- foccus
- Medlem ●
- Stockholm
Det enda negativa med Mac är för min del är de dåliga nedladdningsprogrammen som är mycket sämre än de för Windows
Det är synd att inte uTorrent finns för mac än. Transmission får duga så länge.
Det är synd att inte uTorrent finns för mac än. Transmission får duga så länge.
Jag tycker Transmission är väldigt bra. Har kört Azureus, BitLord, BitComet, Opera, uTorrent, KTorrent samt den där lättviktsvarianten som finns i Ubuntu (glömt namn) och imo är Transmission bättre än samtliga. Mycket rent gränssnitt och alla inställningar jag har behov av finns. Man kan sätta prioritet, ladda ner separate filer och justera anslutningsinställningar. Dessutom går det snabbt och fint, samt är stabilt. En del kanske vill ha mer inställningar, men jag hittar iaf allt jag vill ha, och jag anser mig ändå vara en avancerad användare.
jag har haft pc sen längesen visst va jag nöjd med höll på med musik/videoredigering amatör nivå...
men sen tog jag steget & köpte mig en Imac köpte den slutet av dec 2007 redigerar nu med FCE & är så himla nöjd inget krågel inga problem känns som att man har gått upp en nivå nu.
lycka till med valet
Ursäktar om tråden redan finns, Hittade den dock inte
Nu är det så här, jag har en fråga.
Varför skulle jag lämna min trogna (okej den är rätt gammal och har krashat 2 ggr men iaf) Pc och köpa mig en Mac ?
Ge mig så mycket argument för-emot som möjligt
För att du uppskattar kvalitet. Annars inte. Uppskattar man inte de "mjuka" fördelar som Mac har jämfört med PC så kommer man inte att bli nöjd med sin Mac heller — oavsett hur förträfflig andra tycker den är. Jag håller med MatsOlov helt och hållet, för ovanlighetens skull.
Folk vill bara veta hur snabb en dator är...
Det Goforp beskriver är att det är intressantare hur stark datorn är!
Det är inte en sportbil man vill ha utan en traktor som bara drar på vidare framåt hur mycket man än lastar på flaket, och precis så funkar OS X.
Folk vill bara veta hur snabb en dator är...
Det Goforp beskriver är att det är intressantare hur stark datorn är!
Det är inte en sportbil man vill ha utan en traktor som bara drar på vidare framåt hur mycket man än lastar på flaket, och precis så funkar OS X.
Lite lätt OT här;
Eller som vi som jobbar med Lastbilar säger:
"Den med mest Newtonmeter över kardanaxeln är närmast Gud..."
(allltså det är vridmoment som räknas. En lastbil klipper vid 120km/h men har man 60 ton totalvikt kan motorns varvtal ligga runt 1500 på plan väg)
Lite lätt OT här;
Eller som vi som jobbar med Lastbilar säger:
"Den med mest Newtonmeter över kardanaxeln är närmast Gud..."
(allltså det är vridmoment som räknas. En lastbil klipper vid 120km/h men har man 60 ton totalvikt kan motorns varvtal ligga runt 1500 på plan väg)
I programmet 'Fifth Gear' här i England, provkördes den nya Bentley Speed. Kontentan är densamma som ovan. Den är snabb och stark som en Oxe. En Ferrari är snabb men inte stark som en Oxe, eller?
Ursäktar om tråden redan finns, Hittade den dock inte
Nu är det så här, jag har en fråga.
Varför skulle jag lämna min trogna (okej den är rätt gammal och har krashat 2 ggr men iaf) Pc och köpa mig en Mac ?
Ge mig så mycket argument för-emot som möjligt
Eftersom de nyare Macarna kör med Intelprocessorer kommer du att ha möjlighet att installera Windows ifall du börjar längta tillbaka. Du har med andra ord bara allt att vinna och inget att förlora på att gå över till Mac.
OS X fungerar annorlunda än Windows och mycket kommer att vara ovant i början, men när du gett det lite tid och väl har förstått tänket kommer allt att gå hur bra som helst. Du kommer att förvånas över hur smidigt saker och ting fungerar.
iLife programmen är enligt min mening en tillräcklig stark anledning för att switcha.
