Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-06-27 21:33
Ursprungligen av henkebarn:

Varför i hela helsike skulle du betala 6000:- för telefonen när du tecknar 3 abonnemang? Och varför nöjer du dig inte med att bara teckna Telia Till Vänner + Fastpris?

Trodde till börja med att iMini etc var ett krav och allt annat på tillägg, tänkte lite bakvänt.

Men tror nog ett grundabonnemang räcker, sen när man visslar förbi 100mb spärren så kör man 9kr/dag (279kr per månad) för obegränsad trafik.

Vad tänker du skaffa?

Nej, jag är såklart inte säker på att man måste välja ett av de tre abbonemangen men det verkar ganska troligt. Varför skulle de annars hitta på 3 specialabbonemang med avbetalningsplaner? Hoppas du har rätt och att den går att köpa med vilket Telia-abbonemang som helst annars är det löjligt uselt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-27 19:32
Ursprungligen av robopants:

Nej, jag är såklart inte säker på att man måste välja ett av de tre abbonemangen men det verkar ganska troligt.

Näe i mina ögon är det helt vansinnigt tveksamt. När jag frågade kundtjänst angående möjligheten att teckna ett vanligt abbonemang istället så sa de att de inte var helt säkra men att de trodde det (och då istället köpa telefonen till fullt pris precis som alla andra telefoner, alltså).

Ursprungligen av robopants:

Varför skulle de annars hitta på 3 specialabbonemang med avbetalningsplaner?

Ja du, varför de har utformat abbonemangen som de har gjort vet jag inte. Men jag förmodar att anledningen till "specialabbonemangen" beror på att: 1) Nå en prispunkt i närheten av den Steve Jobs presenterade i keynoten. 2) De vanliga abbonemangen ingår inte surfning i som standard. Jag förstår motivationen till att presentera ett surfvänligt paket, även om de i mina ögon har misslyckats med det, så att säga.

det blir nog ingen rusning...

det här låter inte fel dock:
MacRumors iPhone Blog: O2 Announces iPhone 3G Pay & Go Pricing [Updated]

360 sterling friköpt!

Om O2's £300 för 8GB och £360 för 16GB. (3566kr/4279kr) stämmer så är det aningens trevligare än de finska priserna på €429 resp €519 (4038kr/4885kr)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 20:55

Har ni inte förstått att telefonen är subventionerad och man betalar genom en förhöjd månadsavgift???
Så som de har skrivit så kommer man kunna köpa telefonen till ett högre pris men med valfritt abonnemang.
De abonnemang som de har valt till iPhone har de skräddarsytt med Homerun, max 9:- för all data per dag, inkl vissa data, sms och samtal.

För mig är priserna ganska solklara och ligger helt i paritet med resten av europa.
Sen har de (telia alltså) varit klara i media att Apple varit med och bestämt prissättningen... så skall ni klaga tror jag ni får klaga lika mycket på Apple.
Men innan ni börjar gnälla och grina över priserna så jämför med t.ex. Nokia N95 med valfritt abonnemang och se hur mycket "billigare" det blir.

Ursprungligen av Trineo:

...
För mig är priserna ganska solklara och ligger helt i paritet med resten av europa.

Så att totalkostnaden för 18 månader i Sverige är 40-100% dyrare än i England är i paritet?

Något är fel när priser skiljer så brutalt mycket!

jag tycker priserna verkar ok - har dock inte så bra koll på abbonemang etc. vad som är synd är att man inte bara kan gå in och betala den kontant. jag måste nämligen köra på Tele2 via jobb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 21:26

Det var ju klart sedan vad... 1,5 månad sen att Telia skulle vara de som blev officiell operatör i Norden vid lansering.
Den kanske kommer till fler operatörer senare men just nu är det bara Telia.

Man kommer säkert kunna köpa den med kontantkort. Som sagt, de abonnemangen de kallar iMini, iMidi och iMaxi är det inte krav på att man ska teckna. Man kan välja andra Telia-abonnemang!

ah - visste inte det - me happy

Ursprungligen av henkebarn:

Man kommer säkert kunna köpa den med kontantkort. Som sagt, de abonnemangen de kallar iMini, iMidi och iMaxi är det inte krav på att man ska teckna. Man kan välja andra Telia-abonnemang!

