Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-26 21:38
Ursprungligen av Trineo:

Om du väljer det minsta abonnemanget där det bara ingår 100MB men du sedan under 2 dagar tankar ned 1MB (0,5MB per dag) så blir det 18kr medans om du tankar ned samma mängd under en dag så blir det 9kr.

Så du tror att de 100MB man har tilldelat per månad delas upp på varje dag?

Jag skulle tro att det är först när man använt sin månadstilldelning som extrakostnader kan tillkomma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 21:41

Jag menade såklart efter att man förbrukat de 100MB man har i abonnemanget.

Rykte om MMS i iPhone 3G, hur mycket man nu ska tro på det:

AT&T memo reveals forthcoming iPhone 3G MMS support?

Vore ju konstigt om bara iPhone 3G fick MMS, har Apple verkligen utvecklat en sådan programvara borde det vara något som kommer även till vanliga iPhone och i så fall borde det finnas spår av det i firmware 2.0, vilket vi inte hört något om hittills.

Ursprungligen av Adrian B:

Rykte om MMS i iPhone 3G, hur mycket man nu ska tro på det:

AT&T memo reveals forthcoming iPhone 3G MMS support?

Vore ju konstigt om bara iPhone 3G fick MMS, har Apple verkligen utvecklat en sådan programvara borde det vara något som kommer även till vanliga iPhone och i så fall borde det finnas spår av det i firmware 2.0, vilket vi inte hört något om hittills.

"AT&T’s customer service representatives certainly aren’t known for delivering accurate information about soon-to-be-released products. As such, the following should be taken with a grain of salt"

Säger väl allt?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-26 22:00

Det låter ju bra att man kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia eftersom jag har ett väldigt bra teliaabonnemang som kostar mig cirka 100 kr/mån (jag ringer inte så mycket)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 22:12

Frågan sen är ju bara hur mycket data du har med där... förmodligen inte så mycket.
Och vad telefonen kommer kosta om du väljer att behålla det abonnemang du redan har.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-26 22:25
Ursprungligen av Trineo:

Frågan sen är ju bara hur mycket data du har med där... förmodligen inte så mycket.
Och vad telefonen kommer kosta om du väljer att behålla det abonnemang du redan har.

Förmodligen ingenting, men jag har ju MacBook när jag vill surfa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 22:16

Ni som tänker på det där med 9:- per dygn som maxtaxa... läs nedan.

Tänk dock på att den maxtaxan gäller endast surftrafik. Annan trafik, t.ex. mail/im och liknande omfattas istället av en maxtaxa som i dagsläget ligger på 69kr/dag. Betydligt dyrare om du genererar trafik som Telia inte räknar som "surf".

Från Telia.se:

5. Vad ingår i maxtaxa 9kr/dygn för Datatrafik via mobilens inbyggda webbläsare?
När du har rätt inställningar i din mobil så ingår den trafik som genereras via den inbyggda webbläsaren i mobiltelefonen i maxtaxan.

Exempel på trafik som räknas in i maxtaxa via mobilens inbyggda webbläsare:
Surfa på SurfPort
Stream av ljud- och videoklipp som finns inne på SurfPort
Surfa på Telia - Bredband, telefoni och digital-tv
Surfa på Aftonbladet: Sveriges nyhetsportal
Surfa på Google
d v s helt vanliga webbsidor ingår i maxtaxan.

Exempel på trafik som inte ingår i maxtaxan via mobilens inbyggda webbläsare:
Stream av ljud- eller videoklipp på andra sajter än SurfPort.
Surfa via en webbläsare som inte klarar av att visa SurfPorts sida.
Använda andra applikationer som konsumerar data, t.ex. telefonens inbyggda e-postklient, Windows messenger, real-player m.fl.
Kostnader för ringsignaler
Kostnader för spel till mobilen
Om mobilen används som modem till en dator för surfande.

