Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Trineo:

Det underbara med iPhone är jag inte behöver ha med mig datorn hela tiden... nu gjorde jag detta några km ifrån datorn, fast du kanske hade joggat hem och hämtat den.

Är det inte lika bra att du håller dig ifrån iPhonetrådarna då du faktiskt inte tillför något annat än att skapa en negativ bild av dig själv här.

Du var altså hos människor som inte har tillgång till någon dator?

Du kan ge fan i att läsa och svara på det jag skriver, ingen tvingar dig att läsa. Jag har å andra sidan full rätt att ha mina åsikter. Så det så!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-20 18:35
Ursprungligen av PeeMaN:

Du var altså hos människor som inte har tillgång till någon dator?

Man är inte alltid hemma hos någon, och nej, alla har inte dator.

Ursprungligen av Jogin:

Man är inte alltid hemma hos någon, och nej, alla har inte dator.

Befängt, du borde inte umgås med "sånna människor" :cool:;)

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-07-20 20:17

PeeMan: Vad ska du göra när de börjar bygga ut 4G nät och de inte har bra täckning ska du vänta tills de börjar bygga 5G nät så som inte heller har full täckning osv....

Helt otroligt att du ens har en iPhone!

Ursprungligen av Pascoe:

PeeMan: Vad ska du göra när de börjar bygga ut 4G nät och de inte har bra täckning ska du vänta tills de börjar bygga 5G nät så som inte heller har full täckning osv....

Helt otroligt att du ens har en iPhone!

Polarens pappa jobbar på Ericsson. Det är så enkelt att enda anledningen till att uppgraderingen till 4G inte påbörjats är för att de inte anser 3G nätet vara fullt utbyggt, till skillnad från steget GSM->3G och steget 3G->4G så behöver det befintliga nätet bara uppgraderas. Inte "byggas nytt"....

Helt otroligt är det att jag vill ha en underbar telefon, eller hur?

Ursprungligen av PeeMaN:

Polarens pappa jobbar på Ericsson. Det är så enkelt att enda anledningen till att uppgraderingen till 4G inte påbörjats är för att de inte anser 3G nätet vara fullt utbyggt, till skillnad från steget GSM->3G och steget 3G->4G så behöver det befintliga nätet bara uppgraderas. Inte "byggas nytt"....

Helt otroligt är det att jag vill ha en underbar telefon, eller hur?

Jag har en g2 iphone och är rätt nöjd med den. Och som du säger så är steget gsm-> 3g jobbigt för det krävdes så många fler master som byggdes nytt. Men G4 är väl en lättare uppgradering (som jag fattat det iaf).
Men om man väntar på ny teknik så kommer man ju aldrig skaffa nytt för det finns ju alltid snäppet värre teknik runt hörnet
Jag själv har inte köpt 3G iphone och lär nog inte göra det heller utan väntar på antingen billiga 3G iphone eller iaf med mer minne

Ursprungligen av PeeMaN:

Och det var du tvungen att göra på mobilen och inte på en vanlig dator?

Och Taco-Bell smakar skit också för den delen

Tvungen? De kanske satt på restaurant och umgicks utan datorer?

Dessutom är jag överlycklig av att kunna bespara mig själv de kilon som MacBooken väger när jag inte behöver den för arbete. Behöver jag inte arbeta så klarar jag mig väldigt långt med min iPhones webbläsare, mail, med mera.

Har du en iPhone eller konkurrerande modell själv, UrinMannen? I så fall vet du ju vad jag pratar om.

Ursprungligen av henkebarn:

Tvungen? De kanske satt på restaurant och umgicks utan datorer?

Dessutom är jag överlycklig av att kunna bespara mig själv de kilon som MacBooken väger när jag inte behöver den för arbete. Behöver jag inte arbeta så klarar jag mig väldigt långt med min iPhones webbläsare, mail, med mera.

