Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur lång tid tog det innan iPhone 16gb dök upp? Ett halvår?
Jag väntar nog till en iPhone 32gb innan jag byter ut min iPod Touch.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-03 00:10

Hur svårt är det att "customize" sitt UI på den nya telefonen? Har aldrig haft en iFön, men som jag förstod det var man tvungen att jailbreaka V1 för att få in apps för att göra det, tex summerboard (tror det va det en polare använde). Inget illa mot Apple, men jag skulle gärna vilja byta till mina egna knappar på UI:t. Kanske kommer i 2.0 eller App Store?

Zeel:

Ingen utav oss HAR iPhone 3G. Som du kanske vet släpps den inte förrän den 11/7. Så ingen av oss vet hur svårt eller lätt det är att "customizea" telefonens UI.

Vi får se huruvida Apple öppnar upp dörrar för egen påverkan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-03 01:42
Ursprungligen av henkebarn:

Zeel:

Ingen utav oss HAR iPhone 3G. Som du kanske vet släpps den inte förrän den 11/7. Så ingen av oss vet hur svårt eller lätt det är att "customizea" telefonens UI.

Vi får se huruvida Apple öppnar upp dörrar för egen påverkan.

Hehe, nej, det är jag smärtsamt medveten om :). Tänkte mest bara om någon hade provat 2.0 eller hört någonting, det finns ju trots allt personer som sitter inne på mer kunskap än jag. Ingen anledning att vara så "hostile" :).

Ursprungligen av Zeel:

Hehe, nej, det är jag smärtsamt medveten om :). Tänkte mest bara om någon hade provat 2.0 eller hört någonting, det finns ju trots allt personer som sitter inne på mer kunskap än jag. Ingen anledning att vara så "hostile" :).

Inte min mening att vara hostile! Tyvärr kan text uppfattas som hostile om man inte använder smileys, dock. Så här har du:

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-03 01:47
Ursprungligen av henkebarn:

Inte min mening att vara hostile! Tyvärr kan text uppfattas som hostile om man inte använder smileys, dock. Så här har du:

Tackar, nu kan jag sova tryggt!

Ja jag håller med, men Telia works in mysterious ways.

Undrar förresten vad de kommer ha för försäkringsdeal med iPhone. Jag vill ha en som täcker allt, kosta (nästan) vad det kosta vill!

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-07-03 08:49

Jaha då har det kommit ny prisinfo igen. Jag har dock väldigt svårt att få någon bra överblick på det hela. Störigt att de inte bara kan säga som det ät direkt!

Okej här finns en mycket bra översyn: Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Såg att de diskuterade när den ska börja säljas på macfeber där någon hört ett rykte att telia ska ha nattöppet och den släpps 00.00 natten mellan 10-11. Jag är helt säker på att jag läste detta på telias sida men hittar inte det nu. Någon som kan bekräfta detta?

Ursprungligen av Pascoe:

Jaha då har det kommit ny prisinfo igen. Jag har dock väldigt svårt att få någon bra överblick på det hela. Störigt att de inte bara kan säga som det ät direkt!

Okej här finns en mycket bra översyn: Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Såg att de diskuterade när den ska börja säljas på macfeber där någon hört ett rykte att telia ska ha nattöppet och den släpps 00.00 natten mellan 10-11. Jag är helt säker på att jag läste detta på telias sida men hittar inte det nu. Någon som kan bekräfta detta?

Har också läst det, men den informationen är borta, men troligen blir det så.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-07-03 08:57

Ja hoppas nästan på det, vill ha min iphone så snabbt som möjligt

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-07-03 16:24

Vet inte om detta hjälper någon annan men så här såg datatrafiken ut under några månader på min iphone:

14dec-17jan 221meg
1mars-31mars 118meg
1april-30april 84meg
1maj-31maj 83meg
1juni-31juni 196meg

Detta är med vad jag tycker normalt till mycket surfande, konstant mail till luren, användande av youtube & maps mm...

ser ut som man lätt skulle klara sig med iMidi riktigt bra !

