- Tussen69
- Medlem ●
- Borås
Hittade detta när jag surfade runt på diverse apple-bloggar:
http://www.mactropolis.com/rumors/macworld-2008-rumor-roundup/#comment-329
För ni som inte orkar läsa hela inlägget:
http://img28.picoodle.com/img/img28/4/1/14/f_Picture1m_3281ef6.png
Hittade detta när jag surfade runt på diverse apple-bloggar:
http://www.mactropolis.com/rumors/macworld-2008-rumor-roundup/#comment-329
För ni som inte orkar läsa hela inlägget:
http://img28.picoodle.com/img/img28/4/1/14/f_Picture1m_3281ef6.png
retro men fake ... varför dyker alltid kuben upp när det är dags för en keynote ....
efter att ha läst maximac.se så får jag faktiskt hålla med dom rakt av ...
För det första handlar air om trådlösa nätverk med hög kapacitet, något som verkligen fått sitt genombrott på sistone. 2008 blir året när så gott som all kommunikation klaras av trådlöst och en ny macmodell blir startskottet för paradigmskiftet - MacBook Air.
Tänker man vidare i dessa banor så faller allt på plats. Apples största genombrott har ofta handlat om att överge traditionella gränssnitt till förmån för nya. Det kanske tydligaste exemplet på detta var när den första modellen av iMac släpptes, utan diskettenhet, serieport eller parallellport. Istället förlitade man sig på den nya standardanslutningen USB, något som snabbt visade sig vara helt rätt väg att gå.
Denna gång tror jag att i stort sett alla fysiska elektriska gränssnitt får stryka på foten. Ingen Ethernetanslutning, kanske inte ens USB-kontakter kommer att finnas kvar på nästa generation ultraportabla MacBook. Idag går det att ersätta all kommunikation mellan dator, Internet och tillbehör med snabba trådlösa nätverk, även USB.
maximac.se
Denna gång tror jag att i stort sett alla fysiska elektriska gränssnitt får stryka på foten. Ingen Ethernetanslutning, kanske inte ens USB-kontakter kommer att finnas kvar på nästa generation ultraportabla MacBook. Idag går det att ersätta all kommunikation mellan dator, Internet och tillbehör med snabba trådlösa nätverk, även USB.
Det tror jag inte på. Vi är inte där ännu. Men vi får väl se imorgon vem som har rätt.
"There is something in the air" tycker inte jag antyder att air är namnet på en ny portabel dator. Vad är det inuti datorn menar du? Nåt alldeles speciellt som inte brukar finnas inuti datorer?
Näe jag tror snarare att det är någonting i luften. Strömmande media, gissar jag på. Därmed inte sagt att det inte också kommer en ultra-portabel Mac (som dock förmodligen inte heter Air). Dock tror jag air-temat har mer med luftburet strömmande media att göra.
Time will tell.
Euh, en "endast-trådlöst"-maskin går fetbort för mig. Kommer garanterat inte att funka när fler och fler börjar med det. (tänk DreamHack t ex)
Euh, en "endast-trådlöst"-maskin går fetbort för mig. Kommer garanterat inte att funka när fler och fler börjar med det. (tänk DreamHack t ex)
Då gäller det att ha kalipper av aluminiumfolie.
Så här är dt varje år. Massor med macheads hetsar upp varandra till bristningsgränsen bara för att gnälla när Apple "bara" levererar på ett högs realistiskt sätt.
Kommer bli kul att se hur mycket det gnälls i morgon..
Ingen fara DR. Phil har jour hela veckan för besvikna macheads.
Finns det några tankar kring en MBP uppdatering imorgon?
Ja, det känns som en rimlig och rätt trolig nyhet imorgon, om du frågar mig. Den gamla är över tiden (dvs mer än 6 månader) och Intel har kommit med nya proppar så vitt jag vet. Kommer det inte en MBP imorgon kommer den inom någon månad.
Ja, det känns som en rimlig och rätt trolig nyhet imorgon, om du frågar mig. Den gamla är över tiden (dvs mer än 6 månader) och Intel har kommit med nya proppar så vitt jag vet. Kommer det inte en MBP imorgon kommer den inom någon månad.
Jag hoppas på det, tänkte köpa en MBP och det vore trevligt om det kom en uppdatering nu när man går i köptankar. Inga rykten?
Det är bara att gå till macbookpro.macrumors.com för att läsa dom senaste ryktena om just MacBook Pro.
Hmm, iPhone Alley påstår att dom ska sända live!
iPhone Alley: Macworld 2008 Keynote Live Video Stream
Kan dom verkligen lyckas med det? Har dom smugit in en kamera på riktiga keynoten? Eller har dom tillgång till satellitsändningen till London?
John Gruber har postat sina förutsägelser för keynoten: Macworld Expo Predictions
På det hela taget verkar han vara inne på ungefär samma spår som jag var. Han tar dock upp en intressant grej som jag inte hade tänkt på då (det var ju före hela Air-grejen), nämligen någon form av konstant uppkoppling för MacBook:
UBIQUITOUS WIRELESS NETWORKING FOR MACBOOKS: PLEASE
After using my iPhone for a few months, it started feeling weird that my PowerBook doesn’t have ubiquitous wireless networking: Wi-Fi when available, and seamless, instant switchover to something else when it isn’t. Just what that “something else” is, I don’t know. EVDO? WiMax? A Bluetooth connection to share an iPhone’s EDGE connection? I don’t care. But I’d pay for it.
