- Konrad
- Medlem ●
- International user
Läste du inte kommentarerna...?
Kalle har ju sjäv sagt att bilden har kmmit att användas i fel sammanhang. Fabriken eldas med bagass.
Jag väntar bara på en liknande undersökning av pc-användarnas levnadsvanor så vi kan jämföra.
För några år sedan hade de en annan vinkel: Säg vad du köper så ska jag säga vad du röstar på! Vänsterpartister är överlägsna vad gäller konsumtion av kattsand, Folkpartister köper mögelost och färskpasta, röstar du på sossarna använder du fläckborttagningsmedel... etcetera.
De gör så mycket marknadsundersökningar nuförtiden, att jag nästan är förvånad att applediggarna inte har fått en sådan här sanningen-om förut. Jaja... Om de ställer lite mer frågor kan de säkert se vilken typ av fotsvamp som är liite vanligare bland mac-användare också...
stämmer väl att kreativa personer gör fler medvetna val. Sen är själva artikeln löst hopkokat skräp, antagligen baserat på en handfull av författarnas kompisar.
själv är man medelålders med skjorta och hårda skor på jobbet. har nån sneakers längre alls
kreativa gör nog inte mer medvetna val än andra.
DN har gjort ett nytt bottenrekord.
liksom deras nyhet "ny babyboom i stockholm", klart som fan när 70 procent av deras första sida handlar om saker som angår småbarns-föräldrar? vem är det som beställer deras nyheter? Reinfeldt själv?
själv klarar jag mig utan deras kvasi-sida "allt om barn", det är liksom på den nivån journalistiken ligger, så sötaste påsk-kärringarna ut och så här är du som köper en mac.
att jag ens orkar bli upprörd..
Burken avslöjar dig
Använder du en personalcomputerdator - i så fall kör du även bil och använder tandborste.
Samt dricker gärna en folköl till tipslördag.
Med rubriken "PCanvändare är helt vanliga, omedvetna människor" trumpetar ekonomisiten theroad.org ut den senaste undersökningen om världens kanske minst orginella varumärke. Den som har en dator från Dell är mer beroende av ord som "bögjävel" och "felsökning" än mac-användare, enligt studien.
Som sagt: Gemene man
Ramaskriet uteblev dock i bloggosfären - PCanvändarna reste inga invändningar mot beskyllningarna om att konservatism innom datoranvändande kan kombineras med såväl liberalism som socialdemokrati. Dussintals liknande undersökningar har tidigare påstått ungefär samma banbrytande fakta. Och de som använder mac vet att deras "omedvetenhet" inte är en förolämpning utan ren, objektiv sanning.
Inte heller var det några nyheter att PCanvändare röstar republikanskt i de amerikanska valen eller att de är medvetna om deltagarna i "Let's dance", det vill säga köper Veckorevyn eller Dagens industri och gillar pizza och thaimat.
Värst var det med folkölen
Martin Stenelo
Jo okej, jag hade nog en rätt dålig beskrivning
Själv gillar jag både svart kaffe och latte (föredrar dock cappucino pga mer kaffesmak)
Men som ni säger, det är väl nog mest en smaksak.
Burken avslöjar dig
Använder du en personalcomputerdator - i så fall kör du även bil och använder tandborste.
Samt dricker gärna en folköl till tipslördag.
Med rubriken "PCanvändare är helt vanliga, omedvetna människor" trumpetar ekonomisiten theroad.org ut den senaste undersökningen om världens kanske minst orginella varumärke. Den som har en dator från Dell är mer beroende av ord som "bögjävel" och "felsökning" än mac-användare, enligt studien.
Som sagt: Gemene man
Ramaskriet uteblev dock i bloggosfären - PCanvändarna reste inga invändningar mot beskyllningarna om att konservatism innom datoranvändande kan kombineras med såväl liberalism som socialdemokrati. Dussintals liknande undersökningar har tidigare påstått ungefär samma banbrytande fakta. Och de som använder mac vet att deras "omedvetenhet" inte är en förolämpning utan ren, objektiv sanning.
Inte heller var det några nyheter att PCanvändare röstar republikanskt i de amerikanska valen eller att de är medvetna om deltagarna i "Let's dance", det vill säga köper Veckorevyn eller Dagens industri och gillar pizza och thaimat.
Värst var det med folkölen
Martin Stenelo
Med tanke på PC:s dominans använder väl de flesta PC oavsett om de röstar demokratiskt eller republikanskt. Skulle själv nästan säkert röstat republikanskt i alla amerikanska val. Tycker INTE om folköl, däremot både lättöl och starköl...
