Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ryktestråden om tänkbara nyheter på MacWorld SF 2008

Tråden skapades och har fått 256 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, du måste välja 2,4 GHz-modellen för att få 256 MB, och den är 5000 kr dyrare än 2,2 GHz-modellen. Men det är ju inte grafik-minnet som kostar 5000 - du får ju faktiskt snabbare processor och större hårddisk också för de pengarna.

Jo, fast 0,2GHz mer processsor, 40GB mer i hårddisk och 128MB mer i grafikminne är väl inte riktigt värt 5000 kr.
Tror det finns en tråd om det här, men hittar den inte nu.

Edit: Här var den: http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/218425-128-256-mb-grafikminne-i-nya-macbook-pro-vaert-kostnaden.html?highlight=128+256

Ursprungligen av peacerich:

Jo, fast 0,2GHz mer processsor, 40GB mer i hårddisk och 128MB mer i grafikminne är väl inte riktigt värt 5000 kr.

Ja, jag tycker också att det är för stort påslag för de små skillnaderna.

Syftet med mitt inlägg var bara att påpeka att det finns fler skillnader än grafikminnet. På din formulering så lät det som om grafikminnet var det enda man fick för 5000.

Ursprungligen av NOW!S:

Jag ska köpa en ny MBP. Är det dumt att inte vänta till efter MWSF? Om de släpper ny burk då kommer det väl ändå dröja innan den går att köpa här eller?

Har du inte akut behov så vänta lite. Dagens modell är ett halvår gammal och därmed närmar den sig troligen slutet av livscykeln.

Jobs har presenterat ny PowerBook/MacBook Pro två gånger på MWSF de senaste åren (2003 och 2006) så det är inte orimligt att tro att det kan ända i år också. Händer det inte borde det komma en ny modell inom någon månad.

den bästa siten med info hade för bra info.. thinksecret

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-09 16:21

NOWIS: Jag säger som Jesper Ohlsson, vänta om du kan, annars köp. Jag har oftast bara varit med om när att det har kommit nya modeller så får man vänta 3-5 veckor på leverans, oftast! Nu gäller det inte Mac Pron, men när jag har köpt datorer har jag alltid fått vänta 3-5 veckor om man beställer när de kommer ut på en gång..

nu är det inte många dagar kvar till MacWorld 2008 ..

Är rätt säker (som jag skrivit förut) .. att det blir Möjlighet att hyra filmer via iTunes

en uppdaterad AppleTV ev med Canmore från Intel (7.1 och full HD-TV 1080p)

http://macworld.idg.se/2.1038/1.139802

http://maximac.se/nytt/index.php?item=200801007

och MacBook Metro / MacDock (one more thing)

Jag hoppas personligen att Apple släpper en riktigt fet fet ny AppleTV lösning och att den blir den första av Apples produkter att officiellt få Blu-Ray stöd

Senast redigerat 2008-01-10 17:02
Ursprungligen av Tussen69:

Jag hoppas personligen att Apple släpper en riktigt fet fet ny AppleTV lösning och att den blir den första av Apples produkter att officiellt få Blu-Ray stöd

Det håller jag också tummarna för.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-10 16:36

Har keynoten läckt på Wikipedia?

Enligt iPhone alley har keynoten läckt ut på Wikipedia. Vad tror ni, bluff eller sanning? Jag hoppas att det är sant, för MacBooken låter precis som något jag skulle kunna köpa!

http://www.iphonealley.com/news/spoiler-alert-seriously
http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Macworld_Conference_%26_Expo#Leaked_2008_Keynote