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-04 14:03
Ursprungligen av Pascoe:

Vet inte om detta hjälper någon annan men så här såg datatrafiken ut under några månader på min iphone:

14dec-17jan 221meg
1mars-31mars 118meg
1april-30april 84meg
1maj-31maj 83meg
1juni-31juni 196meg

Detta är med vad jag tycker normalt till mycket surfande, konstant mail till luren, användande av youtube & maps mm...

ser ut som man lätt skulle klara sig med iMidi riktigt bra !

Oj, det låter ju inte så farligt! Är de siffrorna från telefonen eller ifrån dina räkningar? Drar inte 3G varianten mer om man har 3G igång hela tiden också, för eventuell Push Mail och liknande? GPSn nämner jag inte, tycker den är, som bäst, väldigt situationsbunden.

Ursprungligen av Zeel:

Oj, det låter ju inte så farligt! Är de siffrorna från telefonen eller ifrån dina räkningar? Drar inte 3G varianten mer om man har 3G igång hela tiden också, för eventuell Push Mail och liknande? GPSn nämner jag inte, tycker den är, som bäst, väldigt situationsbunden.

Den drar inte, mer utan gör allt snabbare.

Ursprungligen av theplague:

Den drar inte, mer utan gör allt snabbare.

Så du menar att 3G inte försämrar batteritiden?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-04 15:01
Ursprungligen av Patrik D:

Så du menar att 3G inte försämrar batteritiden?

Haha, jag uttryckte mig klumpigt, men han förstod vad jag menade, alltså om man har 3G igång hela tiden kommer man väl att förbruka mer data än om man inte har det? Det var det jag försökte säga

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-07-05 11:13
Ursprungligen av Zeel:

Oj, det låter ju inte så farligt! Är de siffrorna från telefonen eller ifrån dina räkningar? Drar inte 3G varianten mer om man har 3G igång hela tiden också, för eventuell Push Mail och liknande? GPSn nämner jag inte, tycker den är, som bäst, väldigt situationsbunden.

De är från räkningen så de borde väl stämma bra??
De blir inte mer data för att det är 3G bara att allt går snabbare, sen kan det ju leda till att man använder det oftare:)....

  • Medlem
  • Vaxholm
  • 2008-07-05 10:21
Ursprungligen av Pascoe:

Vet inte om detta hjälper någon annan men så här såg datatrafiken ut under några månader på min iphone:

14dec-17jan 221meg
1mars-31mars 118meg
1april-30april 84meg
1maj-31maj 83meg
1juni-31juni 196meg

Detta är med vad jag tycker normalt till mycket surfande, konstant mail till luren, användande av youtube & maps mm...

ser ut som man lätt skulle klara sig med iMidi riktigt bra !

Pascoe: Förstår inte hur du klarar "normalt" surfande på så lite. Jag testade just hur mycket lite olika sidor "väger": Expressens hemsida: 2,5 meg. En 3-min video på Youtube 8 meg. Det är itne så att siffrorna visar användningen DEN SISTA DAGEN i månaden ? Eller har du i själva verket använt lokal wifi för det mesta?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-05 10:45

Känner mig orolig att jag ska bli utan lur. jag befinner mig i Helsingfors för att se Springsteen den 11.e, så jag kan tidigast jaga en iphone på lördag eftermiddag (12:e). Jag kommer då att befinna mig i den kungliga huvudstaden, fast där finns det å andra sidan 16st telia butiker, mot 2 hemma i Sundsvall.

Så jag är nöjd över telias obefintliga marknadsföring, kanske mer mig nån promille större chans att få en lur.

Kom inte med förslaget att jag ska skippa Bruce

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 12:55
Ursprungligen av Pascoe:

Vet inte om detta hjälper någon annan men så här såg datatrafiken ut under några månader på min iphone:

14dec-17jan 221meg
1mars-31mars 118meg
1april-30april 84meg
1maj-31maj 83meg
1juni-31juni 196meg

Detta är med vad jag tycker normalt till mycket surfande, konstant mail till luren, användande av youtube & maps mm...

ser ut som man lätt skulle klara sig med iMidi riktigt bra !

Kanon Pascoe!

Skulle uppskatta om det fanns fler som kunde tänka sig att visa upp hur mycket datatrafik de haft varje månad. För oss som inte kan bestämma oss vilket abonnemang de vill ha (iMidi eller Max25) är det alltid intressant att se hur mycket datatrafik andra användare använder sig av.

