Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att ansluta med Wi-Fi

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-10 21:02
Ursprungligen av xiuxiu:

Jag har ett liknande problem, jag hittar, ser och försöker men lyckas aldrig connecta till mitt wifi/wlan nätverk, finns säkert något fel eller något liknande som jag inte förstår mig på.

Jag ser nätverket och använder mig utav ett relativt nytt ZyXeL router som är även en switch, jag har även min laptop på wlanet.

Men som sagt, jag lyckas aldrig connecta till nätverket. Vad kan vara fel? Har inget lösenord, tagit bort det.
Vart ska jag skriva routern's siffror?

Du bör kunna ansluta med din iPhone, till ditt WLAN på samma sätt som du ansluter din laptop. När din iPhone upptäcker ditt trådlösa nätverk, får den uppgifter från din router? Du ser det genom att trycka på den blåa pilen på höger sida, vid namnet på ditt trådlösa nätverk.

Edit: Vad händer när du försöker ansluta i iPhonen, till ditt nätverk? Finns där en symbol som liknar ett hänglås, vid namnet till ditt trådlösa nätverk?

  • Medlem
  • Nybro
  • 2007-11-11 11:46

Ne, har tagit bott passet så det behövs inte knappa in.

Den bara säger att den inte kan ansluta till nätverket.
När jag trycker på den blå pilen kommer inga siffror upp, alltså ingen info eller så.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-11 12:02
Ursprungligen av xiuxiu:

Ne, har tagit bott passet så det behövs inte knappa in.

Den bara säger att den inte kan ansluta till nätverket.
När jag trycker på den blå pilen kommer inga siffror upp, alltså ingen info eller så.

Märkligt... Hm, prova att gå in på den blåa pilen vid ditt upptäckta nätverk. Klicka på Förnya tilldelning längre ner på sidan. Funkar inte det prova att klicka på Glöm detta nätverk, sen gå tillbaka och stäng av WiFi. Sätt sen igång den igen och låt den upptäcka ditt nätverk. Vänta gärna en stund. Och se om det kommer upp uppgifter om nätverket via den blåa pilen.

  • Medlem
  • Nybro
  • 2007-11-11 12:21
Ursprungligen av Reisan:

Märkligt... Hm, prova att gå in på den blåa pilen vid ditt upptäckta nätverk. Klicka på Förnya tilldelning längre ner på sidan. Funkar inte det prova att klicka på Glöm detta nätverk, sen gå tillbaka och stäng av WiFi. Sätt sen igång den igen och låt den upptäcka ditt nätverk. Vänta gärna en stund. Och se om det kommer upp uppgifter om nätverket via den blåa pilen.

Jag har firmware 1.02, då vet jag inte om det är min iphone eller firmwaren för det du säger finns inte på min, alternativen dvs att glömma nätverker och förnya tilldelning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-11 12:24

Ok, men stäng av WiFi och sätt igång det igen. Och sedan vänta ett tag. Och kolla sen om du får uppgifter om ditt nätverk via den blåa pilen. Det kan dröja en stund...

  • Medlem
  • Nybro
  • 2007-11-11 12:44

Det fungerar inte.

Jag kan connecta till andra ställen, som på jobbet. Det är dock i tyskland men här nere är det konstigt -_-. Kan det vara fel på min router? Det tvivlar jag på faktiskt :/

  • Medlem
  • Nybro
  • 2007-11-11 12:48

Förlåt jag är nog världens mest dummaste människa.

Jag hade mac-filter på.

shit vad pinsamt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-11 13:14
Ursprungligen av xiuxiu:

Förlåt jag är nog världens mest dummaste människa.

Jag hade mac-filter på.

shit vad pinsamt!

Ok, du menar spärr mot andra mac-adresser? Är inte så haj på det där. Bra att veta ifall någon har liknande problem och då kan man ju lägga till detta till felsökningsfrågorna.

  • Medlem
  • Nybro
  • 2007-11-11 13:17

ja, jag la bara till min egna mac adress så bara min laptop kunde nå wlanet, men nu när jag tog bort mac-verifiering så funkar det. Tänkte uppdatera till 111, något man bör fundera på?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-11 14:00
Ursprungligen av xiuxiu:

ja, jag la bara till min egna mac adress så bara min laptop kunde nå wlanet, men nu när jag tog bort mac-verifiering så funkar det. Tänkte uppdatera till 111, något man bör fundera på?

