Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

John Strand, telekomanalytiker: "Apple vet inte ett skit om mobilbranschen"

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att kolla tillbaka på gamla artiklar kan ge lite billiga skratt men det kan också säga en del om hur god eller dålig koll vissa analytiker har när dom uttalar sig. Vad analytiker säger tenderar att få rätt stort utrymme i media, så deras uttalanden spelar faktiskt roll och tål att granskas lite extra.

Jag råkade googla fram en artikeln hos Mobil.se som skrevs för drygt ett år sedan efter det att Apple presenterat iPhone. I den artikeln uttalar sig den danske telekomanalytikern John Strand om Apples iPhone (något som cubeuser_vol2 tog upp när det begav sig):

John Strand ifrågasätter slutsatsen i rapporten från Solutions Research Group - om att en Apple-mobil är efterlängtad:
- Frågar man Ipod-användare om de vill ha en Ipod-mobil är det klart att de har en positiv utgångspunkt. Men kommer de att vara lika positiva om den blir dyrare och sämre att använda än konkurrenternas, frågar John Strand retoriskt.

”Vet inte ett skit”

Och John Strand är övertygad om att Apple kommer att få svårt att göra en bra mobiltelefon. Han skräder inte orden när han talar om Apples brister.
- Att Apple kan göra en mp3-spelare betyder inte att de kan göra en mobiltelefon. Apple vet inte ett skit om mobilbranschen, och det är för många obesvarade frågor för att man ska kunna säga att de lyckas. Apple har inga relationer till mobiloperatörerna. Merparten av distrubutionskanalerna för mobiltelefoner säljer inte Apples Ipod. Dessutom har Apple inte resurser för att ge användarna service på samma sätt som till exempel Nokia och Sony Ericsson, menar John Strand.

Länk till artikeln: "Apples mobiltelefon blir en flopp"
(Google cache pga problem hos mobil.se: "Apples mobiltelefon blir en flopp")

Man skulle förstås kunna argumentera att iPhone fortfarande kan bli en flopp och att det är för tidigt att utropa succé, att försäljningen i Europa går segt, eller gå in på de tekniska brister som finns osv. Men jag dristar mig ändå till att säga att iPhone varit en framgång och att telefonen trots brister är en lyckad produkt. Annars tror jag inte över 600 av våra medlemmar här på 99.se skulle ha betalat för en telefon som måste hackas och saknar garanti.

Ett annat kul exempel är Palms vd Ed Colligan som sa en grej angående ryktena om telefon från Apple, som John Gruber gjorde sig rolig över:

“We’ve learned and struggled for a few years here figuring out how to make a decent phone,” he said. “PC guys are not going to just figure this out. They’re not going to just walk in.”

Men man ska dock tänka på att ibland är det reportrarna som ställer till det, snarare än den som uttalar sig. I detta fall kan det vara värt att läsa: Understanding Palm: What Ed Colligan really said

Har ni fler exempel på roliga citat som sagts i media om iPhone?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-03-29 23:30

ajajaj tabbe och skriva det ^^ Det var ju som politikern som sa att "internet bara var en fluga"

  • Medlem
  • 2008-03-30 14:59
Ursprungligen av Janaz:

ajajaj tabbe och skriva det ^^ Det var ju som politikern som sa att "internet bara var en fluga"

Ines Uusmann sa aldrig det ovan nämnda citatet, det är hämtat från en rubrik i Svenska Dagbladet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ines_Uusmann

Men jag gissar att hon kommer få leva med att folk _tror_ att hon sa det.

Ursprungligen av samul:

Ines Uusmann sa aldrig det ovan nämnda citatet, det är hämtat från en rubrik i Svenska Dagbladet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ines_Uusmann

Men jag gissar att hon kommer få leva med att folk _tror_ att hon sa det.

Medias makt i ett nötskal. Och rubriksättares makt i synnerhet; om det är några som är ansvariga för mycket missförstånd är det de.

  • Medlem
  • 2008-03-31 08:40
Ursprungligen av samul:

Ines Uusmann sa aldrig det ovan nämnda citatet, det är hämtat från en rubrik i Svenska Dagbladet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ines_Uusmann

Men jag gissar att hon kommer få leva med att folk _tror_ att hon sa det.

Hennes pappa hittade Bockstensmannen! Tänk vad man lär sig på internet. Synd om det inte blir mer än en fluga.

