Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Rob:

a) Om man har telia-abb på sin iphone 3G och åker utomlands, exvis till USA (eller europa).. vad är det för taxa då? Man vill ju gärna ta iPhone som mail-apparat ist för bärbar dator.

Det där med utlandet har jag också tänkt på, både ringa och surfa.
För som det ser ut nu kommer jag att bo utomlands minst 5 månader nästa år och då är det ju dumt att inte kunna använda telefonen under den tiden.

Det är det ända som kan göra att jag inte kommer köpa iPhonen är att det blir för dyrt att ringa under den tiden. Får väll se om dom kan erbjuda nått bra abonnemang tills den släpps.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 14:31

Rob: Det är bara att kolla Telia´s roamingavtal för att veta vad det kostar att ringa med den. Att köra data med den utomlands är ekonomiskt självmord. Men det trodde jag verkligen att de flesta var väl medvetna om redan innan alla snyfthistorier i tabloidpressen.
Däremot att använda den för data kopplad mot WiFi är ju gratis (så länge wifi är gratis dvs) så där är det ju ingen kostnad.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-12 15:06

Trineo: kan man isf stänga av telefon-funktionen o bara köra surf/mail -combi på tjänsteresan?

Var precis i fältöversten.. och tydligen så ska Phonehouse oxå sälja iPhone med Telia abonnemang. DVS: med största sannolikhet så kommer de flesta mobilförsäljare att sälja den den 11:e juli, inkl mac-affärer - bara det är Telia. Så det lär ju inte bli några gigantiska köer! Vore ju iofs kul om det var premiär på sergelstorg en dag innan eller så - bara för jippots skull!

Ursprungligen av Rob:

Trineo: kan man isf stänga av telefon-funktionen o bara köra surf/mail -combi på tjänsteresan?

Var precis i fältöversten.. och tydligen så ska Phonehouse oxå sälja iPhone med Telia abonnemang. DVS: med största sannolikhet så kommer de flesta mobilförsäljare att sälja den den 11:e juli, inkl mac-affärer - bara det är Telia. Så det lär ju inte bli några gigantiska köer! Vore ju iofs kul om det var premiär på sergelstorg en dag innan eller så - bara för jippots skull!

I ett inlägg på ett annat forum står det att Teila ÅF troligen kommer få sälja efter sommaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 15:30
Ursprungligen av janne303:

I ett inlägg på ett annat forum står det att Teila ÅF troligen kommer få sälja efter sommaren.

Är det någon som har läst på Apples sida? Där står det att man kan köpa från Telia, Telias återförsäljare och på www.telia.se.
Apple - iPhone - Var du köper

Citat:

Återförsäljare för Telia iPhone kommer att finnas till försäljning hos Telias butiker och från www.telia.se. Det betyder att det säkert finns någon nära dig.Hitta en återförsäljare för Telia i närheten

Edit: det är iallafall min tolkning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 15:09

Rob: Nu har jag ingen iPhone då jag väntat på just 3G modellen, men jag har för mig att det finns ett airplane läge där den inte har någon radio men annars så kan man sätta den på att inte roama också har jag läst.
Men jag hoppas du förstod att surf/mail skall vara på WiFi om du inte vill betala många och återigen många tusenlappar i teleräkning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 15:36

kia2: Sanning med modifikation det där...
Står faktiskt "iPhone kommer att finnas till försäljning hos Telias butiker och från Telia - Bredband, telefoni och digital-tv. Det betyder att det säkert finns någon nära dig."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 15:40
Ursprungligen av Trineo:

kia2: Sanning med modifikation det där...
Står faktiskt "iPhone kommer att finnas till försäljning hos Telias butiker och från Telia - Bredband, telefoni och digital-tv. Det betyder att det säkert finns någon nära dig."

Det står Återförsäljare för Telia dels som rubrik och dels som länk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 15:43

Yea yea yea, spekulera kan man göra hur mycket man vill men vi kommer nog inte veta något förräns den 11:e juli ändå.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-12 15:48

Phonehouse-nörden sa iaf till mig att de skulle sälja fr. 11 Juli. Men vad vet han..

Självklart kör man Wifi för mail/surf isf på hotellet - som alltid ingår i övernattning nu för tiden. Säkert till och med i uzbeckistan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 15:52

jens__E: Är ju samma med vilken telefon som helst... så det är inget speciellt med iPhone.

Ursprungligen av Trineo:

jens__E: Är ju samma med vilken telefon som helst... så det är inget speciellt med iPhone.

Liten skillnad är det ju...

I andra mobiler kan man byta ut SIM- kortet till ett annat under den tiden man är utomlands och ringa med en operatör i det landet.

iPhone är troligtvis låst till Telia.

