Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Organisera din arbetsplats/datorlösning

Tråden skapades och har fått 366 svar. Det senaste inlägget skrevs .

eller ta en taxi hem med det nya skrivbordet... haha

Reisan, vad säger du? vad är viktigast för ordning o reda? bokhyllor eller lådor? typ skrivbordslådor?

jag är helt inne på ett nytt skrivbord, men egentligen allra mest på en rejäl-lagerhylla för verktyg och min skrivare (som får hela mitt instabila ikea-bord att skaka) och alla pryttlar som hamnar överallt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-18 23:40
Ursprungligen av klarabara:

Reisan, vad säger du? vad är viktigast för ordning o reda? bokhyllor eller lådor? typ skrivbordslådor?

jag är helt inne på ett nytt skrivbord, men egentligen allra mest på en rejäl-lagerhylla för verktyg och min skrivare (som får hela mitt instabila ikea-bord att skaka) och alla pryttlar som hamnar överallt?

Nu vet jag inte hur pass stort arbetsrum du har, men ett stabilt arbetsbord, t ex stabil träskiva och bockar är ju utmärkt och praktiskt. Lätt att ställa undan om det skulle behövas. Du kan ju skruva upp en sån där metallvägg med massor med hål i som man kan hänga verktyg på, med hjälp av s-krokar och på den kan du även hänga smålådor i metall där du har pennor, linjaler, saxar och andra småprylar som inte kan hängas upp på krok. Sen för grövre grejor kan du kanske få upp rejäla hyllor som skruvas fast på väggen eller hyllor med ben. Och sedan ha förvaringslådor i hårdplats eller metall.

Edit: Om du kan hänga upp alla verktyg som används ofta framför dig ovanför arbetsbordet så får du rätt så fritt utrymme på bordet. Ha gärna fritt under arbetsbänken. Skrivaren kan ju kanske få plats på arbetsbänken. Rätt skönt att inte hålla på och bocka sig ner hela tiden. Bättre att ha förvaringen bakom dig t ex...

wow, precis vad jag hade tänkt mig!

vilken är din preferens? är du låd eller hyll-människa?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-18 23:47
Ursprungligen av klarabara:

wow, precis vad jag hade tänkt mig!

vilken är din preferens? är du låd eller hyll-människa?

Jag tror jag är en låd-människa, ifall man nu ska placera sig själv i ett fack.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-19 01:00

Många bra inlägg i den här tråden! Själv har jag en förfärlig röra under datorbordet, får nog ta mig i kragen och fixa till det snart. Såg att du hade skrivit tidigare om någon slags kabeluppsamlare från IKEA Reisan, får man plats med annat än sladdar i den? Router, transformatorer, eldosor osv. Isåfall verkar det ju väldigt praktiskt.

En annan sak jag tänkt på är olika sätt att få upp sin bärbara dator i ögonhöjd, så man slipper rygg- och nackont när man sitter vid skrivbord. Antar att det är fler än jag som har det problemet, så någon borde ju ha kommit på en bra lösning?

Edit:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=79305FB0&fnode=home/shop_mac/mac_accessories/portable_gear&nplm=TK651

Såg att det uppenbarligen redan fanns de som tänkt tanken...är den värd 500 pix, eller kan man komma billigare undan?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-19 01:24
Ursprungligen av ollie1:

Många bra inlägg i den här tråden! Själv har jag en förfärlig röra under datorbordet, får nog ta mig i kragen och fixa till det snart. Såg att du hade skrivit tidigare om någon slags kabeluppsamlare från IKEA Reisan, får man plats med annat än sladdar i den? Router, transformatorer, eldosor osv. Isåfall verkar det ju väldigt praktiskt.

En annan sak jag tänkt på är olika sätt att få upp sin bärbara dator i ögonhöjd, så man slipper rygg- och nackont när man sitter vid skrivbord. Antar att det är fler än jag som har det problemet, så någon borde ju ha kommit på en bra lösning?

Edit:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=79305FB0&fnode=home/shop_mac/mac_accessories/portable_gear&nplm=TK651

Såg att det uppenbarligen redan fanns de som tänkt tanken...är den värd 500 pix, eller kan man komma billigare undan?

Ja, de transformatorer som sitter i mitten av hela kablaget får plats där. Dock inte de transformatorer som är i slutet av kablaget, som man sätter i väggkontakten. Man får inte plats med elförgreningen plus de tranformatorer som är i änden av kablagen. Du kan se i tidigare inlägg bild på hur jag löste det med upphängaren, elförgreningsdosan osv.

