Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro lanserad 2008-02-26

Tråden skapades och har fått 484 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 18:30
Ursprungligen av iLind:

Ska också beställa min MBP strax (ska bara bestämma om jag ska ha blank eller matt skärm =/ )
men i alla fall, som jag fattat det så har ju den billiga bara 3MB L2-cash, mot de två andra på 2.5GHz som fått 6MB L2 (som det ska vara)

1. varför ha de satt det på det här sättet för? varför inte 6MB på alla.

2. märks det någon stor skillnad eller? och om det gör det, måste man köra tunga program för det?

svar på dina funderingar, om du som jag gillar nya prylar och kan tänka dig köpa en ny MBP när det beger sig, säg 2011.. Då kan det va idé att inte slänga ut för mkt pengar idag..

med det hela beror ju på vad du ska ha burken till (99 % av tiden)

såvida du inte jobbar professionellt med grafik / video eller ska spendera all tid på flygplatser etc. så är min uppfattning att en minstingen med glossy och 7200 hdd är det bästa alternativet. ,men det kan ju bero på att jag valde den..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-02 20:47

Anandtech har testat nya Macbook Pro och jämför bland annat skillnaden mellan 3 och 6 MB cache

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3246&p=12

Ursprungligen av dayweed:

Edit: Vad stod det för leveranstid på din order, alomolife?

Leveransdatumet ändrades nu:

Skickades den: Mar 1, 2008
Beräknad leverans: 13 Mar, 2008 - 14 Mar, 2008

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 15:41
Ursprungligen av alomolife:

Leveransdatumet ändrades nu:

Skickades den: Mar 1, 2008
Beräknad leverans: 13 Mar, 2008 - 14 Mar, 2008

Samma här, skickades 1 mars, beräknad leverans 13-14 mars.

Kan det vara så att alla datorerna gemensamt råkat ut för försening på vägen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 16:06
Ursprungligen av simonn:

Samma här, skickades 1 mars, beräknad leverans 13-14 mars.

Kan det vara så att alla datorerna gemensamt råkat ut för försening på vägen?

mmmoooohahah, min skickades idag och levereras SENAST den 11/3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 18:04

3MB L2-cache är inte lite. Och eftersom det sitter på CPU-chipet så kostar det en del att utöka till 6MB. Det är väl inte konstigt att den billigare modellen har en billigare CPU?

Huruvida det hjälper har vi diskuterat tidigare i tråden. T.ex. mitt inlägg nr 122. Om det du gör ryms i 3MB cache så ger det ingenting alls att dubbla cachen. Se Wikipedia-artiklarna jag refererade till i inlägget. För att köra SPECint2000 benchmarket så är allt cache-minne större än 1MB överflödigt. Kör du andra saker kan du få en rejäl prestandaförbättring.

Min ändrades också från lev. 12 Mars till 13 Mars.

Inga uppgifter om vilken firma den skickas med ännu.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-03-03 15:24

Min har stått som "Förberedd för avsändning" under hela dagen. Vad är det dom förbereder som tar sådan tid??? Skriver ut adress lappar under en hel dag...

Herregud peeps, lugna ner er

Inte för att dränka era leveranstider o så under vattnet men jag går och hämtar min klockan 5 idag 2,4GHz. Sweet.

Ursprungligen av Stoffen:

Inte för att dränka era leveranstider o så under vattnet men jag går och hämtar min klockan 5 idag 2,4GHz. Sweet.

Och din Mamma heter Sven-lena. Är det sant det du säger?

Jag beställde min MBP (standard 2.4) på Kullander här i Malmö dagen efter släpp och kan åka och hämta den efter jobbet idag!

Ja peacerich detta är sant, Audisponge ska inhandla från samma affär som jag. Dock ringde jag dit idag och köpte den via telefon

Ursprungligen av Stoffen:

Ja peacerich detta är sant, Audisponge ska inhandla från samma affär som jag. Dock ringde jag dit idag och köpte den via telefon

jaha, via affär. Det förklarar saken.

Jag kollade Macsupport i Lund förra veckan men de sa att de kanske skulle få in om några veckor så då beställde jag på nätet istället.

