Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 10:37

Adrian B: En till instickare på ämnet om App Store och att Apple kommer tjäna pengar på det.
De flesta iPhoneprogram blir gratis - IDG.se

"Prognoserna tyder på att Apple kommer dra in mellan 125 och 363 miljoner dollar årligen på att tillhandahålla dessa tredjepartsprogram, rapporterar AppleInsider."

Så jo, jag tror att Apple släpper iPhone 3G billigare än de behöver för att sedan dra in pengar på App Store, så jag håller fast vid att App Store är en potentiell/trolig kassako.

"Priset för sämst timing i år går till":

Samsung Omnia - luren som på pappret klår Iphone - IDG.se

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-12 11:15

Detta är första luren jag sett som kommer i närheten av Iphone. hade det inte varit för OSX - vilket i.of.s. inte är så lite det - så hade jag mycket väl kunnat tänka mig denna.

Ursprungligen av Gilbert 2:

"Priset för sämst timing i år går till":

Samsung Omnia - luren som på pappret klår Iphone - IDG.se

Synd bara att samsungen bara har: Color display 65.536 colors

Ursprungligen av janne303:

Synd bara att samsungen bara har: Color display 65.536 colors

Ja, och så priset ...
7 bagare går väl inte att jämföra med $ 200-300?
Så kör den Win Mobile och tydligen svår/omöjlig att synka med MacOS.
//tm

Hoppas nån gör ett bra crack så man slipper KÖPA programmen/spelen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 11:30
Ursprungligen av janne303:

Hoppas nån gör ett bra crack så man slipper KÖPA programmen/spelen

Nä, inte vill vi att utvecklarna skall ha betalt för sitt arbete. Kommentararer som din gör mig bara arg. Skall vi få nya och innovativa program till iPhone krävs det att utvecklarna får betalt för sitt arbete. Oftast är det ju inte multinationella företag vi talar om utan enmansföretag som är beroende av intäkterna från programförsäljningen

Kanske var du ironisk, då är jag inte arg längre.

Johan

Ursprungligen av chuck:

Nä, inte vill vi att utvecklarna skall ha betalt för sitt arbete. Kommentararer som din gör mig bara arg. Skall vi få nya och innovativa program till iPhone krävs det att utvecklarna får betalt för sitt arbete. Oftast är det ju inte multinationella företag vi talar om utan enmansföretag som är beroende av intäkterna från programförsäljningen

Kanske var du ironisk, då är jag inte arg längre.

Johan

Jag blir också arg utav den mentaliteten. Om janne var allvarlig önskar jag honom ingen välgång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 11:27

Janne303: Hoppas jag verkligen inte att någon gör. Jag har inget emot att betala för de program jag är intresserad av att använda och gör det gärna då det förhoppningsvis får utvecklaren att fortsätta att utveckla just det programmet och fler därtill.

haha klart jag e ironisk, men tänk så här.. När ni "låser upp" era iphones ni köpt utan å aktivera abb är ni så mycket bättre då?

Ursprungligen av janne303:

haha klart jag e ironisk, men tänk så här.. När ni "låser upp" era iphones ni köpt utan å aktivera abb är ni så mycket bättre då?

Jag har ingen upplåst iPhone och det är ej heller något jag förespråkar.

Och där tror jag att vi var tillräckligt mycket OT för att släppa den diskussionen.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-06-12 13:35
Ursprungligen av janne303:

haha klart jag e ironisk, men tänk så här.. När ni "låser upp" era iphones ni köpt utan å aktivera abb är ni så mycket bättre då?

Visst är vi det...vi låser upp en telefon som vi faktiskt har betalat för...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-12 16:42
Ursprungligen av lasselu:

Visst är vi det...vi låser upp en telefon som vi faktiskt har betalat för...

Ni har inte alls betalat för den, inte fullt pris åtminstonde. Ni snor pengar både från AT&T och Apple.

Ursprungligen av Jogin:

Ni har inte alls betalat för den, inte fullt pris åtminstonde. Ni snor pengar både från AT&T och Apple.