MacWorld January 2008 Keynote
Rough Outline; draft 5

Greetings! Welcome to Moscone Center
Quick Overview: iPod/iTunes
- iPod has been extremely profitable for us this holiday season
- Sales figures, market share
- Our new models are doing better than ever
- 3 iPod games released last month accidentally (supposed to be for today)
- Another new game today: Chess
- iTunes doing extremely well (sales figures/market share)
- Today: 30 indie labels releasing their entire catalogs in iTunes Plus
- Many more to follow in the next few months

iPhone
- Best iPod ever
- Sales figures, market share
- Sales beyond our wildest dreams
- Much more than the 1% market share we asked for in January
- Starting today: 8GB $399, 16GB $499
- Four times the memory as original iPhone for the same price
- iPhone is coming to Japan in March with NTT DoCoMo
- SDK is unveiled!

iPhone/iPod Touch SDK
- Apps and Widgets
- Using Cocoa with Objective-C
- Developers submit programs as source code, not executable
- Specify iPhone or both iPhone/Touch (certain features iPhone only)
- Set your own price: Apps $0-$6.99, Widgets $0-$2.99
- Users buy/download in iTunes Wi-Fi Store / iTunes Store (Mac/PC)
- Automatic updating wirelessly or docked

- Demonstration of exporting from XCode 3 to iTunes Store
- Submits source code to Apple for validation (make sure that people aren't abusing the system, prevent malware and viruses)
- If using microphone or GSM, iPhone only; otherwise, available for both iPhone and iPod Touch
- Apps can be free or up to $6.99; Widgets free or up to $2.99
- Developers recieve 70% of revenue for their products
- Licensed under Apple Mobile Software License
- Can download wirelessly from iTunes Wi-Fi Store or docked to computer from iTunes Store
- Demonstration of wirelessly downloading (and running) the app submitted earlier
- Apps and widgets can be rearranged on front screen; front screen scrolls to show all apps/widgets
- Resubmit updated versions of apps; when added to store, iPhone/Touch will ask you to update it next time you use it (or next time you dock the iPhone/Touch)
- Developers can get their hands on a beta version of the SDK tomorrow on ADC and start developing; final version due early February
- iTunes 7.6 and iPhone/iPod Touch Software update 1.3 allowing for Apps mid-February

Example apps/widgets
Apps:
- iChat (coming with 1.3 update) (AIM, Jabber/Google Talk)
-- Quick demonstration
- RSS Feed Reader (coming with 1.3 update) (read feeds online or off)
- One of our partners made something cool: Last.fm (scrobble tracks played on iPhone/touch wirelessly without syncing w/ computer)
Widgets:
- Dictionary (coming with 1.3 update) (quickly look up words, translate, use wikipedia)
-- Quick demonstration
- Yellow/White Book (coming with 1.3 update) (search for contacts, add them to your address book directly from the app, will sync back with address book on your Mac/PC)
- Sports Ticker (coming with 1.3 update) (choose your sports and teams, get updates on their progress)
- Another partner: Twitter (update your Twitter on the fly, see your friends tweets)

- Try these out on the show floor today

Mac
- Sales are getting better and better every day
- Hardware sales figures/market share
- Leopard released October; doing spectacularly
- Sales figures/market share
- Selling extremely well; estimated to overtake Tiger in terms of marketshare by June if you only count the new Macs that come with it preinstalled; even quicker if you include boxed copies
- 10.5.2 out today - many bug fixes, also addressing a lot of issues and complaints users had such as list view with stacks and certain HIG non-compliance issues

New MacBooks!
- What would MacWorld be without a new Mac? (sorry about last year)
- Completely redesigned MacBook
- Completely aluminum body like MacBook Pro
- 13" screen at 1440x900
- Two colors: Black and Silver
- Looks gorgeous at 0.8" thin
- A major feat of engineering - patents abound
- DVD drive pops open on side when eject button is pressed
- New on all notebooks and iMac: iSight HD (720p)
- New backlit keyboard based on recent Apple Keyboard revisions (keys slightly lighter than that of laptop casing, colorwise)
- New matching MagSafe cable (Aluminum ends, cord color matches that of keyboard)
- New matching Apple Remote (slightly smaller with larger overall buttons)
- Intel GMA X3100 graphics
- 3 models

