Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF 2008 - den officiella keynote-tråden

Tråden skapades och har fått 379 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 00:09
Ursprungligen av boris91:

Men visst sa Jobs att filmerna kommer internationellt också? Varför är då alla så besvikna för?

Ja det sa han, hur grymt som helst tycker jag. Hoppas prissänkningen kommer hit också.

Vet inte om det skrivits men hårddisken är fast vid 4200rpm o inte mer minne än 2gb?
Känns mer som en lyxig surfdator då... Ok, solid state för 10000 mer får upp farten en hel del men då blir det genast dyrt. Inte ens sata. Förlorar genast bandbredd där.

Komplett.se har listat SSD-diskar nu på upp till 32GB för 5000.-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344369

Kanske skulle vara nåt för att pigga upp den gamla macbooken...

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-16 00:20

ok. Folk verkar inte ha förstått att MBA inte är tänkt i huvudsak för konsumentmarknaden utan för businessmarknaden...

Och det är i businessmarknaden som de har väldigt små marginaler och därför stor chans att växa och tjäna mer pengar...

Jag har t.ex. en MB privatmässigt som följer med mig på semestrar och så. I snitt skulle jag säga att den följer med mig på en... 10-12 resor varje år iaf. Detta räknar då inte in de gånger jag bara lägger den i väskan o knallar hem till en polare eller liknande.

Däremot när jag jobbar så har jag en Dell 12"are. Varför? Jo för att den är så grymt mycket lättare och det är inte så att jag bara behöver ha med mig burken. Jag arbetar som säljare och måste både kunna ha med mig marknadsmaterial och även ofta produkter som man ska bära/släpa runt. Sover mycket ute på hotell vilket också innebär en resväska.

Desto mindre vikt, desto bättre. dvs. nu med en MBA och Bootcamp så kan jag använda den alldeles utmärkt för att göra offerter, skicka mail osv.. Och till ett pris för under 15k. Det är riktigt bra. Nu kommer jag inte kunna byta för jag behöver en PCMIA slot för vissa av våra produkter. Men iaf. Hur många behöver det?

Och vad gäller flashdisken så både är den snabbare, drar mindre ström samt är mer stöttålig då det inte är lika många lösa delar. Visst fortfarande ingen Panasonix Thoughbook men ändå.

Men det som imponerade mest på mig under Keynoten var faktiskt Movie Rentals. Nu hoppas jag bara det kommer till Europa fort och att priserna blir bra. 50: - är fan för mycket för en hyrfilm men hamnar de runt 20-30 för en hyrfilm i HD format så kommer jag köpa ihjäl mig på den tjänsten. Give me Apple TV säger jag bara .

Over and out.

Håller med. Hyra för 30 spänn skulle få mig att sluta pirata filmer till viss del.

Ursprungligen av Code Red:

Håller med. Hyra för 30 spänn skulle få mig att sluta pirata filmer till viss del.

Me too! Lätt! Fast jag har inget att sluta från, men jag skulle aldrig få för mig att börja i vart fall. Det skulle vara riktigt schysst! Give me! Now!

Fast mitt kontokort kommer lida allvarlig skada, men ändå...

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 07:33
Ursprungligen av Code Red:

Jag med! Ett schysst pris för bra kvalité och lättillgängligt.

• Oregistrerad
  • 2008-01-16 00:39

För er som vill se keynoten men inte gillar att det tar tid / dålig kvalité kan tanka hem den som en podcast på itunes, 1.2Gigabyte bara..

För mig är MBA:n helt enkelt perfekt. Jag sitter aldrig vid en stationär dator, tar gärna med mig datorn och sitter ofta med den uppflugen i soffan. Jag använder ALDRIG DVD-brännaren, har aldrig använt mer än en USB-port åt gången, har aldrig använt Ethernet-kontakten, behöver inte mer prestanda än iTunes, Safari, Mail, iCal, Adressboken och Adium tar och jag lagrar all data som tar mycket plats på en server hemma. Har idag sista generationens PowerBook G4, men den känns klumpig.

