Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska man uppgradera till 10.5 om man kör CS3?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Iofs så sög nätverket mellan mina macar innan 10.5.2
Kunde inte ansluta mellan dem. Nu envisas de med att vilja ha samma ip från routern då och då men det kan (bör) vara routerns fel även om problemet dök upp med Leopard. Så tänker man efter lite så finns det en del att nämna..

Lite OT men kan man assigna quicklook till en musknapp?

Jag har så på min men jag kör också SteerMouse för att fixa det. Direkt i OS X vet jag inte.

  • Medlem
  • 2008-04-07 17:10

Ingen konflikt alls. Jag menar bara att QL inte är någon vinst i produktionen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-07 18:39
Ursprungligen av Baron:

Ingen konflikt alls. Jag menar bara att QL inte är någon vinst i produktionen.

Ja, men det jag inte förstår är hur du kan säga att Quick Look är bra och samtidigt säga att det inte tillför något.

Man kan väl ha nytta av Quick Look även om man brukar "söka i metadata på filer på en filhanterare, trigga automatiserade arbetsflöden intregrerade med andra system mm"? Det ena utesluter ju inte det andra menar jag. Hur sofistikerat system du än har så tror jag ändå att användarna kommer att stöta på filer utanför systemet.

  • Medlem
  • 2008-04-07 21:05

Jag menar bara att det inte är något incitament för en större produktionsapparat att uppdatera till 10.5. Det som QL skulle kunna tillföra oss är redan täckt av mer kompetenta verktyg.
Sedan kan det säkert vara bra för enskilda personers enskilda filer, men vi jobbar inte så mycket på det sättet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-07 21:54
Ursprungligen av Baron:

Jag menar bara att det inte är något incitament för en större produktionsapparat att uppdatera till 10.5. Det som QL skulle kunna tillföra oss är redan täckt av mer kompetenta verktyg.
Sedan kan det säkert vara bra för enskilda personers enskilda filer, men vi jobbar inte så mycket på det sättet.

Det känns som att vi har spårat ur lite nu, men...va fan...

Den här tråden handlar inte om "större produktionsapparater", utan om folk som kör CS3. Det inkluderar även frilansare och mindre reklambyråer t.ex. Långt ifrån alla har sofistikerade system som gör Quick Look ointressant.

Dessutom finns det ju lite fler bra saker än bara QL. TimeMachine kan komplettera befintlig backuplösning så att användarna lätt kan få tillbaka filer de kastat av misstag eller rätta andra SBS-fel utan blanda in IT-avdelningen eller ge sig in i krångliga system för att återskapa filer från backupen.

Spaces kan vara ett sätt att effektivisera sitt sätt att jobba. Oavsett hur bra program och system man har så tappar man en massa tid om man som användare inte kan hantera sina program och fönster på ett vettigt sätt.

För att bli riktigt OT är jag lite nyfiken (ärligt alltså) på vad det är för fiffigt system ni kör med, och vilka finesser det har.

  • Medlem
  • 2008-04-07 22:34
Ursprungligen av hugin:

Det känns som att vi har spårat ur lite nu, men...va fan...

Den här tråden handlar inte om "större produktionsapparater", utan om folk som kör CS3. Det inkluderar även frilansare och mindre reklambyråer t.ex. Långt ifrån alla har sofistikerade system som gör Quick Look ointressant.

Äh, det handlar väl om alla som använder CS3?

Ursprungligen av hugin:

Dessutom finns det ju lite fler bra saker än bara QL. TimeMachine kan komplettera befintlig backuplösning så att användarna lätt kan få tillbaka filer de kastat av misstag eller rätta andra SBS-fel utan blanda in IT-avdelningen eller ge sig in i krångliga system för att återskapa filer från backupen.

Vi har mobila konton på två Xservrar, så TimeMachine är inget för oss. Det säger till och med Apple Sverige på en direkt fråga. Vi har en massa dyra backupsystem på alla servrar och filhanterare.

Ursprungligen av hugin:

Spaces kan vara ett sätt att effektivisera sitt sätt att jobba. Oavsett hur bra program och system man har så tappar man en massa tid om man som användare inte kan hantera sina program och fönster på ett vettigt sätt.

Jo, visst kan Spaces vara bra. men det är ingen killer app. Det finns dessutom varianter som tredjepartstillägg. Jag testade Virtue ett tag, men gillade inte konceptet. Men visst.

Ursprungligen av hugin:

För att bli riktigt OT är jag lite nyfiken (ärligt alltså) på vad det är för fiffigt system ni kör med, och vilka finesser det har.

Vi (redaktionen på Sydsvenskan) hanterar i stort sett all text- och sidhantering i Newspilot (med InDesign), bilder lagrar vi i ett Fotowaresystem, de hanteras i Fotostation i kombination med Newspilot, och de behandlas med Colorfactory. Webben sköter vi med Escenic.
Vi producerar kanske 100 sidor i InDesign varje dag (osäker på siffran), har ett dagligt flöde av bilder på runt 1500, drygt 210 användare av olika system på redaktionen varav sammanlagt ett sextiotal i InDesign.

