Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det tuffaste med den är keyboardet. Riktigt grymt faktiskt!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-05-17 00:05

En snabb fråga: duger 5400 rpm för musikproduktion? Har för mig att jag skaffade en snabbare till min nuvarande laptop.

http://store.apple.com/Catalog/US/Images/comparison_chart.html om ni vill jämföra modeller lite. De verkar vara hyffsat jämbördiga nu utom på just grafiken.

Hmmm... Kanske minstingen till frugan i höst. Vet inte om jag gillar den svarta dock. Känns lite Dell över den... (som f.ö. snart släpper en ny "bärbar" - endast 8.8 kg(!))

Svart, grå, carbon osv. Nä, röd skulle den ha varit. Desutom är ju inte tillbehören (strömdosa, sladdar etc) svarta utan vita vilket förtar känslan. Fast bara lite. Ska det vara så ska det vara rakt igenom. Tycker jag. Men det skiter väl ni i.

Kära skattemyndigheten, var snälla och sätt in min återbäring snart. Den har ett speciellt ändamål....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-17 01:29

Det är ju hur nice som helst när man kollar specsen lite å sådär; inte mkt långsammare än MacBook Pro alls! Väldigt nice storlek... och glossy skärm! Som Sony Vaio m a o. Sony Vaios 13" har jag sett många svimma av wow-upplevelse inför; de här är mkt snyggare och häftigare, snabbare - och billigare! It's cool it's cool it's cool.

Att installera RAM i Macbook är ännu enklare än någonsin.

Ursprungligen av MacWorld:

Underneath the battery you’ll find two SO-DIMM slots, which let you take the MacBook up to as much as 2GB of RAM. To get to the slots, you’ve got to unscrew a small metal housing and then pull back on one of two levers to pop out that particular RAM module

MacBook & grafiken
kan det vara så att Apple kom billigare undan i konsumentsynpunkt genom att "nöja" sig med integrerad intel "GMA950" - istället för ett "ATi Radeon 1×00"....?

"macBook Plain" e vellan hejKonsument tillämpad
"macBook Pro" e för dom som vill känna sig lite mer proffsKonsument?

(trevliga specar på grejjerna och jag blev lite sugen jag med, men väljer nog att kasta OS X och peta i FedoraCore 5 eller nåt - produktion sker ju i windozMiljö i alla fall)

  • Medlem
  • 2006-05-17 21:11
Ursprungligen av kallback:

kan det vara så att Apple kom billigare undan i konsumentsynpunkt genom att "nöja" sig med integrerad intel "GMA950" - istället för ett "ATi Radeon 1×00"....?

naturligtvis är det så...

Den svarta macbook-modellen uppvisar tydligen r e d a n tendenser till att bli en ersättare till PowerBook G4 titanium - aka "teflonpannan" (pga sin flagnande silverfärg)

http://marklem.com/mlem/?p=8

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-05-17 22:25
Ursprungligen av avart:

naturligtvis är det så...

Den svarta macbook-modellen uppvisar tydligen r e d a n tendenser till att bli en ersättare till PowerBook G4 titanium - aka "teflonpannan" (pga sin flagnande silverfärg)

http://marklem.com/mlem/?p=8

Men vänta nu...är det inte pro-versionen som ska ersätta powerbook g4's roll och vanliga macbook ersätter ibookarna? Det är lite så jag tolkar det som... Powerbooken skulle ju (var det tänkt som) vara det bästa som fanns på marknaden och det tyngsta i sortimentet bland alla knädatorer.

  • Medlem
  • 2006-05-17 21:17

I övrigt tycker jag macbook verkar vara trevlig - bra med ljudingång även på den billigaste bärbara!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-17 22:55

Det Avart syftar på är att den tycks tappa färgen lätt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-05-17 23:14

Suck....vafan...jag har humor egentligen...jag lovar... :rolleyes:

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-05-22 12:41

dåligt omen #1:
spillde köttfärs/makaroner över min powerbook.... hade jag ätit soppa så hade jag blitt tvungen att köpa MB ist.... nu funkar PBn, så antigen så måstej agspilla över all amina trummaskiner eller i datan för att kunna bestämma mig för MD eller MB...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-05-30 00:15

http://mac.feber.se/2006/05/macbooks_integr.html jaha...tur att jag väntade lite, för nu fick jag reda på att grafiken suger på macbook. Tänkte ju ha mn för att lira world of warcraft också ju... Föregångaren iBook är till och med BÄTTRE! :eek:

ah, trist, gillar också att spela lite då och då, får kanske bli en imac istället då.

