Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 18:39

Nej, inte riktigt. Den skickar ut konstiga vågformer fortfarande.
Det ena epromet (2732:an) ger väldigt mycket ripple på sina datautgångar. Det gör inte 2716 kretsen.. Och jag har gått över datautgångarna och adresseringen, men inte hittat något som kan vara galet, allt går dit det ska enligt schemat.

Jag vet inte vad jag ska göra. Ska prova köra med den sen, när jag väl fått ihop hela bygget. Den kanske är rolig ändå

- Nu la ena halvan av 281:an av, den vill inte trigga på inkommande signal. Dags att felsöka. Förmodligen dålig lödning. Igen. <- det är liksom min rädsla. När jag väl fått ihop hela modularen så börjar modulerna paja lite eftersom.. Så då får man laga och laga och laga och laga den hela tiden..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 18:41

Därför jag testar alla lödningar...
Men säkert annat som går fel ist...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 19:02

Ja, eller så fallerar lödningen efter ett tag.. ser fint ut på utsidan och fungerar bra första 3 veckorna. Men sen bara dör kresen helt magiskt..

Gick över 281:an nu. Jäkla konstigt fel verkar det vara. Jag får en känsla av att jag borde ta itu med det när det väl sitter på sin riktiga panel och allt är som det ska..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 11:25

Woho! Idag damp mina Bananlouge VCS kort ner i brevlådan! Och något som förvånade mig var att det var en liten enhörning på korten.. hmmmmmm..

Och 281:an funkar igen. Som vanligt så var det strömförsörjningen som var kaikou. (Dålig kontakt i mina hemgjorda kontaktdon - börjar bli van; letar först vid strömmen om det är något som är snett)

Nu bär det av till Fredells för att köpa virke så att jag kan börja snickra på lådan. Den kommer bli sjukt stor. Sambon kommer inte gilla det här..

• Medlem
  • 2008-07-14 11:31

Gör flera fast mindre lådor? Enklare att hantera, och man kanske inte alltid behöver ha med sig allt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 12:00

Jo, jag hade tänkt det först. Men då blir det strul med strömförsörjningen mellan lådorna..

Också har jag liksom snöat in på en design som jag tycker är sjukt snyggt, och har liiite svårt att släppa den nu!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 12:27

Gå på den stora Det ska ju få plats mkt. Idag komma mina pcber från pcbmanu på mina ADSRer. Sen kom mina komponenter så jag kan bygga klart det som ligger

Jag är lycklig. Ser fram emot kvällen Det kan bli sent ikväll. Kanske köpa ngn flaska...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-14 12:53

Jag märkte igår att kylflänsarna som sitter på regulatorerna i mitt första case blir väldigt varma. Nästan som man bränner sig på dem. Dags att byta dem till två storlekar större efter nordberg...

Kanske installera fläkt t.o.m. Nån som kan fläktar? 220V AC eller 12V DC? vilken stör minst (elektroniskt)?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 19:57

Jag har också funderat på det där med fläkt i lådan..

Nu har jag iofs inte pressat mina PSU:er särskilt hårt än. Men jag förväntar mig att det ska bli ganska varmt

Bygget blir skitsnyggt! Jag är så jäkla nöjd.
Ni får se bilder när det är klart.. Om en vecka

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-14 20:43

fläkt.. hmm.. 12V borde störa minst.. lättare att reglera också.
Det finns ju massa PC-mod´s för kidsen som reglerar fläktar, tänder neonrör osv.. borde ju passa här.. Pimp my PSU..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 20:48

Hehe, har man tillräckligt starkt neon i lådan så borde det väl lysa ur jacken?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 20:57
Ursprungligen av zthee:

Hehe, har man tillräckligt starkt neon i lådan så borde det väl lysa ur jacken?

