Jag tror att man bäst kan uppskatta QuickLook (och även Spotlight) om man håller skillnaden mellan ordnad och oordnad data i minnet.
Större producenter, som t.ex. en dagstidning eller en katalogproducent, måste (om man har självbevarelsedrift) jobba med ordnad data. Det innebär som ett absolut minimum att man har ett genomtänkt fil- och mappsystem som följer vissa regler för arbetsgång, namngivning och placering. Har man det så är QuickLook/Spotlight ganska ointressant, eftersom man ändå hittar sitt material.
Mindre/medelstora producenter har sällan möjligheten att jobba med oordnad data, t.ex. får en reklambyrå material i mängder av olika format, som följer (och måste följa) kundens namn och ordning. Det gör att man där måste ha enkla möjligheter att söka i oordnat material, vilket är precis vad Spotlight+QuickLook ger.
Med andra ord, vad som är effektivt för den ene är inte nödvändigtvis effektivt för den andre.
Sen är det iofs min fasta övertygelse att många mindre producenter jobbar mer ostrukturerat än de borde, pga av brist på kunskap, intresse osv.