Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny powerbook i oktober?

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
PBn är om jag inte har fel den senaste uppdaterade datorn i Apple Sortimentet.

Njae, menar du inte tvärtom? Den senast uppdaterade datorn var ju Power Macen (augusti), innan dess iMac (juli), innan dess iBook (maj). Och så har vi eMacen som ska in där nånstans också, den fick väl en liten justering nyligt?

Exakt! Så fel det kan bli...

/M

Tänkte väl.

Detta är det senaste jag sett i ryktesväg om ny PB, från MOSR:

Apparently the new Powerbooks and new Apple Displays are not going to ship as soon as previously thought; the change-of-quarter turnover that has ended several of Apple´s promotions does not end until November for Apple Europe. We also now believe that the two introductions will probably be separate; the Powerbooks might premier later this month, but the new displays may wait for mid-November when other products, possibly including iMovie 3.0, are intro´d. This may have something to do with the fact that Apple is slated to introduce at least one new widescreen display, and iMovie 3 is designed to support widescreen format video.....

  • Oregistrerad
  • 2002-10-09 18:38

Hmmm...

vad skall man tro?

Fick ett mail som sa att det var lite finjusteringar som tar tid... Sen lär vissa inom Apple se en jätteuppdateringskavalkad i januari. Men jag kan inte komma på att man någonsin uppdaterat mer än två större produktlinjer på en gång.

Samtidigt, skall stödet på Mac OS 9 bort i januari kan ju Apple överraska och uppdatera rubbet.

Nu vill jag åka på expot i januari!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Sen lär vissa inom Apple se en jätteuppdateringskavalkad i januari. Men jag kan inte komma på att man någonsin uppdaterat mer än två större produktlinjer på en gång.

Samtidigt, skall stödet på Mac OS 9 bort i januari kan ju Apple överraska och uppdatera rubbet.

Ja det vore ju fint med en julafton efter julafton så att säga... Förra januari så kom ju iMac G4 på MW och PM kom samma månad men separat, om jag minns det rätt.

MOSR har spekulerat i att det är RAID pågång i powermacarna i januari, och att hela RAID-grejen är ett av skälen till att stödet för boot i nian försvinner, eftersom den inte fungerar lika bra med RAID (det var så dom beskrev det i alla fall).

  • Oregistrerad
  • 2002-10-10 19:21

Nu är i varje fall hamnkonflikten i bl.a. Oakland äntligen över, så chansen ökade just lite grann!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-10 22:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hasse A:
Arvid,
Ska du oxå köpa nästa PowerBook?

Hasse

Japp har planer på det... Om dom nu behagar släppa en... I värsta fall får man väl vänta till januari... Men det hoppas jag inte behövs...
Å andra sidan så kan man ju lägga ännu mer pengar på hög tills dess... Fast... Jag vill ha en ny mac NU

/arvid

[ 10 Oktober 2002, 22:12: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

Jag ska också skaffa ny Powerbook snart och sitter och väntar på den där uppgraderingen. Anledningen är just att jag helst vill behålla den i längre än tre år utan att halka efter rejält.

Ok, om det någon gång under de närmsta tre åren skulle komma en Powerbook G5 så sitter jag där med skägget i brevlådan. Men vi känner ju alla Apple, G5:an kommer väl först 2006, i betaversion...

Så, vad hörs i ryktessvängarna, kan man räkna med en uppgradering nu i oktober?

De som tecknade sig för .mac-abonnemang i slutet av september får sin rabattkupong för Applestore i mitten av november.
Jag gissar att detta beror på att man vill handla då...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Så, vad hörs i ryktessvängarna, kan man räkna med en uppgradering nu i oktober?

Tja, du kan ju börja med att läsa hela denna tråd, jag tror samtliga rykten om ny powerbook finns med här...

...och här kommer lite till, från MOSR:

Many readers have been curious about the specifications we expect for the new generation of Powerbooks which are due quite soon now. Reader Nick Winterhalter wrote in with a particularly insightful look of his own at this very matter:

From: Nick Winterhalter [email protected]
Date: Wed, 9 Oct 2002 14:21:28 -0700
To: [email protected]
Subject: New Powerbooks - Conjecture

Based on the rumors at hand, what is your best guess for what the next PowerBooks will include? Let´s not fantasize, remembering that Apple is very stingy with hardware upgrades.

