Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-07-30 12:21

Håller med, hur ofta kommer Nokia mm... med sådana uppdatering Apple släpper. Som att OSX 2.0 kommer till första modellen e ju helt grymt! iPhone är en helt egen platform som kommer finnas kvar LÄNGE och Apple kommer hela tiden utveckla och förbättra den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 14:01
Ursprungligen av jiba:

Men allvarligt: skall man behöva dubbelkolla att en telefon av senaste snitt, superhajpad och efterlängtad och utropad som världens bästa telefon, ifall den klarar eller inte klarar de mest enkla och simpla mobiltelefonfunktionerna, såsom skicka/ta emot kontakter, bluetooth, etc.

Ja, det ska man sannerligen. Annars är man rätt naiv som konsument. Attributen du uppger är alla marknadsföringsbegrepp och går inte att översätta i funktionalitet.
Tråkigt att du är missnöjd, men du har bara dig själv att skylla.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-31 20:42
Ursprungligen av jiba:

Men allvarligt: skall man behöva dubbelkolla att en telefon av senaste snitt, superhajpad och efterlängtad och utropad som världens bästa telefon, ifall den klarar eller inte klarar de mest enkla och simpla mobiltelefonfunktionerna, såsom skicka/ta emot kontakter, bluetooth, etc. Sånt skall man inte ens behöva kolla på en sprillans ny 3G-telefon som lanseras sommaren 2008.

Du har både rätt och fel. Du har rätt i att dessa funktioner är att betrakta som standard bland mobiltelefoner. Men iPhone är inte en vanlig telefon, det borde inte komma som en chock för dig att Apple inte skulle utgå från vad som var vanligt bland mobiltelefoner när de gjorde iPhone. Istället tog de samma approach som med framtagningen av iPod — strunta i vad alla andra gör och gör rätt ur Apples synvinkel istället. Trodde du att iPhone skulle vara ungefär som en vanlig mobil fast med Apple-stuk så har du missförstått vad Apple står för.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-30 13:52

Det klart att alla telefoner inte klarar allt, och visst Apple uppdaterar sin lur lite då och då. Men kom igen: allvar. Att inte klara basic funktioner är dåligt. Sen att den kan en massa annat, ja visst - jättebra.

Nu hände det igen: snackade med syrran, jag försökte få tag i vår moster. Syrran sa "men du, jag skickar dig hennes nr så kan du ringa henne". Varpå jag var tvungen att säga: men du, skicka inte kontakten för det funkar inte i min telefon, du får skriva hennes nr i ett sms och skicka.

Vad var svaret från syrran: men gud, vad har du för skitlur...

Ursprungligen av jiba:

Det klart att alla telefoner inte klarar allt, och visst Apple uppdaterar sin lur lite då och då. Men kom igen: allvar. Att inte klara basic funktioner är dåligt. Sen att den kan en massa annat, ja visst - jättebra.

Nu hände det igen: snackade med syrran, jag försökte få tag i vår moster. Syrran sa "men du, jag skickar dig hennes nr så kan du ringa henne". Varpå jag var tvungen att säga: men du, skicka inte kontakten för det funkar inte i min telefon, du får skriva hennes nr i ett sms och skicka.

Vad var svaret från syrran: men gud, vad har du för skitlur...

man kan väl skicka kontakten som ett sms (v-card) till din iphone?? att den inte klarar att hantera det är dåligt men du ser det som ett sms och kan således klicka på numret.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-30 14:57
Ursprungligen av lilleskutt:

man kan väl skicka kontakten som ett sms (v-card) till din iphone?? att den inte klarar att hantera det är dåligt men du ser det som ett sms och kan således klicka på numret.

Flera personer har försökt skicka kontakter till mig.
Funkar inte.
Testade att själv skicka en kontakt via sms från min kontaktkortstelefon. Då kommer det två sms på raken med massa grekiska typ:

//SCKL23/F400000000201
BEGIN:VCARD
VERSION:2.1
REV:20080213T125718Z
UID:46bbe38c10bd071f-00e123bcc5c2c404-199

och så vidare några rader till.

