Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-04 13:08
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är idag 7 dagar kvar tills Iphonen släpps i Telias fina butiker och på webben. Är det bara jag som tycker det är en smula märkligt att man inte (bortsett från nätet) sett NÅGON reklam för detta. Inte på TV, inte på radio och inte ens någon reklampelare på stan. Har de ens satt upp några affischer eller prisinfo i deras butiker än?

Dom kommer ändå att sälja ut den första sändningen till oss entusiaster. Sedan kanske dom gör reklam.

Detta är Telia - en hel del av den statliga lerkolosstänkandet finns kvar inom företaget. Jag går förbi en Teliabutik nästan varje dag och där kan man inte se ett spår av iPhone. Däremot en hel del drajver om N95 etc. Inget annat företag inom IT skulle bete sig så här. Det är unikt...och ganska coolt liksom Gubbarna har semester. Stör ej.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är idag 7 dagar kvar tills Iphonen släpps i Telias fina butiker och på webben. Är det bara jag som tycker det är en smula märkligt att man inte (bortsett från nätet) sett NÅGON reklam för detta. Inte på TV, inte på radio och inte ens någon reklampelare på stan. Har de ens satt upp några affischer eller prisinfo i deras butiker än?

Vad ska man med reklam till när man har tusentals entusiaster på forum? Jag är glad om jag öht får tag i en den 11e eftersom jag är för bekväm för att köa eller stiga upp tidigt på morgonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 14:10

Push-mail kräver otroligt liten datamängd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 15:01

Patrik D: Var kom den ifrån... snacka om curve-ball from the left liksom.

Att iPhone inte har mms ÄR idioti. Så pass idiotiskt att Apple fixat till det i 2.0...eller updaten därefter. Dom VET att det är idioti. Klart man ska kunna skicka en bild på barnbarnet med gädde i nyllet till 500 miljoner mor/farföräldrar som absolut INTE har mail i nallen och som aldrig någonsin kommer att ha mail i nallen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-04 15:12

Zimmerman: Om Telias marknadsföring av iPhone nu är så jättesuperdålig (redan nu, innan den har släppts kan vi tydligen avgöra detta) så måste ju det följdaktligen ge att iPhone kommer sälja skitdåligt... Ska bli intressant att se hur rätt du har där.

Det har jag aldrig påstått och det vet du. Dålig marknadsföring betyder inte per automatik att försäljningen blir dålig...isåfall skulle det inte finnas några Macar i Sverige
Jag vet inte varför du lägger dessa ord i min mun...kanske har du släkt som jobbar på Telia eller så jobbar du där själv och har en osund lojalitet till din arbetsgivare

Kanske skiter Telia i marknadsföring därför att det inte behövs (det gör det ju inte), men jag tror att det är andra orsaker bakom. Det enda vi faktiskt vet är att Teliabutikerna inte visar ett enda spår av iPhone och att något händer den 11e. Detta ÄR unikt och annorlunda. jag är 100% övertygad om att vilken annan operatör som helst skulle ha betett sig annorlunda. Rätt eller fel? Skiter jag fullständigt i. Inte min sak. jag har inte ens aktier i Telia. Jag har inga aktier alls.

Ursprungligen av Jogin:

Zimmerman: Om Telias marknadsföring av iPhone nu är så jättesuperdålig (redan nu, innan den har släppts kan vi tydligen avgöra detta) så måste ju det följdaktligen ge att iPhone kommer sälja skitdåligt... Ska bli intressant att se hur rätt du har där.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-04 15:33
Ursprungligen av Zimmerman:

Det har jag aldrig påstått och det vet du. Dålig marknadsföring betyder inte per automatik att försäljningen blir dålig...isåfall skulle det inte finnas några Macar i Sverige
Jag vet inte varför du lägger dessa ord i min mun...kanske har du släkt som jobbar på Telia eller så jobbar du där själv och har en osund lojalitet till din arbetsgivare

Varken eller. Jag håller bara inte med om att man kan döma ut marknadsföringen av en produkt innan den ens är lanserad. När iPhone har lanserats och försäljningen uteblir — är jag gärna med i klagokören och instämmer i att marknadsföringen varit dålig. Men det är lite tidigt för det.