Förstår inte riktigt folk som klagar på priset, prestandan eller avsaknaden av DVD/portar/etc. Det är en ultraportabel dator gott folk! Inte ett alternativ till era Mac Pros, iMacar eller MacBook Pros! Jämför gärna pris/prestanda/storlek med t ex de ultraportabla datorer som Sony har, och förstå att alla har olika behov. Nu finns det nästan en dator för alla i Apples sortiment, saknas väl bara ett mellanting mellan Mac mini och Mac Pro.

• Medlem
  • 2008-01-16 00:58
Ursprungligen av Capeman:

För mig är MBA:n helt enkelt perfekt. Jag sitter aldrig vid en stationär dator, tar gärna med mig datorn och sitter ofta med den uppflugen i soffan. Jag använder ALDRIG DVD-brännaren, har aldrig använt mer än en USB-port åt gången, har aldrig använt Ethernet-kontakten, behöver inte mer prestanda än iTunes, Safari, Mail, iCal, Adressboken och Adium tar och jag lagrar all data som tar mycket plats på en server hemma. Har idag sista generationens PowerBook G4, men den känns klumpig.

Förstår inte riktigt folk som klagar på priset, prestandan eller avsaknaden av DVD/portar/etc. Det är en ultraportabel dator gott folk! Inte ett alternativ till era Mac Pros, iMacar eller MacBook Pros! Jämför gärna pris/prestanda/storlek med t ex de ultraportabla datorer som Sony har, och förstå att alla har olika behov. Nu finns det nästan en dator för alla i Apples sortiment, saknas väl bara ett mellanting mellan Mac mini och Mac Pro.

Bra skrivet!
Gillar du inte iMac?

Ursprungligen av Jordi:

Bra skrivet!
Gillar du inte iMac?

Jovisst, jag tycker iMac är kanonbra. För de som har behov av en iMac. Jag sitter som sagt idag med en PowerBook G4. Där utför jag allt mitt arbete, slösurfar, chattar, läser e-post och så vidare. Jag har inget behov av en iMac för att göra det. Sitter hellre i soffan bredvid frugan än att sitta vid ett skrivbord. De som har andra användningsområden för sin dator sitter säkert hellre vid en stationär dator. Allt beror på vilket behov du har. Jag har täckt in alla mina behov här hemma. PowerBooken för mig, en MacBook för frugan, en Mac mini i vardagsrummet som tar hand om all musik och film, och en PowerMac G4 med fyra hårddiskar som står och väsnas i ett annat rum och lagrar all data jag behöver ha kvar. Sen har jag en till PowerBook G4 som backup ifall jag skulle behöva det av någon anledning. Trådlöst nätverk i hela huset, så jag behöver aldrig ha någon kabel släpandes efter mig (förutom förstås kabeln till AC-adaptern då och då). När jag ibland vill jobba med något enkelt musikprojekt i GarageBand kan jag alltid ställa datorn på skrivbordet i arbetsrummet där jag även har musikinstrumenten och racket o s v.

Hade jag jobbat med exempelvis fotoredigering eller videoredigering eller något tungt musikprojekt hade jag givetvis föredragit en Mac Pro eller iMac, men eftersom jag inte jobbar med sådant så blir det ingen sån dator för mig.

