Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Occhino:

Detta kanske beror på att folk knappt använder MMS? Fler och fler mobiler blir mer baserade på surf och det kan vara därför Apple väljer att skita i MMS. iPhone är till stor del en surf-mobil och då kan man maila bilden istället för att skicka den med MMS.

MMS är helt klart påväg ut och Apple verkar inte vilja hindra detta.

Du är berusad... MMS skickandet ökar och är definitivt inte påväg ut!

Ursprungligen av PeeMaN:

Du är berusad... MMS skickandet ökar och är definitivt inte påväg ut!

Kanske för att gemene man vill dela med sig av bild/film på något sätt och att konfa mail och fixa dataabonnemang är för komplext i vanliga telefoner?

Det är billigare och lika snabbt att skicka ett mail som att dra iväg ett mms i iphonen.
Och det går inte mot att använda överprissatta tjänster i mobilen utan att vi tar med oss online-livet överallt vi går.
Titta bara på explosionen av mobilt bredband.

Ursprungligen av petterf:

Kanske för att gemene man vill dela med sig av bild/film på något sätt och att konfa mail och fixa dataabonnemang är för komplext i vanliga telefoner?

Det är billigare och lika snabbt att skicka ett mail som att dra iväg ett mms i iphonen.
Och det går inte mot att använda överprissatta tjänster i mobilen utan att vi tar med oss online-livet överallt vi går.
Titta bara på explosionen av mobilt bredband.

Du kan inte komma ifrån att MMS ökar, och det gör det av olika anledningar... det är INSTANT... Du vet att den du skickar det till får det direkt.... Det vet du inte med ett mail, alla har inte Iphone eller en mobil som kan visa mail med inbakade bilder...än.... När det gäller överpris så får det stå för dig. Jag vet inte vad du har för abonnemang. Men MMS ligger ju i samma prisklass som SMS numera, såvitt jag förstått det iaf. Jag har fastpris på mitt.......

Ursprungligen av PeeMaN:

Du kan inte komma ifrån att MMS ökar, och det gör det av olika anledningar... det är INSTANT... Du vet att den du skickar det till får det direkt....

Näe inte riktigt. Bara om mottagaren har aktiverat/skickat mms, har sin telefon inställd på att automatiskt ta emot meddelanden. Annars är det inte alls 'instant'.

Citat:

Det vet du inte med ett mail, alla har inte Iphone eller en mobil som kan visa mail med inbakade bilder...än.... När det gäller överpris så får det stå för dig. Jag vet inte vad du har för abonnemang. Men MMS ligger ju i samma prisklass som SMS numera, såvitt jag förstått det iaf. Jag har fastpris på mitt.......

Näe inte riktigt. beror på abonnemanget. Det är inte speciellt ovanligt att ett mms kostar 1,69 styck. Skicka ett simpelt sms på några få tecken till utlandet kostar flera kronor.

Det är helt klart överpris för den datamängd man skickar.
Precis som att sms är överprissatta de med. 30-80 öre styck för något som kostar långt under 10 öre för operatören.

Nu när allt fler tjänster gloder mot att skicka rådata över IP istället för att använda operatörernas egna tjänster innebär att konkurensen ökar och priserna sjunker - och det är precis vad vi behöver!

Ursprungligen av PeeMaN:

Du kan inte komma ifrån att MMS ökar, och det gör det av olika anledningar... det är INSTANT... Du vet att den du skickar det till får det direkt.... Det vet du inte med ett mail, alla har inte Iphone eller en mobil som kan visa mail med inbakade bilder...än.... När det gäller överpris så får det stå för dig. Jag vet inte vad du har för abonnemang. Men MMS ligger ju i samma prisklass som SMS numera, såvitt jag förstått det iaf. Jag har fastpris på mitt.......

Trams...

Här i pyttelandet Sverige kanske MMS är förträffligt eller möjligtvis fler länder i Europa.

Men utanför vet knappt någon vad MMS är. Framförallt inte i det land där mobil tekniken ligger i framkant - nämligen Japan.

Japanerna hade vikt sig dubbelt över dina påståenden.

Däremot kunde man möjligtvis tycka att de kunde lagt in MMS funktion på något sätt, fast å andra sidan - varför köra på gammal teknik.