Ursprungligen av Caemon:

Trodde till börja med att iMini etc var ett krav och allt annat på tillägg, tänkte lite bakvänt.

Men tror nog ett grundabonnemang räcker, sen när man visslar förbi 100mb spärren så kör man 9kr/dag (279kr per månad) för obegränsad trafik.

Vad tänker du skaffa?

Jag misstänkte det

Jag väljer mellan Telia Till Vänner för 69:-/månaden och ett vanligt Telia Mobil 99 för 99:-/månaden. Med Telia Till Vänner ringer man gratis inom Telia (som min sambo har och hon är i stort sett den enda jag ringer. Jag ringer i allmänhet väldigt lite). Men jag vet inte om jag kommer ringa så mycket att det lönar sig att betala 69:-/månaden för det. Kanske bättre med 99:-/månaden som man kan ringa och sms:a för.

Sen tänkte jag ta Pristavtal Fastpris 199:-/månaden (https://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?tabId=0&OID=1238058499&channelId=-101922&type=PRODUCT) för datatrafik, så att jag kan surfa och ladda ner från App Store och ITMS utan att behöva tänka på mb/månaden. Det är dock begränsat till 5gb/månaden på WiFi och 3g. Därefter "förbehåller sig Telia rätten att" begränsa hastigheten till 30kbps. Men det är nog få av oss som når 5gb/månaden med iPhone

Min totala abonnemangskostnad kommer alltså att ligga på 268:- eller 298:-, men då räknas ju inte samtals- och sms-konstnader för Telia Till Vänner eller de kostnader som överstiger 99:- för Mobil 99.

Ursprungligen av el gringo:

ah - visste inte det - me happy

Vad bra! Då kom det som en rätt god nyhet!

En bloggare som gjort ett Excel-ark över abonnemangen.

Swedish iPhone prices - The occasional scrivener - Gustaf Erikson's weblog

  • Medlem
  • 2008-06-28 11:15
Ursprungligen av el gringo:

ah - visste inte det - me happy

Tror inte att du är happy riktigt än dessvärre. Även om den säljs med kontantkort kommer det troligen bara att funka med Telias. Du kan troligen inte plugga in Tele2-kort i din iPhone

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 09:26

Hmmm... så 569 euro i Italien, det var ju inte så farligt.

Men nej, jag kommer ändå skaffa en här i Sverige... går säkert att hitta bättre deals genom att böka eller hacka eller nåt men i slutändan orkar jag inte jiddra med sånt.
Plus att jag ser stora fördelar med att ha ett homerunkonto.

Pratade med Telias kundtjänst idag, Iphonen MÅSTE köpas ihop med något av Iphone-abonnemangen. Hon var inte säker, men trodde att befintliga kunder komma kunna köpa den subventionerat om de förlänger sina nuvarande abonnemang....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-06-28 13:11
Ursprungligen av PeeMaN:

Pratade med Telias kundtjänst idag, Iphonen MÅSTE köpas ihop med något av Iphone-abonnemangen. Hon var inte säker, men trodde att befintliga kunder komma kunna köpa den subventionerat om de förlänger sina nuvarande abonnemang....

Man MÅSTE köpa den med i-abonnemangen, men man kan förlänga sitt gamla abonnemang istället.... då måste man ju inte köpa den med i-xxxx.

Ursprungligen av kenjon:

Man MÅSTE köpa den med i-abonnemangen, men man kan förlänga sitt gamla abonnemang istället.... då måste man ju inte köpa den med i-xxxx.

Då borde man ju i teorin kunna gå in och säga att man vill starta ett abonnemang och därefter be att få förlänga det i samband med köp av en iPhone. Funkar väl säkert inte, men vore kul

Anyway, jag skickade ett mail till Telia, igen. Skrev följande:

Ursprungligen av Henke:

Hejsan!

Jag hör olika rykten överallt och undrar helt enkelt:

- Kan jag köpa iPhone och teckna något annat Telia-abonnemang än era iMini, iMidi och iMaxi? Kan jag till exempel teckna Telia Mobil 99 + Prisavtal Fastpris för Datatrafik istället för era iPhoneutformade abonnemang?