Nåja, att ett antal Mac-aficionados köper en iPhone säger väl inte så mycket om hur den klarar sig när/om den kommer ut på marknaden.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nåja, att ett antal Mac-aficionados köper en iPhone säger väl inte så mycket om hur den klarar sig när/om den kommer ut på marknaden.

Det är möjligt, men de flesta som jag känner privat som har iPhone är inga Mac-användare. Men numera är de intresserade

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-31 09:38
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nåja, att ett antal Mac-aficionados köper en iPhone säger väl inte så mycket om hur den klarar sig när/om den kommer ut på marknaden.

Och ändå så kommer alla dessa kinesiks kopior och de etablerade tillverkarna springer över varandra för att vara bättre än iPhone men ändå se lika dan ut. Jag tycker det säger en hel del.

På något vis tror jag att Apple har styrt om utvecklingen på mobiltelefoner och att dom kommer att vara ledande i många år framöver med sin iPhone. Trots alla olyckskorpar som kraxar.

Och visst är väl iPhone ute på marknaden, jag har en och jag tror att åtminstone ett par till har skaffat sig en iPhone

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nåja, att ett antal Mac-aficionados köper en iPhone säger väl inte så mycket om hur den klarar sig när/om den kommer ut på marknaden.

Du tror på allvar att det bara är "Mac-aficionados" som köpt iPhone?

Ha ha, den här gamla tråden. Den åldras som ett årgångsvin...

Synd bara att det är "ett antal Mac-aficionados" som köper iPhone:

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nåja, att ett antal Mac-aficionados köper en iPhone säger väl inte så mycket om hur den klarar sig när/om den kommer ut på marknaden.

Ursprungligen av Adrian B:

Ha ha, den här gamla tråden. Den åldras som ett årgångsvin...

Jag kände att det var dags att damma av den en smula.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nåja, att ett antal Mac-aficionados köper en iPhone säger väl inte så mycket om hur den klarar sig när/om den kommer ut på marknaden.

Facit; Mina föräldrar vet knappt vad apple är, men pappa (snart 70) vill ha en iPhone. Han är också känd som Sveriges minst Hypekänsliga man.
Mamma hanterar min iPhone med Schwung efter 2 min visning och orden "pilla så mkt du kan"

men, det är la bara design och hype... tss

Hur många miljoner har de sålt? 30 miljoner?

Ursprungligen av Goflorp:

Facit; Mina föräldrar vet knappt vad apple är, men pappa (snart 70) vill ha en iPhone. Han är också känd som Sveriges minst Hypekänsliga man.
Mamma hanterar min iPhone med Schwung efter 2 min visning och orden "pilla så mkt du kan"

men, det är la bara design och hype... tss

Hur många miljoner har de sålt? 30 miljoner?

Jag antar att Richard inte kommer att svara, men det vore ju kul om han gjorde det så här två år senare med facit i handen...

Ursprungligen av Understanding Palm: What Ed Colligan really said:

He's right that until you've lived through the process of producing a phone, you have no idea how many little decisions have to be made, how many things can go wrong, and how many tweaky little features the operators will make you add. Although you might think phone features are standardized, in reality they often require all sorts of small customizations for every operator. That's incredibly expensive to do, the process is hard to learn, and if you fail on even a couple of small things the operator may refuse to sell your phone.

Kärnan i det hela för mig ligger i hur operatörerna har styrt fram till Apple kom och vände på steken. Nu säger Apple till operatörerna vad som behövs för att en iPhone skall finnas hos dem, inte tvärt om.

Senatorn Ted Stevens klokrena analogi om Internet är dock bättre:

"And again, the Internet is not something that you just dump something on. It's not a big truck. It's a series of tubes. ..."

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-03-30 15:27

well säga vad man vill.. jag har haft många se telefoner (p800, p900, p910, m600 och senast p990) innan jag köpte min iphone.. och jag skulle inte, under några omständigheter byta tillbaks till någon av tidigare nämnda telefoner.. de är/har alla touchskärm där de 3 första är väldigt snarlika iphone till settet, inget tangentbord (jag körde inte lucka jämt) och de fungerade efter omständigheterna hyffsat då, tyckte jag.. dock lite krångligt att smsa och maila på tangentbordet.. man va alltså tvungen att ta upp pennan och skriva på skärmen om man skulle smsa när man gick på stan...