Jag hade ungefär samma inställning till pris-kritiken som inte ville vänta på att priserna hade avslöjats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 15:50
Ursprungligen av Jogin:

Zimmerman: Om Telias marknadsföring av iPhone nu är så jättesuperdålig (redan nu, innan den har släppts kan vi tydligen avgöra detta) så måste ju det följdaktligen ge att iPhone kommer sälja skitdåligt... Ska bli intressant att se hur rätt du har där.

Yes, för att när det gäller en superhypad produkt som iPhone som rentav säljer sig själv så går försäljningen helt paralellt med Telias marknadsföring!

IRONI

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-04 15:52
Ursprungligen av m1kke:

Yes, för att när det gäller en superhypad produkt som iPhone som rentav säljer sig själv så går försäljningen helt paralellt med Telias marknadsföring!

IRONI

Ah, så du menar att det är skitdåligt av Telia att inte lägga ner pengar på marknadsföring som de inte behöver?

Det är bara om försäljningsmålen inte nås som man rättfärdigt kan säga att marknadsföringen har varit dålig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 16:34
Ursprungligen av Jogin:

Ah, så du menar att det är skitdåligt av Telia att inte lägga ner pengar på marknadsföring som de inte behöver?

Du gillar att lägga orden i munnen på folk har jag märkt..
Nej det är inte det jag säger. Jag svarade helt enkelt på ditt resonemang att om Telias marknadsföring är så dålig, så kommer iPhonen sälja dåligt i Sverige. Det tror jag verkligen inte. En iPhone säljer sig själv.

Ursprungligen av m1kke:

Du gillar att lägga orden i munnen på folk har jag märkt..
Nej det är inte det jag säger. Jag svarade helt enkelt på ditt resonemang att om Telias marknadsföring är så dålig, så kommer iPhonen sälja dåligt i Sverige. Det tror jag verkligen inte. En iPhone säljer sig själv.

Att sälja dåligt är inte samma sak som att sälja mindre bra än den gjort med marknadsföring

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-04 17:40
Ursprungligen av m1kke:

Du gillar att lägga orden i munnen på folk har jag märkt..
Nej det är inte det jag säger. Jag svarade helt enkelt på ditt resonemang att om Telias marknadsföring är så dålig, så kommer iPhonen sälja dåligt i Sverige. Det tror jag verkligen inte. En iPhone säljer sig själv.

1. Vi vet inte i vilken omfattning Telia kommer marknadsföra iPhone. Det är bara den 4:e ännu — att redan nu sitta och klaga på detta är ju ganska ogenomtänkt. Ungefär som att klaga på priserna på förhand...

2. Du säger själv att iPhone kommer att sälja bra ändå, så varför är det så katastrofalt dåligt att de inte har börjat med marknadsföringen redan då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 09:55
Ursprungligen av Jogin:

1. Vi vet inte i vilken omfattning Telia kommer marknadsföra iPhone. Det är bara den 4:e ännu — att redan nu sitta och klaga på detta är ju ganska ogenomtänkt. Ungefär som att klaga på priserna på förhand...

2. Du säger själv att iPhone kommer att sälja bra ändå, så varför är det så katastrofalt dåligt att de inte har börjat med marknadsföringen redan då?

Men snälla människa, det är otroligt vad du vrider och vänder på allting man säger. När ska du förstå att jag inte klagar på Telias marknadsföring?
Jag svarade helt enkelt på ditt resonemang om att om Telias marknadsföring är dålig så kommer iPhonen sälja dåligt. För så är det inte. Telia är inte ensamma om att se till att iPhone syns. Kolla bara på Aftonbladet t.ex..

Och för att svara på PeeMans argument.. Självklart så tror jag att iPhonen kommer sälja BÄTTRE om den marknadsförs ordentligt. Men jag tror inte att iPhone kommer floppa totalt om det blir så att Telia inte marknadsför den ordentligt.

