- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
- 2008-03-29 15:36
Att kolla tillbaka på gamla artiklar kan ge lite billiga skratt men det kan också säga en del om hur god eller dålig koll vissa analytiker har när dom uttalar sig. Vad analytiker säger tenderar att få rätt stort utrymme i media, så deras uttalanden spelar faktiskt roll och tål att granskas lite extra.
Jag råkade googla fram en artikeln hos Mobil.se som skrevs för drygt ett år sedan efter det att Apple presenterat iPhone. I den artikeln uttalar sig den danske telekomanalytikern John Strand om Apples iPhone (något som cubeuser_vol2 tog upp när det begav sig):
John Strand ifrågasätter slutsatsen i rapporten från Solutions Research Group - om att en Apple-mobil är efterlängtad:
- Frågar man Ipod-användare om de vill ha en Ipod-mobil är det klart att de har en positiv utgångspunkt. Men kommer de att vara lika positiva om den blir dyrare och sämre att använda än konkurrenternas, frågar John Strand retoriskt.
”Vet inte ett skit”
Och John Strand är övertygad om att Apple kommer att få svårt att göra en bra mobiltelefon. Han skräder inte orden när han talar om Apples brister.
- Att Apple kan göra en mp3-spelare betyder inte att de kan göra en mobiltelefon. Apple vet inte ett skit om mobilbranschen, och det är för många obesvarade frågor för att man ska kunna säga att de lyckas. Apple har inga relationer till mobiloperatörerna. Merparten av distrubutionskanalerna för mobiltelefoner säljer inte Apples Ipod. Dessutom har Apple inte resurser för att ge användarna service på samma sätt som till exempel Nokia och Sony Ericsson, menar John Strand.
Länk till artikeln: "Apples mobiltelefon blir en flopp"
(Google cache pga problem hos mobil.se: "Apples mobiltelefon blir en flopp")
Man skulle förstås kunna argumentera att iPhone fortfarande kan bli en flopp och att det är för tidigt att utropa succé, att försäljningen i Europa går segt, eller gå in på de tekniska brister som finns osv. Men jag dristar mig ändå till att säga att iPhone varit en framgång och att telefonen trots brister är en lyckad produkt. Annars tror jag inte över 600 av våra medlemmar här på 99.se skulle ha betalat för en telefon som måste hackas och saknar garanti.
Ett annat kul exempel är Palms vd Ed Colligan som sa en grej angående ryktena om telefon från Apple, som John Gruber gjorde sig rolig över:
“We’ve learned and struggled for a few years here figuring out how to make a decent phone,” he said. “PC guys are not going to just figure this out. They’re not going to just walk in.”
Men man ska dock tänka på att ibland är det reportrarna som ställer till det, snarare än den som uttalar sig. I detta fall kan det vara värt att läsa: Understanding Palm: What Ed Colligan really said
Har ni fler exempel på roliga citat som sagts i media om iPhone?