Ursprungligen av draags:

Trams...

Här i pyttelandet Sverige kanske MMS är förträffligt eller möjligtvis fler länder i Europa.

Men utanför vet knappt någon vad MMS är. Framförallt inte i det land där mobil tekniken ligger i framkant - nämligen Japan.

Japanerna hade vikt sig dubbelt över dina påståenden.

Däremot kunde man möjligtvis tycka att de kunde lagt in MMS funktion på något sätt, fast å andra sidan - varför köra på gammal teknik.

Men hörru... hur kan det då komma sig att Sverige råkar vara ett av de länder som ligger längst fram inom telekomteknik, trots att vi är ett "pytteland".. Visst att Japan är en spjutspetsnation när det gäller teknik men nu är det iPhone vi snackar om... och seriöst, jag tycker inte att den är så revulotionerande rent telefonmässigt. Den ligger ju minst tre år efter SonyEricsson när det gäller smarta lösningar. T.Ex --> Skicka kontakt; går inte med en iPhone men går att göra med en SE. Dessutom kan man välja hur man ska skicka den, b.l.a via BlueTooth och det är ju bra att man kan använda sin blåtand till mer än att ansluta ett sketet headset. Får väl se hur "revolutionerande" iPhone blir med stöd för HSPA och ett GPS chip...

// "Kritisk iPhone-ägare"

Du verkar lite insnöad tror jag... I USA till exempel har trycket efter MMS-funktion varit stort, särskilt bland de yngre användarna. Och på diverse forum kan man läsa att det är en av de stora missarna med den nya 3G phonen att det inte är inbyggt... MMS ökar, även om tekniken inte är ny, så det så!

Ursprungligen av draags:

Trams...

Här i pyttelandet Sverige kanske MMS är förträffligt eller möjligtvis fler länder i Europa.

Men utanför vet knappt någon vad MMS är. Framförallt inte i det land där mobil tekniken ligger i framkant - nämligen Japan.

Japanerna hade vikt sig dubbelt över dina påståenden.

Däremot kunde man möjligtvis tycka att de kunde lagt in MMS funktion på något sätt, fast å andra sidan - varför köra på gammal teknik.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-10 02:32
Ursprungligen av PeeMaN:

Du är berusad... MMS skickandet ökar och är definitivt inte påväg ut!

Så du menar att när fler och fler kan maila bilder till varandra med sina telefoner väljer dessa då hellre att betala X antal kronor för att MMS'a bilden istället? Jag kan ju aldrig tänka mig att ett så framgångsrikt och ledande företag som Apple har glömt bort att ta med MMS, det måste ju ha ett skäl. Det är ju inte särskilt svårt att fixa en applikation för att MMS'a, då det funnits på kameramobiler sedan dinosaurernas tid och Apples programmerare skulle nog kunna slänga ihop det på 5 minuter.

För övrigt vet Apple troligen mycket väl att det finns utvecklade applikationer i t.ex. Installer för att skicka och ta emot MMS, ännu ett tänkbart skäl till varför de struntat i MMS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 02:22

Den som tror att antalet pixlar är den viktigaste aspekten när det kommer till bildkvalite', har garanterat inte det minsta aning om vad kamerateknik handlar om...

Om Kodak Z1275 - 12 miljoner pixlar, 5X SCHNEIDER-KREUZNACH VARIOGO

Canon Digital EOS 1D MARK III - FotoVideo Stockholm

M-Pixel VS bildkvalite...

Fast det är klart, om man köper många kanske det blir bättre....

iPhonens kamera står sig väl mot de flesta telefoner...

Titta på bilderna inte några j-vla siffror, dom säger inte ett jota.

/mattis

Ursprungligen av zelari:

Den som tror att antalet pixlar är den viktigaste aspekten när det kommer till bildkvalite', har garanterat inte det minsta aning om vad kamerateknik handlar om...

Om Kodak Z1275 - 12 miljoner pixlar, 5X SCHNEIDER-KREUZNACH VARIOGO

Canon Digital EOS 1D MARK III - FotoVideo Stockholm

M-Pixel VS bildkvalite...