Ursprungligen av Jogin:

Det är bara om försäljningsmålen inte nås som man rättfärdigt kan säga att marknadsföringen har varit dålig.

Försäljning är ju inte samma sak som marknadsföring och de mäts på helt olika sätt.

En förenkling är våra gamla fyra P. Pris, plats, produkt, påverkan. De är alla viktiga var och en för sig, men hur väl man blandar ihop den kakmixen, bestämmer nivå och tidpunkt för de olika delarna är vad som avgör om man blir framgångsrik eller inte.

Att bara mäta sålda exemplar är väldigt gammalmodigt och säger inte så mycket om huruvida de olika delarna i företagets marknadsförings- och försäljningsprocess ser ut.
Man måste sätta in siffrorna i något sammanhang där de blir relevanta.

Om det exempelvis inte finns någon produkt att köpa så spelar det ju inte någon roll hur bra marknadsföring vi har gjort.

Det är enklare att titta på detta om vi tänker att vi har en helt värdelös produkt. En produkt som ingen vill köpa efter att ha testat den. Det är ju inte någon som tror att en sån produkt skulle fungera att sälja ens med hjälp av världens bästa reklamkampanj och de som faktiskt köpte den skulle känna sig lurade i efterhand. Det är väl inte helt omöjligt att tänka sig att det fungerar på samma sätt med omvända förhållanden?

Ett av skälen till att Telia lanserar iPhone är säkert för att förstärka sitt varumärke, eller ompositionera det något i förhållande till en eller flera konkurrenter. Den verkliga intäkten per telefon/ny kund eller per databit såld åt kunder är säkert intressant, men nog inte den viktigaste pusselbiten.

Telia kämpar säkert rejält med att förflytta sig från gamla Televerket till framtidens informationsförsörjare, eller vad de nu väljer att titulera sig som. Tidigare tafatta försök och hundramiljonerssatsningar på att visa framåtanda som exempelvis den underliga dikeskörningen DOF - Department of the Future skapar nog en rädsla och irritation internt för allt som har med att visa upp någon sorts framtidsvision.

Det är säkert därför deras dokusåpa med Vanligt Folk© och Tafatta Män® får rulla vidare på TV i all oändlighet.

För Telia kan det mycket väl vara så att en framgångsfaktor är varje enskild notis i en tidning där de nämns i samma stycke som Apple och/eller iPod. Det kanske är deras interna mål med iPhone och då spelar det ju inte någon större roll om de säljer femtusen eller femhundratusen lurar. Även om de säkert tycker att det är roligare att sälja femhundratusen stycken.

Jag tycker att medierna gör tillräckligt med reklam för iPhone som det är just nu, alla jag känner (även dom som inte ska köpa iPhone) vet när den släpps och vad den kommer kosta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 15:25

Jag är överlycklig över att Telia inte marknadsför iPhone. Jag är rädd för att det inte skall finnas några kvar att köpa den 11:e. Hoppas ryktena stämmer att Teliabutikerna skall öppna midnatt mellan torsdag och fredag. Jag står lätt i kö ett par timmar på torsdagskvällen för att säkert få en iPhone. Tror inte att det kommer finnas några kvar vid lunchtid på fredag när jag annars kan komma loss.

Kanske skippar de marknadsföringen för att det vet att telefonerna inte kommer att räcka till.

Johan

Det man kan kritisera redan nu, med tanke på hur otroligt många det är som frågar om vad som menas med dem, är nog att det har varit en ganska otydlig och rörig bild av vad i-abonnemangen innehåller och hur villkorer ser ut.

Man har fått gräva lite innan man hittat allt. Det hade helt klart kunnat vara enklare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 15:43

Personligen tror jag att det handlar om att de har skickat dessa 4 nyhetsbrev till de intressanta fram tills nu och nästa vecka drar det igång en reklamkampanj, det är min tanke kring deras strategi.
För varför skulle de köra en kampanj nu om att det kommer en superduper lur om två veckor när de istället kan öka sin försäljning genom att sälja en N95 eller C902 istället redan nu. Och förmodligen klirrar det mer i Telias kassa av de mobilerna än av iPhone också.