Mellantinget mellan mini och arbetsstation fanns en kort tid och hette Cube om ni kommer ihåg. En helt upgraderingsbar burk i det lilla formatet. En liknande maskin skulle passa mig i kombination med MacBook Air som jag gillar skarpt. Sedan tycker jag det här med prestanda snacket på MBA är överdrivet. All 2d-grafik kommer denna maskin klara utmärkt. All layout och 2d-orginalarbete också. Det gör jag oftast på min 12" idag. Det tar alltid mest tid för mig att tänka och det går inte snabbare att jobba på en snabbare mac. Jag gör bara rörlig bild för familjebehov, och även där kommer denna mac att vara tillräcklig. Så jag håller med Capeman och höjer ribban till proffs-2d-grafik on the go.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-16 00:52

Movie rentals låter hur bra som helst. Hur många gånger har man inte glömt att lämna tillbaka filmen, den man vill ha finns inte inne osv. Om man sen kan få dem i HD och utan att ens lämna hemmet är underbart. Eftersom det (förhoppningsvis) kommer vara mycket stabilare och lättare än piratnedladdning kommer de säkert vinna över många användare från TPB. Bara de håller det till ett rimligt pris nu också.

Är det någon mer än jag som inte kunnat streama keynoten? Jag öppnar den i QT men den verkar inte kunna ansluta. Får väl bli att ladda ner den där podcasten över natten...

Gällande streamen så brukar den aldrig vara något att ha det första dygnet efter keynoten. Alldeles för många som försöker se den.

För övrigt har jag inte hittat någon podcast i iTunes Store för keynoten, bara för den som var 2007. Lite synd, annars hade jag tittat på den i iPoden på vägen till jobbet i morgon.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-16 01:44

Streamen var hur bra som helst en timme efteråt. Vet dock inte hur det är nu.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-16 01:49

Jag har försökt flera gånger sedan den kom upp, men jag har inte lyckats få kontakt. Det kanske går bättre imorgon förmiddag när amerikanerna sover.

• Oregistrerad
  • 2008-01-16 02:15

Om man vill roa sig kan man läsa vad pojkarna på Sweclockers har att säga om saken:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=747371&perpage=30&pagenumber=1

och vad det har att säga om Tidskapseln:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?postid=8012749#post8012749

Vissa där verkar ge sig fan på att hata allt Apple gör. Jag minns när Mac mini lanserades och många menade att det var skräp pga att de kunde bygga ihop en PC i en towerlåda till ett lägre pris, och missade alldeles att storleken spelade en viss roll. Nåja, jag är nöjd med Mac och bryr mig inte ett dugg vad andra tycker om det.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 08:59

Avsaknad av ytterligare USB-portar kan avhjälpas med en USB-hubb utan extern strömförsörjning. Ryms i en byxficka eller ett ytterfack i en laptopväska/ryggsäck.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2008-01-16 09:34
Ursprungligen av Reisan:

Avsaknad av ytterligare USB-portar kan avhjälpas med en USB-hubb utan extern strömförsörjning. Ryms i en byxficka eller ett ytterfack i en laptopväska/ryggsäck.

Nope, fungerar bara på strömsnåla prylar. 3G-modem, USB-TV och ladda telefonen/headset kan man glömma...

En ynka till USB-port hade räddat det!

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 10:19
Ursprungligen av iBjorn:

Nope, fungerar bara på strömsnåla prylar. 3G-modem, USB-TV och ladda telefonen/headset kan man glömma...

En ynka till USB-port hade räddat det!

Ah, det var inget bra ju! Verkligen synd angående 3G-modemet. Det använder nog många som är ute på vift. Då är man begränsad till områden/platser med trådlöst nätverk.

• Medlem
  • 2008-01-16 11:21
Ursprungligen av Reisan:

Ah, det var inget bra ju! Verkligen synd angående 3G-modemet. Det använder nog många som är ute på vift. Då är man begränsad till områden/platser med trådlöst nätverk.

Nu har du tappat bort mig.. Den har ju en USB-port, så vad är problemet? Du menar att det blir ett problem om du behöver ansluta något annat under tiden?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 19:43
Ursprungligen av dopi:

Nu har du tappat bort mig.. Den har ju en USB-port, så vad är problemet? Du menar att det blir ett problem om du behöver ansluta något annat under tiden?

Se vad den jag svara på, skrev...