1. When? These prognostications assume that we´ll have an update between October 15th and November 30th, 2002.

We might note here that it would be more accurate to say Apple has been forced by the realities of its hardware designs and the marketplace to be stingy with hardware upgrades lately. Keep in mind, we´ve seen the very significant Xserve released this year, and the Xraid is soon to come. Steve Jobs has been dropping more than a couple of hints lately that the best by far is to come in the next year or so.

As far as the timing goes, that´s a very reasonable ballpark you´ve suggested. A lot of readers want something more specific - we think it will probably come in the earlier half of that time frame, but frankly Apple is commited to absolutely no specific date yet, and ultimately this is all dependent on a slew of market variables and a couple of guys in suits and/or blue jeans.

2. Processor Though the rumors of 1Ghz PowerBook sightings are probably true it doesn´t mean they´re going to be released this time around. I think the current 800 might already be a 933 in disguise. I´m tempted by the increased bus speed option, though. A 167Mhz bus (the technology is already there in the desktops) could bring small speed bumps along for the ride. My vote right now, unfortunately, is for an 800/933 @ 133Mhz combo. I think that they´ll ride the "feature set" rather than processor speed.

You´re probably right here, Nick. 167MHz busses are a bit of a kludge on existing PPC 7455 processors, are significantly hotter, and will drain more battery power. They could also significantly raise costs because PC166 SDRAM SO-DIMM memory for laptops is not quite as cheap as other forms of single-rate memory. We still might see this nonetheless, but it´s healthy to be a bit conservative here.

There´s a lot of pressure for Apple to cross the 1GHz barrier with its Powerbook, to help it retain its spot among even die-hard Unix/Linux/BSD and Windows users as the ultimate laptop. Whether that is a practical possibility at this point is debatable; cooling re-design would probably be necessary for anything more than 1GHz, but that much could be shoe-horned into the existing design if users can be expected to tolerate almost as much heat as a high-end Pentium 4M laptop. Supply is a whole different issue, and we would never bet the farm on anything that involves Motorola.

Still, we´re fairly optimistic that 933 is a very conservative speed. 1GHz is quite a likely high end CPU speed, with 800 or even 867MHz taking over the entry level. Only Steve knows for sure at this point, and with the dock lockout in effect, perhaps even he is gritting his teeth about this one at the moment.

3. Bluetooth With the iSync beta out this is all but a given. The only thing holding this back would be unseen bugs or other implementation difficulties. I think it´d be almost impossible to release without it at this point (which hopefully won´t mean a delay).

Everyone else seems to be sure that Apple is going to implement built-in Bluetooth. We´re not as sure, but even we admit that the market is quite ripe for it, and the costs involved are nominal. It´s a matter of space inside the ultrathin enclosure, reliable supply, and the stability of the drivers which will enable it all. All things considered, this still appears to be a shoo-in.

4. Internal SuperDrive It seems very likely.

Indeed. This is where essentially everyone agrees. Apple must provide Superdrive functionality in at least the high-end PBG4 now that similar drives are available in several new Windows laptops. It has reportedly been difficult to get this DVD-RW/CD-RW into the ultrathin titanium enclosure, but it has been done and it is the key feature we´ll be hearing about soon.

5. Graphics This is a tough one. The ATI 7500 Mobility is a pretty good chip set. I´d even venture to say that is the first 3D accelerator in an Apple portable that has ever been close to current in terms of performance and ram. It´s new for the current generation of machines. It´s a hot chip. Moving up to 9500 Mobility may present additional heat barriers (as would an upgraded processor). Though I´d like to see them push the envelope more, I´m guessing the 7500 Mobility will stay for the next round with a possible bump to 64MB.

At this point, we´d consider a 64MB Mobility 7500 and a Mobility 9000 about equally likely. Remaining with the 32MB Mobility 7500 isn´t out of the question but it would be a disappointment at a time when the Powerbook has for the first time in several years been able to keep up with the latest in portable graphics capabilities. The jury is still out on this element.

6. New case Nope.

We concur. The titanium enclosure has been a cornerstone of Apple industrial design for the past two years, and there is still significant life left in it. There may be small variations, perhaps even a slight 1-3mm thickening to accomodate the Superdrive, but not much else will change.

7. Airport connectivity I think they´ll wait for the rumored major case revision to fix the abominably limited range problems. Possible tweak to improve range, but nothing significant. As a side note, I agree that the latest Titaniums have better range than their predecessors. I wonder if this is partially due to the improved "interference shielding" on the 7500 Mobility chipset?