- Om jag kan köpa iPhone och teckna Telia Mobil 99 + Fastpris Datatrafik utan att teckna något iMini, iMidi eller iMaxi, vad kommer då telefonen kosta, räknat på 8gb eller 16gb-modell?

Jag vill alltså inte ha något utav iMini, iMidi eller iMaxi utan jag vill ha Telia Mobil 99 och Prisavtal Fastpris för datatrafik, för totalt 298:-/månaden. Hoppas jag klargjort det.

Vänligen,
Henke Blomqvist

Postar Telias svar så snart det inkommit.

Ursprungligen av henkebarn:

Då borde man ju i teorin kunna gå in och säga att man vill starta ett abonnemang och därefter be att få förlänga det i samband med köp av en iPhone. Funkar väl säkert inte, men vore kul

Anyway, jag skickade ett mail till Telia, igen. Skrev följande:

Postar Telias svar så snart det inkommit.

Bra gjort!
Hoppas de kan ge klara besked på det där, lär reda ut saker och ting.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-06-28 17:17
Ursprungligen av PeeMaN:

Pratade med Telias kundtjänst idag, Iphonen MÅSTE köpas ihop med något av Iphone-abonnemangen. Hon var inte säker, men trodde att befintliga kunder komma kunna köpa den subventionerat om de förlänger sina nuvarande abonnemang....

Tror nog jag ska sluta fundera på abonnemang tills jag står i affären, börjar få huvudvärk av alla dessa rykten.

Jag vill kunna surfa obegränsat och sen ringa den mängd jag behöver, sen får det kosta vad det kostar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-28 12:38

Om det nu verkligen är så att man måste köpa iPhone tillsammans med ett av dessa specialabbonemang, och det pga krav från Apple, så kanske någon slags protest är i sin ordning? Eller är det bara Telia vi vågar kritisera här?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-28 14:08

När man pratat upp sina "fria minuter" och skall börja betala för sina telefonsamtal - hur mycket kostar det då? Jag kan inte hitta information om det någonstans.

me not happy anymore det betyder att man måste hacka...även om man köper den i UK med kontantkort

Fast de gav ju mig detta svaret häromdagen (som folk sedan besudlade med konstigheter):

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-06-28 20:35

Det är ju ganska klart att man kan teckna andra abb än de iphonespecefika, frågan är vad iphonen kostar då?? N¨n som frågat telia detta?

Ursprungligen av Pascoe:

Det är ju ganska klart att man kan teckna andra abb än de iphonespecefika, frågan är vad iphonen kostar då?? N¨n som frågat telia detta?

Ja, den frågan ställde jag nyss och får förmodligen svaret "Det har vi ingen information om än". Det lär vi inte få veta förrän den 11/7 tror jag.

Ursprungligen av henkebarn:

Fast de gav ju mig detta svaret häromdagen (som folk sedan besudlade med konstigheter):

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

haha wtf...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-28 20:48

Nu tar jag om min fråga igen, jag har sökt på Telias sida men hittar inget svar - är det någon som vet?

När man pratat upp sina "fria minuter" och skall börja betala för sina telefonsamtal - hur mycket kostar det då? Jag kan inte hitta information om det någonstans.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-06-28 21:05
Ursprungligen av Eva:

Nu tar jag om min fråga igen, jag har sökt på Telias sida men hittar inget svar - är det någon som vet?

När man pratat upp sina "fria minuter" och skall börja betala för sina telefonsamtal - hur mycket kostar det då? Jag kan inte hitta information om det någonstans.

Eva

Jag kollade upp det och tror jag hittat ett svar kan gälla.

2. För Telia Mobil Fastpris Privat gäller att om den totala samtalstiden per månad överskrider 3000 minuter så faktureras en minutavgift på 69 öre och en öppningsavgift per samtal på 69 öre.

Källa: http://www.telia.se/files/TSP1129_TeliaMobil_priser_16juni.pdf

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-28 21:14

startavgifter

hej, vad kostar startavgifter i dessa imini, imidi och imaxi abben?? är det 0,69öre eller?? sen som eva frågade,, om man har ringt upp sina 100min eller 250min,, vad kostar dessa minuter??? om jag tappar min iphone eller den blir stulen!! vad kostar en ny iphone då??

Bevaka tråden