Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone lågstatus?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-10 12:21
Ursprungligen av sunkhead:

Det är möjligt att en cykel har större status än en Aston Martin, men jag betvivlar det starkt.

Jag skrev inte att en cykel har större (högre?) status än en Aston Martin, jag skrev att det är mer statushöjande att cykla till sitt arbete än att köra en Aston Martin till sitt arbete.

Att i dessa klimatproblemsmedvetna tider köra en tvåsitsig bil som drar närmre 2 liter/mil till kontoret är det nog ganska få som skulle kalla hög status.

/Martin

Alltså, det som framför allt visar att det är status att ha en iPhone är ju att iPhone överhuvudtaget är med på listan. Om SE K310i eller nån annan random SE-telefon hade varit med på listan hade den säkert hamnat under iPhone i status.

Jag läste den här också i någon gratisblaska... Lite förvånande ändå. Och "Gå i terapi" är ansett som lågstatus tycker jag är lite läskigt... men inte lika illa som att äga en iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-10 19:52

Är det inte bara så att man spetsat rubriken lite och låter iPhone klä skott för iögonfallande elektronik i största allmänhet?

Ursprungligen av C-mon:

Är det inte bara så att man spetsat rubriken lite och låter iPhone klä skott för iögonfallande elektronik i största allmänhet?

Kanske men det är nog ingen slump att iPhone pekas ut, de som ligger bakom undersökningen är alltså del av ett reklambyrånätverk som kanske har en (illa) dold agenda....

Många statistik och undersökningsföretag får betalt för att ställa beställda frågor och för att få fram beställda svar...

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-12-10 21:16

Jag förstår inte att vissa tydligen tycker att en mobiltelefon är en statuspryl. Status är latin och betyder "läge" (nivå), att ha hög status betyder att man gentemot andra "stiger i skalan" jämfört med andra. Som någon skrev här så finns det (tro mig) många som inte ens vet vad en ipod eller iphone är för något. Att imponera med en mobiltelefon (som dessutom vem som helst har råd att köpa) fungerar inte. Som armbandsurfreak vet jag att det är likadant med klockor (en "normal" människa kan inte skilja på en falsk eller äkta Rolex). Om man nu får tillfredställelse av att se att andra får avundsjuka blickar så får man köpa något som syns. Det som är och alltid har varit statushöjande och fått avundsjukan att visa sig i Sverige är bilen, inte armbandsur, mobiltelefoner eller mp3 spelare.
Springa omkring och visa sin mobiltelefon är så barnsligt att hade jag gjort det på min arbetsplats hade min "personloga status" sjukit till noll.
Jag har ett antal ipods för att dom fyller mina behov jag kommer inte att köpa någon iphone då mobiltelefoner för mig bara är ett nödvändigt ont och företaget jag jobbar på vräker på mig den senaste modellen var och varannan månad.
Jag tycker att iphone är en snygg kvalitetstelefon med ett fantastiskt interface men status ....neeej.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-12-10 22:05
Ursprungligen av sunkhead:

Jag förstår inte att vissa tydligen tycker att en mobiltelefon är en statuspryl. Status är latin och betyder "läge" (nivå), att ha hög status betyder att man gentemot andra "stiger i skalan" jämfört med andra. Som någon skrev här så finns det (tro mig) många som inte ens vet vad en ipod eller iphone är för något. Att imponera med en mobiltelefon (som dessutom vem som helst har råd att köpa) fungerar inte. Som armbandsurfreak vet jag att det är likadant med klockor (en "normal" människa kan inte skilja på en falsk eller äkta Rolex). Om man nu får tillfredställelse av att se att andra får avundsjuka blickar så får man köpa något som syns. Det som är och alltid har varit statushöjande och fått avundsjukan att visa sig i Sverige är bilen, inte armbandsur, mobiltelefoner eller mp3 spelare.
Springa omkring och visa sin mobiltelefon är så barnsligt att hade jag gjort det på min arbetsplats hade min "personloga status" sjukit till noll.
Jag har ett antal ipods för att dom fyller mina behov jag kommer inte att köpa någon iphone då mobiltelefoner för mig bara är ett nödvändigt ont och företaget jag jobbar på vräker på mig den senaste modellen var och varannan månad.
Jag tycker att iphone är en snygg kvalitetstelefon med ett fantastiskt interface men status ....neeej.