- Completely phasing out the combo drive on all product lines today
- BTO models can upgrade all the way to 2.6GHz/4GB Memory/320GB hard drive
- 4.5 hours of battery life
- Starting at $1199

Product Refreshes
- Refreshing Mac Pro and Mac mini today
- Mac Pro now with Penryn!
- Base model 2x2.8GHz dual-core/1GB/NVIDIA GeForce 7300 GT 256MB/250GB(1x250GB)/1x16x double-layer SuperDrive
- Upgradeable to 2x3.2GHz quad-core/16GB/NVIDIA Quadro FX 4500 512MB/4TB(4x1TB)/2x16x double-layer SuperDrives
- Starting at $2,499
- Mac mini gets slight speed bumps and double-layer SuperDrive in all models
- Base model 2.0GHz IC2D/1GB/100GB
- BTO Upgradeable to 2.4GHz IC2D/4GB/320GB
- Starting at $599

One More Thing
- Been brewing for a while
- YouTube's been in Apple TV and iPhone/iPod touch: now it's in iTunes
- Download YouTube videos straight to iTunes or from iPhone/iPod Touch for later offline viewing (sync back to computer)
- Coming in iTunes 7.6 and iPhone/iPod Touch 1.3 updates

Senast redigerat 2008-01-10 16:56
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-01-10 16:48

Om det med dom nya macbooks är sant så beställer jag DIREKT efter keynoten!! Jag väntat nog mycket nu...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-10 16:51

Frågorna jag ställer mig är:

1. Inget pekar på iTunes rentals.
2. Mac Pro har redan fått sin uppgradering.

Isåfall kan det ju röra sig om en äldre skiss av keynoten...vad vet jag.

Ursprungligen av Adzam 1:

Frågorna jag ställer mig är:

1. Inget pekar på iTunes rentals.
2. Mac Pro har redan fått sin uppgradering.

Isåfall kan det ju röra sig om en äldre skiss av keynoten...vad vet jag.

1. Mycket pekar på iTunes rentals ...
2. Yep, och precis som jag nämt förut så är MacWorld 2008 ett consumer event

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-10 16:52

Jesper Ohlsson: Det var det jag var osäker på, om ni redan hade diskuterat detta.

Isåfall är det väl bara att låsa tråden.

EDIT: Stod ju ingenting om det denna tråd handlar om...

Eftersom en ny Mac Pro släpptes redan i förrgår med bättre specar än vad som listas i ovanstående lista så behöver man ju inte anstränga sig för att avslöja den som bluff och önsketänkande.

Enligt iPhone alley har keynoten läckt ut på Wikipedia. Vad tror ni, bluff eller sanning?

Ah, fejkat keynote transcript nr XXX, precis vad vi behövde

Slog ihop det med den generella ryktestråden för MWSF, eftersom den redan handlade om sådant.

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, fejkat keynote transcript nr XXX, precis vad vi behövde

Slog ihop det med den generella ryktestråden för MWSF, eftersom den redan handlade om sådant.

det är väll ALLTID fake ... med tanke på hur en läkt keynote skulle kunna påverka Apples aktie kurs så finns nog endast keynoten på Steve Jobs egna personliga MBP

det är väll ALLTID fake

Typ ja.

På tisdag kommer Jobs förstås att göra det han alltid gör, prata om hur bra Apple går, redovisa fantastiska försäljningssiffror mm. Han kommer förstås att lägga en hel del tid på iPhone. Kanske prata om kommande SDK:n också.

Som jag ser det är två saker rätt givna på tisdag:

• En subnotebook av något slag. Troligen 13 tums skärm, ingen skivläsare, vanlig hårddisk.

• Uthyrning av filmer på iTunes Store. Säkert bara i USA från början, möjligen även UK.

Några saker som känns rimliga är:

• Ny MacBook Pro. Ligger i tiden och passar bra med Intels processor-släpp.

