Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tidningarna testar iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Karlsson:

Tjena!

Fredrik: Bilderna finns på Så blir bilderna - Teknik & trender - Göteborgs-Posten , bla den på spårvagnen som nämnts i tråden tidigare. Finns väl 11 bilder tror jag att det var. Tycker själv inte att de var hemskt dåliga.

Man ser tydligt att linsen sitter snett! Det går nog på garantin. Titta noga så ser ni att bild efter bild har skärpa i den övre högra delen av bilden och släpande ofokus i resten - speciellt nedre vänstra hörnet.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-10 12:56

Jag roade mig med att studera bildinfon. De två hundbilderna (troligtvis samma hund) är tagna med ett tidsintervall på 2,5 h och dessutom på ett fysiskt avstånd motsvarande 35 mil fågelvägen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-10 13:10

Folk, en recension är ett personligt tyckande - inte fakta eller vetenskap. Som allt tyckande görs det utifrån olika perspektiv, med olika målgrupper och utifrån olika kunskapsnivåer - ungefär som i detta forum. Ta del av det tidningarna skriver och häng inte upp er så mycket på tekniskt innehåll eller huruvida den som skrivit recensionen har fattat allt det du har förstått. Det är ett personligt tyckande. Precis det vi pysslar med mellan varven.

Tar en recensent inte upp Apples affärsstrategi, AppStore och tredjepartsutveckling så kanske det är för att tidningen inte vänder sig till en målgrupp där det är särskilt intressant. Väljer en recensent inte att ta med att att med tredjeparts-program som klarar iPhone lite mer än i standardutförande så är det kanske så att det är just standardutförandet som de brukar jämföra. Det kan väl vara intressant att se hur icke Mac-frälsta uppfattar och tar emot en Mac-produkt, eller?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-10 10:36

Hahahaha DN-tanten var ju skapligt bakom flötet. Hon hade ett stycke framtid i handen och spydde galla över att den inte klarade av gårdagens teknik lika bra som gårdagens telefoner, fast hon ville gärna jämföra den med framtida modeller som inte ens finns än. Jag tror att hon var full.

SvD » Webb & Teknik testar också iPhone

Det här stycket var ju ovanligt och intressant, exempelvis som motvikt mot andras uppfattning:
"På kamerafronten har Apple inte gjort några större förändringar. Upplösningen är fortfarande på 2 megapixel och det går inte att spela in video. Den gamla sanningen att mer megapixlar inte ger bättre bilder gäller i allra högsta grad här. Mjukvaran som behandlar bilderna gör ett bra jobb och faktum är att Iphone 3G tar bättre bilder än många så kallade kameramobiler med 5 megapixel."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 10:59

Bilderna ovan i exemplet är extremt lika hur de blir med min Nokia N70. Tar fortfarande väldigt många bilder med den. Kanske 300-400 i veckan. Alltid med bildserie-funktionen (6 bilder i rad).

För att få bättre bilder fota vid lysrör (se bilden från Pocketshop-butiken)! Och ta många exponeringar!

...och bilden på spårvagnen, hehe exakt så kan man få om man fotar snabbt eller vrider kameran. Kan bli sjukt lustiga bilder om man "skjuter" från höften när man fotar snabbt utomhus.

DN-recensionen, filmen alltså, var faktiskt sämre än 12-åringarna som ibland kör egna skol?-program på Öppna Kanalen. Ok, att de inte kunde filma mobilens display eller hade någon bildproducent i inslaget, samt en ful studio, men äh, nu glömmer vi den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 11:05

Tycker SVD.se´s recension var bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 11:11

Nån som sett bilder från sverige, där de köar redan? Jag vaknade just, och inte kollat, allt.

Ursprungligen av Spicey:

Nån som sett bilder från sverige, där de köar redan? Jag vaknade just, och inte kollat, allt.

Har inte sett bilder, men jag talade med en person som gått förbi butiken i Malmö och skådat två personer i sovsäck sittandes i solstolar utanför teliabutiken mitt på Malmös mest aktiva shoppingata.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 11:26
Ursprungligen av phindus:

Har inte sett bilder, men jag talade med en person som gått förbi butiken i Malmö och skådat två personer i sovsäck sittandes i solstolar utanför teliabutiken mitt på Malmös mest aktiva shoppingata.