Vart vill du komma, tror dom flest har förstått att du inte tycker det finns någon status i att äga en iphone. Alla tycker vi olika saker har olika status det är inte du eller jag som bestämer. Själv tycker jag inte min "personliga status" höjs för att jag bär omkring på en iphone. Men visst själva mobilen har ju en status i sig, folk har oftast inte sätt den tidigare och blir väldigt imponerande och vill själv ha en. Klart att statusen på mobilen kommer sjunka drastiskt när den släpps i sverige och var och varann person äger en.



/RoHHbiN

Ursprungligen av sunkhead:

. Om man nu får tillfredställelse av att se att andra får avundsjuka blickar så får man köpa något som syns. Det som är och alltid har varit statushöjande och fått avundsjukan att visa sig i Sverige är bilen, inte armbandsur, mobiltelefoner eller mp3 spelare.

Ingvar Camprals "ansikte utåt" är avslapnade stil med en 740, har han hög status?
Han använder inte sina pengar för att få status.
En ipohne kan du inte köpa i sverige (lagligt!?).
Men du kan skeppa från usa o köpa i tyskland o.s.v, (lagligt!?).
Att va lite ensam om någonting räknas väll lite som status (man kanske är inte ensam om iphone )
Hur många % av sveriges befolkningen har en iphone, och hur många % har en SE ?

Think outside the box.

Om du är så "tät" som du uttrycker dig, så gärna köp en iphone till mig.
Jag har inte riktigt råd, jag håller på att spara ihop till en.

Är man udda med t.ex kläder så får man en form av status för alla ser inte ut som han/hon, även ifall dom har råd kanske dom inte vill ha den sortens stil.
STATUS=PENGAR , not!
Outstanding=Status, enligt mig iaf!

Sunkhead grattis, du har fortfarande inte förstått skillnad mellan imponatorfaktor och statusfaktor...och pris är som sagt rätt oväsentligt när det gäller status idag har ju nästan alla råd att köpa i princip vad som helst visserligen kreditvägen men ändå...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-10 22:16

DN gör mera av en analys.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=723309

Det som svenskar rankar högt är, allmänbildning, språkkunskaper, egenförtjänade pengar och yrkesskicklighet. Bilen hamnar först längre ned.

Den har debatten var sa fanig att jag bara maste ta del i den

Jag vet inte om nagon redan klamt denna tankegang, men varfor koper man en mobiltelefon om inte for att man vill ha den och behover den? Om man koper den for att den medfor en viss status sa kan man likagarna ge bort pengarna till nagon som behover de battre.

Att salja iPhone till dessa statusjagande kunder ar som att kasta parlor pa svin. Fram till min iPhone hade jag varit nojd med min 5110 for den gick bra att ringa med. Innan iPhone var alla andra telefoner likvardig min 5110.

Apple har andrat pa detta, sa forlojliga inte produktens impact pa marknaden med en statusdebatt. telefonen ar ett bra satt att forena teknik med anvandarvanlighet sa att vi som avskyr mobiltelefoner forstar det!

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-12-11 00:04

"Om du är så "tät" som du uttrycker dig, så gärna köp en iphone till mig.
Jag har inte riktigt råd, jag håller på att spara ihop till en."

Jag ligger långt ner på statuslistan eftersom jag inte har tjänat ihop mina pengar utan fått ärva.
Blir så trött på detta status tänkande. Debatten började ju faktiskt med att någon ansåg att det var status i att äga en Iphone (inte trevligt eller roligt utan just status), Vad folk äger eller inte skiter jag totalt i (dock är jag lite impad av John Travoltas egen Airbus) men en Iphone vadå.............??

Ursprungligen av sunkhead:

Jag ligger långt ner på statuslistan eftersom jag inte har tjänat ihop mina pengar utan fått ärva.
Blir så trött på detta status tänkande. Debatten började ju faktiskt med att någon ansåg att det var status i att äga en Iphone (inte trevligt eller roligt utan just status), Vad folk äger eller inte skiter jag totalt i (dock är jag lite impad av John Travoltas egen Airbus) men en Iphone vadå.............??

Du har nog fått lite om bakfoten (säkert jag med) men hon startade tråden för hon undra varför det har en lågstatus inte varför den inte har en hög status.

