Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optik - en bra basuppsättning?

Tråden skapades och har fått 146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Reisan:

Ja, jag har tragglat om detta en del gånger. Ber om förståelse och tålamod för detta. Men som nybörjare så kan jag gå lite på magkänslan, men mer på vad andra tycker och rekommenderar. Så jag velar fram och tillbaka. Lättpåverkad? Jag? Näe...

Jag kan tycka att en bra grundregel är att första lära sig kamera och det objektiv som följer med ordentligt. Plåta mycket, få känsla för olika typer av exponering, hur bländare och slutartid (och ISO) samspelar, hur du bäst arbetar med de olika brännvidder som du har i det objektivet (som täcker in från vidvinkel till kort tele) och så vidare... Vill du bränna pengar är de bästa investeringarna en telezoom, kanske ett stativ och en blixt. Och en bra väska, förstås... Kanske lite filter, något extra batteri och ett par minneskort.

Ja, det finns mycket man kan köpa innan man behöver lägga dyra pengar på fast optik.

Kan vara bra att ha i åtanke att en bländare på 1,4 på APS-C inte ger samma (grunda) skärpedjup som på fullformat. Den motsvarar snarast 2 eller tom 2,8 enligt mina erfarenheter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-08 21:53
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Jag kan tycka att en bra grundregel är att första lära sig kamera och det objektiv som följer med ordentligt. Plåta mycket, få känsla för olika typer av exponering, hur bländare och slutartid (och ISO) samspelar, hur du bäst arbetar med de olika brännvidder som du har i det objektivet (som täcker in från vidvinkel till kort tele) och så vidare... Vill du bränna pengar är de bästa investeringarna en telezoom, kanske ett stativ och en blixt. Och en bra väska, förstås... Kanske lite filter, något extra batteri och ett par minneskort.

Ja, det finns mycket man kan köpa innan man behöver lägga dyra pengar på fast optik.

Kan vara bra att ha i åtanke att en bländare på 1,4 på APS-C inte ger samma (grunda) skärpedjup som på fullformat. Den motsvarar snarast 2 eller tom 2,8 enligt mina erfarenheter.

Ja, kanske går jag händelserna i förväg. Och är alltför ivrig. Väldigt vettigt att lära sig kameran och vad som går att göra med det objektiv jag har. Ska lugna ner mig.

På samtliga Nikon DX-kameror är normalobjektivet 28 mm. Kortare brännvidder kallas vidvinkelobjektiv och längre kallas teleobjektiv.

Ursprungligen av Per Fogelberg:

På samtliga Nikon DX-kameror är normalobjektivet 28 mm. Kortare brännvidder kallas vidvinkelobjektiv och längre kallas teleobjektiv.

http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-09 00:30

Reisan;'
Ja, kanske går jag händelserna i förväg. Och är alltför ivrig. Väldigt vettigt att lära sig kameran och vad som går att göra med det objektiv jag har. Ska lugna ner mig. ""

Inte lungna ner dig men ut o PLÅTA !!!!! cycklar ventilfästen ekrar backljus ringklockor..
Nää en bra grund regel är att du sätter upp en typ av workshop på ett specifikt ämne!
och bara plåta Faaaan !!! massa rutor, nära på, avstånd, rörliga, panoreade, suddiga
skarpa , motljus . Håll dig till en tråd och jobba hårt med gallring.. kanske du kan fina
nån mentor eller forum för kretik osv osv,, sen kommer resutaten från mistag eller
topp shoot ,, Om du är rädd för mäniskor i början starta med Bakgårdar till exempel ??
eller cycklar som du nämt innan.. Men PLÅTA minnes korten fulla,, och se framåt..

det är inte verktygen som bestämer över dig det skall vara du.. so Goooooooo ->

ps Plåtade (Hamburgare i färd) 3 mån New York men det slutade i ett vernisage 1987
men många steg och rullar och en dj..la massa mörkrums arbete,,:cool:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-09 09:43
Ursprungligen av Trisen:

Reisan;'
Ja, kanske går jag händelserna i förväg. Och är alltför ivrig. Väldigt vettigt att lära sig kameran och vad som går att göra med det objektiv jag har. Ska lugna ner mig. ""

Inte lungna ner dig men ut o PLÅTA !!!!! cycklar ventilfästen ekrar backljus ringklockor..
Nää en bra grund regel är att du sätter upp en typ av workshop på ett specifikt ämne!
och bara plåta Faaaan !!! massa rutor, nära på, avstånd, rörliga, panoreade, suddiga
skarpa , motljus . Håll dig till en tråd och jobba hårt med gallring.. kanske du kan fina
nån mentor eller forum för kretik osv osv,, sen kommer resutaten från mistag eller
topp shoot ,, Om du är rädd för mäniskor i början starta med Bakgårdar till exempel ??
eller cycklar som du nämt innan.. Men PLÅTA minnes korten fulla,, och se framåt..

det är inte verktygen som bestämer över dig det skall vara du.. so Goooooooo ->

ps Plåtade (Hamburgare i färd) 3 mån New York men det slutade i ett vernisage 1987
men många steg och rullar och en dj..la massa mörkrums arbete,,:cool:

Tack Trisen för de uppmuntrande råden. Mycket bra att någon säger till mig på skarpen. Jag kan lätt snöa in mig på vissa saker. Men jag har "vaknat" nu.