Men en sån pass dum affärsidé så fick dom skylla sig själva

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-12 17:04
Ursprungligen av Patrik D:

Men en sån pass dum affärsidé så fick dom skylla sig själva

Precis, när man säljer den utan abonnemang och samtidigt säger att den är inte subventionerad så får Apple verkligen skylla sig själv. Apple skulle nog ha sålt 3 ggr fler telefoner om dom släppte den olåst. I Tyskland har T-Mobile sagt att dom har sålt 100k telefoner medan tyska Vodafon skret nyligen att dom hade 30000 iPhone i deras nät. Det betyder att minst 1/3 kör med olåsta importerade iPhone.

//Rob

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-12 21:20
Ursprungligen av Patrik D:

Men en sån pass dum affärsidé så fick dom skylla sig själva

Ptja, inte tycker väl jag att det är jättehemskt och moraliskt förkastligt att man knäcker iPhone istället för att skriva på ett abbonemang — men om man tror att man har "gjort rätt för sig" så har man fel. Det är ungefär samma sak som att ladda hem musik istället för att köpa skivan: inte helt rätt men samtidigt en ganska fjuttig grej.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-06-12 21:55
Ursprungligen av Jogin:

Ptja, inte tycker väl jag att det är jättehemskt och moraliskt förkastligt att man knäcker iPhone istället för att skriva på ett abbonemang — men om man tror att man har "gjort rätt för sig" så har man fel. Det är ungefär samma sak som att ladda hem musik istället för att köpa skivan: inte helt rätt men samtidigt en ganska fjuttig grej.

För att den liknelsen ska hålla måste du lägga till ytterligare en del: Att man laddar hem musiken för att den inte finns att köpa.

Jag hade köpt en iPhone "legitimt" om Apple gett mig den möjligheten, jag ser inte hur jag lurat varken Apple eller AT&T på pengar då alternativet hade varit att jag inte köpt den öht.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-12 22:22
Ursprungligen av scim:

För att den liknelsen ska hålla måste du lägga till ytterligare en del: Att man laddar hem musiken för att den inte finns att köpa.

Det gör den ju inte nödvändigtvis heller — i det format man vill ha den. Det är väl åtminstonde ungefär likvärdigt med att knäcka iPhone för att den inte finns med den abbonemangstyp eller leverantör man vill ha den.

Ursprungligen av scim:

Jag hade köpt en iPhone "legitimt" om Apple gett mig den möjligheten, jag ser inte hur jag lurat varken Apple eller AT&T på pengar då alternativet hade varit att jag inte köpt den öht.

Det där är ju det absolut vanligaste piratkopieringsförsvaret...

Ursprungligen av Jogin:

Det gör den ju inte nödvändigtvis heller — i det format man vill ha den. Det är väl åtminstonde ungefär likvärdigt med att knäcka iPhone för att den inte finns med den abbonemangstyp eller leverantör man vill ha den.

Det där är ju det absolut vanligaste piratkopieringsförsvaret...

Sluta whajna för att du inte köpt hem och knäckt någon!
Köper du film och musik från USA?
Då lurar du ju den svenska skivhandeln på pengar?
Dina resonemang är TUNNA och håller inte.
Släpper Apple en produkt i USA, men inte i övriga världen så importerar folk och knäcker.
Tänk Xbox, tänk PS3... Samma sak med de innan de kom till Sverige!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-06-12 22:53
Ursprungligen av Jogin:

Det gör den ju inte nödvändigtvis heller — i det format man vill ha den. Det är väl åtminstonde ungefär likvärdigt med att knäcka iPhone för att den inte finns med den abbonemangstyp eller leverantör man vill ha den.

Den fanns inte i något format alls som hade gjort det möjligt för mig att köpa den utan att knäcka den, varken abonnemangstyp eller leverantör.

Ursprungligen av Jogin:

Det där är ju det absolut vanligaste piratkopieringsförsvaret...

Öh, jaha? Det är ju inte så att jag utnyttjat ett AT&T-abonnemang utan att betala. Hårdvara och mjukvara är ju inte direkt jämförbara när man talar om piratkopiering.

Och för att föra detta ontopic igen så kommer jag givetvis att köpa min iPhone av Telia denna gång, och teckna ett abonnemang, nu när jag äntligen har möjligheten!