  • Medlem
  • 2006-05-30 09:58

...fast läs kommentarerna på macfeber också - det verkar ju vara som så att de kör ett PPC-spel på denna intelmac. Inte konstigt att prestandan blir seg då.

"We temporarily pulled our results for the 3D Game and Core Image test results.

We are convinced we have an "under achieving" 13" MacBook. Our remote mad scientists with MacBooks are reporting significantly higher frame rates than we got.

Whatever the cause for the slower performance, we are in the process of re-running all the 3D Games and iMaginator on a different 13" MacBook.

Thanks for your patience. We want to get it right."

Jag installerade en Macbook 1,83 Ghz igår och det är en trevlig maskin. Den blev ordenltigt varm när den fick jobba hårt men det kanske är svårt att undvika i så tighta byggen, i övrigt är den väldigt tyst och det nya tangentbordet tycker jag är minst lika bra, om inte bättre, än föregångaren. Rätt kul att iSight är inbyggt i de flesta macarna nuförtiden, för nu när ens kompisar en efter en har "switchat" till Apple så får man aldrig vara ifred! Video-chat, så nördigt men ack så kul!

  • Medlem
  • 2006-05-30 18:13

Video-chat, inget på morgonen!

Hur är upplösningen på sån liten yta? Blir det väldigt smått?
Hade en 15,4" widescreen med 1680 x 1050 en gång som jag upplevde som väl smått. Är rädd att det är samma sak med macbooken, är väl bara att leta upp en och testa antar jag. Värmen är inga problem för mig så länge den är tyst.

Jag som har en iMac 20" tyckte att skärm-ytan var lite i minsta laget, men det är nog en vanesak. Jag tycker att högsta upplösningen var enda alternativet som funkade och skulle kunna tänka mig ännu högre om det hade gått.

Ja, alltså, att skärmytan räcker till för mig vet jag, handlar mer om att text och så blir så förbaskat liten. Behöver väl glasögon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 01:18

AC PLUG från Macbook till Macbook Pro???

Hej!!!

Har precis fått min MackBook Pro!!!!

MEN, den kom från USA och har amerikansk plug...

KAN man använda the AC plug från Macbooken till MacBook Pro'n???

Det är den där lilla grejjen som man bara skjuter av och på. Hoppas ni fattar vad jag menar. För på den amerikanske funkar den att ta av och så vill jag sätta den svenska pluggen där istället.

A... ni fattar?

Hej, vill du ha svar på momangen så fråga i mac-delen, det här är musik-delen, du får säkert svar här med men det lär ta mer tid.

Det är mer som skiljer mellan usa och sverige än själva väggproppen, usa har 110v och vi har 230v, dom har 60 och vi har 50Hz. Nu har jag för mig att dosan är internationell och kan användas var som helst när man är ute och reser så jag gissar att det funkar bra.

Ursprungligen av apple:

* Nätspänning: 100 till 240 V växelström
* Frekvens: 50 till 60 Hz

Kör i vind.

  • Medlem
  • 2008-04-16 02:59

mjo... vet inte riktigt vad de olika effekt-talen på påverkar bara... endast längre laddningstid??!? Oavsett, inget allvarligt händer

(vet t ex att en iBook-adapter inte funkar till en PowerBook, strömmen räcker inte, inget annat händer...)

Ursprungligen av Apple:

MacBook: MagSafe-nätadapter på 60 W med sladdvinda
MacBook Pro: MagSafe-nätadapter på 85 W med sladdvinda

eh... nu såg jag - du (bia) pratar ju bara om den lilla ploppen ytterst, självklart går det bara att byta...
*dags att sova*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-17 12:14

He he... Tack ska ni ha! Det funkar bra, jag var riktigt trött. Hur jag hamnade på MUSIK avdelningen fattar jag inte heller. Men FAAAAAN va gla jag är att antligen sitta på värstingen i MacBook Pro familjen!!!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-17 18:17
Ursprungligen av bia:

Men FAAAAAN va gla jag är att antligen sitta på värstingen i MacBook Pro familjen!!!!!

Håller den för det, enna?

Bevaka tråden