Laptop-ställen är väldigt praktiska. Finns olika utföranden. Den du länka till på Apple Store är bra och även mStand från t ex Macoteket är poppis. Jag tycker de är värda pengarna för att de är anpassade och fyller sin funktion.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-19 01:30

Griffin Elevator - 395 SEK, Macoteket.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-19 01:56

Perfa! Tack så mycket för hjälpen. Ska sova på saken ett tag nu...

Någon form av hurts att ha under skrivbordet eller bredvid detsamma är i mitt tycke ovärderligt. Perfekt för att "dumpa" alla "bra-att-ha-nära-tillhands-prylar" men som man inte använder tillräckligt ofta för att de ska ligga på skrivbordet.

Har fortfarande inte kommit till någon bra lösning på hur jag ska lösa det med alla lösa sladd-ändar som slutar uppe på skrivbordet.

Hurtsar är gud för att få saker att ...försvinna.

Sitter med skrivbordet Jonas (vad? är inte ni på first name basis med IKEA:s produkter) och ska snart skaffa hurtsen Jonas när det ska bytas till Mac. Båda i ekfaner. Problemet är att jag lite allergisk mot det svenska blonda latteidealet. Färg är inte bara bra, det är ett måste. Om någon har några smidiga tips på hur man kan få ett liknande skrivbord att bli lite roligare utan att vara allt för händig så tar jag gärna emot tips.

Skrivbordet ska bara få ha extern skärm, trådlöst tangentbord och trådlös mus. Resten ska bort. Så hurtsen ska få fungera som kabelgömma samt lagringsplats för dator och 360. Kabelgömmor kommer fräsas in på hurtsens baksida, samt en 120mm fläkt ska inmonteras i den undre lådan så att inte min bäbis 360 dör. Kommer bli en del arbete men förhoppningsvis känns det värt det när jag fått bort allt som annars bor på skrivbordet. Som det är nu har jag modem, högtalare (L, R, C), 360 + kontroller, basstation för mus, basstation för förstärkaren.

Kan bara säga... vi förväntar oss givetvis ett bildreportage från byggandet och en massa bilder när det är slutfört

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-21 21:59
Ursprungligen av Ben Nevis:

Hurtsar är gud för att få saker att ...försvinna.

Ordning och reda är människan som får saker att inte vara i vägen.

Skämt och sido, som Gusten68 påpekar, är ett bildreportage för byggprocessen och färdiga resultatet ett måste!

Jomensan, det ska dokumenteras. Tyvärr så kommer kameran samtidigt som det stora paketet (2x macbook, skrivare, APE, diskar, godis) till lådan så antagligen så får det bli lite mobilbilder.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-24 22:30

Ben Nevis: Du får gärna komma med några exempel.

Ursprungligen av ollie1:

Ben Nevis: Du får gärna komma med några exempel.

Okej. Tre varianter. Tar från den kedja jag jobbar eftersom jag kan de grejerna bäst.

1
NADC715
Dali Concept 1
Pris: 4.698:-

Byggd på TEAC-bas och kan köra direkt från USB-kontakter, C715 är smidig som fan. Schysst litet minisystem om man vill kunna spela skivor och lite annat utan dator. Dessutom så passar högtalarna bra till att hänga upp på väggen.

2
NADC315BEE
B&W M1
Pris: ~6.500:-

C315 är en riktigt smidig integrerad förstärkare. Den billigaste NAD-stärkaren. Bra med kräm så den klarar av annars tunga M1. Behöver egentligen bas för att fylla ett rum, men beroende på hur man sitter så kan det funka.

3
Cambridge 640a
B&W VM6
Pris: ~9.000:-

En CM1 inklämd i platt format. Basar RIKTIGT bra och låter toppen, men med ett litet fotavtryck. Jag gillar kombon B&W och Cambridge så ...varför inte?

Tre varianter som lätt platsar på ett skrivbord och blåser ALLA datorögtalare ur vattnet både en och tre gånger. Finns självklart lite andra varianter man kan kolla på. Men jag tycker verkligen att de paket som erbjuds som datorhögtalare bara är pengar i sjön.

ouch! inga dåliga pengar!! så musikintresserad är jag inte så att jag är villig att lägga dem pengarna på högtalare till datorn..

inga förslag på "datorhögtalare" utan den jobbiga subwoofern?

En högtalare jag sneglat på är "Creative gigaworks T20" någon som har någon erfarenhet av dessa?

Väldigt intressant och givande tråd det här. Är det föressten någon som har ett bra tips på en snygg hurts? Gärna något stilrent i metall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-19 07:13
Ursprungligen av FelixSwensson:

Väldigt intressant och givande tråd det här. Är det föressten någon som har ett bra tips på en snygg hurts? Gärna något stilrent i metall.

IKEA har en lådhurts i metall. Den heter "Helmer". Inte den snyggaste men helt ok. Har en själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-20 09:58
Ursprungligen av Reisan:

IKEA har en lådhurts i metall. Den heter "Helmer". Inte den snyggaste men helt ok. Har en själv.