10 argument som åtminstone jag gillar:
Mac-datorer är bra för:
1. De kraschar sällan, för att inte säga nästan aldrig.
2. Det finns nästan inga virus, och ska man få ett i burken måste man nästan anstränga sig.
3. De är snygga som fan. Såväl OS som hårdvara.
4. Tjejer gillar dem.
5. Apple har en innovativ historia, och är alltid först med nya roliga mjukvaror och funktioner. Sedan kommer Microsoft ett par år efteråt och försöker härmas, vilket i regel går åt skogen.
6. De har ett andrahandsvärde som är hyggligt, till skillnad från pc-burkar som blir mer eller mindre värdelös direkt man tagit ut dem ur butiken.
7. Det känns som att de hänger med längre. Man behöver inte byta dator varje år.
8. 99mac. Man hittar lösningar på det mesta som ev. krånglar här. Har aldrig hittat ett PC-forum där man kan få samma hjälp. Förmodligen pga att en PC inte alltid är en PC. De kan ju bestå av tiotusentals olika delar, med ett stackars Windows som ska försöka sy ihop rubbet.
9. En Mac är rätt bra på att låtsas vara en PC, om det skulle behövas. Har inte sett någon PC som lyckats leka Mac särskilt bra.
10. Har man en gång bytt vill man aldrig byta tillbaka. Det är en känsla som är svår att förklara, men så är det bara.
Varför man ska köpa en Mac?
För att den är bättre! Tungt argument tycker jag...
Om du letar efter argument *emot* mac så letar du nog på fel ställe....
Köp en. Hatar du Mac OS X så är det ju bara att stoppa in Windows eller Linux i burken istället.
Det är klart man behöver argument för och mot varför mac är bättre och tvärt om.
Jo, men det går ju inte att svara på. Det beror ju rätt mycket vad man har för preferenser vad som är BRA, liksom (är Safari bättre än Firefox? Är en macbook snyggare än en Vaio? Spelar utseendet nån roll?) och hur mycket man orkar lära om, framför allt, om man nu har vant sig med XP. Å andra sidan måste man ju delvis lära om ifall man köper en ny burk med Vista också...
Skillnaden är väl eg att en Mac kan köra os x, win och linux - och därtill hörande program - på ett stabilt sätt. Det kan inte en peze.
Sen ÄR priset en avgörande faktor. Macar kostar mer - vid första ögonkastet. En macbook idag liger på sådär 9500:- minst. En vanlig "hemmalaptop" - typ HP eller Fujitsu-Siemens - får du på teknikladorna för 5000:- (kanske med delvis slöare hårdvara - fast som säkert funkar bra för surf, foton och mail).
4500:- mindre. Det är en rätt väsentlig sklinnad.
Att du får med bättre mjukvara, bättre livslängd, *mycket* bättre andrahandsvärde och slipper köpa ett antivirusprogram när du köper en Mac ser man inte vid köpet.
Sen ÄR priset en avgörande faktor. Macar kostar mer - vid första ögonkastet. En macbook idag liger på sådär 9500:- minst. En vanlig "hemmalaptop" - typ HP eller Fujitsu-Siemens - får du på teknikladorna för 5000:- (kanske med delvis slöare hårdvara - fast som säkert funkar bra för surf, foton och mail).
4500:- mindre. Det är en rätt väsentlig sklinnad.
Jo men ett par Ray Ban kostar mer än om du rycker ett par brillor från macken också. Om du inte ser varför du skulle vilja betala mer för helheltkänslan och OS X är det ju bara att låta bli. Men känn för all del på en Mac lite, dom är naaajs
Jo men ett par Ray Ban kostar mer än om du rycker ett par brillor från macken också. Om du inte ser varför du skulle vilja betala mer för helheltkänslan och OS X är det ju bara att låta bli. Men känn för all del på en Mac lite, dom är naaajs
Men nu missförstod du nog... Jag ÄR en nöjd macägare med en macbook och en gammal digital audio (och har fö. ett par RayBan också ). Jag menar nog att gemene man inte vill ha en dator - dom vill chatta, surfa, maila, ordbehandla och spara sina foton. I hög utsträckning tror jag inte dom bryr sig speciallet mycket om att os x är stabilare och säkrare - möjligen tilltalas dom av att det inte finns några virus, men - that´s it. Sen att allt det dom vill blir trevligare och enklare på en Mac är svårt att övertyga nån om.
