Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro lanserad 2008-02-26

Tråden skapades och har fått 484 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-28 16:48

Dum fråga kanske .. men multitouch plattan funkar till allt eller? Inte bara att bläddra bland egna foton .. men också tex att zooma i photoshop och så?

Ursprungligen av HEK:

Dum fråga kanske .. men multitouch plattan funkar till allt eller? Inte bara att bläddra bland egna foton .. men också tex att zooma i photoshop och så?

Ja, det ska inte vara några problem. Zoom ska använda sig av samma "trigger" i alla program så photoshop är utan tvekan kodat för att reagera på en sådan aktivering och agera därefter.

Exempelvis har jag en Wacom board som man kan zooma med och den triggar zoomen i både Safari och alla andra program, men även photoshop.

2.4GHz Intel Core 2 Duo
MacBook Pro 15-inch Widescreen
2GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1GB
200GB Serial ATA @ 7200 rpm

Beräknat avsändningsdatum: 04 Mar, 2008.
Beräknad leverans: 13 Mar, 2008 - 14 Mar, 2008.

Can't wait! Ska bli lyx att kunna bränna DVD-skivor Kunde jag inte på min gamla PB

Ursprungligen av alomolife:

2.4GHz Intel Core 2 Duo
MacBook Pro 15-inch Widescreen
2GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1GB
200GB Serial ATA @ 7200 rpm

Beräknat avsändningsdatum: 04 Mar, 2008.
Beräknad leverans: 13 Mar, 2008 - 14 Mar, 2008.

Can't wait! Ska bli lyx att kunna bränna DVD-skivor Kunde jag inte på min gamla PB

Fattar inte hur era beställningar kommer före min?? Jag beställde i tisdags och då stod det 8 dagar för att skicka en med 7200 rpm. Nu står det 3 dagar. Betyder det att min skickas tidigare än beräknat?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-28 18:48

alomolife: Haha, du ligger en dag efter mig! Min ska skickas den 3 mars och beräknad leverans är 12-13 mars, får se hur det blir med det.

Grattis till köpet!

Detsamma!

Kollade Apples aktie nu, den har gått upp en del, de nya datorerna har fått ett varmt välkomnande förmodar jag.

Jag hade faktiskt väntat mig blu-ray och hdmi-utgång, som farsan har på sin nya Vaio, på de nya MBP...

Ska ha min mestadels till Final Cut, Motion m.m. Vad borde jag ha för konfiguration? 17" med 1900x1200 känns nödvändigt, tycker jag. Men hur är det med 7200rpm HD och 4gb RAM?
Söker en så prisvärd dator som möjligt, men som ändå inte kommer att begränsa mig nämnvärt i mitt arbete.

Ursprungligen av Salmonella:

Ska ha min mestadels till Final Cut, Motion m.m. Vad borde jag ha för konfiguration? 17" med 1900x1200 känns nödvändigt, tycker jag. Men hur är det med 7200rpm HD och 4gb RAM?
Söker en så prisvärd dator som möjligt, men som ändå inte kommer att begränsa mig nämnvärt i mitt arbete.

Final Cut kräver ju en hel del läs/skriv av data så en 7200rpm disk skulle du nog ha nytta av. Å andra sidan kanske du kommer sitta med en extern FW-disk som man brukar göra med Final Cut.

Minne köper du 2x2Gb för 1000kr nån annanstans än hos Apple och stoppar i själv.

Är du säker på att du inte kommer att sitta med en extern skärm när du jobbar i FCP? Då behöver du ju inte kånka runt med 17" och kan spara lite pengar där.
Den mest prisvärda MBP är den billigaste modellen pga att det är så små prestandaökningar till nästa modell.

Ursprungligen av peacerich:

Final Cut kräver ju en hel del läs/skriv av data så en 7200rpm disk skulle du nog ha nytta av. Å andra sidan kanske du kommer sitta med en extern FW-disk som man brukar göra med Final Cut.

Minne köper du 2x2Gb för 1000kr nån annanstans än hos Apple och stoppar i själv.

