Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu utmanar Sony Ericsson iPhone på allvar

Tråden skapades och har fått 178 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-28 00:47
Ursprungligen av Goflorp:

Nu skall jag vara snäll.

Du säger att du har behovet att kunna fixa med dina Excelfiler etc.
Bra, då har du ju rättmobil om du har de behoven. Alla får lov att använda den mobil de vill.

Det jag kände var att det hela tiden sätts ett likhetstecken mellan antalet funktioner och hur bra den är. Jag tycker inte det stämmer alls.
Eftersom iPhone (än så länge) har färre funktioner än de flesta moderna lurar såväl från SE som Nokia eller tytn så brukar det vara det första de anmärker på.

Men det finns ju helt andra kriterier, ditt tex; kan man inte pilla Excel på den? Nähe, då får jag titta på ngt annat.

Min bror t ex; han köper aldrig ngt dyrt och pyttigt. Han är bilmekaniker, han har 100 samtal om dagen.

Vad han vill ha; Bra batteri, bra adressbok, lagom stor (händer som dasslock) och lågt pris (han pajjar en i kvartalet). Allt annat är bjäfs enl honom. Numera köper han bara SE eftersom han har laddare/headsets etc i hela högar som passar just dem.

Det JAG vill ha är ngt som inte ger mig total teknostress... jag bryr mig inte så mkt om antalet funktioner.

Håller med, lustigt att folk kan argumentera så länge och ändå säga ungefär samma sak

Ursprungligen av Goflorp:

Vi har 77 000 bilar i vår orderkö... det känns rätt bra.
Skulle vara kul att se folks soffgrupper kom levererade med JAS

Hade så lätt betalat extra för leverans med Gripen även om det hade sett ut så här efteråt http://www.youtube.com/watch?v=6oFUO8ZvBeM

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-27 10:48
Ursprungligen av Goflorp:

[..] Mitt armbandsur är en rund tavla (analog representation), tre visare. Inget mer.
Den fyller sin funktion. Den är vacker för det inte finns en massa bludder på den.
VILL jag veta datum eller ta tid på mina ägg så trycker jag på en knapp och då visas alla möjliga digitala saker....UNDER skalet är det teknik så det dånar, den ställer sig varje natt och syncar mot ett atomur över kortvågsradio. den är vattentätt, har ett fullständigt omöjligt överjäkligt repfritt glas, klockan skiftar själv mellan sommar/vintertid.
(Junghans, Apollo Mega Alarm, se min blogg

http://goflorp.blogspot.com/2007/11/goda-tider-strlande-tider.html[..]

Fan nu måste man köpa en ny klocka också, precis så en klocka skall vara!

Ursprungligen av wosk:

Fan nu måste man köpa en ny klocka också, precis så en klocka skall vara!

Rekommenderar någon trevlig butik på nätet i Europa, köpte min från Österrike för ca 4 lök. Här hemma ville handlarn ge mig ett "bra pris" med ryggdunk och allt - 7 lök...

Det man kan råka ut för är att man får en förskottsfaktura att betala då de är lite nervösa ibland för betalning med kort över landsgränserna. Men oftast är kundtjänsten på företagen väldigt hjälpsamma.

Beställt mkt med förskottsfaktura (kommer som en PDF). Tändstift (lite spezial) till hojen etc etc. Det funkar fint.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-02-23 12:03

Här frodas talibanismen åt alla möjliga håll....

Såhär tycker jag:
(obligatorisk biljämförelse)
Vilken bil är bättre - en ferrari eller en volvo-lastbil?

Svårt att svar på? "Det beror på"?
Det konstiga är att väldigt många här jämför ungefär dessa saker - fast de heter tex. iPhone och TyTn i den här tråden.
Jämför ni ALLTING som har 4 hjul efter samma måttstock också?

Slappna av lite...

jag var inne på en telenorbutik idag. Det pratade stort om X1:an som en "iphonedödare". Jag påpekade starkt att den kan inte vara just det de påstår. Vilket säljaren surt frågade varför.

Jag förklarade för honom att för att du ska kunna kalla en telefon för just "iphonedödare" så måste en sak uppfyllas som win mobile idag inte kan. Det är att ha samma syncmöjlighet som en iphone har med mac os x.

  • Medlem
  • 2008-02-23 16:31
Ursprungligen av micke_nkpg:

jag var inne på en telenorbutik idag. Det pratade stort om X1:an som en "iphonedödare". Jag påpekade starkt att den kan inte vara just det de påstår. Vilket säljaren surt frågade varför.