• iPhone 16 GB. I övrigt ingen skillnad mot dagens iPhone.

• Förhandstitt på något helt nytt i iPhone (kanske något om nästa stora firmware, 1.2 eller liknande).

Fullt möjliga, men inte lika givet, är:

• Ny iMac.

• Besked om framtiden för Mac mini och/eller AppleTV - kanske rent av någon ersättare eller nya modeller.

• Fler nyheter kring iTunes Store (fler DRM-fria skivbolag, fler långfilmer osv)

• Nya skärmar. De nuvarande är tokgamla, men man vet aldrig med Apple och skärmar.

• Mer samarbete med Google.

Saker jag INTE tror kommer är:

• Ny MacBook. Det är alldeles för nära den nuvarande.

• Apple PDA/Touch-dator. Känns inte aktuellt ännu, även om Apple säkert jobbar på det.

• iPhone 2. Även om det passerat ett halvår har jag en känsla av att Apple inte har en helt ny modell redan. Speciellt inte med 3G.

• Besked om när iPhone kommer till Sverige. Duh!

• Aperture 2. Passar inte riktigt in här, även om det borde vara pågång snart.

Besked om framtiden för Mac mini och/eller AppleTV - kanske rent av någon ersättare eller nya modeller.

Det lutar åt att jag får flytta upp detta till troligt, se: Report claims "major" Apple TV update in the pipeline

Apple PDA/Touch-dator. Känns inte aktuellt ännu, även om Apple säkert jobbar på det.

Mer stöd för att det inte händer nu: Sources: Apple Newton-tablet not ripe for Macworld

(Jo, jag vet att de är tredje tråden jag postar samma länk i, men det var relevant av olika anledningar ).

Lite navelskådande, men jag tänkte gå tillbaka till mitt tidigare inlägg och se vad som blev rätt och fel när jag gissade för en vecka sedan. På det hela taget rätt bra, alla rätt på det givna och vad som inte skulle komma, lite fler fel på troliga och mindre troliga saker.

Som jag ser det är två saker rätt givna på tisdag:

• En subnotebook av något slag. Troligen 13 tums skärm, ingen skivläsare, vanlig hårddisk.Rätt. (Dock SSD som tillval. Men priset förklarar varför det aldrig var ett huvudalternativ.)

• Uthyrning av filmer på iTunes Store. Säkert bara i USA från början, möjligen även UK.Rätt.

Några saker som känns rimliga är:

• Ny MacBook Pro. Ligger i tiden och passar bra med Intels processor-släpp.Fel.

• iPhone 16 GB. I övrigt ingen skillnad mot dagens iPhone.Fel.

• Förhandstitt på något helt nytt i iPhone (kanske något om nästa stora firmware, 1.2 eller liknande).Rätt. (Fast jag trodde kanske på något mer än 1.1.3-finesserna.)

Fullt möjliga, men inte lika givet, är:

• Ny iMac.Fel.

• Besked om framtiden för Mac mini och/eller AppleTV - kanske rent av någon ersättare eller nya modeller.Rätt.

• Fler nyheter kring iTunes Store (fler DRM-fria skivbolag, fler långfilmer osv)Fel.

• Nya skärmar. De nuvarande är tokgamla, men man vet aldrig med Apple och skärmar.Fel.

• Mer samarbete med Google.Fel.

Saker jag INTE tror kommer är:

• Ny MacBook. Det är alldeles för nära den nuvarande.Rätt.

• Apple PDA/Touch-dator. Känns inte aktuellt ännu, även om Apple säkert jobbar på det.Rätt.

• iPhone 2. Även om det passerat ett halvår har jag en känsla av att Apple inte har en helt ny modell redan. Speciellt inte med 3G.Rätt.

• Besked om när iPhone kommer till Sverige. Duh!Rätt.