Vad dessa system gör är lite svårt att redogöra för på en höft, men det är ju en komplicerad kedja av interaktion mellan de olika systemen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-08 09:05
Ursprungligen av Baron:

Vad dessa system gör är lite svårt att redogöra för på en höft, men det är ju en komplicerad kedja av interaktion mellan de olika systemen.

Jag är nöjd med ovanstående redovisning.

Jag tror att man bäst kan uppskatta QuickLook (och även Spotlight) om man håller skillnaden mellan ordnad och oordnad data i minnet.

Större producenter, som t.ex. en dagstidning eller en katalogproducent, måste (om man har självbevarelsedrift) jobba med ordnad data. Det innebär som ett absolut minimum att man har ett genomtänkt fil- och mappsystem som följer vissa regler för arbetsgång, namngivning och placering. Har man det så är QuickLook/Spotlight ganska ointressant, eftersom man ändå hittar sitt material.

Mindre/medelstora producenter har sällan möjligheten att jobba med oordnad data, t.ex. får en reklambyrå material i mängder av olika format, som följer (och måste följa) kundens namn och ordning. Det gör att man där måste ha enkla möjligheter att söka i oordnat material, vilket är precis vad Spotlight+QuickLook ger.

Med andra ord, vad som är effektivt för den ene är inte nödvändigtvis effektivt för den andre.

Sen är det iofs min fasta övertygelse att många mindre producenter jobbar mer ostrukturerat än de borde, pga av brist på kunskap, intresse osv.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-08 09:09
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Med andra ord, vad som är effektivt för den ene är inte nödvändigtvis effektivt för den andre.

Det var väl ungefär vad jag försökte säga. Även om Baronen (och några till) har ett fungera system med ordnad data så kryllar det av folk därute som inte har den möjligheten.

Det finns alltså många som skulle kunna dra nytta av Quick Look, Spaces och kanske även de förbättrade scriptningsmöjligheter som finns i Leopard.

Jag vet att QL kommer var till nytta här, och det kommer antagligen vara den största nyttan med Leopard för oss på klientsidan. Sen har vi ju serversidan som erbjuder en del andra trevligheter.

Alltså, jag körde Tiger med CS2 utan några som helst problem.
Uppdaterade till CS3 och flera märkliga saker började inträffa, förlorade filer, omöjliga att återskapa.
För att råda bot på detta gjordes uppdatering av operativsys till Leopard 10.5.2. Och det mesta i CS3 har blivit en completely mess. Produktiviteten har sjunkit med sådär 999 procent p g a alla problem de senaste veckorna, som jag bara inte orkar räkna upp. Man är i alla fall glad så länge man får ett jobb färdigt. Man får bara se till att inte försöka öppna det igen. Då kan den krascha och jobbet är totalsabbat. Snart åker skiten ut genom fönstret.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-09 13:25

Jag har inga som helst problem med CS3 på 10.4.11. De andra som jag känner som kör CS3 på Tiger har inte heller problem. Jag har bara kört CS3 i Leopard ett fåtal gånger, så det är lite tidigt att dra några slutsatser, men inte heller där har jag upplevt problem.

Hur uppgraderade du från Tiger till Leopard? Körde du "uppgradering", "arkivera & installera" eller "formatera och installera"?

Körde "arkivera och installera", fungerade problemfritt några timmar, sen dök det igen. Kraschade filer, inte möjliga att återskapa. Bara man kommer ihåg att säkerhetskopiera sina pågående arbeten var 10:e minut så funkar det hjälpligt. Men jag råder alla att avvakta med CS3 tills Adobe och Apple är färdiga med sitt jobb.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-11 08:47
Ursprungligen av Racer800:

Körde "arkivera och installera", fungerade problemfritt några timmar, sen dök det igen. Kraschade filer, inte möjliga att återskapa. Bara man kommer ihåg att säkerhetskopiera sina pågående arbeten var 10:e minut så funkar det hjälpligt. Men jag råder alla att avvakta med CS3 tills Adobe och Apple är färdiga med sitt jobb.

Det verkar som du har något konstigt problem. Jag känner flera som använder CS3 med Leopard och har inga problem. Du bör avinstallera CS2 innan du installerar CS3. Eftersom du har så stora problem skulle jag radera disken och installera om allt. Kan vara något dåligt typsnitt eller så har du något haxie eller program som kolliderar med cs3.

//Rob

Ett tips är att följa Tim Coles blog på blogs.adobe.com. Han är en av Adobes evangelister för Media & Publishing.

http://blogs.adobe.com/indesignchannel/
Sök på leopard i den bloggen så hittar ni all hans info.

Bevaka tråden