Ursprungligen av scim:

Den fanns inte i något format alls som hade gjort det möjligt för mig att köpa den utan att knäcka den, varken abonnemangstyp eller leverantör.

Jag håller iofs med dig i den här diskussionen, men det där är en halvsanning. Du kunde kört AT&T med roaming =P

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-12 22:59
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag håller iofs med dig i den här diskussionen, men det där är en halvsanning. Du kunde kört AT&T med roaming =P

Är man inte tvungen att ha ett social security number för att få skaffa det? Alltså vara amerikansk medgorgare.

Ursprungligen av iLind:

Är man inte tvungen att ha ett social security number för att få skaffa det? Alltså vara amerikansk medgorgare.

Social Security number är inget du behöver ha, inte ens som amerikansk medborgare... Det är inte någon motsvarighet till våra person-nummer. Utan ett nummer du får när du är sjukförsäkrad.... Allt enligt min polare som är Au Pair där just nu!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-06-12 23:02
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag håller iofs med dig i den här diskussionen, men det där är en halvsanning. Du kunde kört AT&T med roaming =P

Haha, I surrender...

Ursprungligen av scim:

Haha, I surrender...

Billigt å bra, både för dig och för de som ska ringa dig, men du hade ju haft "gratis data" iaf

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-12 22:33
Ursprungligen av scim:

Jag hade köpt en iPhone "legitimt" om Apple gett mig den möjligheten, jag ser inte hur jag lurat varken Apple eller AT&T på pengar då alternativet hade varit att jag inte köpt den öht.

Men alltså, genom at göra på det sättet drabbas väl inte Apple? Du har ju betalat dem i en Apple Store så de har ju fått sina pengar för att du köpt deras mobil, de som itne får pengar för affären är ju AT&T, och detta är ju ett Mac/Apple forum, inte bryr väl vi oss om AT&T

Men även som du säger, hade du inte gjort på det viset hade du inte haft den als. Om du itne hade köpt en så hade Apple inte fått några pengar och AT&T hade inte fått några pengar. Nu köpte du en, Apple fick pengar för det och AT&T fick itne nå pengar för det. MEN, det stora "men"et i det hela, förlorade AT&T något på detta? Nej! 2 av 3 parter tjänade på affären (Du och Apple) och den 3:e (AT&T) gick +-0 så egentligen har du ju inte gjort något fel då ingen förlorade.

Samt att efter som du är i Sverige så finns ju itne möjligheten för dig att skaffa AT&T (om man tänker realistiskt) så det var ju itne änns frågan om att du tvekade och hade möjligheten att göra "det rätta"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 13:42
Ursprungligen av janne303:

haha klart jag e ironisk, men tänk så här.. När ni "låser upp" era iphones ni köpt utan å aktivera abb är ni så mycket bättre då?

Inte riktigt samma sak, även om det är en gråzon. I det fallet får både Apple och Teliasonera betalt i alla fall.

Tålamodet har varit en dygd: jag är glad att jag inte föll för frestelsen och beställde en iPhone 2G. Gillar starkt den svarta designen och GPS, och att Telia tar hand om abbonemanget.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-12 14:17

a) Om man har telia-abb på sin iphone 3G och åker utomlands, exvis till USA (eller europa).. vad är det för taxa då? Man vill ju gärna ta iPhone som mail-apparat ist för bärbar dator.

b) var ligger telia-affären vid karlaplan.. jag köar lätt!!

Ursprungligen av Rob:

a) Om man har telia-abb på sin iphone 3G och åker utomlands, exvis till USA (eller europa).. vad är det för taxa då? Man vill ju gärna ta iPhone som mail-apparat ist för bärbar dator.

b) var ligger telia-affären vid karlaplan.. jag köar lätt!!

Du lär få svar på båda frågorna på Telia - Bredband, telefoni och digital-tv den 11/7.

Själv kan jag nog inte tänka mig att köpa iPhone via t.ex International Orders, då jag vill ha en garanti och föräkring på luren. Glöm inte det. Den kan ha barnsjukdomar som kräver garantireparationer...

Bevaka tråden