Ursprungligen av jiba:

Flera personer har försökt skicka kontakter till mig.
Funkar inte.
Testade att själv skicka en kontakt via sms från min kontaktkortstelefon. Då kommer det två sms på raken med massa grekiska typ:

//SCKL23/F400000000201
BEGIN:VCARD
VERSION:2.1
REV:20080213T125718Z
UID:46bbe38c10bd071f-00e123bcc5c2c404-199

och så vidare några rader till.

Den läser ut filen bara. Kan hon inte bara läsa upp numret åt dig? Det har alltid fungerat för mig.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-30 16:06
Ursprungligen av phindus:

Den läser ut filen bara. Kan hon inte bara läsa upp numret åt dig? Det har alltid fungerat för mig.

Eh...
Det känns ju modernt.
Inte heller särskilt praktiskt om man tex. sitter i bilen.

Precis som jag föreslog i tråden "bra tips till iPhone": Apple borde ha lagt med en kulspetspenna och ett blädderblock att medfölja vid köp av iPhone, eftersom man ju behöver det om man har en iPhone: att skriva ned kontaktuppgifter som folk läser upp för en i telefonen, så att man sen kan skriva in det manuellt i sin iPhone...

De valde nog lite fel namn på iPhone: bode hetat typ "bPhone", "oldPhone" eller "ancientPhone"... hehe/gråt/hehe

Ursprungligen av jiba:

Eh...
Det känns ju modernt.
Inte heller särskilt praktiskt om man tex. sitter i bilen.

Precis som jag föreslog i tråden "bra tips till iPhone": Apple borde ha lagt med en kulspetspenna och ett blädderblock att medfölja vid köp av iPhone, eftersom man ju behöver det om man har en iPhone: att skriva ned kontaktuppgifter som folk läser upp för en i telefonen, så att man sen kan skriva in det manuellt i sin iPhone...

De valde nog lite fel namn på iPhone: bode hetat typ "bPhone", "oldPhone" eller "ancientPhone"... hehe/gråt/hehe

Modernt och modernt. Har alltid fungerat för mig och enklare i min mening. Vill man hänga upp sig på nått så ok. Jag hade gärna sett fler BT-funktioner och tror säkert att det kommer, men jag köpte ändå en iPhone för jag ansåg mig kunna leva med de bristerna som finns.

Ursprungligen av jiba:

Flera personer har försökt skicka kontakter till mig.
Funkar inte.
Testade att själv skicka en kontakt via sms från min kontaktkortstelefon. Då kommer det två sms på raken med massa grekiska typ:

//SCKL23/F400000000201
BEGIN:VCARD
VERSION:2.1
REV:20080213T125718Z
UID:46bbe38c10bd071f-00e123bcc5c2c404-199

och så vidare några rader till.

När jag får vcard (iallafall från en sony ericsson-lur) står det:
BEGIN:VCARD
VERSION:2.1
N:NAMN
TEL;HOME:0XXXXXXXX
TEL;CELL:0730XXXXXX
END:VCARD

Så klickar jag bara på pilen till höger om sms:et så kommer de två numren upp och får möjligheten att lägga till var och ett i befintlig kontakt eller skapa ny.
Sedan får jag ju skriva in namnet själv men det funkar iaf utan att man måste rabbla upp nummer eller så.

edit:
"skicka visitkort" från en nokia verkar inte ens komma fram överhuvudtaget dock.

Senast redigerat 2008-07-30 18:14
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-30 14:45

haha det första min syster sa när jag visade den

" oj den var fin, men stor.. kan man skicka MMS med den?"

haha de är det enda man inte kan sa jag då

men en sak killen på TELIA sa att man kunde använda iPhonen som trådlöst modem med sladd... är detta sant?

Ursprungligen av Esa:

men en sak killen på TELIA sa att man kunde använda iPhonen som trådlöst modem med sladd... är detta sant?