There have been reports of improved bandwidth, packet loss, and range with the new PBG4s, but there are two generations of PBG4 currently in testing and it is not clear which generation is being referred to in reports detailing said improvements. Right now we aren´t expecting any major changes to Airport hardware for any Mac until mid-2003.

8. Would this package woo me?
* PowerBook G4 800/933
* 133Mhz system bus
* Internal Bluetooth connectivity
* Internal SuperDrive
* 32MB-64MB ATI 7500 Mobility graphics accelerator

Yes, I suppose so. Bluetooth and the SuperDrive could get me there. I can see Steve making a big deal out of both of them and not even mentioning the processor speed bumps. It fits with Apple´s "functionality before performance" motif.

We´re not too sure we´ll have a compelling use for Bluetooth for another year or two, personally. We have a couple of Pismo PBG3s, an 800MHz PBG4, and a 500MHz upgraded Wallstreet PBG3 in circulation among several contributing writers, and we don´t see a compelling reason to upgrade to new Powerbooks unless the processors clock in at 1GHz+, include a 64MB Radeon Mobility 9000 or better graphics accelerator, and some type of core motherboard performance improvement.

Your estimates are wisely conservative, and you will probably be quite close to the mark when Apple issues the press releases some crisp morning in Cupertino a few weeks hence. Until then, we´ll be refining our recon, and checking our bank balances....

*Suck* Jag har en stationär PC just nu och jag vill verkligen ha en bärbar dator. Jag har aldrig velat ha en mac förrut men den där powerbooken... Den gör mig knäsvag, varför vet jag inte :rolleyes: . Men jag hoppas apple kan vara snabba nu så jag kan köpa mig en fin snabb powerbook snart !

Oh ja.

En engigahertzare med 512 MB RAM/ 64 MB ATI 7500, Blåtand, Superdrive och en 60-80 GB hårddisk vore mumma. Om det kommer en sådan de närmsta veckorna så beställer jag en direkt. Jag har väntat tillräckligt längre nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-12 23:44

Jag tror att designen blir lite annorlunda. Mjukare, rundare former kanske, eller teflonbeläggning så man kan steka plättar på den.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-13 00:32

Själv så är jag lika toknöjd som nyss med min 667´a. Om man primärt letar efter prestanda ska man inte titta på PowerBook, då ska man ha en stationär dator. Kanske till och med en PC, om prestanda är viktigast. För mig så var det andra parametrar som gjorde att jag valde en PowerBook. Jag kommer inte bli speciellt besviken om det kommer uppdateringar. Det gör det alltid. För mig kommer den här datorn kännas snabb och perfekt en lång tid framöver. Jag ställer mig lite tvekande till den eviga jakten på nästa grej, faktiskt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag tror att designen blir lite annorlunda. Mjukare, rundare former kanske, eller teflonbeläggning så man kan steka plättar på den.

Njae, jag tror inte det. Designen kvarstår nog ett tag till, till nästa år nån gång. Denna oktobergrej är nog mest innanför skalet, möjligen att den blir något tjockare för att få plats med superdriven.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Själv så är jag lika toknöjd som nyss med min 667´a. Om man primärt letar efter prestanda ska man inte titta på PowerBook, då ska man ha en stationär dator.

Beror på vilken prestanda man letar efter. Om man letar efter den absoluta prestandan eller tillräcklig prestanda. Jag skulle säga att för väldigt många så är prestandan redan i dagens powerbookar tillräcklig. Det är det som gör den så himla attraktiv... vill ha!

Den som vill ha den abosulat prestandan köper ingen Mac, och ingen vanlig PC heller. Då köper man någon superdator från Sun eller liknande... Men då snackar vi ju en helt annan division.
Prestandan i dagens Macar är långt mycket bättre än vad en vanlig datoranvändare behöver.

/M

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Den som vill ha den abosulat prestandan köper ingen Mac, och ingen vanlig PC heller. Då köper man någon superdator från Sun eller liknande... Men då snackar vi ju en helt annan division.

En sån här kanske? 2048 processorer, 16 terabyte internminne och 18,1 teraflopps! Dom räknar med att sälja ett tjugotal under första året, för det ynka priset av 66.350 dollar. Vad jag undrar är: Hur mycket låter det?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Prestandan i dagens Macar är långt mycket bättre än vad en vanlig datoranvändare behöver.

Mm, fast OS X skulle behöva lite optimeringar faktiskt, det tror jag många håller med om.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-13 02:28

Jo, fast det går åt rätt håll. OS X 10.2.1 har definitivt rullat mest på den här burken, jag trodde jag skulle köra nian så blev det inte.