• Aperture 2. Passar inte riktigt in här, även om det borde vara pågång snart.Rätt.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-01-10 17:14

Ah, fejkat keynote transcript nr XXX, precis vad vi behövde [/I]

haha nr XXX alltså hur många som helt...lustigt

Många sätt finns det att försöka få uppmärksamhet på.

En del taggar tunnelbanor, andra klär sig vågat och vissa skriver fejk-keynotes.

Stackars kids.

iPhone/iPod Touch SDK
- Apps and Widgets
- Using Cocoa with Objective-C
- Developers submit programs as source code, not executable
- Specify iPhone or both iPhone/Touch (certain features iPhone only)
- Set your own price: Apps $0-$6.99, Widgets $0-$2.99
- Users buy/download in iTunes Wi-Fi Store / iTunes Store (Mac/PC)
- Automatic updating wirelessly or docked

- Demonstration of exporting from XCode 3 to iTunes Store
- Submits source code to Apple for validation (make sure that people aren't abusing the system, prevent malware and viruses)
- If using microphone or GSM, iPhone only; otherwise, available for both iPhone and iPod Touch
- Apps can be free or up to $6.99; Widgets free or up to $2.99
- Developers recieve 70% of revenue for their products
- Licensed under Apple Mobile Software License
- Can download wirelessly from iTunes Wi-Fi Store or docked to computer from iTunes Store
- Demonstration of wirelessly downloading (and running) the app submitted earlier
- Apps and widgets can be rearranged on front screen; front screen scrolls to show all apps/widgets
- Resubmit updated versions of apps; when added to store, iPhone/Touch will ask you to update it next time you use it (or next time you dock the iPhone/Touch)
- Developers can get their hands on a beta version of the SDK tomorrow on ADC and start developing; final version due early February
- iTunes 7.6 and iPhone/iPod Touch Software update 1.3 allowing for Apps mid-February

Example apps/widgets
Apps:
- iChat (coming with 1.3 update) (AIM, Jabber/Google Talk)
-- Quick demonstration
- RSS Feed Reader (coming with 1.3 update) (read feeds online or off)
- One of our partners made something cool: Last.fm (scrobble tracks played on iPhone/touch wirelessly without syncing w/ computer)
Widgets:
- Dictionary (coming with 1.3 update) (quickly look up words, translate, use wikipedia)
-- Quick demonstration
- Yellow/White Book (coming with 1.3 update) (search for contacts, add them to your address book directly from the app, will sync back with address book on your Mac/PC)
- Sports Ticker (coming with 1.3 update) (choose your sports and teams, get updates on their progress)
- Another partner: Twitter (update your Twitter on the fly, see your friends tweets)

detta är något för WWDC 2008 .. INTE MacWorld 2008 .. det slår jag vad om 100 spänn ...

det är ganksa långt till WWDC 2008 så det skulle inte vara omöjligt att vi får se ett special event för iPhone SDK om några månader ...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 19:29

Dessutom tror (hoppas) jag att det kommer en ny Airport Express. Vill att den ska ha 802.11n i sig (troligt) och dessutom kunna köra Airport Disk (inte så troligt).

Ännu mer 13-tummare? Njaa, skulle inte riktigt tro det.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-10 20:23
Ursprungligen av acke:

Dessutom tror (hoppas) jag att det kommer en ny Airport Express. Vill att den ska ha 802.11n i sig (troligt) och dessutom kunna köra Airport Disk (inte så troligt).

Det hade varit perfekt. Förstår egentligen inte vad problemet är att integrera Airport Disk i Express..?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 21:56
Ursprungligen av heinz_p:

Det hade varit perfekt. Förstår egentligen inte vad problemet är att integrera Airport Disk i Express..?

Att man inte köper Airport Extreme, thats the problem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-11 01:22

Tror inte vi kommer att se någon produkt med Blu-Ray förrän Mac Pro uppdateras nästa gång. Det eller en smyguppdatering när läsarna blivit tillräckligt billiga. Att tro på Blu-Ray i TV 2 är bra optimistiskt med tanke på vad de läsarna kostar idag.