7. Vad ingår i maxtaxa för övrig datatrafik (69 kr/dygn)?
All annan trafik än den som du genererar via mobilens inbyggda webbläsare räknas till övrig datatrafik.
Exempel på sådan trafik:
Om du som kund kopplar upp dig med mobilen som modem till din dator.
Andra program (applikationer) i mobilen än den inbyggda webbläsaren.
E-post via mobilens inbyggda klient.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-26 22:56
Ursprungligen av Trineo:

Tänk dock på att den maxtaxan gäller endast surftrafik. Annan trafik, t.ex. mail/im och liknande omfattas istället av en maxtaxa som i dagsläget ligger på 69kr/dag. Betydligt dyrare om du genererar trafik som Telia inte räknar som "surf".

Ah, det hade jag inte fattat - så trist

  • Medlem
  • Vaxholm
  • 2008-06-27 09:26
Ursprungligen av Trineo:

Ni som tänker på det där med 9:- per dygn som maxtaxa... läs nedan.

Tänk dock på att den maxtaxan gäller endast surftrafik. Annan trafik, t.ex. mail/im och liknande omfattas istället av en maxtaxa som i dagsläget ligger på 69kr/dag. Betydligt dyrare om du genererar trafik som Telia inte räknar som "surf".

...

Aj aj, det hade ingen av oss tydligen tänkt på. Men i så fall är väl det enda vettiga alternativet ett "flatrate"-abonnemang för 199 kr/mån för obegränsad datatrafik (det som även säljs som mobilt bredband).

Se prislista: http://www.telia.se/files/TSP1129_TeliaMobil_priser_16juni.pdf

F.ö. har jag just ett sådant abonnemang för mobilt bredband sedan tidigare, och det betalar jag bara 99 kr/mån för, eftersom jag redan har Telias fasta bredband hemma. Undrar om man kan köra det abonnemanget i iPhonen också....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 09:54

hnn: Det kan du säkerligen, frågan är bara vad telefonen kommer kosta utan abonnemang.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-06-27 11:41

Nu finns priserna ute!!! TeliaSonera

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-06-27 11:41

Telia Mobil Telia Mobil iMidi** Telia Mobil iMaxi**
iMini**
Månadsavgift** 299 kr 489 kr 859 kr

Fria 100 minuter 250 minuter 1000 minuter
samtalsminuter/
månad

Fria sms/månad 100 SMS 250 SMS 1000 SMS

Fri datatrafik/ 100 MB 250 MB 1000 MB
månad***

WLAN fri tillgång fri tillgång fri tillgång

iPhone 3G, 8 GB, 1695 kr 995 kr 1 kr
24 mån.
bindningstid

iPhone 3G, 16 GB, 2495 kr 1795 kr 795 kr
24 mån.
bindningstid

iPhone 3G, 8 GB, 2495 kr 1895 kr 1395 kr
18 mån.
bindningstid

iPhone 3G, 16 GB, 3295 kr 2695 kr 2195 kr
18 mån.
bindningstid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 11:42

Helt jäkla sjuka priser.
Nu är frågan bara vad den kommer kosta för de som redan har abonnemang.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-06-27 11:46

Ja inga billiga priser där inte, jag skulle vilja ha telia 199 + 199 för fri data i 18 mån med iphone pris på 2000

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-06-27 11:50

kommer köra på iMidi abb med 24mån 16gb, då blir det 1795 för telefonen och 11736 för abb totalt 13531kr på 24mån...

Ja dom var ju inte billiga heller.

Om jag skaffar ett så blir det 16 gb i 18 mån med iMini. För jag har då inte råd att ha en månadskostnad på nästan 500 kr nu till hösten när jag ska börja plugga.

Vore kul och se vad minutpriserna kommer vara efter att man har ringt upp sina 100 minuter.