Får väl tappert vänta, trots att det är lite konstigt med drygt två veckors leveranstid från att de skickat. Den kanske går med zeppelinare från Asien.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-03 17:24
Ursprungligen av peacerich:

Får väl tappert vänta, trots att det är lite konstigt med drygt två veckors leveranstid från att de skickat. Den kanske går med zeppelinare från Asien.

Jag tror man ska ta leveranstiden med en nypa salt. Två veckor från Asien till Sverige känns som en försäkran från Apple att den absolut inte kommer bli sen. Däremot kan det ju gå fortare, vilket jag tror och hoppas det gör

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 18:32
Ursprungligen av Rasmus:

Jag tror man ska ta leveranstiden med en nypa salt. Två veckor från Asien till Sverige känns som en försäkran från Apple att den absolut inte kommer bli sen. Däremot kan det ju gå fortare, vilket jag tror och hoppas det gör

Det stod ju att min dator skickats i lördags och jag tycker ju att den borde gå att spåra nu.

På Shipment Status står det att:

Current Delivery Status: (1 Mars)
In Transit to Customer - Shipment on Schedule

Finns det någon kunnig på engelska här som vill översätta...?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-03 16:23

Min verkar inte vara skickad alls. Den skulle skickas idag 3 Mars men det har inte hänt något. Lite tråkigt, får hoppas den skickas imorgon då, 4 mars. Annars går det inte att lita på avsändningsdatumen eller liknande även om jag vet att det står "beräknad" .. Med andra ord har min order inte ändrats alls.

Beräknad avsändning: 03 Mar, 2008
Beräknad leverans: 12 Mar, 2008 - 13 Mar, 2008

Ahhh, e på kullander just nu hämtar min MacBook Pro 2,4GHz

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-03 19:15
Ursprungligen av Stoffen:

Ahhh, e på kullander just nu hämtar min MacBook Pro 2,4GHz

Grattis!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-03 18:25

HELT OTROLIGT! Nu är min MacBook Pro försenad!!! Åh vad trött jag blir..

"Efterfrågan på den produkt du beställt har varit högre än väntat. Vi kommer att leverera så fort det bara är möjligt, men vi kommer tyvärr inte att kunna möta det uppskattade leveransdatum som vi gav dig tidigare. Vi uppskattar nu att vi kommer att skicka din beställning den 07.03.2008."

Jaha... Misstänkte väl det eftersom de inte kunnat skicka iväg den idag som de skulle..

Edit: Alltså, ursäkta men vad fan håller de på med?

Nu när jag går in på Applestore och tittar under mitt konto står det

Beräknad avsändning: 17 Mar, 2008
Beräknad leverans: 28 Mar, 2008

Så fan heller att de skickar datorn den 7:e mars då?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-03 18:32

Efter att läst en del i tråden och på andra sidor så är det hyffsat många som säger att det säkert komem en ny uppdatering av MBPn om några månader(eller typ ett halvår).

Som en student har jag inte råd att köpa en ny dator för 18 000kr igen om ett tag och vill då inte gå miste om några stora förändringar bara för att jag inte ville vänta till sommaren.

Hur troligt är det att de innom kort kommer att släppa nya uppdaterade MBPs tror ni?

Ska inte hålla på med videoredigering, musik elelr så på någon proffisionell nivå eller så, ska ha den mest till kul och skolarbeten, så då är väl en 7200 RPM-disk för 800kr bara onödigt?

I övrigt blir det nog en MBP- standardmodellen, glossy-skärm (kommer ju vara innomhus med den), Apple Remote, Svenskt tangentbord, engelskt OS X, och ett najs skin till den. (Vill inte ha någon av de där väskorna riktigt). Detta blir 18 043kr men för mig som student ca 16 300kr.
Är det något annat som ni verkligen skulle rekomendera att köpa eller så?

Tänkte köpa detta skinet:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?s=topSellers&fnode=home/shop_mac/mac_accessories/notebook_cases&nplm=TN724&mco=8432C90
Tycker det var snygg design, men kommer det att sita tajt runt min MBP?