Har du en iPhone eller konkurrerande modell själv, UrinMannen? I så fall vet du ju vad jag pratar om.

Jag har en Iphone 2G som jag är supernöjd med. Men jag känner fortfarande att folk försvarar sina Iphones (särskilt här på forumet) som det vore de själva man kritiserar. Jag gillar för övrigt inte heller att gå till personangrepp. Men du har en översittarstil i det mesta du skriver här på forumet, så det så Henkeladugård!

Ursprungligen av PeeMaN:

Men du har en översittarstil i det mesta du skriver här på forumet, så det så Henkeladugård!

Är detta den generella uppfattningen om mig så beklagar jag. Har svårt att tro det dock.

Ursprungligen av henkebarn:

Är detta den generella uppfattningen om mig så beklagar jag. Har svårt att tro det dock.

Jag delar inte uppfattningen att du skulle ha några som helst översittarfasoner i dig, du har nog inte ens genen för det....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-20 10:10

Ah, okej, men va bra. Jag hade för mig att det var just från Apple som detta med "liten antenn" härstammade. Men så var det visst inte då.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-20 14:39

Åsikter är en sak personangrepp en annan, läs forumreglerna en gång till tack!
99.se Medlemsvillkor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 15:36

PeeMan: Att läsa dina inlägg kommer naturligt eftersom de besudlar trådarna som är av intresse, har du något som tillför diskussionen får du gärna fortsätta men jag förstår inte meningen av att sitta där och försöka intala folk som köpt en 3G version att den inte är något att ha pga gammal teknik osv, du vinner inget på det och argumenten är lika klena som personangreppen du håller på med just nu.
Ta ett steg tillbaka och fortsätt gärna i lite mer konstruktiv anda.
Att folk sitter och försvarar telefonen här kan man ju räkna ut med lilltån, du har ju inte gått in på ett forum som heter "hata-mac.se" precis, prova att gå in på TPC och snacka illa om volvo.

Så, back to topic:
Har idag upptäckt att 16GB är för lite... har sådär en 7GB med musik på luren, lyssnar mycket mer på den än jag trodde jag skulle göra... sen har jag förberett luren så att jag kan kolla film när vi är på BB och frugan med nyfödd sover, fick bara in 12 filmer sen var det stopp. Visst, kommer inte behöva så många men man måste ha lite att välja på...
Så när det kommer en vit 32GB så köps det en sån så får frugan ärva min 16GB.

PS. Henkebarn, jag håller med Goflorp.

Ipod usb power adapter

..så står det på min iPhone usb power adapter, någon mer som upptäckt den lilla missen?

Ursprungligen av Trineo:

PeeMan: Att läsa dina inlägg kommer naturligt eftersom de besudlar trådarna som är av intresse, har du något som tillför diskussionen får du gärna fortsätta men jag förstår inte meningen av att sitta där och försöka intala folk som köpt en 3G version att den inte är något att ha pga gammal teknik osv, du vinner inget på det och argumenten är lika klena som personangreppen du håller på med just nu.
Ta ett steg tillbaka och fortsätt gärna i lite mer konstruktiv anda.
Att folk sitter och försvarar telefonen här kan man ju räkna ut med lilltån, du har ju inte gått in på ett forum som heter "hata-mac.se" precis, prova att gå in på TPC och snacka illa om volvo.

Sist jag kollade hette den här tråden "Officiella tråden för Iphone 3G". Inte "tråden för oss som köpt Iphone 3G", som den andra heter. Meningen är inte alls att trasha folk som köpt den, jag kan förstå att folk som inte haft 2G tidigare är superglada över att äntligen få sin Iphone. Jag menar jag är ju supernöjd med min. Men min åsikt är ju fortfarande att pengarna för att gå från 2G till 3G inte är värda det, och den åsikten är jag nog inte ensam om att ha....