Jag förklarade för honom att för att du ska kunna kalla en telefon för just "iphonedödare" så måste en sak uppfyllas som win mobile idag inte kan. Det är att ha samma syncmöjlighet som en iphone har med mac os x.

Plus att den de facto måste döda iPhone. Annars är det ingen iPhone-dödare.

Senast redigerat 2008-02-24 02:27
Ursprungligen av stfm:

Plus att den måste de facto måste döda iPhone. Annars är det ingen iPhone-dödare.

Vi vet ju inte ens om den kommer behöva "döda" iphone. Då inget vet om den ens kommer till Sverige.

  • Medlem
  • 2008-02-24 02:26
Ursprungligen av micke_nkpg:

Vi vet ju inte ens om den kommer behöva "döda" iphone. Då inget vet om den ens kommer till Sverige.

Nej, det är totalt dödläge då den ena telefonen inte finns alls, och den andra förmodligen dyker upp först när den har 3G. Ser man på ett globalt plan, vilket Sony Ericsson förhoppningsvis gör, är det något mer relevant (trots att den ena telefonen inte finns).

Ursprungligen av stfm:

Nej, det är totalt dödläge då den ena telefonen inte finns alls, och den andra förmodligen dyker upp först när den har 3G. Ser man på ett globalt plan, vilket Sony Ericsson förhoppningsvis gör, är det något mer relevant (trots att den ena telefonen inte finns).

Jo, även Telia i Norrköping pratde sig varm för att iPhone kommer snart. Var inne där o kollade runt idag för jag ska ha en ny mobil till det nya jobbet.

Rätt och fel mer fel än rätt eller tvärtom

X1:an är inte fel men inte rätt och inte tvärtom i heller, den bara är. en bara är produkt är en själ lös men till marknaden anpassat tillskott. Ingen vill ha den men all vill ha den om de sen ser vilken windows dominerad värld de lever i. Det gör det dock inte Iphone fel för det. Iphone representar inte smartphone eran, än. Men vad den representerar är vad många hårdvaru tillverkare tittar på konceptuellt för sin framtid, en telefon som inte har som huvudsaklig säljande faktor, Hårvaran och designen. Det som kommer att ligga bakom Iphones genombrott historiskt är inte hårdvarans design utan all mjukvara som STEGVIS släpps för PLATTFORMEN osx mobile devices. Känns detta igen från en öppen plattform? (android) Kopplingen mellan kund och mjukvaran kommer att bli lika stark om inte starkare än dagens kund+PC OS+mjukvara.

mobile OSX SDK utveckling och spridning är nyckeln för succé eller nisch..

Jag gillar nisch

åsikt framförd i en på för dagen alldeles för tidigt inlägg

Ursprungligen av micke_nkpg:

Jag förklarade för honom att för att du ska kunna kalla en telefon för just "iphonedödare" så måste en sak uppfyllas som win mobile idag inte kan. Det är att ha samma syncmöjlighet som en iphone har med mac os x.

Men de flesta som köper iPhone äger inte någon Mac.

Veckans dagistråd? Tillbaks till sandlådan med er...

Jag blir så trött

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-26 19:28

Sen är det ju så att vi som använt Mac sedan urminnes tider aldrig haft en mobiltelefon som fungerat med vårt OS ordentligt. För SE, Nokia och alla andra tillverkare har struntat i den ynkliga lilla andelen personer som enbart använder Mac.
Jag förstår att de som kör win inte kan se den enorma fördelen en iPhone ger oss Macanvändare jämfört med en tex SE-lur. Det spelar ingen roll vad en telefon har för fina finesser och tillbehör när jag inte kan koppla den mot min dator.

Ursprungligen av MatsOlov:

Sen är det ju så att vi som använt Mac sedan urminnes tider aldrig haft en mobiltelefon som fungerat med vårt OS ordentligt. För SE, Nokia och alla andra tillverkare har struntat i den ynkliga lilla andelen personer som enbart använder Mac.
Jag förstår att de som kör win inte kan se den enorma fördelen en iPhone ger oss Macanvändare jämfört med en tex SE-lur. Det spelar ingen roll vad en telefon har för fina finesser och tillbehör när jag inte kan koppla den mot min dator.

Du har en poäng i det du skriver.

