Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro lanserad 2008-02-26

Tråden skapades och har fått 484 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 16:15

XeroX: Haha.. Fan vad illa.. Då har jag fått 256 mb vram då istället för 512 mb vram..

Jao, faktiskt... kollar man på fulla specar när man shoppar den ser man att den billigare 15"-aren (mbp) är 256 medan den dyrare och 17" båda ligger på 512mb vramen...verkar som att personalen på Applestore inte vet vad de talar om isf.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 16:18

Konstigt.. Så vad ska jag tro då? Att jag har 256 mb vram på min NYA 17" MacBook Pro eller har jag 512 mb vram?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 16:21
Ursprungligen av dayweed:

Konstigt.. Så vad ska jag tro då? Att jag har 256 mb vram på min NYA 17" MacBook Pro eller har jag 512 mb vram?

du borde få 512 MB om du beställt den efter uppdateringen tycker jag

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-26 16:23

Äntligen kom uppdateringen....
Men vikket gissel om detta med grafikminnet!!
Ska det verkligen vara olika i Sverige motför USA??
Låter ju helknäppt.
Jag tror att tryckfelsnisse (webfelsnisse) varit framme.
Vågar dock inte beställa förrän det klarnar.
Ska bli kul att få bekanta sig med Osx i min första mac..:)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 16:24

XeroX: Ja, jag borde få det faktiskt.. Men vi får väl se hur det blir.. Står inget i min beställning om 512 mb vram i alla fall..

Fast det är som Ticko säger.. Att det ska vara så olika jämfört med Sverige och USA..

I tysklands butik är det 256 SDram på grafikkortet... herregud...vad håller de på med?
NVIDIA GeForce 8600M GT Grafikprozessor mit 256 MB SDRAM

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 16:34

Usch. Jag hoppas verkligen inte att det är med meningen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 16:34

Som sagt.. Det är bara Europa som har 256 mb vram, i Canada och USA är det 512.. Så är det säkert.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 16:40

i shopen så har England 256 och 512 MB men i Tech specs står det 128 samt 256

Jag beställde 17" MBP idag och har fixat 2x2GB minne separat. Stod däremot i valet och kvalet att välja till den fetaste upplösningen på 1920x1200, men bestämde mig för att strunta i det. Allt blir nog på tok för litet då, eller? Sitter och funderar på att ändra mig på den fronten...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 17:20
Ursprungligen av B.O.V.N:

Jag beställde 17" MBP idag och har fixat 2x2GB minne separat. Stod däremot i valet och kvalet att välja till den fetaste upplösningen på 1920x1200, men bestämde mig för att strunta i det. Allt blir nog på tok för litet då, eller? Sitter och funderar på att ändra mig på den fronten...

det blir inte för litet jag har den höga upplösningen och det funkar bra alltså på min 17" MBP sen somras

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 16:42

Haha.. Helt otroligt hur komplicerat det ska vara.. Jag kommer bli nöjd ändå vad jag vet.. Men om det visar att vi svenskar (eller ja, övriga Europa också) ska ha 512 mb vram och jag 'bara' får med 256 mb vram, då kan man börja tjata lite..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 16:43

B.O.V.N: Jag beställde med den höga upplösningen, vet inte hur litet det kommer bli, men jag vänjer mig nog

Det står ju inget om LED-skärm på 17" i de svenska specarna heller? Ska man utgå ifrån att hi-res-tillvalet är LED?

Citat:

Som sagt.. Det är bara Europa som har 256 mb vram, i Canada och USA är det 512.. Så är det säkert.

Det är ett typo. Många på MacRumors forum ringde Apple och dom sa att det var det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 16:51

NiklasHS:

Hur lyckas man med det får jag fråga? Jag ringde också till Apple och de sa att det bara var 256 mb vram på Europasidan..

Det kan inte vara möjligt att Europa bara fått 256 mb – alla amerikanska uppgraderingar står ju angivna även på de europeiska sajterna, fast bara inte i själva beställningsfasen.

På amerikanska AppleStore står det även LED-skärm när man beställer, inte på den svenska – däremot står det utförligt om LED i den svenska presentationstexten.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-26 17:10

Hade bestämt mig för att köpa en MBP 17" när den kom med LED, men sen dök Air upp och ställde till det. Kanske en MP och en Air i stället? Nåja skall bygga klart mitt kontor innan jag bestämmer mig...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-02-26 17:16

Det är samma VRAM (256 mb och 512 mb) i Sverige som i USA!