Nope.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-30 15:27

föresten ett bra skydd för iPhonen om du har en gammal 30 GB ipod så fick man med en liten tygväska tunn och bra den passar iphone perfekt :D... jag använder den iaf

Nu har jag använt 2.0 i min 2G ett tag och måste säga att den svenska ordlistan fungerar bättre än befarat. Det går rätt snabbt och bra att skriva utan "ÅÄÖ" även om det är bökigt.

Exakt HUR bökigt det är blir man snabbt varse när man skriver ett meddelande på engelska. Herregud, så smidigt det är då! Stavningskontrollen gör ALDRIG fel och det går att skriva säkert dubbelt så snabbt när man inte ständigt måste backa för att rätta de dumma förslagen ("år => är" är mitt främsta hatobjekt, men det finns ju många)...

Alltså får jag hoppas på att nån duktig person tar på sig att hacka fram ett riktigt svenskt tangentbord även till FW 2.x så vi får möjligheten att skriva lika snabbt och enkelt som jänkarna!

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-07-31 13:39

Min värsta är har = här. Tycker den borde lärt sig det nu! Men annars funkar det mycke bra

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-01 10:56

MMS Diskussionen hålls med fördel i denna tråd så att inte andra trådar urartar:

Edit: Flyttade 3st MMS inlägg hit också.

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/247696-avsaknaden-mms-i-iphone.html?highlight=avsaknaden+mms

Senast redigerat 2008-08-01 11:08

hm, någon som har tips en schyst hemsida där man kan hitta bakgrundsbilder anpassade till Iphone, gärna stilrena sådana?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-02 19:21
Ursprungligen av ratorinak1:

hm, någon som har tips en schyst hemsida där man kan hitta bakgrundsbilder anpassade till Iphone, gärna stilrena sådana?

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/246781-iphone-bakgrunder.html ?

hm, ja? Inte en enda bild såg jag där som jag kan använda som bakgrundsbild, sorry. Söker alltså en SIDA där man kan dra hem bilder, för att sedan kunna använda dessa som bakgrundsbilder i Iphonen. Som till OS X, fast nu till Iphonen. Måste ju finnas någon sådan sida tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-02 19:37
Ursprungligen av ratorinak1:

hm, ja? Inte en enda bild såg jag där som jag kan använda som bakgrundsbild, sorry. Söker alltså en SIDA där man kan dra hem bilder, för att sedan kunna använda dessa som bakgrundsbilder i Iphonen. Som till OS X, fast nu till Iphonen. Måste ju finnas någon sådan sida tycker jag.

99.se - Visa inlägg - iPhone bakgrunder

Tydligare än så kan jag nog inte länka. Dessutom bör du fråga i den tråden eftersom den handlar om just bakgrunder.

Ursprungligen av zappee:

99.se - Visa inlägg - iPhone bakgrunder

Tydligare än så kan jag nog inte länka. Dessutom bör du fråga i den tråden eftersom den handlar om just bakgrunder.

Men det där gäller ju en jailbrekad Iphone (SFTP) osv, och något sådant har jag inte, jag är nämligen Telia-trogen och kör en Iphone 3G. Men jaja..

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-02 20:03
Ursprungligen av ratorinak1:

Men det där gäller ju en jailbrekad Iphone (SFTP) osv, och något sådant har jag inte, jag är nämligen Telia-trogen och kör en Iphone 3G. Men jaja..

Ladda ner bilder, lägg in dom i iPhoto och synca med din iPhone... enklare än så blir det nog inte

  • Medlem
  • Ödeshög
  • 2008-08-03 22:32
Ursprungligen av ratorinak1:

Men det där gäller ju en jailbrekad Iphone (SFTP) osv, och något sådant har jag inte, jag är nämligen Telia-trogen och kör en Iphone 3G. Men jaja..