Själv har jag WiFi både hemma och på jobbet, så det är mest slösurfet/GPSen jag behöver Telias datatrafik till.

  • Medlem
  • Vaxholm
  • 2008-07-08 14:38
Ursprungligen av Pascoe:

Vet inte om detta hjälper någon annan men så här såg datatrafiken ut under några månader på min iphone:

14dec-17jan 221meg
1mars-31mars 118meg
1april-30april 84meg
1maj-31maj 83meg
1juni-31juni 196meg

Detta är med vad jag tycker normalt till mycket surfande, konstant mail till luren, användande av youtube & maps mm...

ser ut som man lätt skulle klara sig med iMidi riktigt bra !

Pascoe: När du surfar, är det mest då till tidningssidor typ Expressen/Aftonbladet eller är det till mer textbaserade sidor, typ Forum? Och om det är till tidningssidor, är det då till deras "vanliga" sidor eller mobil-anpassade?

Jag drog den felaktiga slutsatsen att det skulle räcka med 50 expressensidor för att fylla 100 MB, men med iPhone så använder man väl snareare mobil.expressen.se och då är det ju 80 kb/sida istället för 2 Mb...:D

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-07-09 14:06
Ursprungligen av hnn:

Pascoe: När du surfar, är det mest då till tidningssidor typ Expressen/Aftonbladet eller är det till mer textbaserade sidor, typ Forum? Och om det är till tidningssidor, är det då till deras "vanliga" sidor eller mobil-anpassade?

Jag drog den felaktiga slutsatsen att det skulle räcka med 50 expressensidor för att fylla 100 MB, men med iPhone så använder man väl snareare mobil.expressen.se och då är det ju 80 kb/sida istället för 2 Mb...:D

Det är väldigt varierande, men absolut inte uteslutade textsidor (forum) och specialanpassade sidorna ex aftonbladet mobil gillar jag inte, man har ju safari klarar de vanliga sidorna galant tycker jag så blir de jag använder. Så jag surfar ungefär likadant på iPhonen som på min macbook.

Ursprungligen av Pascoe:

Ja hoppas nästan på det, vill ha min iphone så snabbt som möjligt

Då borde väl vi vara en av de första länderna att få iPhone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 08:47

Att de skulle begränsa hastigheten på 3G för just iPhone ser jag som väldigt konstigt då det kräver en väldig teknisk apparat för att ordna det och det finns heller ingen vinst i det.
Däremot är det hastigheten som iPhone klarar som är avgörande... om den klarar 386kbps / 3,6Mbps eller rent av 7,2Mbps.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 09:53

En del av mig hoppades att man skulle slippa sådana här GUI's i och med Phone...
Handy Randy for iPhone
TripLog/1040 on Flickr - Photo Sharing!

Varför inte lägga ned lite pengar på att låta någon som kan skapa grafiken? Det blir extra tydligt på flickr-bilden där man ser Apples grafik tillsammans med fulgrafiken.

Från Daring Fireball

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-07-04 10:28

GAH!!!! My eyes, my eyes...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 11:06

Patrik D: Australien kanske...

Ursprungligen av Trineo:

Patrik D: Australien kanske...

En av de första, inte det första.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 11:16

Ok... men tycker fortfarande inte att vi är bland de första...

Australien, Japan, Finland, Hongkong, Nya Zeeland

Vi är snarare i mitten.

Ursprungligen av Trineo:

Ok... men tycker fortfarande inte att vi är bland de första...

Australien, Japan, Finland, Hongkong, Nya Zeeland

Vi är snarare i mitten.

Ja, men frågan är när dom släpper dom (affärerna öppnar)? Öppnar Finland 00:00?

Vi vet ju inte till 100% om Telia ska öppna sina butiker klockan 00:00, men allt pekar på det.

Det är idag 7 dagar kvar tills Iphonen släpps i Telias fina butiker och på webben. Är det bara jag som tycker det är en smula märkligt att man inte (bortsett från nätet) sett NÅGON reklam för detta. Inte på TV, inte på radio och inte ens någon reklampelare på stan. Har de ens satt upp några affischer eller prisinfo i deras butiker än?

Bevaka tråden