Eller så väntar man tills priserna kommer ut för dom som redan har telia abonnemang.
Då ser man ju hur mycket man får ge för telefonen då. Sen så skaffar man ett Kompis abonnemang med fri surf. Då blir ju det 69 kr + 199 kr i månaden.

fast man vet ju inte heller hur mycket man kommer surfa med den. För jag säger som gunek, vill jag surfa på internet har jag en MacBook.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-06-27 12:20

Men vad menas med de som redanhar telia abb, skulle det va nån skillnad? Ja man kan ju ha andra abb enligt telia men då e det väl bara att ringa och skaffa ett och sen köpa en iphone och koppla till det abb?? Jag har ett tela abb nu, men känns väl som man kommer va tvungen att betala fullpris om man ska ha nått annat abb än telias speciall som finns nu?

Ursprungligen av Pascoe:

Men vad menas med de som redanhar telia abb, skulle det va nån skillnad? Ja man kan ju ha andra abb enligt telia men då e det väl bara att ringa och skaffa ett och sen köpa en iphone och koppla till det abb?? Jag har ett tela abb nu, men känns väl som man kommer va tvungen att betala fullpris om man ska ha nått annat abb än telias speciall som finns nu?

Ja, det kommer man få... Iaf om de kör på samma linje som finska Teliasonera...

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-06-27 12:23

Det här va ju interessant!

* Surf via wlan (inkl. Telias surfzoner) och Telia Homerun är gratis med abonnemangen. Datatrafik utöver den som ingår kostar 20 kr/MB. Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på
9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen
.

Det betyder ju att det spelar lite mindre roll att man inte har fri data efter som all datatrafik är inkluderat i maxtaxat på "i" abben!!

själv så kommer jag inte köpa överhuvudtaget. Jag vill ha en Iphone, visst, men jag är jättenöjd med mitt abonnemang hos Tele2.

Kunde inte Felia sålt telefonjävel separat med kontantkort? Skulle gärna givit 5 kakor om jag slapp bli bunden till dem under två års tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 12:10

Kan vi inte någon moderator slå ihop iPhone-trådarna nu? Det enda som diskuteras är ju prissättningen...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-27 12:12

WTF.. varför telia!! VARFÖR!!

Ursprungligen av Rob:

WTF.. varför telia!! VARFÖR!!

För att det är Telia!

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-27 12:17

Vad betyder max 9 kr/dygn? Är det med andra ord obegr datatrafik + 9 kr/dygn = 270 kr/mån extra?

DVS mini / mån = 569 kr för obgr. data?

Jag måste säga att idag känns det extra skönt att man inte kunde hålla sig utan tog hem en Iphone från USA

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-27 12:23

Det står ju iofs att man kan välja valfritt telia-abb till iphone. De tre specifika är ju dyra för att de subbar telefonen. Då är det ju kanske smartare att teckna ett 199 kr abb hos telia och pröjsa fullpris för luren. Någon som orkar undersöka vilket alt. som är bäst här? Min gärna har tagit sommarlov..

Ursprungligen av Rob:

Det står ju iofs att man kan välja valfritt telia-abb till iphone. De tre specifika är ju dyra för att de subbar telefonen. Då är det ju kanske smartare att teckna ett 199 kr abb hos telia och pröjsa fullpris för luren. Någon som orkar undersöka vilket alt. som är bäst här? Min gärna har tagit sommarlov..

Om man ska köpa luren med annat telia-abbonemand blir det fullpris för luren.... Runt 4-5laxxar, jag vet inte vad euron står i.....

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-27 12:25

PS, unikt med Imini myass. Alla telia fasta abb har 9/kr dyng-grejjen: https://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?tabId=0&OID=
1238058499&channelId=-101922&type=PRODUCT

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-06-27 12:26

ROB: Ja men om jag fattat rätt så är det bara för datatrafik i den inbyggda webläsaren och svenska sidor!!!

Och för i abben gäller det all trafik, ex youtube och mail!

Bevaka tråden