Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av oykkh:

japp, precis,, jag undrar om det är 12,18 eller 24mån bindningstid,, men totalt sett blir ju iphonen ganska dyr,men då får man tänka på att surf,mess,ringa,mail, youtube,väder osv ingår i priset

Jo den är inte billig men samtidigt så får man inte ett motsvarande paket med en Nokia/SE/Samsung för samma pengar - förutsatt att kostnaden som oykkh postade om stämmer.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-14 21:49

jag skulle kunna tänka mig att en låst iphone 16gb utan abb ligger på ca 5500kr-6000kr,, men då kan du ju låsa upp den o använda ditt halebop!!

Ursprungligen av oykkh:

jag skulle kunna tänka mig att en låst iphone 16gb utan abb ligger på ca 5500kr-6000kr,, men då kan du ju låsa upp den o använda ditt halebop!!

Det är ju helt klart ett alternativ. Men hur funkar det att låsa upp den då?

måste man låsa upp den? om jag køper kontant 5-6000 då borde den vara "fri" att anvænda med vem man vill?

Ursprungligen av jens__E:

Det är ju helt klart ett alternativ. Men hur funkar det att låsa upp den då?

Jag tror priserna kommer hamna lite runt dom här siffrorna:

Apple iPhone 8GB (Svart eller vit) = ca: 2000 kr
Apple iPhone 16GB (Svart eller vit) = ca: 3500-4000kr

Det kommer nog lanseras 3 st abonnemang:
Obegränsad datatrafik, visual voicemail samt tillgång till Telias WIFI-hotspots runt hela landet ingår i alla abonnemang.. Skulle gissa på en bindningstid på runt 12-24 månader

Abb 1: 100 fria samtalsminuter, 200 fria sms = 399kr
Abb 2: 200 fria samtalsminuter, 400 fria sms = 499kr
Abb 3: 300 fria samtalsminuter, 800 fria sms = 599kr

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-06-25 08:08
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Jag tror priserna kommer hamna lite runt dom här siffrorna:

Apple iPhone 8GB (Svart eller vit) = ca: 2000 kr
Apple iPhone 16GB (Svart eller vit) = ca: 3500-4000kr

Det kommer nog lanseras 3 st abonnemang:
Obegränsad datatrafik, visual voicemail samt tillgång till Telias WIFI-hotspots runt hela landet ingår i alla abonnemang.. Skulle gissa på en bindningstid på runt 12-24 månader

Abb 1: 100 fria samtalsminuter, 200 fria sms = 399kr
Abb 2: 200 fria samtalsminuter, 400 fria sms = 499kr
Abb 3: 300 fria samtalsminuter, 800 fria sms = 599kr

100 fria samtalsminuter, är du säker du inte glömt en nolla?

100 minuter är en 1.6 timmar per månad i samtalstid...låter lite väl lite.

1000 fria samtalsminuter, 1000 fria sms
2000 fria samtalsminuter, 2000 fria sms
3000 fria samtalsminuter, 3000 fria sms

eller har jag missuppfattat vad "samtalsminuter" innebär?

Ursprungligen av Caemon:

100 fria samtalsminuter, är du säker du inte glömt en nolla?

100 minuter är en 1.6 timmar per månad i samtalstid...låter lite väl lite.

1000 fria samtalsminuter, 1000 fria sms
2000 fria samtalsminuter, 2000 fria sms
3000 fria samtalsminuter, 3000 fria sms

eller har jag missuppfattat vad "samtalsminuter" innebär?

Nej, men du har missuppfattat att de även kommer casha in föriPhonen via abbonnemanget.
Vi pratar inte ett helt vanligt abonnemang, utan en plan för att betala av iPhonen.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-14 21:50

steve jobs sa "almost 199 dollar worldwide" sen kommer ju skatt 25% o lite extra påslag till, för du trodde väl inte att 199dollar var en olåst iphone utan abb????

