Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Genius Bar i Sverige?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag satt och funderade på ett Genius Bar koncept och om det skulle fungera i Sverige (läs: Stockholm).

Vad är Genius Bar?
Apple har en Genius Bar i sina Apple Retail Stores där man kan få hjälp och rådgivning när man har problem med sin Mac. Faktum är att mer än hälften av butikspersonalen jobbar med rådgivning - inte försäljning...

Trained at Apple headquarters, they have extensive knowledge of Apple products and can answer all your technical questions. In fact, Geniuses can take care of everything from troubleshooting problems to actual repairs.

Förutom teknisk rådgivning gör dom även uppgraderingar och enklare reparationer i butiken.

Läs mer på Apple.com

Hur skulle det fungera i Stockholm?
I Apples butiker är det Apple som står för notan - dvs kostnaden för tekniker, utbildning och själva genibaren tas av marginalen på försäljningen. I en privatägd butik i Sverige är inte spelreglerna inte riktigt likadana och det går inte att driva en gratis genibar.

I mitt huvud skulle en genibar vara som en förminskad Apple Store fast med själva rådgivningen/genibaren i centrum och försäljningen i andra hand:

  • Genibaren är bemannad av ett par Apple certifierade tekniker som verkligen är duktiga och trevliga. Den som har problem bokar en tid via webben (eller genom att komma in) för rådgivning. Jag tror 20 minuter per "biljett" skulle vara ganska lämpligt. För den som har mycket problem går det naturligtvis att boka flera "biljett" efter varandra.

  • Gratis Espresso!

  • Öppet till 08.00 - 20.00 och även Lördag & Söndag 10.00 - 16.00.

  • Vissa dagar har Genibaren bemanning med specialister inom olika områden. Exempelvis kan man ha Final Cut tisdag och Aperture torsdag.

  • Vid köp av t ex en MacBook Pro så ingår exempelvis fem "biljetter" så att man kan sitta med en tekniker och komma igång, installera program eller överföra information från en gammal dator.

  • Biljetterna köper man via en liten automat i butiken (med kreditkort) eller via nätet.

  • Biljetter köpta inom dom senaste 90 dagarna går att dra ifrån vid köp av en dator - dvs har man köpt tre biljetter och suttit med ett "geni" och diskuterat datormodeller & möjligheter - och sen köper en dator så får man tillbaka pengarna för biljetterna.

  • Enligt min huvudräkning skulle en biljett kosta ca 200kr inkl moms. Och som sagt: det ingår biljetter om man köper en dator i butiken.

Rösta!
Tror du på idén med en genibar med riktigt duktiga tekniker med möjlighet att boka 20 minuters biljetter?

Fotnot: Minns ni diskussionen när vi diskuterade möjligheten att öppna en Apple butik i Stockholm? Inte många som trodde på konceptet:
http://www.99.se/allt-om-mac/2130-coop-applestore.html

Bra idé om än lite svårt att få lönsamhet i just själva genibaren...eller har jag missat nåt?

Ursprungligen av Anders Ingelstam:

Bra idé om än lite svårt att få lönsamhet i just själva genibaren...eller har jag missat nåt?

Jo det kan nog bli en plus/minus noll affär i bästa fall. Men jag tänkte fokusera på själva genibaren - det finns fler godbitar i helhetskonceptet men dom tänkte jag inte diskutera här.

Min fråga är mest: behövs det ett ställe dit man kan gå och få hjälp av riktigt duktiga och trevliga tekniker?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-31 11:29
Ursprungligen av Björnström:

Min fråga är mest: behövs det ett ställe dit man kan gå och få hjälp av riktigt duktiga och trevliga tekniker?

Det gör det tveklöst, det är ju också smärtsamt uppenbart om man kollar på mängden frågor som ställs här (vissa om och om igen). Sen om du kan få lönsamhet i det är en annan femma, men lycka till!

Tveksam men det beror på att jag är amatör och inte kan överblicka behovet av Mac-support. Tycker att 99.se räcker långt och här finns "tekniker som är verkligen duktiga och trevliga" och espresso (läs: te) kan jag fixa själv. Fördelen är också att man kan fråga när som helst och slipper förflytta sig samt har datorn framför sig. Är inte namnet GeniBar lite fel och förstärker intrycket av Mac-datorer som lyxprylar ? Det är trots allt bara en plåtschabrak med lite prylar i (slå mig inte !). Om jag skulle gå dit skulle jag vara rädd för att träffa på någon som pratade "tekniska" istället för svenska och jag skulle inte lära mig något till nästa gång det blir fel på datorn.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-31 10:24

Men, har inte de flesta butiker redan nu rätt så kunnigt folk som man kan få hjälp av gratis?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-02 01:42
Ursprungligen av bollman:

Men, har inte de flesta butiker redan nu rätt så kunnigt folk som man kan få hjälp av gratis?