Är du säker på att du inte kommer att sitta med en extern skärm när du jobbar i FCP? Då behöver du ju inte kånka runt med 17" och kan spara lite pengar där.
Den mest prisvärda MBP är den billigaste modellen pga att det är så små prestandaökningar till nästa modell.

Kommer att handla en hel del om att jobba externt mot LaCie-diskar, ja. Har ingen aning om hur stor skillnaden blir mellan 5400 och 7200rpm, men vad jag vet så har jag hitills jobbat i 5400rpm och tyckt att det funkat helt okej.
Kommer nog att jobba en del med extern skärm, men vill samtidigt kunna redigera on the go eller i andra lokaler, då vi inte riktigt har slagit rot någonstans än och kommer därför behöva flytta runt datorn en del, därför jag kommer gå MacBook överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-29 19:15
Citat:

Jag hade faktiskt väntat mig blu-ray och hdmi-utgång, som farsan har på sin nya Vaio, på de nya MBP...

Ja, det hade jag också hoppats på... Men jag kan inte hålla på att vänta längre...
Är riktigt less på att alltid vänta på produkter, men i detta fall så kunde jag vänta tills denna uppgradering iaf.
Hdmi utgång hade varit smidigt för att få in både ljud o bild till receivern ( o sen till tv:n).
Nu blire 2kablar, en bild o en ljudkabel.

Blueray verkar dröja, kanske nästa uppgradering eller nästnästa. Bara att vänta o se:D

Då har man beställt en MacBook Pro 15" ^^,
så skickas den på måndag.. Vill ju ha den NU!

Citat:

Förberedd för avsändning
Beräknad avsändning: 03 Mar, 2008
Beräknad leverans: 11 Mar, 2008 - 12 Mar, 2008

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-29 21:01

Hm.. "Synd" att man har beställt en 17" MacBook Pro.. Verkar ju vara lite längre leveranstid.. Den kommer 12-13 mars som sagt.. Hoppas avsändningsdatumet stämmer för min del och för många andra

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-01 01:46
Ursprungligen av dayweed:

Hm.. "Synd" att man har beställt en 17" MacBook Pro.. Verkar ju vara lite längre leveranstid.. Den kommer 12-13 mars som sagt.. Hoppas avsändningsdatumet stämmer för min del och för många andra

Samma här och jag beställde en 15" i onsdags. Verkar som att deras beräknade leveransdatum varierar litegrann.

Första gången jag skulle beställa stod det att det skulle ta 8 dagar innan dom skickade den. Då startade jag om min beställning och fick som besked att den skulle skickas inom 3 dagar. Men när jag hade genomfört köpet var det ändå mer än 3 dagar och nästan 2 v leveranstid. Suck...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-01 12:10

Rasmus: Startade du om din beställning i hopp om att inte få så lång leveranstid? Jag har varit med om värre leveranstid än två veckor, så det är inte så himla farligt för min del att hålla ut faktiskt.. Men för er andra, ja..

En sak jag inte förstår är hur min order ändå kan skickas så fort. Jag beställde som sagt på direkten i tisdags och då stod det Skickas efter 4 dagar. Nu när jag kollar samma konfiguration så står det att den Skickas efter 2-3 veckor.. Hm..

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-01 14:08
Ursprungligen av dayweed:

Rasmus: Startade du om din beställning i hopp om att inte få så lång leveranstid? Jag har varit med om värre leveranstid än två veckor, så det är inte så himla farligt för min del att hålla ut faktiskt.. Men för er andra, ja..

En sak jag inte förstår är hur min order ändå kan skickas så fort. Jag beställde som sagt på direkten i tisdags och då stod det Skickas efter 4 dagar. Nu när jag kollar samma konfiguration så står det att den Skickas efter 2-3 veckor.. Hm..

Haha, vad sjukt det här är! Precis när jag läser ovanstående inlägg så dimper ett mail från Apple ner i min mailbox med rubriken "Din beställning är skickad"!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-01 14:20

Rasmus: Vilken himla tur alla har då! Min har inte blivit skickad ännu.. Verkar ju stämma det här att 17"aren tar längre tid på sig.. Får väl vänta tills på måndag, eller senare ikväll och se om det händer något. Jag har minsann bara fått en bekräftelse än så länge..