LoL!
Hade de Star Wars-kläder på sig...?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-10 11:59

Nu även DI
di.se

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-10 12:08
Ursprungligen av gunek:

Nu även DI
di.se

Helt okej recension. Dock börjat tjatet om mms och kameran bli lite tråkigt. Alla vi som har en iPhone eller förstår syftet med den vet att de inte är några livsviktiga egenskaper, utan det är det fantastiska gränssnittet som gör telefonen.

Ursprungligen av gunek:

Nu även DI
di.se

Kommentarerna på Di är i nivå som på IDG.se fast folket verkar vara ännu mer ur balans.

Exempel:
Det roliga i det hela med Iphone är att Mac inte själva har gjort något opperativsystem till sin mobil! Lite ironiskt hur bra är telefonen om Appel själva inte gjort något opperativsystem? Utan annvänder sig utav något som Micrsoft skapat HAHA. Fiasko!

Är det bara Ericsson-tomtar från Kista som läser di.se?

Ursprungligen av thevil:

Exempel:
Det roliga i det hela med Iphone är att Mac inte själva har gjort något opperativsystem till sin mobil! Lite ironiskt hur bra är telefonen om Appel själva inte gjort något opperativsystem? Utan annvänder sig utav något som Micrsoft skapat HAHA. Fiasko!?

Ursäkta att jag citerar ett gammalt inlägg såhär en månad i efterhand, men det här känns som ett fall av "Anslut hjärnan innan munnen/fingrarna används".

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ursäkta att jag citerar ett gammalt inlägg såhär en månad i efterhand, men det här känns som ett fall av "Anslut hjärnan innan munnen/fingrarna används".

Ja och då var det där bara endaste ett utav en stor mängd med helt otroligt underliga inlägg. Jag brukar inte läsa Di på nätet. Men om man kan dra någon slutsats av den intellektuella nivån och höjden av tankeskärpa i inläggen i deras kommentarssystem så är det väl antingen att deras normala läsekrets på nätet har ersatts av en skara nyss uteslutna ur Kalle Ankas fan club eller så har vi här förklaringen till varför Lunarstorm går så dåligt. Alla har flyttat in hos Di.se.

Man undra vad de skulle klaga på om den hade MMS, bättre kamera samt videosamtal.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-10 13:09

Videorecensionen var nog det pinsammaste jag sett på länge. "Tryckskärm", herregud.

Rensade bort en hög med Off-topic här på slutet. Håller er till ämnet! /Mod

  • Medlem
  • Sala
  • 2008-07-10 15:43

Nu har även Expressen fått upp 4st tv-klipp med tester av nya iphone.
Expressen TV

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-10 15:43

Nån som har sett vad iPhone har för SAR-värde?

Ursprungligen av ledin:

Nån som har sett vad iPhone har för SAR-värde?

Det stod i någon av artiklarna, men vilken av dem har jag tyvärr glömt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 15:56

Jag kan verkligen inte förstå det. Alltid detta prat om kameran i mobilerna - och ofta även kvaliteten på högtalarna. Har alla missat att även de bästa mobilkamerorna och de allra bästa mobilhögtalarna är fullständigt värdelösa? Det är helt ofattbart att man sitter och pratar om upplösning och optikens kvalitet i en liten mobilkamera. Det är en mobilkamera! Aldrig i livet skulle jag betala för att skriva ut ett foto jag tagit med en sådan. Och aldrig i livet skulle jag sitta och lyssna på musik i den pytte-pyttelilla inbyggda högtalaren i en mobil.

För att inte vara lanserad som kameramobil alls, är iPhones kamerakvalitet precis så bra som den behöver vara. Den duger bra till att trycka av en snabb bild på mig och mina vänner utanför McDonald's - och något annat behöver den kunna inte användas till. Varför skulle man betala mer för att få högre upplösning på en kamera som likt förbannat är helt värdelös? iPhones syfte är något helt annat och detta syfte uppfyller den bättre än någon konkurrent.