Hela deras strategi har än så länge varit att fiska efter intresset lite... att ge liiite information då och då fram tills lansering.

Vad gäller MMS så har jag väldigt liten förståelse för varför det inte finns med. Visst, ni kan säga att det är för liten skärm för bilder (bullshit and you know it) och allt sånt, men jag tycker det är lite skoj att få bilder på vår hund sovandes i konstiga ställningar, på nåt vackert jag missat, på en härlig fest eller galna upptåg... eller varför inte på nåt frugan vill köpa eller nåt sånt. Sen när vi fått vår baby kommer jag nog tycka det är rätt cool att få bilder på den nyfödde lite då och då också. Så det går liksom inte att försvara avsaknaden av en sån enkel finess.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 16:06

Jogin: Tycker du ser på det hela lite för egocentriskt, alla delar inte dina åsikter om MMS utan kan se de precis lika viktiga som SMS. Att utgå ifrån ditt egna perspektiv är inte så bra om man skall försvara avsaknaden av en sån enkel funktion som MMS... jag säger enkel för alla andra operatörer lyckas bygga in det i sina lurar, var länge sedan jag såg en telefon som inte ha det.

Och skall man då använda dina argument mot MMS till nåt annat så kan man fråga sig om det är så viktigt att läsa posten samma sekund som det skickas, kan man inte vänta 1-2 dagar på att brevbäraren kommer med brevet istället? Det har ju gått bra i så många år...
Grejen är att tekniken har skapat "behovet" av att kunna skicka bilder och filmer direkt till alla som har en mobil och då är det fattigt att inte kunna inkludera det i en telefon som släpptes första gången 2007.

Så frågan är faktiskt inte om det är nödvändigt utan snarare varför man inte skulle kunna göra det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-04 17:36
Ursprungligen av Trineo:

Jogin: Tycker du ser på det hela lite för egocentriskt, alla delar inte dina åsikter om MMS utan kan se de precis lika viktiga som SMS. Att utgå ifrån ditt egna perspektiv är inte så bra om man skall försvara avsaknaden av en sån enkel funktion som MMS... jag säger enkel för alla andra operatörer lyckas bygga in det i sina lurar, var länge sedan jag såg en telefon som inte ha det.

Helt fel. Jag utgår inte alls från mitt eget perspektiv. Själv varken skickar jag eller tar emot MMS. Jag utgår ifrån sånt som jag ser andra skicka och ta emot. Det är oftast frågan om att dela med sig av något kul, inte ett "titta på det här omedelbart och ge mig svar sedan direkt!!!".

Ursprungligen av Trineo:

Och skall man då använda dina argument mot MMS till nåt annat så kan man fråga sig om det är så viktigt att läsa posten samma sekund som det skickas, kan man inte vänta 1-2 dagar på att brevbäraren kommer med brevet istället? Det har ju gått bra i så många år...

Det är helt olika saker, du har ju inte ens försökt förstå vad det är jag säger. Det jag säger är att olika typer av kommunikation är olika tidskänsliga. Mest känsligt är naturligtvis ett samtal, där förväntar man sig förmedla eller ta emot kommunikation omedelbart. Mindre tidskänsligt är SMS, eftersom man inte kan vara säker på när mottagaren svarar på meddelandet (om han/hon gör det överhuvudtaget ens). Än mindre tidskänsligt är mail, eftersom man inte kan veta när/om mottagaren sitter vid en dator och tar del av informationen. Mycket mindre tidskänsligt är postgången, av uppenbarliga skäl. Om du inte förstår detta resonemang, släpp det bara och gå vidare — säg inte att jag påstår något som jag inte har påstått.

MMS är enligt mina observationer ganska otidskänsligt, avsevärt mindre tidskänligt än SMS pga vad som kommuniceras. Det fiffiga med MMS är att man kan skicka dem från telefonen — inte att mottagaren tar emot dem med telefonen, det är tillochmed ganska opraktiskt om det är en bild man skickar. Du kanske skickar jättebrådskande MMS varje dag, men då hör du förmodligen till minoriteten.