Ursprungligen av Reisan:

För mig (och antagligen många andra) är det inget problem. Varför släpa med sig modemet? Jag har en Nokia 6120 Classic, väldigt billig telefon, som har turbo-3G. Då funkar det rätt bra med bluetooth och USB-porten förblir ledig för andra saker...

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 19:40

För mig (och antagligen många andra) är det inget problem. Varför släpa med sig modemet? Jag har en Nokia 6120 Classic, väldigt billig telefon, som har turbo-3G. Då funkar det rätt bra med bluetooth och USB-porten förblir ledig för andra saker...

Ja, många använder mobilen som modem, men de finns de som använder USB-modem. Dock är det ett bra tips för dem som inte tänkt på det förut. Och som du själv skriver, får en ledig port.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2008-01-16 19:48

mmm, funderat på liknande banor - men eftersom jag är beroende av telefon/PDA med bra almanacka ( =Palm Treo, i dagsläget) så innebär det i dagsläget att jag måste ha med mig två telefoner + två laddare när jag är på vift...

När sedan iPhone äntligen släpps i Sverige, så lär man få fortsätta släpa på två lurar + två laddare, eftersom iPhone inte finns med 3G + iPhone saknar DUN (och lär nog fortsätta sakna det så länge den är operatörslåst - oavsett om den är 3G eller ej).

Fast jag lär nog släpa på 3G-modem+nätad USB-hub/laddare inom snar framtid...

• Medlem
  • Gällivare
  • 2008-01-16 19:51

Som sagt jag är van att använda USB-portarna för att ladda Treo-telefonen + BT-headsetet :">

Apple aktien rasar. Marknaden var besviken.

Håller med om att det inte fanns så mycket som lockade. MBA tror jag har en liten intressesfär bland konsumenterna. Hade gärna sett en Macnano under 3000 kr. / Midmus

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-01-16 16:08
Ursprungligen av Midmus:

Apple aktien rasar. Marknaden var besviken.

Håller med om att det inte fanns så mycket som lockade. MBA tror jag har en liten intressesfär bland konsumenterna. Hade gärna sett en Macnano under 3000 kr. / Midmus

Kolla in resten av marknaden, svårt för Apple att gå mot resten av världens börsras.

Ursprungligen av rijo:

Kolla in resten av marknaden, svårt för Apple att gå mot resten av världens börsras.

Svårt men vanligtvis brukar ju SJ motsvara förväntningarna.

Alla kan ju ha en dålig dag men jag tror nog de flesta märkte på t.o.m Jobs att det var lite tunnt denna gången. Jobs var dessutom inte fullständigt närvarande. Felsägningar mm.

Macbook Air tycker jag personligen var en ickeprodukt. Vem fasen behöver en sån? Tror de flesta vill ha en 12" arbetshäst istället. Sitta o Lyxsurfa går fetbort. / Midmus

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-17 12:40
Ursprungligen av Midmus:

Svårt men vanligtvis brukar ju SJ motsvara förväntningarna.

Alla kan ju ha en dålig dag men jag tror nog de flesta märkte på t.o.m Jobs att det var lite tunnt denna gången. Jobs var dessutom inte fullständigt närvarande. Felsägningar mm.

Macbook Air tycker jag personligen var en ickeprodukt. Vem fasen behöver en sån? Tror de flesta vill ha en 12" arbetshäst istället. Sitta o Lyxsurfa går fetbort. / Midmus

snälla.... han säger fel på varenda keynote. Apple TV kallade han för iTV när den introducerades. gigabyte blir megabyte eller gigabit.

det finns definitivt en marknad för små snygga datorer för lyxsurfning. däremot är den ju inte lika stor som macbookmarknaden.

och sen får man titta bortom macbook air - vilka ytterligare enheter kan dra nytta av den nya, strömsnåla, lilla processorn som intel tagit fram speciellt för datorn?

Bevaka tråden