Ursprungligen av oykkh:

steve jobs sa "almost 199 dollar worldwide" sen kommer ju skatt 25% o lite extra påslag till, för du trodde väl inte att 199dollar var en olåst iphone utan abb????

Nej, men 199 dollar blir inga 1999 spänn med 25% påslag

1999 spänn blir 1/3 av det "lovade" priset dyrare... Känns inte "apple" som någon sagt tidigare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-14 21:58

Jag skulle säga att månadskostnaderna låter lite väl saftiga. Hur lång bindningstid skulle det vara då?
Sedan är skillnaderna i paketen lite konstig. 2000 samtalsminuter är väääldigt mycket, så jag ser inte varför man ska ha den stegringen. Det borde finnas ett billigare abbonemang med färre samtalsminuter (typ 500).

Ursprungligen av vanilj:

Jag skulle säga att månadskostnaderna låter lite väl saftiga. Hur lång bindningstid skulle det vara då?

Telias nuvarande Flatrate kostar 599spänn, då får man 3000minuter, 3000MMS/SMS och sen vet jag inte vad det är för MB-pris på data, men kanske en 5-10 kanske...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-14 22:06
Ursprungligen av PeeMaN:

Telias nuvarande Flatrate kostar 599spänn, då får man 3000minuter, 3000MMS/SMS och sen vet jag inte vad det är för MB-pris på data, men kanske en 5-10 kanske...

Det går ju inte riktigt hand i hand med Apple's mål att telefonen skulle vara "affordable" för en större grupp människor. Tittar man på O2 i Storbritannien så har man ju abbonemang som ligger en-två hundringar lägre i månaden.

Men men...vi får se när Telia öppnar käften. Jag tror (och hoppas) att man kommer erbjuda en bättre abbonemangsform som fokuserar på fri datatrafik men med betydligt färre samtalsminuter och SMS. I Telias nuvarande fastpris-abbonemang så känns det som det är de extra minuterna och sms:en man betalar för.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-14 22:05

ja, jag tror inte att det stämmer till 100% heller.men en fingervisning ompriset, telia hade ju internt möte nu i veckan, har en gammal kollega som mailademig detta, men han sa oxå att det inte var bekräftat varken av telia eller apple än. telia ska gå ut med priserna officiellt på morgonen den 11juli!! men 500min gör jag på en vecka, så jag hugger nog på det stora abbet!!

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-14 22:11

nu spekulerer jag lite vilt, men jag tror iphone sålde väääldigt dåligt i uk,, när jag köpte min iphone 8gb i april fick jag en 1,1,2 som var tillverkad vecka 47 2007,

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-14 23:22

det har du rätt i mjg: vi får se hur det blir,, men tycker nog att telia kan gå utmed lite mer info nu när andra operatörer har gjort det. varför är det sååå top secret??

skulle dessa siffror på något sätt stämma får jag börja sälja kroppsdelar för jag kommer aldrig ha råd med det där!

  • Medlem
  • Klippan
  • 2008-06-14 23:38

Är det någon som vet när priserna publiceras, det stod, på morgonen den 11, längre upp i forumet, stämmer detta?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-14 23:47

Förvirrande när en del säger att Telias flatrate kostar 599 kr. - och andra har den för 199 kr. Det är inte så LITE skillnad det :-D. Man undrar vad som är sant.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-15 00:04
Ursprungligen av mjg:

Förvirrande när en del säger att Telias flatrate kostar 599 kr. - och andra har den för 199 kr. Det är inte så LITE skillnad det :-D. Man undrar vad som är sant.