En med DVD-brännare däremot...

Ursprungligen av acke:

Tror inte vi kommer att se någon produkt med Blu-Ray förrän Mac Pro uppdateras nästa gång. Det eller en smyguppdatering när läsarna blivit tillräckligt billiga. Att tro på Blu-Ray i TV 2 är bra optimistiskt med tanke på vad de läsarna kostar idag.

En med DVD-brännare däremot...

brännare .. nja ... jag tvivlar på det .. dvd läsare .. ja ....

det finns många som försökt sig på att integrera en dvd rip lösning för HTPC men pga av lagar och regler så är ju inte det tillåtet .. jag hoppas på att Apple har fått igenom ett avtal som tillåter visa DVD filmer att rippas över till din AppleTV och övriga DVD endast tillåts att spelas upp ...

Det jag önskar är att AppleTV blir en mer sjävständig enhet som inte behöver en Mac eller PC för att kunna köpa och hyra filmer ..

om nu Apple lanserar en ny AppleTV och uthyrning av Filmer så känns det ganska naturligt att en iTunes Store finns direkt på AppleTV för att enkelt och snabbt kunna hyra/köpa en film ... kanske tom möjligheten att om man hyrt filmen och tycker om den så kan man köpa den lite billigare ...

om Apple kan lansera ett system som gör det enklare att hyra / köpa film via AppleTV än att fixa filmen via torrenter .. så ser jag det som ett argument för filmbolagen som försöker motarbeta fildening ..

Apple har ju redan intigrerat iTunes Store i iPhone för musik så iTunes Store Movies för AppleTV vore ju nästa steg ..

jo visst kan jag också hålla med om att Blu-ray spelare är dyra ... men om Apple menar alvar med deras modulära AppleTV koncept där man bygger ihop sin AppleTV så kan ju det finnas en Blu-Ray modul för den som har råd ..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-11 11:47

brännare .. nja ... jag tvivlar på det .. dvd läsare .. ja ....

det finns många som försökt sig på att integrera en dvd rip lösning för HTPC men pga av lagar och regler så är ju inte det tillåtet .. jag hoppas på att Apple har fått igenom ett avtal som tillåter visa DVD filmer att rippas över till din AppleTV och övriga DVD endast tillåts att spelas upp ...

Det jag önskar är att AppleTV blir en mer sjävständig enhet som inte behöver en Mac eller PC för att kunna köpa och hyra filmer ..

om nu Apple lanserar en ny AppleTV och uthyrning av Filmer så känns det ganska naturligt att en iTunes Store finns direkt på AppleTV för att enkelt och snabbt kunna hyra/köpa en film ... kanske tom möjligheten att om man hyrt filmen och tycker om den så kan man köpa den lite billigare ...

om Apple kan lansera ett system som gör det enklare att hyra / köpa film via AppleTV än att fixa filmen via torrenter .. så ser jag det som ett argument för filmbolagen som försöker motarbeta fildening ..

Apple har ju redan intigrerat iTunes Store i iPhone för musik så iTunes Store Movies för AppleTV vore ju nästa steg ..

jo visst kan jag också hålla med om att Blu-ray spelare är dyra ... men om Apple menar alvar med deras modulära AppleTV koncept där man bygger ihop sin AppleTV så kan ju det finnas en Blu-Ray modul för den som har råd ..

Jag vill inte kunna rippa utan kunna spela in från TV:n och sedan bränna ut. Därför jag hoppas på en brännare i.
Att det har fått genom ett avtal är ju redan klart då det finns bilder ute som visar detta. Håller med dig om Movie delen i TV, verkar logiskt.
Men visst, finns väl ingenting som hindrar Apple att släppa en dyrare med Blu-Ray antar jag.

Bevaka tråden