Fast det är klart, om man köper många kanske det blir bättre....

iPhonens kamera står sig väl mot de flesta telefoner...

Titta på bilderna inte några j-vla siffror, dom säger inte ett jota.

/mattis

Haha, som med HD-ready och FULL HD.... Folk kan inte se skillnad på det, och vid "blindtester" har folk valt 720P som "bästa" också.. Allt handlar om hur tekniken fungerar, inte alltid vad siffrorna säger

Men jag hade allt velat ha en megapixel eller två till i Iphonen... Även om bilderna är "okej" nu....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-10 10:12
Ursprungligen av m1kke:

Fortfarande en usel 2mpix-kamera, fortfarande INGEN MMS och fortfarande tråkiga 16GB!! VAD I HELVETE APPLE!!!

Telefonen kostar futtiga 1300 kr. Det innebär att den kommer sälja utav bara h-e-l-v-e-t-e. Så vad spelar det för roll om den har MMS eller inte när alla använder iPhone i vilket fall som helst?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-10 01:23

Jag köper ju en den 11 juli så klart - oavsett pris och abb-villkor. Det enda jag personligen saknar är ljudinspelning...men det kanske kommer? Uppdateringen 2.0 har väl inte till fullo presenterats - alla detaljer?
Eller kanske man kan köpa ett program på iTunes som fixar biffen? Tredjepartare? Eller bli det mest spel...och spel och spel där?

Suck !!!! Vad lilla Sverige ändå är "stenåldern" när det gäller tecknande av abonnemang.
Varför kan dom inte göra det enkelt genom att sälja telefonen på Apple Store, och att var och en kan aktivera abonnemanget via iTunes i lugn och ro hemma!!!???!!!

Ursprungligen av LaltroMondo:

Suck !!!! Vad lilla Sverige ändå är "stenåldern" när det gäller tecknande av abonnemang.
Varför kan dom inte göra det enkelt genom att sälja telefonen på Apple Store, och att var och en kan aktivera abonnemanget via iTunes i lugn och ro hemma!!!???!!!

Kanske för att det inte är juridiskt bindande i sverige?

Skulle kanske vara om de petade in e-leg/bank-id i processen.

Vad jag förstått det som så kommar alla abonnemang tecknas i butik, world wide? Har jag fel? Det gäller väl inte bara Sverige?

Tillägg: !! ?? !!! ?? !

!

Ursprungligen av henkebarn:

Vad jag förstått det som så kommar alla abonnemang tecknas i butik, world wide? Har jag fel? Det gäller väl inte bara Sverige?

Tillägg: !! ?? !!! ?? !

!

Jo det lutar ju åt det.
Suck, vad hela världen är i stenåldern.

Ursprungligen av theplague:

Jo det lutar ju åt det.
Suck, vad hela världen är i stenåldern.

Jag vill fortfarande veta varför du är så arg och grinig idag

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag vill fortfarande veta varför du är så arg och grinig idag

Jag är inte grinig.
Undrar bara varför folk bryr sig så mycket om något de uppenbarligen är så bristfälligt.
Det är som att jag skulle ge mig in på ett SonyEricsson-forum och gnälla över dessa lurars brister och felsatsningar.
Varför skulle jag göra det?!?

Ursprungligen av henkebarn:

Vad jag förstått det som så kommar alla abonnemang tecknas i butik, world wide? Har jag fel? Det gäller väl inte bara Sverige?

Och det innebär ju isåfall att vi inte kommer att kunna hitta upplåsta telefoner på Blocket längre......eller?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-10 13:00
Ursprungligen av LaltroMondo:

Och det innebär ju isåfall att vi inte kommer att kunna hitta upplåsta telefoner på Blocket längre......eller?

Precis. Därför hoppas vi på att Apple fortfarande skall köra på att man aktiverar genom iTunes!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 13:02
Ursprungligen av Occhino:

Precis. Därför hoppas vi på att Apple fortfarande skall köra på att man aktiverar genom iTunes!