Teia fastpris gäller då bara samtal vad jag förstått (kanske har fel?)
Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

199kr e då för mobilt bredband
Mobilt bredband, surfa fritt ret ut! - Telia

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-15 00:01

telias flatrate kostar idag 599kr/mån då ingår 3000/min 3000/sms/mms.. sen kan du lägga på 199kr/mån då får du fri surf oxå max 10gb!! totalt ca800kr/mån,, så dessa priser om iphone kan nog stämma, hoppas det, för då blir det billigare än idag!! jag har ringt telia två ggr samt besökt deras butik igår.. PRISERNA FÖR IPHONE KOMMER PÅ SJÄLVA LANSERINGSAGEN,, alltså den 11juli,, tyvärr!!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-15 00:15

Hmm, jag blandar ihop flat rate och fri surf...Nå - då kan vi som knappt pratar alls i mobilen skita i flat rate och ta ett 99 kr abb och lägga på 199 kr? Isåfall blir det ca. 300 i månaden. Det kan jag leva med.

Ursprungligen av mjg:

Hmm, jag blandar ihop flat rate och fri surf...Nå - då kan vi som knappt pratar alls i mobilen skita i flat rate och ta ett 99 kr abb och lägga på 199 kr? Isåfall blir det ca. 300 i månaden. Det kan jag leva med.

Det lät smart.
Jag pratar max en timme per månad å då känns det ju onödigt med 1000 fria minuter å sånt.
Jag skickar några sms och pratar lite grann, oftast ringer folk upp till mig. Men har man en iPhone så lär man ju surfa lite, när man sitter på bussen och liknande.

Det är segt om dom exakta priserna släpps den 11e, det hade ju varit kul att kunna tänka igenom det lite innan.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-06-15 00:53
Ursprungligen av oykkh:

8GB 1999:-
16 GB 2999:-
499:- 2000 samtalsminuter, fri surfning (upp till 10GB), fria SMS (upp till 5000)
599:- 3500 samtalsminuter, fri surfning (upp till 10GB), fria SMS (upp till 5000)
699:- 5000 samtalsminuter, fri surfning (upp till 10GB), fria SMS (upp till 5000)

tror ni dessa priser kan stämma? min kollega fick dessa priser av telia efter deras möte i veckan!! oOBS OBS!! detta är inte bekräftat av varken apple eller telia!!!

Oavsett om siffrorna stämmer så blir svåraste frågan för mig hur många samtalsminuter man kommer att utnyttja per månad, antar det enklaste är att ta 2000 och sen uppgradera efter behov.

Får se till att köpa en Airport Extreme för lite frihet i lägenheten.

/Caem

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-15 02:04

... vill uttrycka mig lite mildare, men tror oxå att det är fel att anta att telia är lika dödshemliga internt med all sin info som apple är... har inga problem alls med att tänka mig information av detta slaget enkelt kan slinka ut.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-15 09:11

Jag pratade med någon på Telia här om dagen, och dom kunde berätta att dom skulle på iPhone kurs veckan efter midsommar, och att dom då kom att få mer information om både telefon och abbonemang.

  • Medlem
  • 2008-06-15 10:49

Men egentligen kan väl Telia inte erbjuda fundamentalt annorlunda priser och paket än vad de redan har? Man sitter idag med avtal med andra mobilleverantörer om att t.ex sälja en viss Nokia-modell med ett prispaket som förmodas ge ett visst antal sålda enheter. Något som säkerligen varit en del av prisförhandlingen med Nokia för Telias inköpspris av Nokia-nallar.

Att i det läget börja sälja en ny mobil med en prismodell som kraftigt understiger befintliga skulle inte uppskattas av Nokia och de andra leverantörerna. Jag tror att vi kommer att få se ungefär samma priser för iPhone-abonnemang som de som Telia redan erbjuder.

Frågan är också om Telia betraktar iPhone som en konsumentprodukt eller en företagstelefon. Med tanke på stödet för Exchange har Apple tagit ett tydligt steg mot företagssegmentet. Det påverkar också prismodellerna skulle jag tro.

Ursprungligen av bbus:

Men egentligen kan väl Telia inte erbjuda fundamentalt annorlunda priser och paket än vad de redan har? Man sitter idag med avtal med andra mobilleverantörer om att t.ex sälja en viss Nokia-modell med ett prispaket som förmodas ge ett visst antal sålda enheter. Något som säkerligen varit en del av prisförhandlingen med Nokia för Telias inköpspris av Nokia-nallar.