Aha oki, bra att det löste sig. Och att du själv löste det. Gött!

Bra att tänka på? Hm? Använd bra och rätt guide! Läs gärna igenom alla stegen och få en uppfattning om vad som kommer att hända, innan du sätter igång!

Kolla på iFun.se om där är någon guide som passar dig.

aha så det är WEP lösenordet som gäller alltså...nya bud

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-11 21:48
Ursprungligen av jonmannen:

aha så det är WEP lösenordet som gäller alltså...nya bud

Det är fortfarande samma tillvägasätt. Säkerhet/lösenordsskydd etc för nätverket. Oavsett vilken typ, så är det en kod/nyckel som man behöver för att kunna få tillträde till nätverket. Same, same, but different...

Jojo men det förstod jag att det skulle vara. fick dock uppfattningen av att man skulle knappa in denna kod från undersida av modemet. WEP-koden har jag ju valt själv

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-13 05:58
Ursprungligen av jonmannen:

Jojo men det förstod jag att det skulle vara. fick dock uppfattningen av att man skulle knappa in denna kod från undersida av modemet. WEP-koden har jag ju valt själv

Ja, om man själv ställer in ett lösenord, så är det, det som gäller.

Nätverk

Jag försöker att komma åt det trådlösa pc nätverket men det funkar bara när jag tar bort lösenordet??? Vad kan det vara som strular??

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-08 15:26
Ursprungligen av Samtheoneand:

Jag försöker att komma åt det trådlösa pc nätverket men det funkar bara när jag tar bort lösenordet??? Vad kan det vara som strular??

Lösenord? Menar du nyckeln till krypteringen?
Det finns en massa olika, t ex WEP, WPA i flera varianter. Nyckeln kan matas in som alfanumerisk, eller hex. Det finns olika längder (antal tecken) på nyckeln. Bara att testa.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-04-09 09:25

Får man hoppa in med en fråga som verkar vara relaterad till detta?

Jag har tappat min WiFi anslutning sen jag uppgraderade till 1.1.4, även om jag nu har lagt in 1.1.3 så finns ingen anslutning.
Allt är på och en WiFI adress finns men inga nätverk kan jag se. Dessutom så ser jag inte längre SSH ikonen på skärmen längre.
Har installerat Boss Prefs som säger att WiFi är på men ingen kontakt med nät, även SSH är på.

Några fler ideer?

har också problem med att komma in på mitt trådlösa internet. Har från bredbandsbolaget. Det står bara "kunde inte ansluta till nätverket: XXXXXXXX" Jag slår inte rätt kod men det vill inte fungera ändå. Jag har en Macbook som jag kör via WiFi och det fungerar.

Mycket tacksam för all hjälp

Tack

EDIT: Jag ansluter istället via min MacBook, så det löser sig. Tack ändå

Senast redigerat 2008-04-16 18:50
Ursprungligen av magnusobras:

har också problem med att komma in på mitt trådlösa internet. Har från bredbandsbolaget. Det står bara "kunde inte ansluta till nätverket: XXXXXXXX" Jag slår inte rätt kod men det vill inte fungera ändå. Jag har en Macbook som jag kör via WiFi och det fungerar.

Mycket tacksam för all hjälp

Tack

EDIT: Jag ansluter istället via min MacBook, så det löser sig. Tack ändå

Hej, hade samma problem men jag hade skrivit lösen fel, BBB har under boxen lösenordet och allt i VERSALER... och ipod touch/iphone skriver bara första bokstaven "stor" och nästa "liten"i deafult läge, iom att det är två bokstäver i början och i slutet av lösen så är det lätt att göra fel...

Senast redigerat 2008-04-21 23:56
  • Medlem
  • Nybro
  • 2007-11-16 13:25

yo, igen.

Nu är det så att jag gjorde ett litet misstag. Hade en 1.0.2'a allt kirrat, så uppdaterade jag till 1.1.1 för att sedan köra ifun's senaste quide med anysim. Men så gjorde hela processen kom till anysim vilket inte funkade, konstigt. Så läser jag att man måste virginiza den, vilket jag sitter och gör. Men precis när jag uppdaterade till 111 så funkade wifi perfekt men efterår har det inte funkat alls bra. Den connectar inte riktigt, når inga hemsidor eller så även om jag är connectad och har fått ip. Kan inte köra ssh här då jag måste ändra seczone't.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-16 20:28
Ursprungligen av xiuxiu:

yo, igen.

