Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 19:47
Ursprungligen av zthee:

Beställ även en ASR och en psycho LFO!
Det är små lätta moduler du kan ha roligt med
Och en digital noise!
Och en.. och! och!

Edit - La till en bild på hur vågformen ser ut från wavetable osc..

Hittar inte asr

• Medlem
  • 2008-07-06 12:53

wow! nu snackar vi roliga vågor! (du måste posta ljud!)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 13:13

Mmm, Synthacon låter bra

Här kommer det lite ljud.
Jag skulle nog vridit på Coarse-ratten lite saktare.. Men men.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 14:19

Kick ass!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 14:37

Det måste vara vid DACn som felet är. Har jag kommit fram till.. För den spottar ur sig en väldigt konstig signal..

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-06 15:01

Det låter som om det är lite fnurrigt någonstans. Men det är nog vid DAC, som du skriver eftersom det verkar vara ett repeterande "fel".. iofs.. det låter rätt så ballt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 18:44

Jo, och nu är det verkligen fel på DACn. För den ger inte någonting ifrån sig längre.

Sjukt konstigt.

Ben 4 ger -15V
Ben 2 ger 0V (som förväntat? Den är ju ändå kopplad till jord..).

Alla ben som är kopplade till epromet får klockpuls därifrån. Så där är det inga problem. Trycker jag på bank och wave knapparna så förändras klockpulserna.

Har 2st DAC0800 och har provat båda. Samma fel.

Blir inte riktigt klok på det här.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 20:13
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-06 20:25

Ljudklippet lät nice, men lite långsammare pitchsep skulle ju som sagt varit bra...:p

Får DAC rätt matning på pin 13, 3, 16 - är pinne 1 jordad?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 21:06

Jo, det hade ju det. Men man kan inte få allt!

Jepp. Har mätt och det verkar som om allt stämmer.
Vilket jag inte alls blir klok på.
Kanske ska ta mig till Elfa imorgon och köpa ytterligare en DAC0800.. Kan ju vara så att de 2 jag har är trasiga?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 21:33

Hehu. Nu fungerar den igen. Jag hade slitit av sladden som gick till opampen O:-)

Men den lämnar fortfarande helt mongo vågformer. Vet inte vad jag tycker om det.

Här kommer det en längre ljudfil iaf. Byter vågform några gånger också. Om man nu hör någon skillnad

Varning, det låter ganska högt i början!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-06 21:59
Ursprungligen av zthee:

Hehu. Nu fungerar den igen. Jag hade slitit av sladden som gick till opampen O:-)

Men den lämnar fortfarande helt mongo vågformer. Vet inte vad jag tycker om det.

Här kommer det en längre ljudfil iaf. Byter vågform några gånger också. Om man nu hör någon skillnad

Varning, det låter ganska högt i början!

He he. jag sa ju att du skulle kolla mellan kortet och panelen.. eller?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-06 21:52

Hehe...lät mongo, men kul mongo på ett bra sätt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 21:54

Ja, det är just det.
Det är liksom inte "oanvändbart".

Men jag ska fixa den så att den låter som den ska.

black on black

Nu har jag gjort mitt experiment med Lazertran med gult tryck på svarteloxerad aluminium (ASM-1 2*ADSR+VCF). Flera websiter avråder från att göra detta ... och de hade rätt :tveksam:. Men jag ville ändå testa. Se bilden. Det blev väldigt dålig kontrast, endast i vissa vinklar kan man läsa texten. Jag ska prova att fylla i grafiken med vit tunnspetsad penna, men det är väl risk för att det blir fult eller för jobbigt.

Plan B är att istället köra på natureloxerade paneler med svart tryck. Ev nån liten gnutta färg om jag känner mig wild & crazy ;).

FYI är annars designidén så här: MOTM-format, tättpackat på panelerna, Moogish-rattar (Banzais bossrattar), ordentligt förpatchat så att man man kommer långt utan någon patchkabel (t.ex. har VCF två sjulägesswitchar för val av modulationskälla och insignal) men med alla signaler åtkomliga i nederkant på panelerna. Jag börjar med ASM-1 + CGS ring mod + VC mixer + Midi-CV (polydac troligen), så får vi se vad jag kompletterar med sedan; jag har en ASM-1 till på lut. Det ska in i träkabinett. Funderar på C-skenor med glidmuttrar för flexibel montering av modulerna.

/ ZZ

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-06 21:58

[pausmusik]

Jag hittade ett jack bak på min Roland SH-1000.. VCF Countur.. så trevligt!
In med en SAS-VCO! Lät väl knappt användbart men om man skulle styra SH-1000 med samma CV som styr SAS-VCOn så skulle de nog vara användbart.

http://213.67.25.52/ljud/SASVCO_in_pa_SH1000_VCFcountur.mp3

[/pausmusik]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 23:13
Ursprungligen av saddox:

[pausmusik]

Jag hittade ett jack bak på min Roland SH-1000.. VCF Countur.. så trevligt!
In med en SAS-VCO! Lät väl knappt användbart men om man skulle styra SH-1000 med samma CV som styr SAS-VCOn så skulle de nog vara användbart.

http://213.67.25.52/ljud/SASVCO_in_pa_SH1000_VCFcountur.mp3

[/pausmusik]

Nice!!:D

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 22:20

Fast det var sladden från DACn till opampen. Mängden fel på frontpanelen i det här fallet är ju minimala. Då det bara går 6 sladdar dit.