Jag är lika trött på att du delar upp alla i ett fack när du säger att alla har råd med en iphone, alla har inte det!
Om man vill ha status så köpa en aston martin.
Du skriver som att du vore på en nivå högre en vissa andra, du kanske är det men du behöver inte visa det i ett forum i alla fall!

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2007-12-11 00:31

Hela den där "Wow, Iphone" inställnignen är fjantig.. Jo visst iphone är en häftig ptyl men den har inget som inte fanns innan i massa andra prylar. Det är bara att grejor med liknande funktioner har klassats som ett verktyg. Pga sitt löjliga leksaks utförande så har Apple lyckats att få iphone till just det, en lyx leksak. Det skulle väl vara Itunes som gör Iponen speciell då. men även den funktionen finns det andra tidigare varienter till hos andra mobil trillverkare. Hela Apple hysterin är så j#¤!" fjantig tycker jag. "med all rätt?"

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-11 00:36
Ursprungligen av Dawda:

Pga sitt löjliga leksaks utförande så har Apple lyckats att få iphone till just det, en lyx leksak.

Har du testat en? Själva grejen är ju att den inte är en leksak, utan den första "smartphone" som går att använda utan att få huvudvärk. Testa en Qtek eller en blackberry, eller varför inte en SE P1i. Där kan man tala om dyra leksaker för nördar.

Jag tyckte det var mycket glädjande att folk i allmänhet ser ner på på dem som försöker använda prylar för att höja sin status.

Att tro att man skulle få högre status för att man har en iPhone är lika fånigt som att tro att någon kommer att älska en för att man har en platt-TV.

Personligen tycker jag det är helt i sin ordning att de som försöker utnyttja prylar för att vinna aktning och respekt ådrager sig ett visst mått av förakt.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-12-11 10:07

"Jag är lika trött på att du delar upp alla i ett fack när du säger att alla har råd med en iphone, alla har inte det!
Om man vill ha status så köpa en Aston Martin.
Du skriver som att du vore på en nivå högre en vissa andra, du kanske är det men du behöver inte visa det i ett forum i alla fall!"

Jag delar inte upp manniskor i fack. Det jag skriver är att jag struntar i vad andra har för prylar. Men jag blir förbannad när man i forumet börjar diskutera status. Status i en mobiltelefon ??
I min (antagligen trångsynta värd) äger man det man vill ha för att man själv får vissa (kanske skapade) behov tillfredställda. Jag har aldrig startat diskution om status, jag reagerade mycket negativt när "trådstartaren" ondgjorde sig av att Iphone hade fått låg status i någon undersökning. Det jag äger har jag för egen del inte för att imponera på andra. Om jag skulle vilja ha en Iphone så köper jag en för att jag vill ha den oavsett om andra tycker att det är låg eller hög status. Att överhuvudtaget diskutera status på prylal sänker personerna i fråga till en tioårings nivå i mina ögon. Det finns säkert de som inte har råd med en Iphone, dock rör det sig inte om några fantasisummor, titta på de bilar som folk kör omkring med, en vanlig Volvo kostar ju omkring en kvarts miljon. Medelpriset för en villa tangerar väl en och en halv miljon, så fem tusen är inte oöverkommligt om man har ett arbete. Slutligen de flesta som skriver på forumet gör det förmodligen på en egen dator med bredbandsuppkoppling, om man har råd med en dator för mellan tio och trettiotusen så ligger förmodligen ett ett inköp av en iphone inom möjligheternas gräns.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-12-11 22:04

Frågan var ju "varför är en iPhone lågstatus?" inte "Varför är iPhone inte högstatus?" Det är väl ingen i den här tråden som uttryckt att de köpt en iPhone för statusens skull? Jag håller med sunkhead om att det är larvigt att skaffa prylar för statusens skull, men jag förstår inte vem han argumenterar emot... Visst det vore konstigt om en iPhone ansågs som en statushöjare, men är det inte lika konstigt att den anses som en statussänkare?

Det känns ju lite som om United Minds haft hundra olika alternativ i sin undersökning och då är det ju inte konstigt att iPhonen inte ligger i topp. Det som är konstigt är ju att den över huvud taget är med på listan som en potentiell statushöjjare.