Nope!!!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-05-31 12:48

Låter som en bra idé, men hur ser du på hotet ifrån den fria suporten ifrån apple då?
Du tror inte de som köper sin första apple produkt i första hand kommer vända sig till de?

Sen kommer du har någon slags marknadsföring för din Genius Bar?

Jag tycker det är en lysande ide, för de som förstår att arbetstid kostar pengar. En del kommer alltid att försöka ställa sina nybörjarfrågor i en vanlig macbutik. Jag tror därför att om alla butiker i city tex kunde skicka alla sina frågvisa kunder till en annan butik som inte säljer Mac utan bara säljer rådgivning (aka Genius Bar), så tror jag vi har en vinnaridé här. Bra tänkt Martin!

Jo, vad jag vet har Apple ingen "fri support", tänker du på Applecare?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-05-31 15:17

Man får 90 dagars fri support av apple vid köp av en valfri produkt!
Det var den supporten jag syftade på!

Sen är det klart att efter de 90 dagarna så skulle det nog bli billigare att gå till en Genius Bar istället, om det bara rör sig om små problem eller något man inte förstår sig på i operativsystemet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-31 16:19

Det låter jättebra, de allra flesta Macanvändare skulle nog besöka den minst ett par gången om ni nu lyckades nå ut med rätt information.

Fast blir ni inte stämda av Apples om ni lånar deras idé? Eller hoppas herr Björnström att företaget blir uppköpt av Apple för att bygga AppleStore?

Det skulle jag gjort.

Personligen skulle jag aldrig utnyttja en sådan tjänst. Vad nu det säger, om mig eller om tjänsten, låter jag vara osagt! Tycker all information går att få tag på i befintliga butiker / internet / vänner / Apple support. Sen t.ex. att diskutera deras datorer för 200kr som sedan _kanske_ leder till ett köp tycker jag låter väldigt bakvänt. De kan betala 200kr till mig för att försöka övertyga mig om att köpa en viss modell.

boris91: Hur menar du att man kan bli stämd för att erbjuda teknisk support över disk i en butik?

misthv: Du kanske har missat hur låga marginalerna är på datorer? Är det möjligtvis så att du tror att om du betalar 10.000:- för en dator så får återförsäljaren runt hälften av det? Marginalen är betydligt lägre, 4-10% tror jag.

I övrigt är det så att arbetstid kostar massor med pengar i Sverige, så det är ganska självklart att någon måste betala personen som ger teknisk support, trots allt tar det tusentals timmar att bli duktig på datorer.

Tror att du kanske missuppfattar förslaget och affärsiden också lite grann?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-31 17:38
Ursprungligen av Taz_1999:

boris91: Hur menar du att man kan bli stämd för att erbjuda teknisk support över disk i en butik?

Ja, kallar du supporten för Genius Bar ser jag inte hur du kan undvika att bli stämd i alla fall.

Ursprungligen av boris91:

Ja, kallar du supporten för Genius Bar ser jag inte hur du kan undvika att bli stämd i alla fall.

Jag kan inte se att det någonstans stod att företaget i fråga skulle heta Genius Bar eller använda sig av det registerade varumärket. Säkerligen går det att hitta på ett annat namn.

I övrigt förstår jag inte varför vissa personer som får höra en ny ide har exakt samma första reaktion på den, vilket är att försöka hitta på fel och brister med iden som inte finns eller är banalt lätta att lösa. Jag presenterar ideer för mina kompisar hela tiden och jag stöter på det hela tiden. Trist.

Taz: Vad exakt är en "bättre" förstareaktion då? Trådskaparen skriver: "Rösta! Tror du på idén med en genibar med riktigt duktiga tekniker med möjlighet att boka 20 minuters biljetter?" Jag röstar nej och motiverar det... De som röstar ja motiverar det också, men det är en "bättre" reaktion? Förstår inte riktigt var du vill komma faktiskt.

Raderar mitt inlägg.