Vi som har kört win och gått över till mac ser bara att det inte fungerar lika bra.
Jag var på the phonehouse idag och kollade på ny mobil. De rekommenderade Nokia utan att blinka.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-27 19:17

iPhone har verkligen bemästrat de funktioner den har, vilket gör valet trevligt om man känner att det räcker. Jag ägde en iPhone som jag nu sålt, det var en otroligt bra telefon, men i slutändan så tyckte jag inte att jag behövde så många funktioner till det priset (gjorde ju rätt bra pengar på att sälja). Nu är jag tillbaka på min W880 som täcker ju det jag behöver, samtal, sms och musik i ett bekvämt format. Självklart fyllde iPhone dessa funktioner och gjorde det även galant, men de extra funktionerna var onödiga för mig och drog batteri ,så varför då slänga pengar i sjön?

Precis samma sak är det med alla andra avancerade telefoner, varför betala en massa för funktioner du inte kommer använda, eller som är för dåliga för att användas? Kommer ihåg när mobiltelefonerna började skylta med mp3spelare som inte ens kunde shuffla, man blir ju bara arg när de skriver ut att de kan hantera grejer, när de bara med nöd och näppe gör det.

Den enda värdiga motståndaren mot iPhone i min mening är Neonode N2

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Den enda värdiga motståndaren mot iPhone i min mening är Neonode N2

Skulle gissa att en del säger emot dig här.

Laddade ner lite info om den och tyckte att det var väldigt många "specialdragningar" med fingrarna. Gillade utöver det inte riktigt designen med hålen.. tänkt som dogtag eller?

Ursprungligen av Goflorp:

Skulle gissa att en del säger emot dig här.

Laddade ner lite info om den och tyckte att det var väldigt många "specialdragningar" med fingrarna. Gillade utöver det inte riktigt designen med hålen.. tänkt som dogtag eller?

Ja det tror jag sannerligen också därför skrev jag att neonode är den enda utmanaren för MIG

Tycker designen är snygg och cool, smart ide med navigering efter man lärt sig den och rätt coolt UI och riktigt nice att ha en för att typ ingen annan har en

Smaksak som sagt.

Var riktigt nära att köpa en Neonode N2, var på väg att tom utveckla till den men köpte en Nokia 5310 istället pga det billiga priset jag fick den för.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Den enda värdiga motståndaren mot iPhone i min mening är Neonode N2

nja, är NeoNode N2 verkligen ett alternativ? Jag skulle inte se det så.

Ursprungligen av micke_nkpg:

nja, är NeoNode N2 verkligen ett alternativ? Jag skulle inte se det så.

Just som jag sa innan, för MIG är det ett alternativ

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-31 11:22

Vem tror för en sekund att SE X1 kommer att sälja bättre än iPhone? Haha, det är ju skrattretande. Alla SEs "smartphones" tillsammans, kanske. Men inte X1 ensamt. Inte en chans.

Personligen så vill jag dock varken ha någon iPhone, X1 eller annan smartphone. De är för stora och klumpiga för min smak. När iPhone Nano kommer så kanske det blir annorlunda.

Ursprungligen av Jogin:

Vem tror för en sekund att SE X1 kommer att sälja bättre än iPhone?

Jag är ganska säker på det då företag är mera benägna att betala för saker som fungerar till deras nuvarande datorsystem. Vilket inte en iphone kommer göra.

De som idag har HTC-telefoner kommer nu troligen byta till SE istället, som uppfattas som bättre kvalitet överlag.

Att ens jämnföra iPhone med en X1 är igentligen löjligt då de inte riktar sig till samma kundgrupp.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-31 11:34
Ursprungligen av micke_nkpg:

Jag är ganska säker på det då företag är mera benägna att betala för saker som fungerar till deras nuvarande datorsystem. Vilket inte en iphone kommer göra.

Lustigt att du är "ganska säker" på något så verklighetsfrämmande. Så här såg marknadsandelarna ut i q3 2007 (i USA):

Alltså, iPhone är större än alla Windows-mobiler tillsammans. Är du fortfarande "ganska säker" på att X1 ensamt kommer att sälja bättre än iPhone?

(iPhone är förövrigt också den överlägset största mobiltelefonen baserat på webb-användande, vilket egentligen bara betyder att övriga smartphones inte används i särskilt stor utsträckning för webbsurfande.)

Ursprungligen av micke_nkpg:

Att ens jämnföra iPhone med en X1 är igentligen löjligt då de inte riktar sig till samma kundgrupp.

Jag håller med om att det är en dålig jämförelse. Men jämförelsen görs i vilket fall som helst. När tredjepartstillverkade applikationer kommer stort till iPhone kan det bli en mer relevant jämförelse.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-31 11:59

Jomen...micke_nkpg skrev: "...företag är mera benägna att betala för saker som fungerar till deras nuvarande datorsystem".

