett av mjukvaran är inte i närheten av vad det borde vara.

Det är inga direkta problem med större trycksaker, bara man jobbar på rätt sätt.

Som representant för världens näst största mjukvaruföretag, och som det företag som , näst Apple, har flest programvaror för OS X ute så kan jag bidra med följande allmäna insikter om programutveckling:

* De höga kostnaderna för att utveckla program i den storleksordningen som vi pratar om här gör att man aldrig skriver om program helt från grunden såtillvida att det inte är absolut nödvändigt.

* De höga kostnaderna för att utveckla program gör att man strävar efter att så långt som möjligt ha samma kodbas för mac och pc.

* De höga kostnaden för att testa program på flera operativsystem gör att utvecklare kan välja att skippa OS 9-stöd även för karboniserade program.

Av det följer slutsatsen:

1) Omskrivet, ej nyskrivet
2) Carbon, ej Cocoa
3) Endast OS X-stöd, ej OS 9 (trots att det är Carbon)

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: m@cen:
[QUOTE]
Vidare påstår han att de ofta hör att kunder "can´t use Adobe InDesign when a document has more than 20 pages.". Hur stämmer det, ni som kör InDesign?
[/quote]Jag har en stor prislista som aldrig blir klar (strulig kund). Det är på 100 sidor och innehåller över 900 bilder. Har inte haft tillstymmelse till något problem som gör att jag skulle kunna hålla med Quark-personens uttalande.

Har gjort samma jobb förr om åren i PageMaker och det var ju rena döden. Dokumenten dog när de blev för stora. Jag gissar att Quark-personen försöker spinna lite på dessa Pagemakerproblem.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Richard Rönnbäck:
1) Omskrivet, ej nyskrivet
2) Carbon, ej Cocoa
3) Endast OS X-stöd, ej OS 9 (trots att det är Carbon)

Oj vad glada alla OS 9 användare ska bli... Quark fulhackar vidare - del 6

Bevaka tråden