Tror jag får börja om från början och kolla alla räknare osv.

Eller så är det epromen som är snea??

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-06 22:28

Ähh.. säkert bara nån liten lödfnurra nånstans....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 23:07

Ska dra mellan 200 - 500 mA

lät skojsigt. DÅ jag har +5 volt på min psu så blir man ju lite sugen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 13:04

Kortet.

Hur själva vågformen ser ut.

Det här är liksom den nedre delen av pulsvågen som är mellan epromet och DACn. Inzommat ganska rejält. Det borde ju vara en ren fyrkantsvåg? Inte ha en massa små snuttar på sig?

Antinge så är det epromet eller så är det DACn.
För mig börjar det bli svårt att säga vilken..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-07 13:11

Hur ser signalen ut på pin 1 på 4024an då? Kan NAND-kretsen innan spöka?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 13:14

Pin 1 är väldigt kort klockpuls. Snabb är den också.

Men är det inte så att det är parallell överföring från ram:et till DAC:en; då ska det inte vara
fyrkant utan lite blandat ettor och nollor vilket det ju verkar vara. Nedre bilden ser ut som ett
pulståg där du har zoomat in så att man bara ser den nedre nivån (dvs nollorna).
Dvs. ser korrekt ut.

Fast om du har en vågform som är ren fyrkant och som utnyttjar hela DAC:ens sving så
borde det bli samma fyrkanter på databitarna som på utsignalen.

Om du kan klocka din vågform extremt långsamt (typ en klocka per 10s) eller klocka
fram den manuellt så borde du kunna mäta på databitarna, räkna ut vad DAC-utsignalen
ska bli och kontrollmäta den.

Edit: felsökningsmässigt så är väl annars sågtand eller triangel en bra våg att använda. Då ska ju alla databitarna räkna upp binärt snällt och fint (så att man kan förutse vad de ska vara) och visa fyrkantsvåg utom när utsignalen slår om.

Senast redigerat 2008-07-07 13:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 13:37
Ursprungligen av ZackZick:

Fast om du har en vågform som är ren fyrkant och som utnyttjar hela DAC:ens sving så
borde det bli samma fyrkanter på databitarna som på utsignalen.

Hur menar du? Om jag mäter t.ex. pin 4 på DACn (som är utsignalen) vad borde jag se där? Just nu är det bara -15V och lite fnurror.

Om du kan klocka din vågform extremt långsamt (typ en klocka per 10s) eller klocka
fram den manuellt så borde du kunna mäta på databitarna, räkna ut vad DAC-utsignalen
ska bli och kontrollmäta den.

Ah, det var ingen dum idé alls.

Edit: felsökningsmässigt så är väl annars sågtand eller triangel en bra våg att använda. Då ska ju alla databitarna räkna upp binärt snällt och fint (så att man kan förutse vad de ska vara) och visa fyrkantsvåg utom när utsignalen slår om.

Jag är inte riktigt med Men det låter smart!

- Men mitt problem är att (tror jag) är att utsignalen från DACn är lite småflummig. Dvs. Den är bara -15V på ben 4 och 0V på ben 2. Zoomar jag inte på ben 4 så är det något konstigt där, som typ ser ut som störningar.

Ursprungligen av zthee:

Hur menar du? Om jag mäter t.ex. pin 4 på DACn (som är utsignalen) vad borde jag se där? Just nu är det bara -15V och lite fnurror.

Det jag menar är att om du kan spela upp en vågform i rom:et som är ren fyrkantsvåg så borde den vara inprogrammerad att slå mellan lägsta värdet på D/A (dvs 00000000 binärt) och högsta värde på D/A:n (dvs 11111111). Då kommer varje databit vara en kopia av utsignalen på DAC:en (dvs en fyrkantsvåg).

Men ang pin. 4 så är det nog ingen bra mätpunkt att mäta spänning på. OP-ampen som den kopplar till kommer att sträva efter att styra sin utgång så att pin 4 får samma potential som pinne 2 på DAC (dvs 0V). Så det är nog bara transient som du kommer se en spänningsskillnad på pinne 2 relativt 4. Detta pga. att det är strömutgångar på DAC:en och inte spänningsutgångar. Bättre att mäta efter OP-ampen som konverterar strömmen till en utspänning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 14:40

Aha, jag förstår. Smart!

Nu trillade poletten ner. Då får jag nog gå tillbaka och felsöka runt rom:et..

När jag tittar på vågformerna som kommer ut, så ibland kan man se att det ska vara t.ex. en ramp-vågform. Men det är ju 50% av bitarna som hamnar på fel ställe..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-07 14:55
Ursprungligen av zthee:

När jag tittar på vågformerna som kommer ut, så ibland kan man se att det ska vara t.ex. en ramp-vågform. Men det är ju 50% av bitarna som hamnar på fel ställe..

Just i ovanstående låter det ju som om du har något/några ben felkopplade mellan DACen och kretsen innan...har du dubbelkollat?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 15:02

Jag ska dubbelkolla ytterligare en gång!

Det kan ju vara så att någon kabel är av..

Bytte till 2732:an och hittade lite roliga saker:
Så nu blir det vågformsbonanza!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 15:14

Är du säker på att du inte ploppat i en 2732:a från typ Space Invaders?

Bevaka tråden