Jag tycker det inte är något fel att bara ha ett fast normalobjektiv till kameran. Ofta är det fasta normalobjektivet mycket ljusstarkare än en vanlig normalzoom.

För porträtt- och makrobilder kan jag tänka mig att nya Nikon Micro AF-S 60/2,8 blir ett bra val. Dock inte helt gratis.

För arkitektur, inredning och andra vidvinkelbilder tycker jag att 12-24/4 är ett bra val. 18 mm tycker jag känns för långt. 12-24 är gärna ett objektiv jag har på kameran när jag är ute på stan.

Min grunduppsättning objektiv till en Nikon DX-kamera blir alltså:
Nikon AF-S 12-24/4
ljusstark normal (Sigma 30/1,4 HSM)
Nikon AF-S 60/2,8 makro

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Min grunduppsättning objektiv till en Nikon DX-kamera blir alltså:
Nikon AF-S 12-24/4
ljusstark normal (Sigma 30/1,4 HSM)
Nikon AF-S 60/2,8 makro

Den kan nog fungera. Jag åkte på en Nilkryssning i Egypten med enbart en EF-S 10-22 och en EF-S 60 macro, så... Det fanns tillfällen då jag saknade en teleglugg men faktum är att ska man mer plåta arkitektur m.m. och kanske ett och annat porträtt så går det alldeles utmärkt. Och en såpass "kort" macro fokuserar väldigt snabbt även vid oändligt avstånd.

Vad var det "Farbror Barbro" sa, "-Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet..."

Samma gäller med Foto, man blir väldigt mkt bättre efter 10 000 bilder, efter 100 000 behärskar man det mesta. knäpp på allt, blir det skit, släng. Bra bild? spar.
Fundera över VARFÖR skiten blev skit och det bra var värt att spara - annars lär man ju sig inget...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 12:56
Ursprungligen av Goflorp:

Vad var det "Farbror Barbro" sa, "-Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet..."

Samma gäller med Foto, man blir väldigt mkt bättre efter 10 000 bilder, efter 100 000 behärskar man det mesta. knäpp på allt, blir det skit, släng. Bra bild? spar.
Fundera över VARFÖR skiten blev skit och det bra var värt att spara - annars lär man ju sig inget...

Ja, jag som nybörjare hör jag vad du säger. Jag läste det förra gången du skrev det. Men tog inte det till mig riktigt. Även om jag förstod logiken och förståndet i resonemanget. Men om man tjatar tillräckligt många gånger så fastnar det till slut.

Nu övar jag på en grej och fyller minneskortet. Kollar i LR och raderar de dåliga och sparar de bra. Och funderar över vad jag gjort.

Ursprungligen av Reisan:

Ja, jag som nybörjare hör jag vad du säger. Jag läste det förra gången du skrev det. Men tog inte det till mig riktigt. Även om jag förstod logiken och förståndet i resonemanget. Men om man tjatar tillräckligt många gånger så fastnar det till slut.

Nu övar jag på en grej och fyller minneskortet. Kollar i LR och raderar de dåliga och sparar de bra. Och funderar över vad jag gjort.

Ett tips är att du köper en riktigt bra bok - jag rekommenderar Bryan Petersons Understanding Exposure - för att få bättre förståelse för några av de absolut viktigaste aspekterna. Du kommer att märka att du får mer kontroll över dina bilder och när de blir bra / dåliga. Och som sagt, plåta mycket. Gärna samma motiv i olika ljusförhållanden och olika tider på dagen. Få en känsla för hur ljuset påverkar dina bilder. Våga också testa att plåta manuellt. Med Petersons bok kommer du att lära dig hur lätt det egentligen är så länge du först bestämmer dig för vilken typ av bild du vill ta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 17:33
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Ett tips är att du köper en riktigt bra bok - jag rekommenderar Bryan Petersons Understanding Exposure - för att få bättre förståelse för några av de absolut viktigaste aspekterna. Du kommer att märka att du får mer kontroll över dina bilder och när de blir bra / dåliga. Och som sagt, plåta mycket. Gärna samma motiv i olika ljusförhållanden och olika tider på dagen. Få en känsla för hur ljuset påverkar dina bilder. Våga också testa att plåta manuellt. Med Petersons bok kommer du att lära dig hur lätt det egentligen är så länge du först bestämmer dig för vilken typ av bild du vill ta.

