Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia vinner slaget om iPhone

Tråden skapades och har fått 150 svar. Det senaste inlägget skrevs .

50% ?
Var kommer den siffran ifrån?

Alla procentsatser jag sett som man har spekulerat om i amerikansk affärspress har varit 20-30% och för O2 sägs den vara 40%

Sorry att jag inte förtydligade. Det var ryktet som jag tror kom ursprungligen från Australien där man pratar om olåsta iPhones á lá vanlig prismodell med subventioner från operatörerna. Hittar inte utvecklingen av ryktet men bakgrunden finns på appleinsider.

Ursprungligen av akerstrom:

Sorry att jag inte förtydligade. Det var ryktet som jag tror kom ursprungligen från Australien där man pratar om olåsta iPhones á lá vanlig prismodell med subventioner från operatörerna. Hittar inte utvecklingen av ryktet men bakgrunden finns på appleinsider.

När du säger det så har jag också läst det någonstans. Men det känns fortfarande som ett rätt löst rykte fortfarande som inte fått så mycket bekräftelse (speciellt inte att det ska lanserar i alla iPhone-länder).

Ursprungligen av akerstrom:

Sorry att jag inte förtydligade. Det var ryktet som jag tror kom ursprungligen från Australien där man pratar om olåsta iPhones á lá vanlig prismodell med subventioner från operatörerna.

Det finns lite liknande rykten om Italien nu.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-04-21 16:50

Min källa är en Telia-anställd som sysslar med tjänster och dyl. Jag ser honom som en relativ säker källa, då han till en början inte ville prata om det. Han mjuknade och avslöjade lite.

3800 + 449/mån i 2 år? Det är ju så att man nästan börjar att gråta, hoppas de fixar fram ett bättre alternativ. Men det blir nog hellre en iPod Touch i sådanna fall, den som lever får se.

Ursprungligen av Felix.Thalen:

3800 + 449/mån i 2 år? Det är ju så att man nästan börjar att gråta, hoppas de fixar fram ett bättre alternativ.

Om inte Apple ändrar villkoren i övriga Europa har jag svår att se att Telia (eller Tre eller vem det nu blir) fixar några underverk här. Däremot finns det ju som sagt rykten (se ovan) om högre pris och ingen bindning, men då lär det inte bli till 3800 kr. Men jämfört med vad andra värstingtelefoner kostar från SE och Nokia så tror jag inte det blir dyrt ändå.

Frågan är om någon operatör överhuvudtaget skulle komma att ta ut ett högre månadspris för ett fristående flatrate abonnemang utan bindningstid (ev en uppsägningstid 3 mån) än när du köper en iPhone av dem med motsvarande.

Tre, Telia och Telenor erbjuder idag någon typ av flatrate för 659-698,-

Det Apple kan visa operatören är en markant ökning för konsumeringen av datatrafik mm hos en iPhoneanvändare gentemot vanliga användare och att det borgar för en ökad vinst för operatören. Den vinstgenererande delen vill Apple dela på ett eller annant sätt med operatören.
Men allt eftersom Apple får hårdare konkurrens och dessutom själva släpper fler tjänster som direkt genererar nya intäkter för dem och inte primärt för operatören så finns också chansen att vi sakta glider iväg från den modell vi hittills också har haft.

Alla dessa olika rykten om operatörer och om iPhonen kommer vara låst eller ej! Slår vad om att Apple kommer komma med en iPhone Pro eller något som kostar multum och har 3G och kanske GPS och sen dessutom släppa den gamla mobilen för normalpris :/

Ursprungligen av MacMichael:

Slår vad om att Apple kommer komma med en iPhone Pro eller något som kostar multum och har 3G och kanske GPS och sen dessutom släppa den gamla mobilen för normalpris :/

Hur mycket är "multum"? Hur mycket är du beredd att slå vad om?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-05-17 07:30

Igår låg Telias nät nere i hela Sverige, - flera timmar. Det var då de uppdaterade alla programvarorna i växlarna så att de nu kan stödja alla iPhone-finesser.:cool:
Bara det att uppdateringen strulade lite för dom!

Ursprungligen av tobbehj:

Igår låg Telias nät nere i hela Sverige, - flera timmar. Det var då de uppdaterade alla programvarorna i växlarna så att de nu kan stödja alla iPhone-finesser.:cool:
Bara det att uppdateringen strulade lite för dom!

DET var ett bra rykte!

hur fick du reda på det?

Ursprungligen av tobbehj:

Igår låg Telias nät nere i hela Sverige, - flera timmar. Det var då de uppdaterade alla programvarorna i växlarna så att de nu kan stödja alla iPhone-finesser.:cool:
Bara det att uppdateringen strulade lite för dom!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-05-17 12:13
Ursprungligen av el gringo:

hur fick du reda på det?