Nu när jag tittar i bekräftelse-mailet så står det inte ens bekräftelse utan "Bekräfteslse" Duktigt

Beställde i onsdags och idag fick jag "Din beställning är skickad"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-01 16:22

Haha, det här börjar ju bli tålamodsprövande.. Alla andras ordrar skickas iväg nu och jag beställde ju ändå i tisdags.. Äh.

Ursprungligen av dayweed:

Haha, det här börjar ju bli tålamodsprövande.. Alla andras ordrar skickas iväg nu och jag beställde ju ändå i tisdags.. Äh.

Vet inte om det är till nån tröst, men min order har inte skickats än.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-01 16:28

peacerich: Just ja, din order var förberedd för avsändning.. Så var det ja. Jo, lite tröst är det ju alltid Då ligger vi lika nu alltså, om min order vill ändra sig vill säga.

Nu är min också skickad. Leverans senast 12 Mars. Yes!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-01 17:18

Jahapp.. Då får jag väl vänta lite till då antar jag.. Inte så mycket att göra åt..

Min har börjat snurra runt i TNTs system, är det någon som vet hur väl de beräknade leveransdatumen brukar stämma? Känns lite retro om det tar två veckor att skicka en grej från kina.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 10:33
Ursprungligen av agunnarsson:

Min har börjat snurra runt i TNTs system, är det någon som vet hur väl de beräknade leveransdatumen brukar stämma? Känns lite retro om det tar två veckor att skicka en grej från kina.

har en erfarenehet av Apple store när jag beställde Imac G5 (gen 1).. det tog 3 låååånga månader.

Min slutsats är att den beräknade lev tiden är ungefär som Apples batteritider.. d.v.s i den bästa av världar;), vi får hoppas på ett undantag denna gång. den enda anledningen att jag köpte från Applestore är studentrabbaten, annars vore det sweat att bara gå ner på stan och hämta en:)

Jag beställde en 15"-are på släppdagen och den skall vara skickad och allt, rackarns smutt. Lite irriterande att jag även beställt en TimeCapsule som kommer dagen innan, kommer bli mycket körande för stackars TNT. Hur som helst, är det vettigt att köpa separat minne och byta ut kapslarna för att få 4 gb eller är det nörderi bara?

Isf. vad skall jag köpa för kapslar för att det skall bli bra och var gör jag det billigast?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 11:02
Ursprungligen av kanzie:

Jag beställde en 15"-are på släppdagen och den skall vara skickad och allt, rackarns smutt. Lite irriterande att jag även beställt en TimeCapsule som kommer dagen innan, kommer bli mycket körande för stackars TNT. Hur som helst, är det vettigt att köpa separat minne och byta ut kapslarna för att få 4 gb eller är det nörderi bara?

Isf. vad skall jag köpa för kapslar för att det skall bli bra och var gör jag det billigast?

Fortsätt konsumera det driver konjunkturen ,

Min 15-tummare är också skickad! Leverans 12 mars, glädje!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-02 13:29

Det verkar som att vi som beställt 17" får vänta lite längre.. För min order har inte skickats ännu.. Hoppas verkligen det händer något imorgon då, för annars är det orättvist

Edit: Vad stod det för leveranstid på din order, alomolife?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-02 17:18

Ska också beställa min MBP strax (ska bara bestämma om jag ska ha blank eller matt skärm =/ )
men i alla fall, som jag fattat det så har ju den billiga bara 3MB L2-cash, mot de två andra på 2.5GHz som fått 6MB L2 (som det ska vara)

1. varför ha de satt det på det här sättet för? varför inte 6MB på alla.

2. märks det någon stor skillnad eller? och om det gör det, måste man köra tunga program för det?

Ursprungligen av Apples sida om Teknisk info på MBP:

15-inch MacBook Pro

2.4GHz Intel Core 2 Duo processor with 3MB on-chip shared L2 cache running 1:1 with processor speed; or 2.5GHz or 2.6GHz Intel Core 2 Duo processor with 6MB L2 cache

Bevaka tråden