Faktum är att jag har hamnat i ett väntläge och nu vill ha fler musikprogram för X. Orkar inte installera dem i nian för jag kommer nog ändå inte jobba så mycket i den miljön. Så som tillfälligt åtgärd har jag kopplat ihop syntarna med min gamla hederliga Atari från 1988!

Den har precis så mycket prestanda som behövs - till att styra ett gäng syntar.

Frågan är vad man ska sikta in sig på. Cubase SX eller Logic för OS X. Något att diskutera på 99musik , helt klart.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B.:
...med att sälja ett tjugotal under första året, för det ynka priset av 66.350 dollar.

...i månaden! Ja det stod faktiskt månadshyra

Oops, det var ju en detalj jag missade... Nåja, jag hade inte hunnit beställa nån ändå...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-14 23:12

För att ta sig tillbaka till trådens ämne...

Enligt de flesta av de senare inläggen tycker jag mig kunna märka att det som önskas av en ny PB främst handlar om processorer, blåtant och superdrive.
Hmm själv är jag mer sugen på ett ATI 9000 Mobile kort. Därför blir jag faktiskt lite ororlig när MOSR skriver, som de gör, om en ATI 7500 GPU med, visserligen nog så smaskiga, 64MB.
Om apple bestämmer sig för ett 9000 kort kommer ju PBns grafikprestanda nog så nära, och t o m i stort sett jämse med de stationära burkarna. Det tycker jag skulle vara guld värt.

Nog för att jag gärna vill ha snabbare processor etc, men mest av allt vill jag se en ny GPU i den nya PBn!

/arvid

Ha inte så stora förväntningar på en ati 9000 krets, har kollat lite tester på tomshardware innan jag fick min PB 667, Skillnaden mellan den nuvarnade GPU:n o 9000 är inte direkt stor.
kolla själv:
http://www6.tomshardware.com/mobile/02q3/020829/index.html

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ben Rangel:
Ha inte så stora förväntningar på en ati 9000 krets, har kollat lite tester på tomshardware innan jag fick min PB 667, Skillnaden mellan den nuvarnade GPU:n o 9000 är inte direkt stor.
kolla själv:
http://www6.tomshardware.com/mobile/02q3/020829/index.html

Till saken hör att det Mobility 7500 kort i testen inte är det som sitter i Apples Powerbook. Men jag önskar oxå att jag hade 64Mb på mitt Radeon Mobility

Tyvärr kan man väl inte dra för stora slutsatser av ett PC-test när det kommer till Macen. Mycket hänger ju på hur välskrivna drivrutinerna är samt implementeringen i den övriga hårdvaran. Här har Apple ofta en tendens att tappa MYCKET prestande. Vågar man hoppas på en AGP 4x? nuvarande är väl 2x och chipet stödjer 8x!

  • Oregistrerad
  • 2002-10-15 13:53

Hmmm...

Inwarehous har idag 109 st 667 Mhz powerbooks på lager. De ahr 41 st av 800 Mhz modellen...

Känns som det finns stor tillgång till nuvarande modeller. Hörde att en ÅF fick en ny sänding bara för några dagar sedan...

Nå är det större odds på januari nu?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-16 01:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Hmmm...

Inwarehous har idag 109 st 667 Mhz powerbooks på lager. De ahr 41 st av 800 Mhz modellen...

Känns som det finns stor tillgång till nuvarande modeller. Hörde att en ÅF fick en ny sänding bara för några dagar sedan...

Nå är det större odds på januari nu?

Det låter nog alltför sant... :rolleyes:

/arvid

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-10-17 01:25

Men är det någon som vet hur många PB en sådan ÅF kränger på en månad? Och så kanske de fått köpa in billigare för att det kommer nytt snart - alltså är det Apple som tömmer sina lager. Och vill Apple missa julruschen och företagens budgettömningar inför nya året? Jag ska själv skaffa en PB i mitten av november så jag hoppas på en ny maskin då - som även finns för leverans förstås...

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-10-17 11:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Inwarehous har idag 109 st 667 Mhz powerbooks på lager. De ahr 41 st av 800 Mhz modellen...

Varför sita med såna jättelager? Okej, jag antar att de får (fick?) bättre priser från Apple, men ändå.

När det precis har kommit en ny modell så säljer det väl ganska bra, men sen måste det väl räcka med en 20-40 st på lager? Sen är det väl bara beställa nya när det minskar?

Bevaka tråden