Var väl mest önsketänkande

Känns som att nästa vecka måste ett enrads-pressmeddelande komma. Känner det i tåspetsarna. Helt jävla ossanolikt om inte ett pressmeddelande från vilket bolag som helst verkande i Sverige skulle komma nu när allt från Rumänien till Dominikanska republiken fått jesustelefonen!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-05-17 08:31

Jag skulle lätt betala 5-6k för en öppen iPhone, jag betalade ju 8k för min Ericsson NH99!

  • Medlem
  • 2008-05-18 17:35

TElias nät låg nere, men frågan är om det var därför Förmodligen itne men men

Ursprungligen av can:

TElias nät låg nere, men frågan är om det var därför Förmodligen itne men men

Inte för att lägga till mer till en rykte som inte finns, men det stod nånstans att det vanligaste felet med att nätet ligger nere är för att är misslyckade "uppdateringar".

Ursprungligen av Patrik D:

Inte för att lägga till mer till en rykte som inte finns, men det stod nånstans att det vanligaste felet med att nätet ligger nere är för att är misslyckade "uppdateringar".

Har med funderat kring den tanken. Att Telia sedan vägrar förklara vad exakt som skapade problemet, gör ju inte att man blir mindre nyfiken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-18 18:36

Det görs rent rutinmessigt flera uppdateringar per år av programvaran i basstationern, det tråkiga är ju att det att det är rätt så rutin att de går snett med

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-18 19:52

Sen så gör inte Telia uppdateringar en fredag kl. 15.45 då alla är på väg hem från jobbet och skall ringa hem till frugan och fråga vad det blir för mat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-18 21:50
Ursprungligen av Jetwash:

Sen så gör inte Telia uppdateringar en fredag kl. 15.45 då alla är på väg hem från jobbet och skall ringa hem till frugan och fråga vad det blir för mat.

säg inte det du

Ursprungligen av Jetwash:

Sen så gör inte Telia uppdateringar en fredag kl. 15.45 då alla är på väg hem från jobbet och skall ringa hem till frugan och fråga vad det blir för mat.

Låter nästan som en klassisker man varit med om allt för ofta.

15.09: *sysadmin ropar*
"Uppdateringen rullar nu och är klar om typ en tjugominuter eller så.
Jag drar nu, höres på måndag alla."

Ursprungligen av Jetwash:

Sen så gör inte Telia uppdateringar en fredag kl. 15.45 då alla är på väg hem från jobbet och skall ringa hem till frugan och fråga vad det blir för mat.

Jag själv är förstahandskälla på att det är så eftersom jag jobbat med att uppdatera mjukvara i Telias mobilnät. Uppdateringarna sker på nätterna mellan lördag och söndag, då nätet används av så få företagskunder som möjligt.

Ursprungligen av ulfalf:

Jag själv är förstahandskälla på att det är så eftersom jag jobbat med att uppdatera mjukvara i Telias mobilnät. Uppdateringarna sker på nätterna mellan lördag och söndag, då nätet används av så få företagskunder som möjligt.

Hur går det med iPhoneuppdateringen då?

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Hur går det med iPhoneuppdateringen då?

Hehe, det har jag ingen aning om. Senast jag jobbade för Telia var strax före nyår och fram tills dess var det inget som uppdaterades för att iPhone skulle funka bättre, eller liknande.

Vad jag förstog det som så var det ett en mjukvarukrasch i en signalnod som orsakade avbrottet. Det är iaf vad jag hörde och det låter inte i mina ögon som något iPhonespecifikt direkt. En helt vanlig mjukvarubugg som spårade ur helt enkelt. Rätt ordentlig urspårning iofs i och med att det är rätt mycket redundans i mobilsystem nuförtiden.

Ursprungligen av ulfalf:

Jag själv är förstahandskälla på att det är så eftersom jag jobbat med att uppdatera mjukvara i Telias mobilnät. Uppdateringarna sker på nätterna mellan lördag och söndag, då nätet används av så få företagskunder som möjligt.

Lör-sön för uppdateringar stämmer bra, undrar om det e därför mitt ComHem nät
bröt ner 2 lördagar raken.

Däremot e, det ganska avancerade uppdateringar som ska till för att funktionerna i nya iPhone ska funka med s.k. "Push" funktioner där transport sträckan förenklats med direkt kontakt till nödvändig server. (windows?)

Så antingen uppdatering eller en i raden av kontroller på sveriges sårbarhet som nation vid eventuellt intrång utifrån (u-båt på grund..rån med commando precision)!?

Ah, äntligen. Då väntar vi bara på telefonerna då.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-05-27 08:25

För en gångs skull får jag hålla med Gert Fylking: Äntligen!

Och så måste jag ju säga att som en av de svenskar som bor utanför "sergels torg" så känns det bra att en operatör med hyfsad geografisk täckning fick möjlighet att sälja telefonen. Sen må man ju tycka vad man vill i övrigt om bolaget.

Undrar om ryktena om orsaken till Telias systemkrasch kommer igång igen nu....

Sen till sist: Undrar om de kommer att "släppa in" de iPhones som redan finns i Sverige, i sitt nät (utan hack alltså...)....

Bevaka tråden