Tack för boktipset. Jag tror jag läser olika referenser på nätet med de grundläggande först. Är lite allergisk mot böcker och plugga. Men jag kommer nog vilja läsa mer omfattande när jag vill fördjupa mig.

Jag kör en del med slutar- och bländarprioritet, dvs S och A på väljaren. Där jag testar ISO, expo-kompensation, fokus och mätning. Jag har fått tips tidigare om att köra en del med auto-läget och de förprogrammerade lägena. Dessa testar jag emellanåt också.

Rätt kul att experimentera med ljuset och olika ljusförhållanden på en dag. Har testat lite grann på detta också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-23 21:09

Tjena på er .
Det första du bör beakta är vad skall du plåta.
"Levande bilder ,trampcyklar eller löpsedelstoff".
För egen del började min digitalkamera bana med en Nikon D80+18/135 objektiv.Kameravalet blev tvunget då jag plåtar under vattnet och UV-huset tvingade till detta.
En Digitalkamera lins skall ju mulplpceras med ca1.6 jämfört med analog.20mm*1,6=32mm.
Tanken på land var att plåta ungarna 9 och 14 år när dom spelar boll och ishockey.jag upptäckte snabbt att kit-objektivet hade för kort brännvidd och köpte ett Nikkor 18/200 VR.Samma ljusstyrka som originalet,f3,5-5,6 .Skillnaden blev stor, för helt plötsligt så kom ungarna fram till lagom avstånd i bilden.En annan faktor är att objektivets ljusstyrka måste ju fördelas på hela brännviddsomfånget vilket gör att "mellanregistret"är ljusstarkare.Däremot var jag inte nöjd med bilderna i en ishall för dom blev alltid lite gulaktiga eller oskarpa.
Efter mycket tvekande blev valet blev ett Nikkor 70-200 f2,8.VR.
Nu öppnades en ny värld ,det gula förvann och bilderna blev skarpa.
I och med att den är ljusstark så har autofokuset möjlighet att jobba jättesnabbt och detta i sin tur gör att det går att få kortare slutartider med allt vad det innebär.

Ett enbensstativ är guld värt.Expert har ett billigt (ca400)med fotklyka.
Nackdelen är att ett lagfoto blir problematiskt då 70mm är för mycket.
En sportfotograf har tex ett 300mm i en ishall för han vill ju bara ha en bild på förstasidan med ett tillbankat ansikte och struntar i om resten av spelarna finns med.

Detta kanske är gallematias i ditt huvud men det är ju dumt att göra om andras misstag med att testköpa i onödan.Det finns ju dyra fällor så det räcker.

Ursprungligen av Clossa:

Tjena på er .

En Digitalkamera lins skall ju mulplpceras med ca1.6 jämfört med analog.20mm*1,6=32mm.

Däremot var jag inte nöjd med bilderna i en ishall för dom blev alltid lite gulaktiga eller oskarpa.

En sportfotograf har tex ett 300mm i en ishall för han vill ju bara ha en bild på förstasidan med ett tillbankat ansikte och struntar i om resten av spelarna finns med.

För protokollet, 1,6 gäller vissa digitalkameror, andra har 1,5 eller 1,3 eller till och med 1.0

Gulaktigheten "bör" komma sig av vitbalansen och inte objektivet (imho, det kan förstås finnas andra skäl också)

Ursprungligen av Clossa:

Däremot var jag inte nöjd med bilderna i en ishall för dom blev alltid lite gulaktiga eller oskarpa.

Ishallar har ofta natriumlampor i belysningen, de flesta ljusmätare får spatt av dem.
Suddigheten kan ju bero på att du fick längre slutartid i mörkret eller att imma fastnade på linsen, ishallar är rätt råa inuti...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 13:29

Appropå fylla minneskortet, det är fint väder ute idag så jag ska ta en promenad i stan och plåta lite orörliga/rörliga motiv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 17:36

När jag var ute idag i stan och plåtade rörliga och orörliga motiv, så märkte jag att det var roligast med rörliga motiv. Märkte även hur bekvämt det var med zoom på objektivet. Ibland hinner man inte komma nära ett rörligt motiv eller så finns det ingen möjlighet att komma närmare. Kände att ett telezoom hade varit najs.

Kändes lite påträngande när jag fotograferade människor och önskade att jag hade ett telezoom för att diskret och lite smygande fotografera dem.

