Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacWorld, nej tack.

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av acke:

Har 2 frågor. Är macworld bättre nu och vad hände med Nils Holmlöv och Mondo?

Holmlöv är VD för Lewis PR.
Roligt nog har jag blivit polare med Holmlöv på senare tid (vi kivades lite på den tiden han var chefredaktör på MW) - han är en riktigt skön snubbe.

Mondo jobbar i macbranschen som säljare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-07 15:04
Ursprungligen av Björnström:

Mondo jobbar i macbranschen som säljare.

Han var ju en sådan jäkla inläggsspruta. Att han plötsligt gått cold turkey känns inte troligt. Han är nog här under ett nytt namn.

Nu verkar den här tråden ha sina rötter i forntiden, men den kanske är aktuell för det.

Jag är en nybliven Mac-ägare och har köpt lösnummer av MacWorld varje månad sedan något år tillbaka. Utan att kunna sätta fingret på vad som är fel konstaterar jag för varje nummer att jag bläddrar igenom 75-kronorsblaskan under 15 minuter varje gång. Och efter de där 15 minuterna så tänker jag alltid att "köp bara nästa nummer om det är en specifik artikel som du verkligen vill läsa"... Av någon anledning så köper jag ändå tidningen reflexmässigt, utan att reflektera om innehållet.

Tidigt i tråden pratade folk om "Terminalen"... Vad är det för något?

Ursprungligen av iTiger:

Nu verkar den här tråden ha sina rötter i forntiden, men den kanske är aktuell för det.

Jag är en nybliven Mac-ägare och har köpt lösnummer av MacWorld varje månad sedan något år tillbaka. Utan att kunna sätta fingret på vad som är fel konstaterar jag för varje nummer att jag bläddrar igenom 75-kronorsblaskan under 15 minuter varje gång. Och efter de där 15 minuterna så tänker jag alltid att "köp bara nästa nummer om det är en specifik artikel som du verkligen vill läsa"... Av någon anledning så köper jag ändå tidningen reflexmässigt, utan att reflektera om innehållet.

Jag känner att det är för mycket som slarvas bort på sidantalet av rena skiten. Jag har genom hustruts försorg begävats med ett års prenumeration. Hon vet att jag lever för Macarna... Läser också igenom den på ett skethusbesök ungefär Kanske 20 minuter.

Ibland känner jag att det sitter ngn i andra änden och vill tänka "Åfan, nä nu måste vi ha lite LUFT här, lägg in en helsidesbild med en illustration som är totalt meningslös"

Müller (som är en böna jag gillar) gjorde en artikel nyligen om alternativ till möss. En hel sida går åt till att illustrera artikeln - jag KÄNDE att det var ett rent utfyllnadsslöseri. Man kunde ju testat tre saker till på det utrymmet.
Varenda nummer är fullt med alldeles för mycket luft.

Varför måste blaskan tryckas på så förbannat tjockt och förmodligen dyrt papper? Varför så mkt luft i allt.

Ibland lyser det till, Simon testade TV-pinne och Toast t ex - ypperligt....!!!
Senaste blaskan hade artikel om resetta SMU etc - BRA jobbat!

Mer sånt. Förklara filsystem. Förklara Macens innanmäte. Ge er på att LÄRA UT!

Jag är trött på nybörjarskolor, "Så vänder du foton i iPhoto" och "Finder är din vän".

Ursprungligen av Goflorp:

Förklara filsystem. Förklara Macens innanmäte. Ge er på att LÄRA UT!

Jag är trött på nybörjarskolor, "Så vänder du foton i iPhoto" och "Finder är din vän".

Håller helt med, har slutat prenumerera på MW på grund av att det känns som att jag redan kan det mesta efter ett och ett halvt år som mac-användare.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-07 22:57
Ursprungligen av iTiger:

Gör som jag. Spendera de 15 minuterna på biblioteket och läs den där så spar du pengar till en stor stark

Ursprungligen av gunek:

Gör som jag. Spendera de 15 minuterna på biblioteket och läs den där så spar du pengar till en stor stark

Jag går till bokhandeln "Borders" här i Melbourne och sparar pengarna till en stor Capuccino. Så sjukt grymt att kunna läsa alla tidningar man är intresserad av i lugn och ro - som ett bibliotek på steroider

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-07 15:08

Som säkert har sagts tidigare i tråden. I och med internet så har mac-tidningar väldigt lite att erbjuda för oss hardcore-användare. MacWorld varken görs eller tilltalar oss med över 1000-inlägg.

Ursprungligen av acke:

Som säkert har sagts tidigare i tråden. I och med internet så har mac-tidningar väldigt lite att erbjuda för oss hardcore-användare. MacWorld varken görs eller tilltalar oss med över 1000-inlägg.

Det lät lite kaxigt först men sen insåg jag att jag inte läst MacWorld ordentligt sedan MacPressen tiderna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 10:31

Det lät lite kaxigt först men sen insåg jag att jag inte läst MacWorld ordentligt sedan MacPressen tiderna.

Kaxig ja, kan man kosta på sig när man har rätt.

Jag sa precis upp min prenumeration. Precis som någon skrev ovan så skummar jag på sin höjd igenom tidningen på skithuset. Inte mycket intressant i tidningen och även om man skulle läsa den från pärm till pärm skulle det sannolikt gå ganska snabbt då den till större delen är fylld med luft.