Vad kan en Mac göra som jag inte kan göra på en PC? Eller PC, Mac är ju en PC idag, snarare Windows-dator.
Vad kan en Mac göra som jag inte kan göra på en PC? Eller PC, Mac är ju en PC idag, snarare Windows-dator.
Inget. Det handlar om hur enkelt det är. Hur lite problem du har under tiden. Hur lite kryptiska dialogrutor du måste klicka bort. Hur lite du behöver slåss med dina program för att de ska ge fan i att jävlas med dig, drälla ikoner och genvägar överallt och lägga sig i systrayen, osv. Mac-program gör inte sånt skit, de är artiga och gör bara det de ska göra. Sen har vi det där med virus; det finns inga aktiva virus till Mac.
Ärligt svar; inget alls. Allt du kan göra på en mac kan du göra på en win-dator. Dock kan du inte gör allt du kan på en windator på en mac. Det är rena fakta.
Ärligt svar; inget alls. Allt du kan göra på en mac kan du göra på en win-dator. Dock kan du inte gör allt du kan på en windator på en mac. Det är rena fakta.
Precis, om du med "fakta" menar "skitsnack".
tyvärr menar jag rena fakta.. skulle gärna vill att det inte var så.
kan plocka fram flera saker du kan med en windator som du inte kan med en mac. kan inte du?
Det var den mest korkade åsikt jag hört på länge.
Visst, det finns inget som du kan göra på din dator som jag inte kan göra på min trimmade miniräknare. Det tar bara lite längre tid.
Varför kör du Mac öht? Du kan ju göra MER på en PC/Winburk enligt dig.
Jag tycker att det börjar bli lite jobbigt läsa dina surmagade kommentarer hela tiden om ALLT. Ångrar du ditt Macköp eller är det ngt annat som gör dig djupt olycklig på något sätt?
Behöver du prata?
Det var den mest korkade åsikt jag hört på länge.
Visst, det finns inget som du kan göra på din dator som jag inte kan göra på min trimmade miniräknare. Det tar bara lite längre tid.
Varför kör du Mac öht? Du kan ju göra MER på en PC/Winburk enligt dig.
Jag tycker att det börjar bli lite jobbigt läsa dina surmagade kommentarer hela tiden om ALLT. Ångrar du ditt Macköp eller är det ngt annat som gör dig djupt olycklig på något sätt?
Behöver du prata?
jag ångrar inget, men tydligen vill fok inte inse att mac är idag mycket begränsat och därav inte intressant för den stora massan.
jag ångrar inget, men tydligen vill fok inte inse att mac är idag mycket begränsat och därav inte intressant för den stora massan.
Låt mig se nu;
Folk i allmänhet vill inte begripa att Mac är begränsat, där för är det inte intressant för många. (Fick skriva och läsa igen ...)
Hur menar du nu.
Folk går om kring i villfarelsen att Mac är ... inte begränsat? Eller?
Är det inte snarare som så att folk tror att Windows är det enda som finns på marknaden.
Jaha.. *suck*
Det går omkring folk på stan och lever i villfarelsen att Macen är som en vanlig dator...
Därför är de inte intresserade av den.
Folk vill att saker bara ska fungera. Alla är inte "nördar" som kan sitta med en inställning i 2timmar. Detta säger ni att det ska vara med mac, alltså saker ska bara fungera.
Varför fungerar det då inte bara när jag sätter in min htc tytn med isync? det skulle ju bara fungera...
Om saker inte fungerar direkt så ska de vara mycket lätta att få att fungera. Annars blir det mycket jobbigt att byta från win till mac och då sker det inte.
Jag bytte til mac själv samtidig som jag var med att switcha ett helt företag frän win till mac. Annars hade jag nog inte gjort det om jag ska vara ärlig.
Varför fungerar det då inte bara när jag sätter in min htc tytn med isync?
Köp The Missing Sync for Windows Mobile, så funkar det med HTC TyTN.
Visst hade det varit kul om Apple hade byggt in stöd för alla telefoner i iSync. Men om det nu finns väl fungerande tredjepartsprogram i stället, så är det väl bra?
Eller PC, Mac är ju en PC idag, snarare Windows-dator.
Goddag yxskaft!