Blir min första Mac, har längtat efter denna dag ett tag nu

Är det nån som fått nån spårningsinfo?

Jag har bara det tiosiffriga nummret som börjar på 80XXXXXXXX

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-03 18:49

En till grej, kommer paketet till posten eller med bud hem till en? OM det komemr med bud, hur gör de då? Menar, jag är ju i skolan och inte hemma, de kan ju inte precis lämna en dator för 18 000kr på trappan ^^
Kommer de kvällstid då eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 19:14

Det där med budfirmor som UPS osv som apple använder sig av är helt suveränt dåligt. Av de gånger ja fått hem nått. Budfirman kommer åka hem till dej på dan, utan att ringa innan, märka att du inte är hemma och sedan lämna en lapp att du ska höra av dej eller hämta varan själv. En gång när ja beställt nått som skulle skickas med DHL så ville dom desutom ha betalt för en ny utkörning när dom kommit utan förvarning. Budfirmor och privatpersoner är en dålig kombination, även om 99% av problemen skulle lösts om budfirman ringt lite i förväg om man bett om det. Väntar på en MBP nu och kommer förmodligen bli lika ledsen i själen när budfirman strular till det och man får vänta ytterligare flera dar.

Ursprungligen av iLind:

En till grej, kommer paketet till posten eller med bud hem till en? OM det komemr med bud, hur gör de då? Menar, jag är ju i skolan och inte hemma, de kan ju inte precis lämna en dator för 18 000kr på trappan ^^
Kommer de kvällstid då eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 19:01
Ursprungligen av peacerich:

Är det nån som fått nån spårningsinfo?

Jag har bara det tiosiffriga nummret som börjar på 80XXXXXXXX

Samma här, det numret har jag fått. Men Apples spårningsgrej säger ingenting. Jag beställde en iPod för 2 år sen, och då var det likadant med Apples spårningsgrej, den var sent uppdaterad och man fick ingen info. Däremot så kom iPoden hur fort som helst.

Någon som har liknande erfarenhet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 07:54
Ursprungligen av peacerich:

Är det nån som fått nån spårningsinfo?

Jag har bara det tiosiffriga nummret som börjar på 80XXXXXXXX

Min leverans har enligt Apples Spårningssystem befunnit sig i Transit i 4 dagar nu, men kan det vara så att det är paketet från Nederländerna (slutgiltiga leveransen med dator + väska) som väntar i Transit på att datorn ska anlända ifrån Shanghai?

Finns det isåfall något sätt att enbart spåra datorn från Shanghai?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 10:46
Ursprungligen av simonn:

Finns det isåfall något sätt att enbart spåra datorn från
Shanghai?

När jag köpte min macbook så spåra jag den med den här sidan. http://www.apecode.com/
Där stod det när den lämnade fabriken, anlände till flyplatsen, bokade flyg osv. spännande läsning vill jag lova:p.
Nu har jag därmot inte fått något 80xxx.....nr trots att den är skickad och fått fakturan o allt.

Ursprungligen av simon h:

När jag köpte min macbook så spåra jag den med den här sidan. http://www.apecode.com/
Där stod det när den lämnade fabriken, anlände till flyplatsen, bokade flyg osv. spännande läsning vill jag lova:p.
Nu har jag därmot inte fått något 80xxx.....nr trots att den är skickad och fått fakturan o allt.

Jag har 80.. nummer och det funkar ändå inte på Apecode.

Har en känsla av att, bara den kommer till Holland så kommer det rassla till sen och så står den utanför min dörr.

Själv har jag bara fått nå konstigt 27xxxxxxxxx nummer och ingen "Spåra leveransen" knapp :S.
Får se när/om knappen och något nytt nummer kommer. (Skickades i lördags)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 19:29
Ursprungligen av Gawy:

Själv har jag bara fått nå konstigt 27xxxxxxxxx nummer och ingen "Spåra leveransen" knapp :S.
Får se när/om knappen och något nytt nummer kommer. (Skickades i lördags)

Oj, det har jag inte fått. Vad hittar du det numret? Jag har fått:

Our Delivery Reference Number
80xxxxxxxx

Bevaka tråden