Ubiquitous networking is certainly the most intriguing thing about Amazon’s Kindle. It just feels crippled that I can’t get a network connection — even a slow one — once I’m outside the range of Wi-Fi.
Han tar också upp en annan sak, som faktiskt fanns i betaversionerna av Leopard, men som ströks senare, nämligen trådlös backup med Time Machine. Till det lägger Gruber en produkt från Apple som bara behöver ström och vips är en trådlös backupenhet:
WIRELESS TIME MACHINE BACKUPS: YES
Time Machine is very cool; the first backup that qualifies as “you don’t have to do anything, it just works”. But currently it only works using a storage device connected via USB or FireWire.
[...]
Leopard developer seeds all supported network backups to USB drives connected to an AirPort base station. The feature was also demoed at WWDC. It was removed (or, better said, disabled) very late in Leopard’s development, supposedly because of a security problem that was discovered, but I expect the feature to return, perhaps in 10.5.2. It’s a terrific idea, perfect for multi-Mac homes and small offices.
But so why not sell a device as a dedicated product — a big 500 GB or larger hard drive (or array of them) with built-in AirPort networking. No need to attach it to a separate AirPort base station, no temptation to use the device for anything other than one purpose: backing up via Time Machine. Just plug it into a power outlet, run through a simply configuration tool a la AirPort Utility, and it’s ready.
But so why not sell a device as a dedicated product — a big 500 GB or larger hard drive (or array of them) with built-in AirPort networking. No need to attach it to a separate AirPort base station, no temptation to use the device for anything other than one purpose: backing up via Time Machine. Just plug it into a power outlet, run through a simply configuration tool a la AirPort Utility, and it’s ready.
Detta vore helt suveränt. skulle köpa på en gång. Jag är lite sur att man inte kan använda Time Machine trådlöst.
Detta vore helt suveränt. skulle köpa på en gång. Jag är lite sur att man inte kan använda Time Machine trådlöst.
det kan man ... du behöver bara gå in i Terminalen och skriva
defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1
fungerar hyfsat ok ... men självklart behövs riktigt stöd utav Apple
Jag tror att MacBook Air kommer att ha en mobilmodul i sig så att man, via abb. från AT&T och med EDGE/Turbo3G, alltid kan vara uppkopplad på nätet.
vore trevligt för jänkarna men för oss då ? faktum är ju att journalister från hela Europa har bjudits till London för att se talet direktsänt via satellit.
http://blogg.aftonbladet.se/4913/perma/698853/
så det borde släppas något som "påverkar" även oss här ...
Hmm, iPhone Alley påstår att dom ska sända live!
iPhone Alley: Macworld 2008 Keynote Live Video Stream
Kan dom verkligen lyckas med det? Har dom smugit in en kamera på riktiga keynoten? Eller har dom tillgång till satellitsändningen till London?
Ska bli kul att se om de fixar det!
Dock kommer jag ha Macrumors till hands om det inte riktigt löser sig med deras livestream O:-)
Det som oroar mig är att lagerstatus på Macbook Pro fortfarande är "Färdig att skickas efter: 24hrs". Borde inte det ha ändrats om en ny modell är på gång?
Det som oroar mig är att lagerstatus på Macbook Pro fortfarande är "Färdig att skickas efter: 24hrs". Borde inte det ha ändrats om en ny modell är på gång?
Jo, man kan ju tycka det. Å andra sidan, om det bara är en mindre uppdatering kanske Apple redan har dom nya modellerna klara att börja säljas så fort någon trycker på knappen. Eller så betyder det att MBP inte uppdateras ikväll... snart vet vi
Jo, man kan ju tycka det. Å andra sidan, om det bara är en mindre uppdatering kanske Apple redan har dom nya modellerna klara att börja säljas så fort någon trycker på knappen. Eller så betyder det att MBP inte uppdateras ikväll... snart vet vi
Min MBP gav upp i helgen och efter samtal med Apple så ska jag få en ny, men killen på Apple sa att jag fick räkna med att vara utan dator i tre veckor, vad det betyder kan ni själva spekulera i.
Min MBP gav upp i helgen och efter samtal med Apple så ska jag få en ny, men killen på Apple sa att jag fick räkna med att vara utan dator i tre veckor, vad det betyder kan ni själva spekulera i.
Låter trevligt. Apple borde inte ha slut på MBP om de inte planerat en uppdatering nu i dagarna.
Rätt många vet ju om Macworld expot och det bör ju påverka efterfrågan veckorna innan.
Däremot kan det vara så att de alltid säger att man får vara utan dator i tre veckor.
De kanske vill ha din dator först för att sedan skicka ut en ny till dig. Sånt tar ju tid.
Om det kommer MBP-updateringar ikväll så slår jag till. Har väntat på det här länge nu.
Efter mycket funderande kommer här mina gissningar:
1: Macbook Thin
- 10"
- Design inspirerad av det nya tangentbordet
- SSD
- Saknar optisk enhet
- Wildcard, trådlös koppling till dockningsstation
2: AppleTv
- Ny smalare modell med Imac inspirerad design.
- Utökat HD stöd.
- Möjlighet att hyra filmer direkt via ATV.
- Hårddiskar på 160 och 320GB
- Pris: 299$ och 399$
3: Iphone 3G
4: Time Machine Backup wireless
5: Uppdatering av Leopad 10.5.2
Sen kommer det någo som vi inte alls har spekulerat kring, vad detta skulle vara vet jag inte, men skulle gissa på en ny typ av accesspunkt för allt i hemmet.
Lycka till!