Det jag menade är att man binder upp sig på ett abonnemang när man köper en iPhone och det känns onödigt att betala säg 400 kr/mån och man inte kan använda det för man bor utomlands.

På telias danska sida står det att de blir den första operatör att tillhandahålla iPhonen, inte den enda... kan det betyda något eller? *spekulerar*

link: Telia · iPhone

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 18:30

Detta står på Danska Telias hemsida. Vad betyder det? Något händer imorgon alltså...men vad?

Svar rigtigt på ugens spørgsmål, og
deltag i konkurrencen om at blive den første ejer af en iPhone 3G i Danmark.
Konkurrencen starter 13. juni.

Är det någon tävling på G eller?

Ursprungligen av vanilj:

Detta står på Danska Telias hemsida. Vad betyder det? Något händer imorgon alltså...men vad?

Svar rigtigt på ugens spørgsmål, og
deltag i konkurrencen om at blive den første ejer af en iPhone 3G i Danmark.
Konkurrencen starter 13. juni.

Är det någon tävling på G eller?

Jag förstår heller inte vad som menas.

Någon som har erfarenheter av att förstå svenska som talas av folk med gröt i munnen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 19:10

Svara på veckans fråga, och deltag i tävlingen om att bli den första ägaren av en iPhone 3G i Danmark. Tävlingen börjar 13. juni.

Ursprungligen av vanilj:

Detta står på Danska Telias hemsida. Vad betyder det? Något händer imorgon alltså...men vad?

Svar rigtigt på ugens spørgsmål, og
deltag i konkurrencen om at blive den første ejer af en iPhone 3G i Danmark.
Konkurrencen starter 13. juni.

Är det någon tävling på G eller?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-06-12 19:04

Tänkte bara medela att iPhone 3G kommer inte alltid att bara finnas med Telia. Det kommer endast vara dom första månaderna. Möjligtvis till December någon gång.. Ibland är det bra att jobba i elektronikbutik och få reda på sånt här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 19:12
Ursprungligen av Pontzy:

Tänkte bara medela att iPhone 3G kommer inte alltid att bara finnas med Telia. Det kommer endast vara dom första månaderna. Möjligtvis till December någon gång.. Ibland är det bra att jobba i elektronikbutik och få reda på sånt här

Med ungefär samma säkerhet som Telenor knep kontraktet för att vara exklusiv leverantör av iPhone då eller?
Tror vad jag vill om alla dessa som arbetar här och där som besitter en massa special information ute i affärerna... as if.
Ta det inte personligt, men det springer alltid runt folk som säger att de vet ditten och datten som sedan visar sig vara bogus. Inte minst här på forumet om iphone.

detta är lite intressant:

Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English

499 & 599 Euro utan bindning. låter rimligt.

99 & 199 + 49/mån blir dyrt på 24 månader...

Senast redigerat 2008-06-12 22:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 22:42

Ni kanske kan fortsätta diskussionen i en annan tråd?

Well mina kära vänner...

1. Telefonen kommer inte att säljes enbart via Telia utan även av andra handlare

2. Det kommer gå att köpa den obunden (ev. med kontantkort)

4. Priserna kommer att vara som följer:

3494 kronor samt 5369 kronor..

hehe, endast en gissning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 07:34

Ja, är det NÅN som vet om Telia blir officiell leverantör? Jobbet har precis bytt till tre... skulle ju suga om så var fallet. Och nån som vet om butikerna säljer abbonemang? Mac öppnar precis en butik i ÖREBRO nämligen! TJOHO!!

  • Medlem
  • 2008-06-13 12:15
Ursprungligen av VeraElla:

Ja, är det NÅN som vet om Telia blir officiell leverantör? Jobbet har precis bytt till tre... skulle ju suga om så var fallet. Och nån som vet om butikerna säljer abbonemang? Mac öppnar precis en butik i ÖREBRO nämligen! TJOHO!!

Eeeh...? ALLA (eller nästan alla) vet att Telia blir officiell leverantör. Eller missade jag någon ironi här?

Jag vet ju att det inte finns en mms funktion i iPhone 3g, men vad händer om någon skickar mms TILL mig, får man ett sms, med en länk då? Precis som i gamla telefoner som i inte hade den funktionen?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-06-13 12:34

Ja, precis så fungerar det!

Tack

Nu vill jag att 2.0 ska komma, jag ska iaf vänta lite att skaffa iPhone 3G, tills man har fixat o trixat klart med den och om man kan fixa så att man har kvar sitt gamla abonnemang...vilket jag tror kommer att lösas...

Far åt helvete vad ful den vita är:
Macworld | Mac Word | Hands on with iPhone 3G

Bevaka tråden