Ursprungligen av Trineo:

Grejen är att tekniken har skapat "behovet" av att kunna skicka bilder och filmer direkt till alla som har en mobil och då är det fattigt att inte kunna inkludera det i en telefon som släpptes första gången 2007.

Jag tror det är skickandet som är behovet, inte att det tas emot på en mobil.

Ursprungligen av Trineo:

Så frågan är faktiskt inte om det är nödvändigt utan snarare varför man inte skulle kunna göra det.

Enligt uppgift finns det redan en iPhone-app som fixar MMS, även om den naturligtvis inte att gå att köpa/hämta ännu. Så ni som du som skickar jättebrådskande MMS kan nog göra det fortsättningsvis också.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-04 19:58
Ursprungligen av Jogin:

Helt fel. Jag utgår inte alls från mitt eget perspektiv. Själv varken skickar jag eller tar emot MMS.

.

Kanske därför du inte riktigt inser skillnaden mellan MMS och mail också.. Brukar vara svårare att förstå ett behov om man själv inte har behovet vilket du uppenbarligen inte har...

För mig, och för många med mig är MMS ett SMS med bild.. Ett meddelande som man vill att folk skall få omedelbart.. Det är ofta det som är vitsen med MMS.. inte särskilt bra bilder men det är tidsaspekten som är det intressanta.. Annars skickar jag gärna mail med bilder istället om det inte är så att jag omedelbart vill dela med mig av något... Eller så kan man ju visa bilderna i ett fotoalbum när man väl ses... MMS är ett meddelande med taskiga bilder men detta kompenseras av att tredje person ser det omedelbart.... Typ, en nyfödd bebis, semesterbild när polarna är på jobbet etc etc...

Ser inte vitsen utifrån ditt sätt att se på att överhuvudtaget skicka bilder från telefonen om du nu anser att man kan vänta några dagar på svar vilket det ofta kan ta för folk innan de kollar sin mail.... Då är det ju bätre att maila dator till dator...

Jag tycker själv det otoligt frusterande de gånger man fått lov att gå in och kolla MMS på nätet... Likaså vet jag flera som aldrig läser sina mail men ofta både skickar och tar emot MMS... Senast fick jag ett MMS från en polare som såg Sverige-Spanien... Hela grejen med det meddelandet är att det blir en grym överraskning när man i telefonen ser hans meddelande och en bild med Zlatan i bakgrunden... Det hade inte alls vart samma sak att kolla det meddelandet några timmar efter matchen i mailen...

MMS och mail är helt olika tjänster.. Det går inte att i dagsläget försvarar MMS med argumentet att det går att maila istället... Om inte annat pekar väl det faktum att ett flertal personer saknar MMS åt just det hållet, tycker du inte det?

MMS "behövs" till dess att alla kollar sin mail i telefonen... Och ja, det är uselt att det inte finns i Iphone.... OAVSETT att det går att maila....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-05 13:01
Ursprungligen av Snabbis:

Kanske därför du inte riktigt inser skillnaden mellan MMS och mail också.. Brukar vara svårare att förstå ett behov om man själv inte har behovet vilket du uppenbarligen inte har...

Jag har skickat MMS förr, jag vet vad det är.

Ursprungligen av Snabbis:

Jag tycker själv det otoligt frusterande de gånger man fått lov att gå in och kolla MMS på nätet...

Naturligtvis var det det, du kunde ju inte surfa till den där länken direkt från telefonen som du kan med iPhone.

Ursprungligen av Snabbis:

MMS och mail är helt olika tjänster.. Det går inte att i dagsläget försvarar MMS med argumentet att det går att maila istället... Om inte annat pekar väl det faktum att ett flertal personer saknar MMS åt just det hållet, tycker du inte det?

MMS "behövs" till dess att alla kollar sin mail i telefonen... Och ja, det är uselt att det inte finns i Iphone.... OAVSETT att det går att maila....