Macanvändande är för mig framförallt associerat med ett informerat, individuellt val; tvärtemot vad det t ex innebär att rösta på sossarna...
Med tanke på PC:s dominans använder väl de flesta PC oavsett om de röstar demokratiskt eller republikanskt. Skulle själv nästan säkert röstat republikanskt i alla amerikanska val. Tycker INTE om folköl, däremot både lättöl och starköl...
Macanvändande är för mig framförallt associerat med ett informerat, individuellt val; tvärtemot vad det t ex innebär att rösta på sossarna...
*ryser*
Kör Jaguar med V6:a (drar mindre bensin än min fars VW gjorde på 60-talet). Avskyr jumpaskor, älskar slipsar och allt som är konventionellt. Är framförallt elitist; sannolikt huvudskälet till att jag använder Mac ;-). Tycker om semikolon också...
Zooigor skrev:
"Tycker om semikolon också..."
Attans också jag visste väl att min ovana att använda semikolon, skulle springa ikapp mig en dag; idag alltså ! Är det snobbigt att använda semikolon ?
Understreck ( _ ) är väl ännu värre; det tror jag knappast Medel-Svensson använder.
Får väl hålla mig till komma,kol:n och punkt.
Kör Jaguar med V6:a (drar mindre bensin än min fars VW gjorde på 60-talet). Avskyr jumpaskor, älskar slipsar och allt som är konventionellt. Är framförallt elitist; sannolikt huvudskälet till att jag använder Mac ;-). Tycker om semikolon också...
För mig är det inte konventionellt med slips.
Och heller inte elitistsikt på något sätt.
Snarare alldeles tvärtom, jag tycker att det är pellejönsar som har slips.
Jaguar är väl ett indiskt bilmärke numera. Om inte så är det snart det.
Då får du tjacka turban i stället för slips.
Oj oj, vilka reaktioner!
Jag minns inte riktigt hur det gått till, men jag har för mig att man undersökt ett (relativt) stort antal mac- och pc-användares livsvanor och därmed kommit fram till att det är vanligare med tandblekning, sneakers, miljöbilar, ekologisk mat och dylikt bland mac-användare än bland pc-användare. Sen att det inte stämmer in på varenda en utav oss behöver vi ju inte bli upprörda över tycker jag.
DN har inte ristat sanningen i sten, men visst är det som med all media - att de berättar med sensation om hur en grupp människor är. Dock är det som med all läsning, att man måste avväga sanningshalten själv.
Resultaten stämmer en del in på mig. Jag älskar skor (behöver inte var sneakers, en favorit är Adidas Spezial), kaffe är en stor passion (men dricker allt från Zoegas Forza till Cappuccino, Latte osv), jag är perfektionist i viss mån och som blivande kock förstår jag inte bara den miljövänliga innebörden av ekologisk mat utan även smakskillnaderna och köper (i stort sett/med få undantag) alltid ekologisk mat.
Följande stämmer dock inte:
- Har ej körkort så jag kan ej ha miljövänlig bil. Åker kollektivt, men i samband med byte av arbetsplats inom snar framtid kommer cykeln fram ur källaren.
- Bleker ej tänderna. De är så sneda att det inte är lönt.
Men till viss del stämde det ju in fint på mig!
Nåväl, ta det inte för personligt. Ingen har beskyllt er för något hemskt!
Volvoarbetare
Bor i ett kasst hus
Äger fyra par skor om jag får räkna ett par sjöstövlar.
Anser att latte är löjligt. Vafan kan man inte säga kaffe mä mjölk?
Kör Volvo (V70 -99) som spyr ut högst genomsnittliga CO2-mängder
Har fru (iofs trendputtepoäng här då efetrsom hon är en mörk skönhet som är halvgrönländska)
Tycker att Veganer är helt ok - så länge de inte betar i min trädgård.
Tandblekning, jamen hallå eller.... ge er...
Men Mac, jotack
Känns inte den där undersökningen väldigt begränsad till hur det kanske är i USA. Det talas jämt på amerikanska sidor, etc, om att Mac-användare är trendmänniskor som vill sitta med sina MacBook Air på ett trendigt kafé och dricka trendigt kaffe.
Men här i Sverige har jag verkligen inte fått den uppfattningen. Här är alla Mac-användare journalister i medelåldern, som bara är ute efter att få sitt arbete gjort. De flesta vet inte så mycket om sina datorer, utan har dem bara som verktyg i sitt seriösa yrke. Utifrån 99macs användare får man vidare uppfattningen av att många är musiker, grafiker och annat kreativt. Men fortfarande är det bara vanliga människor som vill ha maskiner som fungerar.