Jag betalade för en tvåårsprenumeration. jag kommer inte förnya den . Man storknar över all reklam och "skåpmat".
Jag efterlyser någon form av reportage från exempelvis Apples anläggningar där man tillverkar macarna.Är det jättelika maskiner som åtgärdar alla buggar, varför har inte vänsterhanden koll på vad högerhanden gör så nära relaterade program som Safari Quick Time Pro osv borde väl ha mindre strulproblem än tredjepartarna.
Under de två år jag haft min Imac Leo har jag inte sett en enda bild på anläggningen i Sanfransisco. Steve Jobs ser man överallt.

Har jag fel

• Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-08 11:55
Ursprungligen av Kalle Silver:

inte sett en enda bild på anläggningen i Sanfransisco

Jag tror det beror på att dom inte finns där utan i Cupertino.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 12:17

Har jag fel

Både ja och nej. Mer info vore otroligt intressant. Vad skulle man inte ge för att gå en rundtur på Infinite Loop.

Men eftersom Apple är ett av det hemligaste företaget som finns så kommer ingen tidning att kunna göra ett sådant reportage.

iMac Leo?

Senast redigerat 2008-06-08 13:38
Ursprungligen av acke:

Både ja och nej. Mer info vore otroligt intressant. Vad skulle man inte ge för att gå en rundtur på Infinite Loop.

99mac @ Apple Campus Cupertino

• Medlem
  • Stockholm, Sweden
  • 2008-06-09 01:17

Sålde de inga svarta turtlenecks? Steve verkar ju inte äga nåt annat...

Vad intressant och då förstår man.
Man kanske skulle satsa på en "Paparatsy-Carriär " förlåt stavningen och köpa plåtsax och gömma sig med kameran i något mac skåp där man förvarar efterkommande Kattversioner och sedan sälja nyheterna till högstbjudande

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 18:41

Vad intressant och då förstår man.
Man kanske skulle satsa på en "Paparatsy-Carriär " förlåt stavningen och köpa plåtsax och gömma sig med kameran i något mac skåp där man förvarar efterkommande Kattversioner och sedan sälja nyheterna till högstbjudande

Måste du gömma dig i skåpet? Räcker det inte att du tar korten och smyger därifrån?

Något jag saknar, och också har efterlyst i kundutvärderingarna, är tester av ingenjörsmässiga (och vetenskapliga) programvaror. Alltför sällan skrivs någon djupare artikel om Matematica, Elektronik-CAD, Mekanik-CAD osv.

Ett exempel: En redig jämförelse (någon gång i forntiden) mellan AutoCad och Microstation gav tyngd åt CAD-tänket och en annan test av Dream, MacDraft och MacDraw i budgetklassen gav en bra inblick i budgetprogram för CAD. Av dessa CAD-program är det bara MacDraft kvar i Mac-Världen, och det programmet har inte recencerats sedan gudarna vet när...

Ett annat exempel: En helt suverän artikel (runt 89-90) om typsnitt, anfanger, serifer, ligaturer, versaler och kapitäler och dess läsbarhet har jag glädje av än idag!

Jag saknar verkligen den här sortens "vetenskapliga" tillämpningar i MW, men fortsätter att prenumerera eftersom blaskan då och då är vettigt intressant. Men i många stycken så känns det som om jag inte längre får något utbyte av tidningen. Kanhända jag har vuxit ur den tänkta målgrupen... Jag har trots allt varit prenumerant sedan, tja, kanske -89.

Dock, en positiv detalj är att reklamtidningarna för Macoteket och Scandinavian Photo är lösa instick. På så sätt får de bilagorna faktisk längre liv (de hittas i tidningskorgen då och då, istället för att ligga i en sedan länge utläst MW)) och läsbarheten av MW blir högre när reklamen inte är i vägen för läslusten.

Ursprungligen av Ciryon:

* Alla "nyheter" i tidningen är flera veckor gamla efter att ha läst om dem direkt t.ex. här på 99mac.com

Så är det ju med de flesta tidningarna. Har aldrig läst MacWorld, men jag prenumererar på SuperPLAY (tv-spelstidning) och de nyheterna som står där är ALLTID ett par veckor gamla. Detta eftersom de lämnar in tidningen till tryck ungefär tre veckor innan den åker ut i brevlådorna, för det tar tydligen så lång tid att bli klara med den.

Internet är alltid snabbare.

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-09 03:57

Jag gillade MacPressen mer.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2008-06-09 07:51

Prenumererade tidigare på både MacPressen och MacWorld. Efter en längre tids uppehåll har jag börjat testa MW igen.
En tidning i handen ä la ena för sköönt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-09 08:28

MacWorld är riktigt riktigt riktigt kass numera,, känns som IDG har tappat allt, och för att inte nämna deras forum från helvetet, det om något är ett lågvatten märke. Att dom låter vissa galningar förstöra appletråd efter appletråd är för mig skandal, otrevligare ställe får man leta efter.

Ursprungligen av Fredric:

MacWorld är riktigt riktigt riktigt kass numera,, känns som IDG har tappat allt, och för att inte nämna deras forum från helvetet, det om något är ett lågvatten märke. Att dom låter vissa galningar förstöra appletråd efter appletråd är för mig skandal, otrevligare ställe får man leta efter.

Jag har svårt läsa kommentarerna till artiklarna för redan där sitter det en massa Windows och MS-fanboys och hackar sönder precis allt. Personligen tycker jag man skall slänga ut dem. Alltid samma stackars människor som borde få institutionaliserad vård.

Senaste MW innehåller en stor artikel om .mac, detta samtidigt som alla rykten under en längre tid talat för att .mac försvinner. Mycket riktigt bekräftades detta också idag på WWDC. Det säger väl typ allt om hur bra/dålig MW är?

Bevaka tråden