Senast redigerat 2008-06-01 12:07

Jag tycker det är en bra idé, även om jag ser problem med lönsamheten. Fast vi som har stationära datorer har inte samma nytta av det, då vi inte gärna släpar med oss datorn. Men det är en idé värd att lägga lite arbete på.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-31 17:52

Genius Bar är registrat som varumärke i sverige av Apple så det är nog dumt att använda det namnet ja.

Registreringsnummer:

002374254
Ansökningsnummer:

2374254

Lydelse:

GENIUS BAR

Klasser:

35, 37, 38, 41, 42
Figurmärke:

N
Ombud:

BAKER & MCKENZIE LLP
Innehavare:

Apple Computer, Inc.
1 Infinite Loop, MS:3TM
95014-2084
United States

Typ: EG

Taz: Förstår inte hur deras marginaler är relevanta... de har väl serviceavtal, merförsäljning och dyl. för att avhjälpa dem, det har jag väl aldrig sagt något om

Mycket möjligt att jag missförstått något men isf vad? Jag gjorde som trådskaparen bad om och röstade på ett nej. Vad har jag missförstått?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 18:06

Det är ingen idé som lockar mig direkt. Har man gratis telefonsupport de första 90 dagarna om man inte köper till extra Apple Care så tror jag man försöker nyttja dem först.
Sen är ju en av poängerna med Apple's Genius Bar att det är gratis. Kommer du dit så får du troligen ett par bra råd, men om du har en allt för specifik/konstig fråga så kanske du inte vinner något på besöket, men då har du heller inte betalat något för det. Hur skulle man hantera en kund som inte tycker att man har löst dennes problem om man betalar för sig? Pengarna tillbaka? Hur värderar man egentligen ett gott råd?

Ska man också ha en tidsgräns om 20 minuter så blir det mer som en fysisk form av telefonsupporten. "Tyvärr, vår tid är ute - ge mig ditt kreditkort så kan jag fortsätta där jag slutade...".

Gratis kaffe i all ära, men jag tror att en stor del av vänlighetsfaktorn försvinner i och med att man får betala för sig och som sagts ovan så är det nog många Apple Center i Sverige som redan nu hjälper till att besvara frågor från kunder som kommer in.

Det är en intressant idé, men jag tror det skulle vara svårt att få en fungerande verksamhet med själva rådgivningen i centrum.

Idén förutsätter ju att man bor i Stockholm eller åtminstone så nära att man kan och vill ta sig dit. Där ser jag en brist.

Det behövs nog mera än en bunt bra och trevliga tekniker för att folk som bor utanför centrala Stockholm skulle ta sig dit.

Ett ställe typ "All Things Mac" - alltså en skarp AppleStore.
Apples datorer, kringprylar, service, support, genius bar, föreläsningar etc.
DÅ skulle man kanske kunna locka fler. Så att folk passar på att KÖPA sin burk där och samtidigt få lite support/stöd etc.

i GBG har macForum detta på Östra Hamngatan - mer centralt än så är svårt.

Kanske behöver man vända på det i dagens Sverige.
Vi använder en Genius Bar som en konkurrensfördel.
Att, för våra kunder är Genius baren gratis....Max 1 timma (eller annan lämplig tidsgräns).

En annan konkurrensfördel; att man har ett lager....

Det finns en stor nackdel med Mac - det är alldeles för få problem med hårdvara och mjukvara. Å andra sidan tror jag att Microsoft måste slå knut på sig själv om de inte skall förlora fler marknadsandelar. Man kan inte leva på att sälja Windows XP! När Apple har 10% av den svenska marknaden är läget rätt för affärsidén. Tar fyra år.

Jag tror att en Genius Bar finns för att göra en Apple Store mer attraktiv. Som hugande spekulant tänker man "Ah, här kan jag lätt få hjälp om det blir trassel" och den som har fått hjälp tänker "Här får man bra, hjälp. Jag köper nog nästa dator här också."

För att det här ska funka ska det vara en väldigt tydlig koppling mellan köp och support.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-31 22:24

Jag har jobbat en dag i Londons Genuis Bar, jag sa dock upp mig innan dagens slut pågrund av den riktigt dåliga arbetsmiljön, men det är en annan sak. (England har lite enklare anställningsregler också.)

Hur som helst, jag tror inte det är en speciellt lönsam business. För det första är många frågor relaterade till trasig hårdvara, Sedan är många frågor ofta rörande 3epartsprodukter. Det krävs endå lite tid att sätta sig in i nya scenarios osv. för andra produkter.

Många av de anställda i baren var också riktigt dåliga visserligen, de hade knappast några nördskills utan de kunde hantera iLife-paketet. Och det räckte ofta, för nivån var ganska låg på frågorna. Men det skapar också ett rykte, du kan inte få hjälp med svårare frågor där.