Jag pratade precis med svenska Apple Store och dom bekräftade att det är exakt samma specifikationer på MacBook Pro i USA som i alla andra länder. Det är "stavfel" på webbplatsen vilket dom sa att dom visste om och skulle rätta till ASAP.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-26 18:16
Ursprungligen av Rasmus:

Det är samma VRAM (256 mb och 512 mb) i Sverige som i USA!

Jag pratade precis med svenska Apple Store och dom bekräftade att det är exakt samma specifikationer på MacBook Pro i USA som i alla andra länder. Det är "stavfel" på webbplatsen vilket dom sa att dom visste om och skulle rätta till ASAP.

Pinsamt att det fortfarande inte är fixat.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-02-26 18:28
Ursprungligen av Frohike:

Pinsamt att det fortfarande inte är fixat.

Nu är det fixat!

Ursprungligen av Rasmus:

Nu är det fixat!

Står dock fortfarande:
2.4GHz Core 2 Duo de Intel

Sverige / Schweiz ihopblandning kanske?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-02-26 17:24

Det skiljer cirka 4500 kr mellan 15-tumsmodellerna. Är den dyra modellen värd de extra tusenlapparna?

Det som skiljer 15-tumsmodellerna åt är följande:
• Minnet på grafikkortet (256 mb vs. 512 mb)
• Hårddisken (200 gb vs. 250 gb)
• Processorn (2,4 Ghz med 3 mb cache vs. 2,5 Ghz med 6 mb cache)

Vad säger ni, vilken av modellerna ska man satsa på?
Jag tror nästan det lutar åt den billigare modellen. Kanske är det bättre att lägga pengarna på en snabbare HD och mer RAM istället för 512 mb VRAM och 100 mhz extra i CPU:n?

Ursprungligen av Rasmus:

Det skiljer cirka 4500 kr mellan 15-tumsmodellerna. Är den dyra modellen värd de extra tusenlapparna?

Det som skiljer 15-tumsmodellerna åt är följande:
• Minnet på grafikkortet (256 mb vs. 512 mb)
• Hårddisken (200 gb vs. 250 gb)
• Processorn (2,4 Ghz med 3 mb cache vs. 2,5 Ghz med 6 mb cache)

Vad säger ni, vilken av modellerna ska man satsa på?
Jag tror nästan det lutar åt den billigare modellen. Kanske är det bättre att lägga pengarna på en snabbare HD och mer RAM istället för 512 mb VRAM och 100 mhz extra i CPU:n?

Sitter och väljer mellan samma alternativ, så nån som har mer kunskap om vad skillnaderna egentligen gör får gärna orda.

Speciellt 3/6 MB cache. Varför dubbla cachen mellan 2,4Ghz och 2,5GHz modellen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 17:25

Detta var ingen ny MBP, det var en uppgradering, en rätt tråkig sådan måste jag säga, men ändå bra :)... när man är en sådan pryltönt som jag är måste man ha allt men min MBP sen i somras räcker gott och väl måste jag säga eftersom.... ja det var inget nytt alls visst lite snabbare här o var och LED men det lär inte göra stor skillnad kan jag säga er..

en ny MBP är med ny design, blu ray, inbyggd 3G kortsläsare, bättre batteritid och ett nytt lasersvärdljud när an svingar datorn hade vart de optimala, den kommer definitivt i Juni då kommer Apple ändra design tror jag gällande både MB och MBP

Yes, jag har väntat ivrigt sedan september på en ny Macbook Pro och detta motsvarar allt jag hade hoppats på, inkl. att jag slipper det vedervärdiga tangentbordet som de börjat stoppa på de nya maskinerna. De uppgraderade precis de saker jag hade reservation mot på förra modellen och jag tycker nog att de tär värt de 4500 extra för 6mb cache och 512 på grafikkortet. Däremot är det givet att byta ner sig till den mindre men snabbare hårddisken.

Nu väntar jag bara på att de uppdaterar webbstore innan min beställning läggs.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-26 18:00

När man beställer med Mecenat studentrabatt, är det samma sak som att beställa genom svenska Apple store, fast med rabatt? Eller är det skillnad på leveranstider etc?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 19:37
Ursprungligen av Frohike:

När man beställer med Mecenat studentrabatt, är det samma sak som att beställa genom svenska Apple store, fast med rabatt? Eller är det skillnad på leveranstider etc?

Du beställer från apple store med rabatt så det är ingen skillnad på frakt eller nått annat

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 18:18

nu är den beställd!!!
mellanmodellen med snabbare hd

Beräknad avsändning: 03 Mar, 2008
Beräknad leverans: 11 Mar, 2008 - 12 Mar, 2008

wohoo

btw någon som vill köpa en macbook?
2ghz intel core duo
2gb ram
150gb hd

Bevaka tråden