nu med iphone, en telefon som har betydligt bättre skärm, en bättre touchkonfiguration, och ett användargränssnitt som gör det möjligt att använda telefonen med enbart fingrarna när man skriver.. och inte att glömma att den automatiskt justerar marginalerna efter skärmen när man surfar och läser epost etc.. det är underbart.. jag kan sedermera säga att det enda som är gjort med min telefon är att den är upplåst, det är allt.. jag är så förbaskat nöjd och kunde inte önska mig mer.. jag saknar inga funktioner i telefonen öht och skulle möjligen kunna avinstallera youtube och stocks.. i övrigt så är allt såsom jag vill ha det.. visst har mina tidigare eriksson telefoner överflödigt med funktioner för kamera (invertera färger etc) men det är inget jag använt.. helt enkelt underbar telefon.. lätt, städad och aldeles lagom med funktioner.. trevlig allmanacka och telefonbok, lättsynkad med såväl pc som mac.. detta är i mina ögon en succe.. det ända som kanske kan "klagas" på är avsaknaden av 3g, men det är en amerikansk telefon gjord för dess marknad så det får man ha överseende med.. i övrigt så har jag alltid haft 3g avstängt på mina telefoner i övrigt då batteritiden blir så fruktansvärt dålig med det aktiverat... så för min del så är jag fortfarande glad då jag sitter på telia och edge nätet går tillomed fortare än 3g i många fall.

men som sagt, allt är en frågan om vad _du_ behöver.. jag ringer, smsar, mailar och spelar musik på min.. använder även allmanackan regelbundet för möten och aktivteter och synkar telefon med datorn varje dag.

möjligen en sak jag skulle vilja klaga på är att man "bara" fick med en usb sladd till iphone.. för det betyder att man måste rycka i/ur den ur datorn varje gång man ska ladda telefonen på natten när datorn är avstängd för o koppla in den i nätadaptern... så jag har fått köpa en extra usb kabel.. men det har ju inte med telefonen i sig att göra.. men fortfarande något jag skulle uppskatta då det inte går att plugga in nätadaptern parallellt med usb sladden i dockningstationen...

//tim

Jag har haft många telefoner från Spectronic till P800, och ingen går upp mot iPhone som jag haft sedan förra veckan, att allt bara funkar när den är hackad är rätt otroligt.
Har försökt få i gång internet och mail på den gamla P800, Telia lyckades en gång efter långt försök men det slutade att funka senare. Med iPhone var det hur enkelt som helst en inställning får att få Edge att funka med Telias nät.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-31 01:12

Steve Ballmers uttalande.

//Rob

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-03-31 17:34

Jaså där hör man *förvånad*

Nu är denne fine John Strand igång igen och IDG sväljer det: "Iphone en mardröm för operatörer" - IDG.se (Se även separat tråd om detta.)

Rekordstort intresse för iPhone 4 - IDG.se

Rätt bra jobbat av ett företag som inte vet ett skit om mobilbranschen.

hahaha.. Vilken underbar tråd!

Märkligt att inte herr Rönnbäck är speciellt aktiv i iPhone-forumen nuförtiden, fast det är klart, ingen har ju produkten och den har inte ens lanserats.

Äh, han brukar vara förbannat påläst i allt annat så om han hade fel just här bjur jag gärna på. ingen kritik mot honom.

Som man brukar säga; Den som aldrig gör fel gör förmodligen inte så mycket över huvud taget...

Ursprungligen av Goflorp:

Äh, han brukar vara förbannat påläst i allt annat så om han hade fel just här bjur jag gärna på. ingen kritik mot honom.

Som man brukar säga; Den som aldrig gör fel gör förmodligen inte så mycket över huvud taget...

Oavsett, så vore det kul att få hans reflektion.

Jag kan inte låta bli att damma av tråden när jag såg den här grafen över Apple försäljning av iPhone, samtliga kvartal från starten till det som precis presenterats nu ikväll:

Taget från John Strand's egen sida:

Citat:

The international press often quote John Strand. His precise statements combined with a unique insight in the industry he lives and breathes for, results in journalists using his knowledge to make even complex issues understandable. That ability combined withhis ability to predict the future is most probably why many refer to John Strand as a media darling.

John Strand's Bio

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-21 10:31
Ursprungligen av Björnström:

Taget från John Strand's egen sida:

Citat:

The international press often quote John Strand. His precise statements combined with a unique insight in the industry he lives and breathes for, results in journalists using his knowledge to make even complex issues understandable. That ability combined with his ability to predict the future is most probably why many refer to John Strand as a media darling.

Humor...

  • Avstängd
  • International user
  • 2011-04-21 09:43

Konstigt att hans "Bio" inte uppdaterats efter 2007

John Strand har en iPhone i hemlighet idag. Han smyganvänder den.

1
Bevaka tråden