Nu är det så att jag gjorde ett litet misstag. Hade en 1.0.2'a allt kirrat, så uppdaterade jag till 1.1.1 för att sedan köra ifun's senaste quide med anysim. Men så gjorde hela processen kom till anysim vilket inte funkade, konstigt. Så läser jag att man måste virginiza den, vilket jag sitter och gör. Men precis när jag uppdaterade till 111 så funkade wifi perfekt men efterår har det inte funkat alls bra. Den connectar inte riktigt, når inga hemsidor eller så även om jag är connectad och har fått ip. Kan inte köra ssh här då jag måste ändra seczone't.

Prova med AT&T-kortet i. Om det inte funkar, prova med att inte ha något SIM-kort i. Börja om med virginize:a telefonen. Funkar inte WiFi då, så gör om hela guiden.

  • Medlem
  • Nybro
  • 2007-11-17 15:14

Nu funkar allt perfect, förutom min installer.app, i a f när jag ska tanka summerboard?! Går det att installera det genom annat sätt?

  • Medlem
  • 2007-11-17 15:32

Är WiFi räckvidden på iPhone bra? Lika bra som på en laptop?

Ursprungligen av najs:

Är WiFi räckvidden på iPhone bra? Lika bra som på en laptop?

Mitt svar är: Nej inte riktigt.
Vad säger ni andra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-18 00:09
Ursprungligen av najs:

Är WiFi räckvidden på iPhone bra? Lika bra som på en laptop?

Hyfsat och tillräckligt bra, tycker jag. Laptopen kanske har en anings bättre räckvidd. Men inget jag är säker på. Tror räckvidden räcker till det avstånd man behöver.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-18 00:06
Ursprungligen av xiuxiu:

Nu funkar allt perfect, förutom min installer.app, i a f när jag ska tanka summerboard?! Går det att installera det genom annat sätt?

Ok, hur löste du det? Gjorde du om guiden eller?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-19 19:01

Har precis fått hem min iPhone och är hur nöjd som helst!

Har dock ett problem, mitt trådlösa nätverk visas på telefonen och det står att jag är ansluten. Men när jag öppnar safari så får jag ett felmeddelande att "servern inte kunde hittas".

Någon som kan hjälpa?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-19 19:17
Ursprungligen av Hugga:

Har precis fått hem min iPhone och är hur nöjd som helst!

Har dock ett problem, mitt trådlösa nätverk visas på telefonen och det står att jag är ansluten. Men när jag öppnar safari så får jag ett felmeddelande att "servern inte kunde hittas".

Någon som kan hjälpa?

Har du blockerat andra enheters MAC-adress i din router eller ditt modem? Hur har du kopplat din dator med modem/router?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-19 19:47

Tack för ett snabbt svar!

Har inte ändrat någonting i routern, den är inte lösenordsskyddad eller något. Så jag borde väl inte blocka MAC-adresser? Om jag gör det, hur ändrar jag det?

Har ett telia ADSL-modem, och en router kopplad från själva "modemboxen".
Ska nog åka och kolla någon annanstans om det blir samma sak. Återkommer!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-19 19:52
Ursprungligen av Hugga:

Tack för ett snabbt svar!

Har inte ändrat någonting i routern, den är inte lösenordsskyddad eller något. Så jag borde väl inte blocka MAC-adresser? Om jag gör det, hur ändrar jag det?

Har ett telia ADSL-modem, och en router kopplad från själva "modemboxen".
Ska nog åka och kolla någon annanstans om det blir samma sak. Återkommer!

Ok, då ska det egentligen inte vara några problem om du inte ställt in att den ska spärra andra enheter. Och att du dessutom har öppet nätverk. Kanske kan du gå in i WiFi och trycka på den blåa pilen vid din anslutningsnamn, sen trycka "Forget this network". Och sedan stänga av WiFi, sen starta den igen och låt den söka upp ditt nätverk igen. Vänta gärna en stund och sen kolla att din iPhone har fått IP-adress och andra nätverksuppgifter. Prova sen att surfa igen.

Bevaka tråden