Rött sken är porrigast, då kan man förföra folk med sin modular och inte bara för dess patchar...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 21:00

Tjena bruden, ska du med hem till mig och kolla på mitt modularsystem?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-14 21:09

'Älskling, varför har du med synthen i sovrummet?'

hehe

Min PSU har faktiskt 2 LEDs som lyser inuti lådan, men de syns ju knappt

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-14 22:38

Då måste man ju sätta alla jack så det formar nån kul figur.. om man kan ha starkt neon så de lyser.. En apa?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 22:41

En sån här ska snurra över modularen tillsammas med en discokula. Sen ska man ha speglar i hela rummet

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-14 23:32

YouTube - disco-style floor

Ett givet gov.. givetvis med egen sequencer.. kan också användas vid närkontakt av tredje graden..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 23:51

Testkörde min envelope ikväll men blev inte mkt klokare. FIck inte till det bra på oscilloskopet. Dock verkar den ge utslag. Nytt försök imorrn

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 00:40

Vilken env.? 281?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 08:57

yusynth

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 10:46

Coolers!

Hörde ditt medelande nu på morgonen, ledsen att jag missade det igår! Men det borde ju gå bra med 15V också.. Det är ju liksom hur mycket den ska tåla. Det är kanske på gränsen, men borde nog inte vara några problem..

Jag fick 115st rattar så här på förmiddagen. Woho! Ser sjukt snyggt ut

Ursprungligen av zthee:

:cool:. Jag tänkte få iväg min stora rattbeställning till Banzai strax åxo. Inte 115 men kanske 60. Switchar och jack har jag fått hem, så nu väntar jag på en komponentsändning från Futurlec så har jag det mesta sedan.

Edit: Vad blev det för träslag i låddan förresten?

Senast redigerat 2008-07-16 11:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 12:32
Ursprungligen av zthee:

Coolers!

Hörde ditt medelande nu på morgonen, ledsen att jag missade det igår! Men det borde ju gå bra med 15V också.. Det är ju liksom hur mycket den ska tåla. Det är kanske på gränsen, men borde nog inte vara några problem..

Tänkte du gjorde säkert musik el ngt...
FIck lite magiskt rök igår med, inte fö rjag byggt fel utan för jag var lite fummlig när jag skulle kolla med proben... DOck så ser det likadant ut även om jag byter komponenter. FÅr inte upp en snygg envelope kurva i oscilloskopet.

Mitt nätagg fungerar bra iaf

SKa felsöka mer sedan. NU ska jag på djurpark

tjolahopp !

såg nu att curetronics mannen säljer färdiga trimmade m150 kort för 39 euro + porto
det är ju ruskigt billigt , ringmod, s/h och noisegen för futtiga 370 pix !
(färdigt m121 kort kostar 55 euro)

ha de fint alla diy-are

• Medlem
  • 2008-07-16 18:41
Ursprungligen av synth_ollie:

tjolahopp !

såg nu att curetronics mannen säljer färdiga trimmade m150 kort för 39 euro + porto

ha de fint alla diy-are

Vart då, länk tack

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 21:04
Ursprungligen av synth_ollie:

tjolahopp !

ha de fint alla diy-are

Köpte hans promokort sjukt billigt
Eftersom jag hade egna ba662 så var de exkluderade.

Djuren var nice.
I nästa liv vill jag vara lemur...

SKa felsöka ikväll. Fan, hur kunde jag göra fel... Buhu
Har fler kort färdiga med som ska testas sen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 14:37

Dego, Ajdå, det var tråkigt att höra. Då är det fram med schemat och oscilloskopet för att sedan mäta sig fram till härligheten Hoppas du ser några fina djur!

Synth_ollie, Det var sjukt billigt!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-17 13:31

Ahapp.. då har man beställt ett M-150-kort.. 43 € slutade det på med portot.. ca 401 kr.
Helt klart värt det tycker jag. Bara att montera bakom panel, så har man massa skoj funktioner klart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 13:45

Var får man tag på snygga fötter? Gärna sånna där ganska feta som man kan skruva fast, så att man får upp hela lådan en halv/en centimeter över marken..

Bevaka tråden