Att i det läget börja sälja en ny mobil med en prismodell som kraftigt understiger befintliga skulle inte uppskattas av Nokia och de andra leverantörerna. Jag tror att vi kommer att få se ungefär samma priser för iPhone-abonnemang som de som Telia redan erbjuder.

Frågan är också om Telia betraktar iPhone som en konsumentprodukt eller en företagstelefon. Med tanke på stödet för Exchange har Apple tagit ett tydligt steg mot företagssegmentet. Det påverkar också prismodellerna skulle jag tro.

Precis som du säger kan inte Telia ge sig på att skapa några nya glädje-abonnemang. Och jag tror inte heller att det blir något speciellt "Iphone abonnemang". Precis som du säger så är de säkert glada över att ha fått Iphone, men om de trampar SE och Nokia på fel tår, så riskerar de ju att bli av med de som partners, vilket nog är det sista de vill. Då Iphone-intäkterna lär bli minimala i jämförelse.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-15 17:59

Hmmm...detta låter som en sund analys...jag tror dock inte Telia lanserar den som företagsmanick. Det skulle inte sälja många ex. i Sverige, ett land där företagare inte är hippa utan mycket traditionsbundna, gråa, trista och ingenjörsfokuserade (läs: SE).
Nej, nog blir det en konsumentlansering. Där är vi svenskar tvärtom otroligt hippa, nyhetsbejakande, köpstarka och estetiska. Iphone kommer att - per capita - slå alla rekord i Sverige. Inget annat land i världen kommer att ha fler Iphone-ägare per capita om - låt säga - två år.

Ursprungligen av bbus:

Men egentligen kan väl Telia inte erbjuda fundamentalt annorlunda priser och paket än vad de redan har? Man sitter idag med avtal med andra mobilleverantörer om att t.ex sälja en viss Nokia-modell med ett prispaket som förmodas ge ett visst antal sålda enheter. Något som säkerligen varit en del av prisförhandlingen med Nokia för Telias inköpspris av Nokia-nallar.

Att i det läget börja sälja en ny mobil med en prismodell som kraftigt understiger befintliga skulle inte uppskattas av Nokia och de andra leverantörerna. Jag tror att vi kommer att få se ungefär samma priser för iPhone-abonnemang som de som Telia redan erbjuder.

Frågan är också om Telia betraktar iPhone som en konsumentprodukt eller en företagstelefon. Med tanke på stödet för Exchange har Apple tagit ett tydligt steg mot företagssegmentet. Det påverkar också prismodellerna skulle jag tro.

Man behöver inte erbjuda fundamentalt anorlunda paket men då iphoneanvändaren dokumenterat är en intensivt internetnyttjande kund kan man hålla prisbilden uppe genom att erbjuda ett abonnemang som ligger i det övre skiktet när det gäller mängden samtalsminuter och datatrafik.
En kund som köper en iphone är en kund som anammat mobil internetanvändning i högre usträckning än en kund som har Nokia/SE/Samsung tex.

Det betyder att ett välfyllt abonnemang som levereras med iphonen till en viss kostnad ses som mera prisvärt och ger högre försäljning och därmed större vinst än om samma paket sålts tillsammans med en Nokia eller SE. Då en kund av de telefonerna inte skulle komma att utnyttja paketet i samma usträckning skulle de därför inte heller uppfatta värdet som lika högt.

Som sagt, det vore väldigt klumpigt av Telia att enbart erbjuda abonnemang med så mycket minuter taltid. Det är data man ska lägga fokus på om man ska erbjuda ett speciellt iPhone abonnemang.

Apple iPhone Users Do All but Talk - International Business Times -

iPhone usage statistics - CNET Asia Blogs: InfoChat by Jerry Liao, Philippines

Bevaka tråden