På en icke jailbreakad iPhone så kan du bara ändra bakgrunden på själva homescreenen, Där du finner slidern "Lås Upp"

iPhone Backgrounds - The Hottest Spot for iPhone and iPod Touch Wallpapers finns en hel del stilrena bilder du kan ha som bakgrundsbild.
Sprar en bild gör du genom att trycka på bilden du vill spara i några sekunder.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-02 23:40

Jag är fruktansvärt nöjd med min iPhone. den bästa telefon jag någonsin använt. Jag kände att jag bara var tvungen att säga detta eftersom det förekommer så mycket gnäll här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 00:04
Ursprungligen av gunek:

Jag är fruktansvärt nöjd med min iPhone. den bästa telefon jag någonsin använt. Jag kände att jag bara var tvungen att säga detta eftersom det förekommer så mycket gnäll här.

Samma här

Det märks iofs på sätt och vis att Apple är nya på det här med mobiltelefoner, men jag räknar kallt med att det kommer systemuppdateringar som åtgärdar de brister som upptäcks.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-04 19:45

Specialtecken på Iphone 3G

Vet någon hur man skriver § (paragraftecken) på en Iphone 3G ?

MVH

Ursprungligen av Lowgum:

Vet någon hur man skriver § (paragraftecken) på en Iphone 3G ?

Nej, Apple har tagit bort det tecknet eftersom det är omodernt och ingen egentligen behöver skriva det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-05 20:41

segt att man är omodern

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-08-03 11:29

Jag måste också säga att jag på det stora hela är jättenöjd. Visst finns det saker man saknar och saker som kanske inte fungerar som man vill. Försök skriva "har" eller "är" t ex. Jag tycker funktionen med föreslagna orden skulle fungerat tvärt om. Om man vill byta ut mot det föreslagna ordet så ska man trycka på det. Den ska inte ta för givet att jag vill skriva "år" när jag i 99,9% av fallen försöker skriva "är". Det blir ett himla flackande med blicken fram och tillbaka då "är" måste vara 100 gånger vanligare än "år". "Har, Här och Hår" är lika bökigt.

Men… det många inte verkar förstå är att iPhone inte är en mobiltelefon. Det är en hel plattform... en plattform under utveckling. Aldrig tidigare har väll något företag släppt en mobil som de räknat med ska ha en livstid längre än 6-12 månader. Apples planer för iPhone sträcker sig längre än 12 månader, mycket längre. Det kommer komma framtida systemuppdateringar som förhoppningsvis rättar till de flesta bristerna. Troligen, på vanligt Applemanér, tillkommer det saker som både du och jag inte tänkt på också.

De som är missnöjda med iPhone har svårt att acceptera att telefonen inte var komplett från början. Att den skulle varit 100% färdigutvecklad innan den släpptes. Dessa personer har nog också ganska svårt för att förstå potentialen i denna ännu inte 100% färdigutvecklade plattformen heller. Man kollar specarna... okej den saknar mms... värdelöst! Jag håller med... jag har kommit på mig själv ett par 3 gånger med att "shit, den här bilden måste jag mmsa till *kompis*." Det är ju en smula irriterande, men ingen katastrof. Samtidigt tror jag och hoppas att det bara är en tidsfråga innan det kommer. Tålamod kamrater.

Det jag tycker är tråkigt är att Apple ska vara så himla hemliga. Tänk om man kunde få slänga ett getöga på deras troligen ganska långa iPhone-att-göra-lista. Om de gick ut och sa att MMS är på gång. Det kommer finnas med i uppdatering x.x av systemet. Skulle de inte sälja ännu fler nallar då? Det tror jag... fast det är klart. Det är ju svårt att sälja fler nallar när man redan idag inte hinner med att tillverka så många som efterfrågan kräver.

iPhone är absolut en av de bästa telefonerna på marknaden och som ovanstående skriver en helt ny plattform.

Men allvarligt. Att släppa en 3G telefon med såpass dålig mottagning kan bara sägas med ett ord. Uselt. Och innan någon nämner att det beror på Telia så undrar jag hur ni tänker när flera andra länder har samma problem.

Detta är en ny marknad för Apple och det dom kan gör dom bra men det dom inte behärskar gör dom dessvärre uselt. IPhone 3G - vilket skämt.

Bevaka tråden