Visst, miljömedvetenheten, användandet av mest bärbara datorer samt att man köper från iTunes ibland – det stämmer definitivt. Det beror ju på att är man smart så är man det i flera avseenden, att Apples bärbara är så pass bra ersättare till stationära samt att iTunes Store är riktigt bra.
Men trendigheten ... Näää, så är det absolut inte.
Jag är mycket arbetarklass-aktig. Har alltid vanlig t-tröja och jeans, bor i en grå pensionärsförort, handlar alltid så snålt och billigt som möjligt – gärna på Lidl, föredrar riktigt mörkrostat bryggkaffe framför mesig latte, föredrar brännvin och Mariestads framför alkoläsk och Heineken. Jag hatar utseende- och varumärkesfixering och klagar konstant på folk som köper dyra saker för märkets skull eller trots att de redan har en liknande produkt som räcker gott och väl. Däremot är jag mycket noggrann med att spara på vatten, el, bensin, etc. Den sortens miljömedvetenhet är inte snobbig, utan sparar tvärtom pengar.
Tycker att Veganer är helt ok - så länge de inte betar i min trädgård.
Känns inte den där undersökningen väldigt begränsad till hur det kanske är i USA. Det talas jämt på amerikanska sidor, etc, om att Mac-användare är trendmänniskor som vill sitta med sina MacBook Air på ett trendigt kafé och dricka trendigt kaffe.
Men här i Sverige har jag verkligen inte fått den uppfattningen. Här är alla Mac-användare journalister i medelåldern, som bara är ute efter att få sitt arbete gjort. De flesta vet inte så mycket om sina datorer, utan har dem bara som verktyg i sitt seriösa yrke. Utifrån 99macs användare får man vidare uppfattningen av att många är musiker, grafiker och annat kreativt. Men fortfarande är det bara vanliga människor som vill ha maskiner som fungerar.
Visst, miljömedvetenheten, användandet av mest bärbara datorer samt att man köper från iTunes ibland – det stämmer definitivt. Det beror ju på att är man smart så är man det i flera avseenden, att Apples bärbara är så pass bra ersättare till stationära samt att iTunes Store är riktigt bra.
Men trendigheten ... Näää, så är det absolut inte.
Jag är mycket arbetarklass-aktig. Har alltid vanlig t-tröja och jeans, bor i en grå pensionärsförort, handlar alltid så snålt och billigt som möjligt – gärna på Lidl, föredrar riktigt mörkrostat bryggkaffe framför mesig latte, föredrar brännvin och Mariestads framför alkoläsk och Heineken. Jag hatar utseende- och varumärkesfixering och klagar konstant på folk som köper dyra saker för märkets skull eller trots att de redan har en liknande produkt som räcker gott och väl. Däremot är jag mycket noggrann med att spara på vatten, el, bensin, etc. Den sortens miljömedvetenhet är inte snobbig, utan sparar tvärtom pengar.
Ett av de vettigaste inläggen jag läst den här veckan.
Virtuell guldstjärna utdelas !
...Äger fyra par skor om jag får räkna ett par sjöstövlar...
Hur olika kan Macanvändare vara?
Jag har trettiofyra par skor (vadarbyxorna ej medräknade).
Du har inte heller haft ett enda problem med din Mac trots att den gått dygnet runt under tre(?) års tid medan jag ständigt* drabbas av felmeddelanden och krascher på mina Macar (på jobbet och hemma).
* lika ofta som mina windowsdatorer i alla fall. Eller egentligen oftare om jag tänker efter.
Skulle tro att de är 2 år sen jag köpte skor senast.
Kör törstig volvo med sexa, som älskar soppa å spyr avgaser.
Trängs i en tvåa med min sambo.
Äter junkfood i princip varje dag. Skyr ekologisk mat.
Latte? Nej, jag dricker flytande asfalt direkt ur bryggarn. Ju mörkare desto bättre.
osv. osv.
Är jag en "bastard"?
Skulle tro att de är 2 år sen jag köpte skor senast.
Kör törstig volvo med sexa, som älskar soppa å spyr avgaser.
Trängs i en tvåa med min sambo.
Äter junkfood i princip varje dag. Skyr ekologisk mat.
Latte? Nej, jag dricker flytande asfalt direkt ur bryggarn. Ju mörkare desto bättre.
osv. osv.
Är jag en "bastard"?
Nej, du använder väl mac?
Här är storyn som DN som vanligt struntade i att länka till. (Video)
Efter att ha sett den är jag än mer benägen att kalla det populistic horseshit