Har något liknande från ikea fast i ek. Tycker att den är ganska stilren

Tejpade fast såna däringa vita plastmojänger som man fäster lampsladdar i taket med (de har säkert ett korrekt tekniskt namn) längst bak på skrivbordet så nu har jag alla lösa sladdar hänger från dem, och kan bara dra fram sladdarna när de behövs, enkelt funktionellt och billigt

Fotade med mobilen så bilden är väl inte den bästa..

Senast redigerat 2008-03-20 20:28
Ursprungligen av Gusten68:

Tejpade fast såna däringa vita plastmojänger som man fäster lampsladdar i taket med (de har säkert ett korrekt tekniskt namn) längst bak på skrivbordet så nu har jag alla lösa sladdar hänger från dem, och kan bara dra fram sladdarna när de behövs, enkelt unktionellt och billigt

Fotade med mobilen så bilden är väl inte den bästa..

Det där var inte en dum idé! Låg kostnad, men fyller ändå sin funktion!
Måste provas!

Fungerar faktiskt över förväntan, och blev himla diskret också... och finns i nästan varje mataffär... jag är nöjd i alla fall

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-20 23:27
Ursprungligen av Gusten68:

Tejpade fast såna däringa vita plastmojänger som man fäster lampsladdar i taket med (de har säkert ett korrekt tekniskt namn)

Tror de där'a "plastmojängerna" kallas för "kabelklämmor" rätt och slätt.

Ja, det var en enkel lösning. Dock skulle jag nog limmat fast dem.

Kanske inte framgår av bilden men de kommer "default" med någon sorts dubbelhäftande kudde under dem, så de som håller de tunna sladdarna de har jag bara stoppat
sladden i kabelklämman, och på den andra har jag en sån plastad ståltråd som håller sladdarna, usb sladdarna var för tjocka...
och sen har jag bara tryckt fast dem på bordskanten

kabelklämma.. hmm att det skulle vara så svårt att komma på att de heter så, skylle på tillfällig sinnesförvirring eller något sånt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-21 22:29
Ursprungligen av Gusten68:

Kanske inte framgår av bilden men de kommer "default" med någon sorts dubbelhäftande kudde under dem, så de som håller de tunna sladdarna de har jag bara stoppat
sladden i kabelklämman, och på den andra har jag en sån plastad ståltråd som håller sladdarna, usb sladdarna var för tjocka...
och sen har jag bara tryckt fast dem på bordskanten

kabelklämma.. hmm att det skulle vara så svårt att komma på att de heter så, skylle på tillfällig sinnesförvirring eller något sånt

Ok, så det är lite halvdant, men huvudsaken är att du är nöjd. Du kan ju alltid förbättra det längre fram med andra typer av kabelklämmor som kan ta olika tjocklekar av kablage.

jag gjorde en kajsa varg och tog vad jag hade hemma, när jag för sjuttioelfte gången skulle ha tag på mobilladdar sladden och den åkte ner på golvet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-22 15:07
Ursprungligen av Gusten68:

jag gjorde en kajsa varg och tog vad jag hade hemma, när jag för sjuttioelfte gången skulle ha tag på mobilladdar sladden och den åkte ner på golvet

Hehe, jag förstår dig. Man står ut ett tag sen är det handlingskraft som gäller.

Väcker liv i denna goa gamla tråd!

Har äntligen hittat en riktigt bra led-arbetslampa.. Jansjö från ikea

IKEA | Belysning | Bordslampor | JANSJÖ | Bordslampa

Kan varmt rekommenderas; ett starkt vitt ljus och en lång böjlig arm..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-15 23:11
Ursprungligen av Gusten68:

Väcker liv i denna goa gamla tråd!

Har äntligen hittat en riktigt bra led-arbetslampa.. Jansjö från ikea

IKEA | Belysning | Bordslampor | JANSJÖ | Bordslampa

Kan varmt rekommenderas; ett starkt vitt ljus och en lång böjlig arm..

Är inte ljusbilden väldigt koncentrerad jämförd med en vanlig halogen lampa?

Ursprungligen av Chilleboy:

Är inte ljusbilden väldigt koncentrerad jämförd med en vanlig halogen lampa?

Både ja och nej

Ja den är mer koncentrerad men i och med den långa armen och att den har en lins framför dioden så kan man få ett ljust som i alla fall lyser upp tangentbordet bra.

Sen har den ju den stora fördelen mot halogenlampan att den inte blir HET och bränner små nyfikna barnfingrar...
Visserligen blir själva lamphuset varmt men inte lika som med en halogenlampa eller ens en vanlig glödlampa.

Bevaka tråden