Frågan är varför jag skulle vilja prata skit om Volvo, deras bilar är ju finfina

Ursprungligen av PeeMaN:

Meningen är inte alls att trasha folk som köpt den, jag kan förstå att folk som inte haft 2G tidigare är superglada över att äntligen få sin Iphone. Jag menar jag är ju supernöjd med min. Men min åsikt är ju fortfarande att pengarna för att gå från 2G till 3G inte är värda det, och den åsikten är jag nog inte ensam om att ha....

Frågan är varför jag skulle vilja prata skit om Volvo, deras bilar är ju finfina

Visst kan det finnas skäl. Jag hade Gen 1, men jag vill ha en ny som inte behöver hackas, en som jag har garanti på. Min generation 1 började krångla för någon månad sedan och jag orkar inte ta besväret. 3G ger mig inte så mycket, men GPsen är underbar. Jag har ingen bil men använder GPSen mycket till fots för att hitta butiker som jag kollat upp på nätet, eller när jag åker till andra städer. Perfekt nu när jag skall till Stockholm där jag inte hittar alls.
Men om det är värt pengarna om man har en Gen 1 att uppgradera, beror väl på situationen. Tycker att hackandet var för bökigt och olustigt. Uppskattade den inte lika mycket pga av det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 10:09
Ursprungligen av phindus:

Tycker att hackandet var för bökigt och olustigt. Uppskattade den inte lika mycket pga av det.

Har Jailbreakat min iPhone 3G. Det var ganska enkelt. Och jag uppskattar min iPhone 3G mycket mer efteråt. Bara känslan av att kunna köra vilka program jag vill väger upp "hackandet". Och det kommer bara bli bättre och bättre. Garantin gäller givetvis (bara att göra en återställning).

Jag skulle gissa på att även du kommer att "hacka" din iPhone 3G.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-21 10:10
Ursprungligen av kia2:

Har Jailbreakat min iPhone 3G. Det var ganska enkelt. Och jag uppskattar min iPhone 3G mycket mer efteråt. Bara känslan av att kunna köra vilka program jag vill väger upp "hackandet". Och det kommer bara bli bättre och bättre. Garantin gäller givetvis (bara att göra en återställning).

Jag skulle gissa på att även du kommer att "hacka" din iPhone 3G.

Finns det någon bra hemsida som beskriver vad man kan göra med sin jailbreakade iPhone 3G som annars inte är möjligt — i praktiken alltså?

Ursprungligen av kia2:

Har Jailbreakat min iPhone 3G. Det var ganska enkelt. Och jag uppskattar min iPhone 3G mycket mer efteråt. Bara känslan av att kunna köra vilka program jag vill väger upp "hackandet". Och det kommer bara bli bättre och bättre. Garantin gäller givetvis (bara att göra en återställning).

Jag skulle gissa på att även du kommer att "hacka" din iPhone 3G.

Aldrig mer. Har inget att vinna av att hacka den. På samma sätt som jag inte hackar min AppleTV. Tycker bara inte det är värt det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 10:37
Ursprungligen av Jogin:

Finns det någon bra hemsida som beskriver vad man kan göra med sin jailbreakade iPhone 3G som annars inte är möjligt — i praktiken alltså?

Du kan installera valfria program (via Cydia) och är inte längre låst till att använda din iPhone som Apple vill att du skall använda den.

Ursprungligen av phindus:

Aldrig mer. Har inget att vinna av att hacka den. På samma sätt som jag inte hackar min AppleTV. Tycker bara inte det är värt det.

Det är gratis och tar 5 min arbetstid (och kanske 20 min väntetid). Och man har allt att vinna och ingenting att förlora. Men det är bara min åsikt. Jag försöker inte övertyga dig, bara förstå dig.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-21 10:48
Ursprungligen av kia2:

Du kan installera valfria program (via Cydia) och är inte längre låst till att använda din iPhone som Apple vill att du skall använda den.

