Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign "markera all text härifrån och framåt"

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-04 10:39

I Quark håller man ner tre tangenter och neråtpil, då markeras all text från markörens placering och framåt i textblocket/n.

Hur gör man det i InDesign? Frågade på kurs, men kursledaren visste inte...

Det är ju skitirriterande!

skift-kommando-snedpil (den till vänster om page down)

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-04 10:49

Så himla enkelt... Tack!!

Jag satt på bärbara, som inte har sånt tangentbord.

Men med externa tangentbordet gick det finfint!

Alla kortkommandon

Välj Keyboard shortcuts/Kortkommandon i Edit/Redigera-menyn.
Här kan du se/skriva ut (se bild)/ändra/lägga till kortkommandon i InDesign (t.ex. om du vill ändra till Quarkkortisar )

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-05 14:14

Perfektamento, tack!

Men jag är lite kluven till att köra Quark-kommandon i InDesign, även om de numer är inbyggda i generna. (Jag är 41 bast och har suttit i QXP sen det kom. Och med InDesign i ca 1,5 år, dvs jag hör till dem som var sega på att gå över).

Så jag kämpar med minnet och inlärningen - tar lite längre tid att göra vissa moment. Jag jobbar säkert inte lika effektivt och rationellt i ID...

• Medlem
  • 2008-08-05 18:02

Lär dig hur InD fungerar i stället för att försöka jobba "som i QXP". Det vinner du på. De är trots allt olika program.

Ursprungligen av Baron:

Lär dig hur InD fungerar i stället för att försöka jobba "som i QXP". Det vinner du på. De är trots allt olika program.

Håller absolut med, men egna kortisar kan ibland vara till hjälp. Just nu ska jag t.ex. börja med en årligt återkommande katalog med MÅNGA komplexa tabeller, så för sådant har jag skapat en uppsättning med åtskilliga tillagda tabellkortisar, vilka saknas i standarduppsättningen.

• Medlem
  • 2008-08-05 18:03

Vad var det för kurs, btw? Funktionen känns inte direkt som nåt för överkursen...

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-12 22:11
Ursprungligen av Baron:

Vad var det för kurs, btw? Funktionen känns inte direkt som nåt för överkursen...

Kursen var på Batteri.

Tänk inte ens på att använda Quark-kommandon. För det första baseras de på den engelska versionen av Quark, för engelskt tangentbord, så mycket är helt enkelt annorlunda mot hur en svensk/passport-version beter sig, och för det andra är det en garanti för att man kommer att fortsätta jobba ineffektivt även i längden.

Sen måste jag nog säga att det var väldigt klent av din lärare att inte veta svaret. Att han/hon inte kommer ihåg på rak arm må vara, men uppenbarligen saknade han/hon kunskap om hur enkelt det faktiskt är att hitta befintliga kortkommandon i InDesign.

På vilket sätt blir man mindre effektiv med quarks kortkommandon? Är dom långsammare att trycka eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-06 09:09
Ursprungligen av tiger leap:

På vilket sätt blir man mindre effektiv med quarks kortkommandon? Är dom långsammare att trycka eller?

Quarks kortkommandon är inte tillräckliga för att komma åt InDesignfunktioner som inte finns i Quark.

Det är enklare att lära sig InDesigns och i vissa fall ändra i kortkommandouppsättningen så att det passar dig som användare.

Janne

Ursprungligen av jannes:

Quarks kortkommandon är inte tillräckliga för att komma åt InDesignfunktioner som inte finns i Quark.

Det är enklare att lära sig InDesigns och i vissa fall ändra i kortkommandouppsättningen så att det passar dig som användare.

Janne

Då kanske man i vissa fall kan ändra så att det passar mig som användare a la old time quark style. Jag kör quark kommandon samt lär mig indesigns nya allt efter. Funkar bra.

• Medlem
  • 2008-08-06 08:38

Med quarkkommandon försöker man göra saker som i QXP, saker som ibland låter sig göras på helt andra sätt i InD. Ofta är de sätten bättre, om inte per enskilt moment så i alla fall sammantaget med ett i övrigt rationellt arbete i InD.

• Medlem
  • 2008-08-06 13:57

Jag har riggat InDesign på Sydsvenskans redaktion och har behålit i stort sett alla kortkommandon i standarduppsättningen. Jag har dessutom lagt till en del Sydsvenskanspecifika kortkommandon som komplement till de som finns i Standard. Alltså har en funktion flera kommandon, tex fungerar ctrl+W (Sydsvenskan) lika bra som W (Standard).

Om du var nöjd med kursen i övrigt så ska vi väl inte hacka på din lärare, även om det just detta kändes väl klent att inte känna till, eller veta hur man tar reda på det.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-13 10:11

Nej, jag hackar inte alls på läraren. Tyckte kursen var jättebra.

1
Bevaka tråden