Det sunkhead hävdar "Debatten började ju faktiskt med att någon ansåg att det var status i att äga en Iphone" är ju taget ur luften. Det Eva undrade var ju bara varför hennes älskade telefon låg på en "topplista" av saker med låg status... (vilket inte var fallet då den var i botten av en topplista av saker med hög status, som är en helt annan sak)

För mej är det självklartatt det inte ger status att skaffa en iPhone, däremot tycker jag att iPhonen i många kretsar har hög status i sig jämfört med andra mobiltelefoner.

  • Oregistrerad
  • 2007-12-11 23:17

Det var då ett djävla tjat om Aston Martin. Dags att starta 99bilar, Björnström?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-11 23:19

99Martin.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-12-12 13:16

Varför inte en Aston Martin med fabriksmonterat Iphone ??

Bra sagt Rafi O:-)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-12-12 17:25

Efter att ha läst igenom tråden blir jag mest förvånad över vilken roll några av er tycks låta era Macar, iPodar och iPhoner spela i era liv... Kanske dags att logga ut, stänga av och ta en promenad? Studiebesök i verkligheten?

Status eller ej - jag har mina prylar för att de är funktionella. Om andra gillar dem eller blir imponerade av dem - v ad spelar det för roll? Mer självkänsla än så har man väl...

Ursprungligen av Simon Templar:

Sunkhead grattis, du har fortfarande inte förstått skillnad mellan imponatorfaktor och statusfaktor...

Simon T, vad är "imponatorfaktor"?

Du skulle få större trovärdighet om du använde ord som verkligen finns och om du uttryckte dig mer balanserat. Av din och SunkHeads ordväxling att döma verkar det som om SunkHead mycket väl förstår, men gör du det...?

Ursprungligen av loj:

Status eller ej - jag har mina prylar för att de är funktionella. Om andra gillar dem eller blir imponerade av dem - v ad spelar det för roll? Mer självkänsla än så har man väl...

Precis, om man värderar en iPhone så mycket att man ÄLSKAR den och på så sätt mäter sin status istället för livskvalité i en iPhone då har man det inte lätt alltså, inte ens om man använder Ferrari, Porsche eller eget jetplan till detsamma.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-13 22:17
Ursprungligen av panther:

Precis, om man värderar en iPhone så mycket att man ÄLSKAR den och på så sätt mäter sin status istället för livskvalité

Menar du att kärlek och status är samma sak?

Ursprungligen av rhesus:

Menar du att kärlek och status är samma sak?

Nej, inte alls, men ordvalet i vissa sammanhang visar något om människors livskvalité, eller brist på det och jakt på status.

  • Medlem
  • 2007-12-14 09:48

Tycker hela diskutionen ballat ur.

Antagligen har frågorna formulerats så här.
-Benämn följande alternativ med en siffra 1 -10 där 10 är högsta status.
2. Att ha en 15 år ungre fru, svar: 4 (typ)
3 Att äga en Aston Martin, svar: 8 (typ)
4 Att äga en iphone, svar:???? 2 ?? (vad fan är en iphone?)

Dessa undersökningar görs inte bara på män mellan 25 och 35 utan på alla möjliga typer av människor i olika delar av landet. Hur många vet vad iphone är? Den finns inte ens att köpa i Sverige, den intresserar kanske främst macägare vilket typ 10% av datoranvändarna är.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-14 11:12

Dagens I-landsproblem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-16 06:40

Jag älskar media. Jag tror även att Apple älskar media

Mycket iphone snack blir det.

Iphonen är en av de bästa konsumentprodukter som uppfunnits någonsin - tycker jag.

Vem bryr sig om vad som är status egentligen? Status är ett skitord, som får mig att må illa. Jag kommer bara att tänka på Stureplanspolingar med backslick som försöker bräcka varandra med vad deras pappor har för bil.

Undersökningen i det här fallet är felviktad och saknar förankring, just för att respondenterna troligvis ej känner till produkten i och med att den inte är lanserad än. Ge iPhonen 1 år så får vi se vad gemene man tycker. När den släpps i Sverige blir den nog het kandidat som årets julklapp, årets tekniska pryl, årets... You name it!

Jag kan inte bry mig mindre, om någon anser att det är en lågstatussymbol. Jag är jäkligt glad att JAG har en i alla fall.

Bevaka tråden