Edit: Känner redan nu att mitt intresse ligger mest i att fotografera rörliga motiv, porträtt och modellfoto.

Bara en kommentar, Bryan Petersons bok är snarare att betrakta som inspiration med toksköna bilder och en förklaring på hur han tagit dem samt en hel del vettig information om bländare, slutartid, ljus och ljusmätning och diverse annat.

Du läser den på ett par dagar och det kommer knappast att kännas som att plugga...

Finns på Ad Libris och är värd varenda öre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-11 17:32
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Bara en kommentar, Bryan Petersons bok är snarare att betrakta som inspiration med toksköna bilder och en förklaring på hur han tagit dem samt en hel del vettig information om bländare, slutartid, ljus och ljusmätning och diverse annat.

Du läser den på ett par dagar och det kommer knappast att kännas som att plugga...

Finns på Ad Libris och är värd varenda öre.

Ja, detta tipset verkar intressant. Ska ge det en chans. Det är ju trots allt ett intresseområde. Tack för tipset.

Edit: Beställt boken nu...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-19 16:42
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Bara en kommentar, Bryan Petersons bok är snarare att betrakta som inspiration med toksköna bilder och en förklaring på hur han tagit dem samt en hel del vettig information om bländare, slutartid, ljus och ljusmätning och diverse annat.

Du läser den på ett par dagar och det kommer knappast att kännas som att plugga...

Finns på Ad Libris och är värd varenda öre.

Fick hem boken som du tipsa om idag. Wow, vilka fantastiska bilder och anvisningar. Ska bli mycket intressant att läsa och praktisera.

Glad amatör, Canon för hela slanten.

17-40/4L USM
70-200/4L IS USM
50/1.8

Fungerar riktigt riktigt bra!

Ursprungligen av mjarnefur:

Glad amatör, Canon för hela slanten.

17-40/4L USM
70-200/4L IS USM
50/1.8

Fungerar riktigt riktigt bra!

Funderar på ett 70-200/4L IS USM, kan du rekomendera detta och tycker du det finns något speciellt att tänka på när det gäller detta objektiv?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-03-04 10:52
Ursprungligen av bastuman:

Funderar på ett 70-200/4L IS USM, kan du rekomendera detta och tycker du det finns något speciellt att tänka på när det gäller detta objektiv?

Har ett sådant och det ær ett oerhørt bra objektiv. Stativfæste ingår inte utan kostar ca 1200:- extra men ær nødvændigt i praktiken før att anvænda stativ. Strømførbrukningen økar rejælt, så ær det med alla IS objektiv, så se till att ha batterigrepp och/eller en høg laddade batterier med dig.

tänkte gå ut och ta en bild på solförmörkelsen inatt klockan 4.00.

bara undrar, hur fasen ställer man in slutartiden xD? Jag har satt den på ikonen för lång slutartid men hittar inte vart man väljer hur lång den just ska vara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-20 22:06
Ursprungligen av Ipod_Lover:

tänkte gå ut och ta en bild på solförmörkelsen inatt klockan 4.00.

bara undrar, hur fasen ställer man in slutartiden xD? Jag har satt den på ikonen för lång slutartid men hittar inte vart man väljer hur lång den just ska vara.

I vilket läge har du ställt in med funktionsratten? I S och M-läget , dvs Slutarprioritet och Manuell så ställer du in slutartid genom att vrida kommandoratten åt vänster eller höger. Vänster för längre och åt höger för kortare slutartid.

oj såg precis att jag skrev den i optiktråden istllet för d40 tråden. whoops
iaf, jag har den på den lilla bilden med en gubbe och en stjärna bakom

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-20 22:27
Ursprungligen av Ipod_Lover:

oj såg precis att jag skrev den i optiktråden istllet för d40 tråden. whoops
iaf, jag har den på den lilla bilden med en gubbe och en stjärna bakom

Jag citerar båda dina inlägg och fortsätter i D40-tråden.

Basobjektiv

Med risk att skita i det blå skåpet fullständigt
ett 600mm spegeltele skall ingå i basutrustningen tycker jag.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-01 20:15
Ursprungligen av Goflorp:

Basobjektiv

Med risk att skita i det blå skåpet fullständigt
ett 600mm spegeltele skall ingå i basutrustningen tycker jag.

Hahahaha

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-01 20:35
Ursprungligen av Goflorp:

Basobjektiv

Med risk att skita i det blå skåpet fullständigt
ett 600mm spegeltele skall ingå i basutrustningen tycker jag.

Eller något i stil med denne, 500mm supertele:

Senast redigerat 2008-03-01 21:03
Bevaka tråden