Jag tror det inte finns vare sig tillräckligt många frågor eller tillräckligt bred tjänst som kan ge support till prylar de egentligen inte ska ge support för, tex andra företags program.

Jag bor själv inte i stockholm och vet inte hur många macanvändare det finns där. Men jag har svårt att se svenska datoranvändare gå till en butik och betala pengar för rådgivning.

Står man inför ett köp så tror jag att de flesta hellre går till Macoteket eller dylikt där rådgivningen är gratis. Gäller det frågor om OSX så läser man på internet eller frågar där man köpte datorn.

Men samtidigt gillar jag idén och önskar att det funkar. För att kunna gå till ett ställe där man vet att man får RIKTIGT bra service och svar på frågor är ovärderligt. Att dessutom kunna räkna av det vid köp av dator/få biljetter vid köp av dator är klockrent.

Det kan vara så att faktumet att jag bor i Helsingborg gör mig lite trångsynt. Vi är ett gäng macanvändare och vi har väl 2 Premium Resellers (Jansson Data och Halmén Musik) + PC City som gör bort sig hela tiden men trots att antalet macanvändare ökar ständigt så har jag svårt att se någon verkligen gå och betala för dessa tjänster.

Kan det inte vara lite svårt att bedöma hur stora problem man har?
Är det inte bättre med typ en hjälp-buffé, där man får den hjälp man behöver och det får ta så lång tid det tar. I de flesta fall tar det väl kanske inte ens 20 minuter och i andra fall kanske geniet inte ens kan hjälpa en och kan göra den bedömningen relativt snabbt (och kanske ge pengarna tillbaka?) och därmed skulle det vara möjligt att verkligen hjälpa de som har feta problem för samma pris.
De som har fettoproblem blir glada för de får hjälpa och de som har mesproblem blir glada för det löste sig smidigt och de som har olösliga problem blir inte glada, men de har iallafall inte bränt 200 spänn på en överdos espresso

Ursprungligen av Laseranders:

Kan det inte vara lite svårt att bedöma hur stora problem man har?
Är det inte bättre med typ en hjälp-buffé, där man får den hjälp man behöver och det får ta så lång tid det tar. I de flesta fall tar det väl kanske inte ens 20 minuter och i andra fall kanske geniet inte ens kan hjälpa en och kan göra den bedömningen relativt snabbt (och kanske ge pengarna tillbaka?) och därmed skulle det vara möjligt att verkligen hjälpa de som har feta problem för samma pris.

De som har fettoproblem blir glada för de får hjälp och de som har mesproblem blir glada för det löste sig smidigt och de som har olösliga problem blir inte glada, men de har iallafall inte bränt 200 spänn på en överdos espresso

Jo det är vettigt att både personer med olösliga problem och superenkla problem ska gå nöjda därifrån (nöjd-kund-garanti).

Nu har jag vaknat och läst igenom tråden - kul att så många svarat!

Några spontana synpunkter:

- Tråden vänder sig egentligen inte till oss Macproffs på 99mac. Jag tror att dom mest aktiva medlemmarna här aldrig skulle behöva en genius bar. Å andra sidan är vi inte målgruppen.

- Några nämner Apple 90 dagar telefonsupport, tycker ni den är bra? Dom kan naturligtvis inte ge rådgivning innan köp eller installera program eller uppgradera datorn men kan dom ge vettiga svar på något?

- Andra säger att exempelvis Macoteket, MacForum ger gratis support. Stämmer det verkligen? Om jag behöver hjälp med att installera Adobe CS3 på min MacBook Pro - kan jag slänga upp datorn på disken och förvänta mig att någon hjälper mig gratis i 20 minuter?

- Jag tror vi får bjuda på riktigt bra kaffe, ser att många har nämnt det i tråden

Ursprungligen av Björnström:

- Andra säger att exempelvis Macoteket, MacForum ger gratis support. Stämmer det verkligen? Om jag behöver hjälp med att installera Adobe CS3 på min MacBook Pro - kan jag slänga upp datorn på disken och förvänta mig att någon hjälper mig gratis i 20 minuter?

Njae, det har du rätt i. Men har du köpt datorn där och har problem med OSX, iLife eller hårdvara så kan man nog vänta sig en del hjälp.

Men du har ändå en stark poäng i det du säger. Frågan är bara om 200:- inte är lite too much?

Bevaka tråden