Och detta tjat om MMS och videosamtal! I flera år har jag haft mobiler utrustade med dessa funktioner. Videosamtalfunktionen har jag bara använt en enda gång (för ca två år sedan) och då mest på skoj. Jag känner ingen som har nytta av den.
MMS-funktionen har jag bara använt en handfull gånger och oftast då för ett helt meningslöst syfte - typ skicka en bild på ett ölglas och skriva "mmmm". Detsamma gäller de flesta jag känner – MMS är en lite småkul grej men det är oftast fullständigt meningslöst. Och har man ett äkta behov av att skicka bilder kan man ju faktiskt göra det med e-post (dessutom kommer antagligen MMS som tredjepartsprogram, vilket ytterligare gör hela MMS-debatten meningslös).

Det finns däremot frånvarande funktioner i iPhone som är värda att nämna. T.ex: Såvitt jag vet kan man fortfarande inte skicka filer via Bluetooth. Detta är faktiskt något som jag och de flesta jag känner gör ganska frekvent. Det är otroligt smidigt och det förvånar mig att iPhone inte har den möjligheten när Mac OS låg i framkant med den när den var ny.
Klippa och klistra i text hade också varit väldigt användbart.
Fast även dessa funktioner lär väl komma som tredjepartsprogram?

Handen på hjärtat, vi visste väl vad det skulle klagas på när iPhone väl skulle släppas här i Sverige? Samma visa som vi hört sedan gen.1 iPhone släpptes förra året; Bara 2Mpix kamera, ingen MMS, katastrof, kommer aldrig att sälja!

Måste väl säga att hittills verkar recensionerna vara övervägande positiva och anpassade för sin förväntade målgrupp. Vi som är mer insatta bryr oss om detaljerna och tekniken bakom fasaden, men många vill bara ha en telefon. Tyvärr verkar det som många kommer att köpa iPhone av "fel" anledningar. En som köat i Harajuku i Tokyo uppgav att den skulle köpa iPhone eftersom den är trendig...

Något om däremot både har överraskat mig och inte, är alla kommentarer på recensionerna. Speciellt på di.se! Maken till ogenomtänkta inlägg har jag inte sett på länge och vissa får iallafall mig att undra över hur det står till med läsförståelsen. Här på 99.se är det åtminstone intelligens bakom resonemangen.

Jag skulle kunna göra en mindre utvikning om hur meningslöst det i min åsikt är med avsaknaden av MMS från fabrik, men eftersom många redan har konstaterat det så skippar jag det. Istället håller jag med och instämmer att det för mig personligen inte gör ett dugg att MMS är frånvarande. Hellre e-post, vilket inte har samma irriterande begränsningar som varken SMS eller MMS.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-10 18:58

Det mesta som klagades på när gen 1 kom ut var att den inte hade 3G (UMTS). Och att den inte kunde anses som smartphone eftersom den saknade allt som företags kunder ville ha. Sen kom MMS, kameran och att man inte kunde byta ut batteriet.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 20:54
Ursprungligen av Robo-X:

Det mesta som klagades på när gen 1 kom ut var att den inte hade 3G (UMTS). Och att den inte kunde anses som smartphone eftersom den saknade allt som företags kunder ville ha. Sen kom MMS, kameran och att man inte kunde byta ut batteriet.

//Rob

När MMS och bättre kamera kommer (tror inte vi någonsin kommer se utbytbart batteri) så kommer det finnas 5 nya saker att klaga på. Gnällspikarna kommer aldrig att sluta. Då kommer gnäll att mailprogrammet inte är Outlook, mediaspelaren inte stödjer Windows-format, det inte finns något fast tangentbord osv. Progressivt värre... En högljud liten klick som inte förstår sig på Apples produkter. Samma folk som säger att iPod är en värdelös mp3-spelare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 23:26
Ursprungligen av acke:

När MMS och bättre kamera kommer (tror inte vi någonsin kommer se utbytbart batteri) så kommer det finnas 5 nya saker att klaga på...

Jag gillade att IDGs recension (PC för Alla) klagade på att den inte hade pekpinne. Vad skulle man inte ge för att se recensenten använda multi-touch eller en nyp-manöver på ett foto med en pekpinne?

  • Medlem
  • 2008-07-10 23:42
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-10 23:47
Ursprungligen av pesc:

Jag gillade att IDGs recension (PC för Alla) klagade på att den inte hade pekpinne. Vad skulle man inte ge för att se recensenten använda multi-touch eller en nyp-manöver på ett foto med en pekpinne?

För de mer avancerade manövrerna har man så klart två pekpinnar, som man håller ungefär som ätpinnar

Bevaka tråden