Statistiken - som är sensationell som sådan - säger ingenting om företagens inköpsbeteende av personaltelefoner. Statistiken är bara total försäljning till alla.

Hur skulle statistiken se ut om det var:

North American Smartphone Market Share - units invested by companies to employes.

Den statistiken ser helt annorlunda ut.

Nå - nu när iPhone dessutom blir transparent med Exchange-servrar så kanske även den statistiken ändras. iPhone är helt klart en sensation och den är här för att stanna.

Ursprungligen av Jogin:

Lustigt att du är "ganska säker" på något så verklighetsfrämmande. Så här såg marknadsandelarna ut i q3 2007 (i USA):

Alltså, iPhone är större än alla Windows-mobiler tillsammans. Är du fortfarande "ganska säker" på att X1 ensamt kommer att sälja bättre än iPhone?

(iPhone är förövrigt också den överlägset största mobiltelefonen baserat på webb-användande, vilket egentligen bara betyder att övriga smartphones inte används i särskilt stor utsträckning för webbsurfande.)

Jag håller med om att det är en dålig jämförelse. Men jämförelsen görs i vilket fall som helst. När tredjepartstillverkade applikationer kommer stort till iPhone kan det bli en mer relevant jämförelse.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-31 12:20
Ursprungligen av mjg:

Jomen...micke_nkpg skrev: "...företag är mera benägna att betala för saker som fungerar till deras nuvarande datorsystem".

Det var hans förklaring till varför X1 kommer att sälja bättre än iPhone överlag.

Ursprungligen av mjg:

Statistiken - som är sensationell som sådan - säger ingenting om företagens inköpsbeteende av personaltelefoner. Statistiken är bara total försäljning till alla.

So what? Den här diskussionen handlar väl inte enbart om vad som köps in på företag? Det handlar väl om försäljning/popularitet överlag?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-31 13:07
Ursprungligen av Jogin:

So what? Den här diskussionen handlar väl inte enbart om vad som köps in på företag? Det handlar väl om försäljning/popularitet överlag?

Jomen, du argumenterade mot "...företag är mera benägna att betala för saker som fungerar till deras nuvarande datorsystem".

Alltså handlade diskussionen om det också - just då. Vem har sagt något om "...enbart köps in till företag". Vad är det med dig? Ryck upp dig, medborgare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-31 13:16
Ursprungligen av mjg:

Jomen, du argumenterade mot "...företag är mera benägna att betala för saker som fungerar till deras nuvarande datorsystem".

Alltså handlade diskussionen om det också - just då. Vem har sagt något om "...enbart köps in till företag". Vad är det med dig? Ryck upp dig, medborgare.

Den handlade inte alls bara om det. Jag frågade vem som ens för en sekund trodde att X1 skulle sälja bättre än iPhone. Han påstod att han var "ganska säker på det", och motiverade det med att företag förmodligen inte kommer att köpa in iPhone i några mängder (vilket han förmodligen har rätt i). Dock var diskussionen inte vid något tillfälle begränsad till försäljning bland företag.

Ursprungligen av Jogin:

Lustigt att du är "ganska säker" på något så verklighetsfrämmande. Så här såg marknadsandelarna ut i q3 2007 (i USA):

Alltså, iPhone är större än alla Windows-mobiler tillsammans. Är du fortfarande "ganska säker" på att X1 ensamt kommer att sälja bättre än iPhone?

Inte ensam kanske, men ihop med att många idag sitter på winbaserade system och att iphone inte som det idag ser ut kommer kunna synca med dessa på ett smärtfritt sätt så bör det inte vara för långt borta att man väljer bort iphone pga. tekniska skäl.

Men den som lever får se... USA är inte samma sak som Europa.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-03-31 13:23
Ursprungligen av micke_nkpg:

Inte ensam kanske, men ihop med att många idag sitter på winbaserade system och att iphone inte som det idag ser ut kommer kunna synca med dessa på ett smärtfritt sätt så bör det inte vara för långt borta att man väljer bort iphone pga. tekniska skäl.

Vad är det för konstig idé om att iPhone inte synkar bra med Windows du svamlar om? Rent skitsnack ju!

iPhone synkar alldeles utmärkt med Windows. Musik, filmer, podcasts, ringsignaler, kontakter, kalender, bilder - rubbet! I och med firmware 2.0 som släpps i juni kommer den även synka med Outlook "over the air" - precis vad företagskunderna behöver.

Nu rök det argumentet och därmed är din slutsats fullständigt felaktig.

Bevaka tråden