Vilket alltså inte verkar så troligt:

The iPhone 3G on AT&T: we ask the burning questions - Engadget

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-10 13:04

Jag hade hoppats på att plocka hem en ifrån staterna utan abonemang, rena fyndpriserna . Såg att de nu vill att man ska teckna abonememang i affären vilket är lite tråkigt, dock förstår jag Apple. Får behålla min "gamla" iPhone om så blir fallet och vänta tills det släpps en 32 GB, borde komma inom ett halvår.

Den vita var fin tyckte jag

Personligen tycker jag att det är okej, med tanke på att det trots allt inte är "rätt" att jailbreaka eller låsa upp operatörsbundna telefoner. Synd bara att Apple (hittills) inte har dealar med fler operatörer i Sverige bara.

Enda anledningen till att klaga på beslutet är väl om man inte önskar Telia som operatör i Sverige?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-10 02:36

Att köpa i Sverige är för mig helt ointressant då jag aldrig i mitt liv skulle skaffa Telia. Och den kommer ju med, ja garanterad säkerhet, inte går att köpa loss här antagligen.
Men vad tror ni om de möjligheterna i USA? Alltså att göra som man "alltid" gjort med den vanliga iPhonen, gå och köpa den och sedan hacka den och köra med vad man vill. Har en kille i USA som väntar på att gå och köra och skicka hem till mig så det är lungt.
Lär bli billigare än i Sverige också då det antagligen blir $299 + moms här i landet.

Ursprungligen av iLind:

Att köpa i Sverige är för mig helt ointressant då jag aldrig i mitt liv skulle skaffa Telia. Och den kommer ju med, ja garanterad säkerhet, inte går att köpa loss här antagligen.
Men vad tror ni om de möjligheterna i USA? Alltså att göra som man "alltid" gjort med den vanliga iPhonen, gå och köpa den och sedan hacka den och köra med vad man vill. Har en kille i USA som väntar på att gå och köra och skicka hem till mig så det är lungt.
Lär bli billigare än i Sverige också då det antagligen blir $299 + moms här i landet.

Det verkar vara slut på Itunes-aktiveringen numera... SÅ det lär inte gå utan att teckna at&t!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 07:30

Själv läste jag inget om keynoten utan väntade på videon förgäves igår, somnade vid 23.30 med datorn i sängen... vaknade 4.30 efter att ha drömt om iPhone och kollade då på videon och jäklar vad jag kommer köpa en vit iPhone när den kommer hit.
Går även över till Telia från att ha varit tele2 trogen sedan 1999 utan minsta betänkelse... förhoppningsvis får man väl även Homerun i abbet också.

Ni som tror att Telia kommer ta ut hutlösa pengar i abbonemangskostnad tror jag har ganska dålig koll på hur abben är styrda och hur prissättningen funkar. Men det är väl den vanliga svenska pessimismen som talar.
För mig blir det ett flatrate abb så jag kan snacka och surfa hur mycket jag vill... kommer även bli ett familje mobileme för mig och frugan... och mycket troligt även en 8GB iPhone till frugan.

Om folk kommer klaga på den plastiga baksidan så hoppas jag att apple börjar sälja separata lock. Typ borstat stål...

Såg som fan fram emot den här telefonen, så blir man bara besviken:(

Hoppas bara att dom gjort den nya baksidan mer reptålig än den gamla.
Det är den gamla lurens svaga punkt =P Är det samma plastmaterial som
i Macbook så blir det inte roligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 08:40

Jag undrar också vad som händer om man behöver återställa sin iPhone. Måste man gå tillbaks till Telia-butiken och få den aktiverad då?

Edit: och jag undrar också varför det följer med ett speciellt verktyg för att öppna sim-korts luckan (ett gem). Det indikerar att det kommer att man kan komma att behöva byta sim-kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 08:47
Ursprungligen av kia2:

Jag undrar också vad som händer om man behöver återställa sin iPhone. Måste man gå tillbaks till Telia-butiken och få den aktiverad då?

Edit: och jag undrar också varför det följer med ett speciellt verktyg för att öppna sim-korts luckan (ett gem). Det indikerar att det kommer att man kan komma att behöva byta sim-kort.

Jag tror det är för att de i efterhand ska slippa skicka ut gem till alla kunder som av någon anledning behöver plocka ut sim-kortet.

Bevaka tråden