stfm: Då har vi olika erfarenheter. Jag brukar köra med A/S-läget och kompensera upp/ner för att få med mer/mindre himmel/annat som sticker ut. Dock brukar jag springa runt en hel del, så det blir skugga och solsken om vartannat.
Johisco: 50/1.8 är i stort sett enda objektivet för runt tusenlappen som inte är av kit-karaktär. Ska man jämföra kvalitén på det med motsvarande zoomar så kostar det mångdubbelt mer med zoom, och du får "bara" 2.8 som största bländaröppning. Det är standardutrustning, du kommer inte att bli besviken. Ja, det lämpar sig för klassiska porträtt.
Om du tänker satsa "seriöst" på fotot så är 70-200/4 L en riktigt bra glugg, bättre än alla 55-200, 70-300 och allt vad det kan heta. Det kostar, och det smakar. En variabel att ta med i ekvationen är andrahandsvärdet, bra optik är en mycket bättre investering än ett bra hus. Billigare objektiv har jag ärligt talat dålig koll på, speciellt till Canon. :/
Nej, det finns inget som tvingar dig till att byta hus. Som sagt, optik är en bättre investering än kamerahus. Det "bästa" är att växa ur huset, byt inte förräns det känns som att det inte räcker till. (dock kan man ju som undertecknad vara prylnörd och köpa bättre kamera än man behöver)