- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
- 2008-05-31 09:29
Jag satt och funderade på ett Genius Bar koncept och om det skulle fungera i Sverige (läs: Stockholm).
Vad är Genius Bar?
Apple har en Genius Bar i sina Apple Retail Stores där man kan få hjälp och rådgivning när man har problem med sin Mac. Faktum är att mer än hälften av butikspersonalen jobbar med rådgivning - inte försäljning...
Trained at Apple headquarters, they have extensive knowledge of Apple products and can answer all your technical questions. In fact, Geniuses can take care of everything from troubleshooting problems to actual repairs.
Förutom teknisk rådgivning gör dom även uppgraderingar och enklare reparationer i butiken.
Hur skulle det fungera i Stockholm?
I Apples butiker är det Apple som står för notan - dvs kostnaden för tekniker, utbildning och själva genibaren tas av marginalen på försäljningen. I en privatägd butik i Sverige är inte spelreglerna inte riktigt likadana och det går inte att driva en gratis genibar.
I mitt huvud skulle en genibar vara som en förminskad Apple Store fast med själva rådgivningen/genibaren i centrum och försäljningen i andra hand:
Genibaren är bemannad av ett par Apple certifierade tekniker som verkligen är duktiga och trevliga. Den som har problem bokar en tid via webben (eller genom att komma in) för rådgivning. Jag tror 20 minuter per "biljett" skulle vara ganska lämpligt. För den som har mycket problem går det naturligtvis att boka flera "biljett" efter varandra.
Gratis Espresso!
Öppet till 08.00 - 20.00 och även Lördag & Söndag 10.00 - 16.00.
Vissa dagar har Genibaren bemanning med specialister inom olika områden. Exempelvis kan man ha Final Cut tisdag och Aperture torsdag.
Vid köp av t ex en MacBook Pro så ingår exempelvis fem "biljetter" så att man kan sitta med en tekniker och komma igång, installera program eller överföra information från en gammal dator.
Biljetterna köper man via en liten automat i butiken (med kreditkort) eller via nätet.
Biljetter köpta inom dom senaste 90 dagarna går att dra ifrån vid köp av en dator - dvs har man köpt tre biljetter och suttit med ett "geni" och diskuterat datormodeller & möjligheter - och sen köper en dator så får man tillbaka pengarna för biljetterna.
Enligt min huvudräkning skulle en biljett kosta ca 200kr inkl moms. Och som sagt: det ingår biljetter om man köper en dator i butiken.
Rösta!
Tror du på idén med en genibar med riktigt duktiga tekniker med möjlighet att boka 20 minuters biljetter?
Fotnot: Minns ni diskussionen när vi diskuterade möjligheten att öppna en Apple butik i Stockholm? Inte många som trodde på konceptet:
http://www.99.se/allt-om-mac/2130-coop-applestore.html