Vilka program är det då, finns det en lista någonstans?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 10:54
Ursprungligen av Jogin:

Vilka program är det då, finns det en lista någonstans?

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/247333-cydia-installers-eftertr-dare.html

Ursprungligen av kia2:

Det är gratis och tar 5 min arbetstid (och kanske 20 min väntetid). Och man har allt att vinna och ingenting att förlora. Men det är bara min åsikt. Jag försöker inte övertyga dig, bara förstå dig.

Som sagt, jag har en gen 1, och den kom med 1.0.2 så jag varit med ett tag. Men det blir för mycket bekymmer längs vägen. Man absolut, alla är fria att göra sina egna val :).

Goflorp och Trineo: Det var trevligt att höra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 08:59

För er som köpte iPhone 3G på lanseringsdagen och i samband med det gjorde en nummerportering från annan operatör:

Nummerporteringen skall vara klar idag. Men eftersom det är ett arbete som delvis görs manuellt så kan jag tipsa er om att ringa Telia så fixar de det bums. Annars hamnar din portering i kö, och kan ta lång tid att genomföra (pga av att det var så många som köpte telefon och bytte abonnemang samtidigt).

Observera att det tillfälliga numret redan har slutat att fungera. Ringer du inte Telia så blir din telefon obrukbar tills det manuella jobbet är klart (kan dröja).

Ursprungligen av kia2:

För er som köpte iPhone 3G på lanseringsdagen och i samband med det gjorde en nummerportering från annan operatör:

Nummerporteringen skall vara klar idag. Men eftersom det är ett arbete som delvis görs manuellt så kan jag tipsa er om att ringa Telia så fixar de det bums. Annars hamnar din portering i kö, och kan ta lång tid att genomföra (pga av att det var så många som köpte telefon och bytte abonnemang samtidigt).

Observera att det tillfälliga numret redan har slutat att fungera. Ringer du inte Telia så blir din telefon obrukbar tills det manuella jobbet är klart (kan dröja).

Jag ringde Telia i fredags och då gav de mig 22:e som porteringsdatum, och jag tecknade abonnemang den 11:e. Men Telia lyckades trassla till sig. De lade in två poster om portering, dels mitt nummer samt ett helt annat nummer. Som tur var, var det andra låst och de lyckades inte portera över det .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 09:30

numret är inte porterat än och det tillfälliga numret är det som fortfarande funkar... men tack för varningen.

iPhone 3G frågor för oss som vill köpa!

Någon som vet om det finns ett svenskt tangentbord till iphone?
Jag har nämligen en lur reserverad på telia, och det enda som bekymrar mig är om man kan få åäö på tangentbordet i telefonen, som det är nu måste man hålla on a eller o för att få fram åä eller ö.

Sedan, undrar jag om nån hört nått om det kommit ett upplåsnings program än, så man slipper telia och kan köra sitt egna?

Tacksam för seriösa svar!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-24 17:58

det finns inget svenskt tangentbord modell det hackade till gsm dito.

DÄREMOT så skriver du "kopa" på iphone så rekommenderar den ordet "köpa" osv.. skriver du a och o så rekommenderar den även lämpliga ord med å ä och ö.

ordlistorna i iphone 3g är MYCKET bättre än de hemtrixade till iphone. jag är iaf nöjd so far.

att hacka sin iphone 3g, varför? i appstore finns iaf allt jag behöver, vnc klient, remote, ebay grunkan och wordpress publisher.

nya miniräknaren är anständig i liggande läge (blir en avancerad räknare då) så man slipper installera en extra för att köra lite enklare roten ur o sånt... fortfarande inte en ersättare till de hederliga texas ti 84/89 räknarna.

  • Medlem
  • 2008-07-24 18:10

Som jag skrev i en annan tråd... Stör mig på att sms-signalen inte hörs i högtalarna när hörlurarna är i. Är de så för er också? Ingen annan som stör sig på de? Går de att fixa?

Bevaka tråden