Jag tycker du har lagt fram ett par bra exempel på när MMS faktiskt kan vara lika tidskänsligt som SMS, självklart är det ibland så, och då "behövs" ju MMS också. Dock tror jag att oftast så är inte MMS lika tidskänsligt. Det vore absolut trevligt om Apple lade till denna funktionalitet i en kommande uppdatering — dock ser jag det inte som en dealbreaker om de inte gör det heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 07:44
Ursprungligen av Jogin:

Jag tycker du har lagt fram ett par bra exempel på när MMS faktiskt kan vara lika tidskänsligt som SMS, självklart är det ibland så, och då "behövs" ju MMS också. Dock tror jag att oftast så är inte MMS lika tidskänsligt. Det vore absolut trevligt om Apple lade till denna funktionalitet i en kommande uppdatering — dock ser jag det inte som en dealbreaker om de inte gör det heller.

Jogin: Jag har fortfarande inte sett ett enda bra argument till varför Apple valt att inte lägga in en sån enkel och numera standardfunktion som MMS. Du kan peka på tidsaspekter så gott du vill, du kan även säga att kvalitén är så kass så vad spelar det för roll... men faktum kvarstår att alla andra tillverkare har denna funktion i de flesta av sina lurar, speciellt i sina high-end lurar. Så att Apple valt bort det (för det kan inte handla om teknisk kompetens) är för mig oförsvarbart.

Men som det nämnts tidigare, vi får väl sätta vårt hopp till fw 2.0 eller 2.1.

Mycket intressanta svar på mitt inlägg om reklam och marknadsföring.
Det som är slående är de som påstår att "den inte behöver någon marknadsföring". Ett av de absolut dummaste påståenden jag hört.

Från Telias sida handlar det om att tjäna pengar. SÅ MYCKET pengar som möjligt. Vill man få så stor vinst som möjligt på en produkt så är marknadsföring A och O.
Jämförelsen med att Apple gör ingen reklam för sina datorer heller är inte riktigt 100. PC-världen marknadsför sig inte alls lika hårt som till exempel SE, Nokia, Samsung mfl. Dessa produkter ser du reklam för på tv, i tidningar och på nätet. Varje dag, 365 dagar om året.

Men vi får se på måndag. Det låter rimligt att Telia slår på stora trumman då, och om de INTE gör det så är det ju fan ett praktexempel på en misslyckad (obefintlig?) marknadsföring från Telias sida.

Jag tror inte att Telia kommer behöva marknadsföra iPhone alls mycket - den kommer sälja ändå. Så Telia sparar in lite pengar. Why not?

Ursprungligen av henkebarn:

Jag tror inte att Telia kommer behöva marknadsföra iPhone alls mycket - den kommer sälja ändå. Så Telia sparar in lite pengar. Why not?

Den kommer sälja ändå - visst, men den kommer inte sälja LIKA MYCKET som den gör med marknadsföring. Alla undersökningar visar att marknadsföring ökar försäljning, oavsett vad det är du säljer.

Spara in lite pengar - Nej, de kommer inte spara in några pengar, de kommer i slutänden förlora pengar PGA de förlorade kunder som inte uppmärksammat Iphonen och istället väljer en annan lur från en annan tillverkare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 16:20

PeeMan: Jag säger fram till onsdag har Telia på sig att gå ut med reklam. De eller Apple borde ju även köra tv-reklamen tycker jag.

Henkebarn: Det handlar inte bara om att tjäna pengar på att inte göra reklam för den säljer sig självt, Telia måste visa för allmänheten att de själva tror på iPhone också och det gör de genom att göra reklam för den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 16:32

Telia kommer att göra marknadsföring från den 8 juli i dagspress. Vet inte om de kommer göra någon reklam i TV eller Radio.

Butiken på Kungsgatan ska hålla öppet från torsdagkväll/ natt. Det här är de uppgifter jag fick när jag luskade lite ang deras marknadsföring.

Jag känner dock en oro för att det inte finns iPhone så behovet täcks på långa vägar.

Bevaka tråden